Tom/David "a good job"och första VM-poängen bärgade, Hörby-föraren snabbare än hemmaikon, Oliver S. hoppar nu till WRC-bil, Veiby avstängd i sex månader av FIA, Lappi- "Kajto"-Sesks-Evans vinnare och ingen Huff i STCC!

Blogg

 Inte heller i sin andra start i Rally-VM, WRC Vodafone Rally de Portugal hade SMK Hörbys Tom Kristensson turen på sin sida. I premiären Croatia Rally var det ett eget misstag med en tung krasch som fällde honom och kartläsaren David Arhusiander. I Portugal var det tekniska problem nästan direkt på fredagen som förstörde helgen.  

Något fel på transmissionen som gjorde att bilen bara drev på bakhjulen, förklarade en besviken Tom.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

     Felet gjorde den så svårkörd att vi hamnade i diket på fjärde sträckan utan möjlighet att komma upp på vägen igen… 

    Med reparerad Ford Fiesta Rally2 var det omstart på lördagen men så klart var rallyt resultatmässigt redan kört för den svenske medlemmen i M-Sport Ford WRT.

    Fot: M-Sport Ford WRT

    Vi fick börja om från början och målet blev nu att skaffa så mycket mil och erfarenhet som möjligt, förklarade Tom.

    Med stabila men i jämförelse med klasskonkurrenterna långsammare tider nådde paret till slut etappmålet och superspecialen inne i Porto. Här sattes också dagens bästa tid, bara sex sekunder efter regerande världsmästaren i klassen, Mads Østberg och så klart var Tom då nöjd.

    En grym avslutning på en dag som handlat om lärande, tålamod också klart, ren njutning!

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Rallyt som avslutades på söndagen blev då en ren ”transportsträcka” och när paret gick över det berömda målhoppet på klassiska sträckan ”Fafe” inför tusentals fans, så var det ändå en nöjd och lite lättad Tom som kunde summera sin allra första målgång i WRC2 och sina allra första VM-poäng (2) för nionde platsen.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Helt perfekt med tanke på inledningen och just nu en riktigt skön känsla, konstaterade Tom efter målet och utvecklade.

    Framförallt har rallyt gett viktiga mil för mig och David i nya bilen, men så klart finns där mycket kvar att jobba med. Utan tvekan behövdes detta efter vad som hände i Kroatien. Helt klart behöver jag få bättre självförtroende men jag gillar att köra bilen, gillar David och teamet och så klart drömmen jag lever i.

    Tom avslutar.

    Nästa gång startar vi om fräscha och med fokus på att fortsätta utvecklas!

    Legendariska ägaren av M-Sport Ford, Malcolm Wilson gladdes med det svenska inslaget i Rally-VM:s äldsta team.

    Jag är väldigt nöjd med att Tom kunde starta om och få nyttiga mil i kroppen, ”a good job” och på slutet körde han riktigt bra!

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Nu står Tom och David över nästa deltävling som går på Sardinien om bara två veckor. Istället fokuseras det på Rally Estonia där Tom körde i fjol men då också inkasserade enda riktiga bakslaget i J-WRC och fick bryta efter motorras.

    *

    För en gångs skull är jag inte överens med SVT och Team Nybes Volvo 940-åkare Jonas Kruse åtminstone inte omdömet efter lördagen när han inför SS15, menade att Tom Kristensson borde/måste visa bättre tempo än vad han gjort under dagen. Istället tycker jag tvärtom och var istället imponerad över hur han och Arhusiander hanterade besvikelsen redan på sträcka två när drivningen havererade. Att starta med traumat i Kroatien fortfarande på näthinnan och vetskapen att det absolut inte fick upprepas, är inte bästa uppladdningen inför ett så tufft rally som helgens.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Till detta ska man lägga att Tom och David precis börjat jobba ihop. Dessutom färre SS-mil totalt i Fiestan än sträckan Tom normalt kör mellan hemmet, jobbet och tillbaka en vanlig dag. Med den bakgrunden är jag inte ett dugg förvånad över att det ”bara” blev en 19:e tid totalt av alla 40 bilarna i ”RC2-klassen” på SS1 i fredags. Alltså hade han lika många förare bakom sig som framför och jag kan nästan ta gift på att ingen i fältet hade mindre erfarenhet av rally på den här nivån än skåningen. Så helt ärligt även om jag är färgad av att vara klubbkompis, så var debuten på grus fullt godkänd som jag ser det. Ganska naturligt att vid lördagens omstart hade Toms självförtroende fått sig en liten törn. Trots detta fick han 16.e tid av alla Rally2-bilarna och så fortskred största delen av dagen men mot slutet tände det till i #31 Fiesta vilket innebar en13:e och en 12:e tid innan dagen var över. Vi snackar alltså totalt bland förarna med likvärdiga Rally2/R5-bilar och att svenskduon sedan inte kan mäta sig med kompisarna i WRC2 är som jag anser, inte alls konstigt.

    Fot: Citroën racing

    De flesta av dessa  som Esapekka Lappi, Teemu Sunninen, Mads Østberg, Martin Prokop och Eric Camilli har alla kört i WRC-klassen tidigare. Än viktigare, ingen av dom här fem gjorde grus, 4WD eller Portugal-debut som Tom. Istället är det mer rättvist att jämföra honom med förarna i WRC3 (samma bilar men med mindre uppbackning) och där hans sträcktider inneburit topp-fem. En bra måttstock ser jag också i trefaldige Portugisiske Mästaren Bruno Magalhaes som efter en andra (2018) och en tredjeplats (2019) i ERC och oräkneliga starter i Rally Portugal nu kör för den inhemska Hyundai-importören. I princip har Tom varit snabbare än den här portugisiska ikonen på alla sträckor där Fiestan levererat som tänkt och sämre värdemätare än detta kan åtminstone jag tänka mig. Att jag inte bara sitter och svamlar är eWRC:s ”SS-diagram” bevis för, där man tydligt och enkelt kan följa Toms helg via två olika grafer, gul är placeringen  på sträckan och röd är totalt. Hela tiden efter omstarten på lördagen går kurvan uppåt, om än inte som en raket så på rätt håll. Så när det gäller Tom får du ge dig Kruse, han gjorde som Mr Wilson uttryckte det, ”a good job”. 

    *

    Foto: Oliver Solberg Media Office

    Om vi inte är överens där så är vi desto mer ense om att Oliver Solbergs hoppande mellan WRC2 och WRC-Hyundaien inte känns helt rätt. Speciellt tycker jag synd om till exempel Jari Huttunen som frustrerad knallar runt hemma i Finland och inte vill något annat än köra R5:an. Likaså hade så klart Ole Christian Veiby nu oflyt att smittas av Covid-19 vilket innebar att Hyundai inte alls är med i toppstriden i WRC2. Om jag varit Andrea Adamo hade jag fokuserat helt på Veiby och Huttunen i WRC2 och i WRC hade Pierre-Louis Lobeut fått maka på sig åtminstone i fler tävlingar än nu och överlåtit den stolen till Oliver som ren träning inför vad som komma skall 2022.

    Foto: Oliver Solberg Media Office

    Mellan inhoppen skulle värmlänningen fortsätta jobbet med att utveckla nya i20-Rally2 och kanske köra mindre tävlingar för att hålla både sig och bilen i form. Men när så FIA upptäckte att Veiby inte informerat att ha varit i nära kontakt med en Covid-19 smittad (kan man mena Mikkelsen?) gick portugiserna ”bananas” vilket blev väldigt dyrt för Veiby.

    Foto: Hyundai Motorsport

    FIA stänger av honom från allt WRC-tävlande i sex månader alltså resten av säsongen medan kartläsare Jonas Andersson kommer undan med tre månader. Även George Linnamäes kartläsare Volodymyr Korsia drabbadesav samma straff som Andersson. FIA dundrar mot norrmannen som man i ”Bulletinen” hävdar har skadat WRC:s anseende då man är gäster i landet genom att ”mörka” sina kontakter med en av Covid-19 smittad person.

    *

    Foto: Volkswagen Motorsport

    Även om Esapekka ”EP” Lappi har gedigen bakgrund i WRC så är jag ändå överraskad att han vunnit WRC2 i de två tävlingar han kört. Räknar man bort en tävling för ledaren Andreas Mikkelsen så har ”EP” sex poäng mer men frågan är om det fler fler starter för honom. Så här långt hade han bara klartecken att köra Printsports VW Polo R5 i Arctic och nu i Portugal, resten av säsongen är höljd i dunkel. Bara att hålla tummarna att det går att hitta ny friska sponsorer till några fler tävlingar, till exempel Rally Estonia och Rally Finland vore klockrena för EP och Janne Ferm. En annan tanke som slår mig, hur korkat var det inte av Volkswagen ett stänga garageporten i Hannover och lägga ner Polo-byggandet? Medan konkurenterna (Hyundai väntar ännu) utvecklat nya förbättrade Rally2-versioner står Polon kvar på samma fläck som den gjort sedan 2019. Ändå är där två Polo-åkare med i toppstriden där Nikolay Gryazin är den andre, tänk då hur det sett ut om Polon även fanns i Rally2-version… 

    *

    Foto. Skoda Motorsport

    Jag ”spikade” vinnaren i WRC3 som blev Kajetan ”Kajto” Kajetanowicz i Lotos-Skodan men ur hans synvinkel var det inte bra att Yohann Rossel klarade andra platsen. Därmed håller C3-åkaren fortsatt klassledning före ”Kajto”. Satte även Chris Ingram rätt som trea.

    Foto: M-Sport Poland

    Snudd på katastrof blev det däremot i Junior-WRC där min trea, Martins Sesks vann då han inför sista sträckan ledde med över tre minuter när sträckan fick ”red flag” efter att Toms österrikiske träningskompis Niki Mayr-Meinhof gjorde en framlänges volt efter Fafehoppet och alla fick samma tid.

    Foto: privat

    Nu har jag Sesks som trea och Sami Pajari som tvåa vilket han också är, men ”vinnaren” Robert Virves har precis som jag varnade för, kört hafsigt. Estländaren ser ändå ut att kunna bli trea men elva minuter efter Sesks talar lite för hur hans helg varit… 

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Oavsett hos vem man har sina sympatier i WRC-gänget så tror jag ingen kan missunna Elfyn Evans den här segern. Äntligen fick han ihop paketet och kunde vinna med nästan halvminutens marginal till ”min segrare” Dani Sordo. Likaså måste man imponeras av Sebastien Ogier som var så långt nere som åtta i en början men ändå slutar trea när dammet lagt sig.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Därmed leder han före Evans inför Sardinien och får återigen den otacksamma uppgiften att spåra. Om det var feststämning hos Toyota så var det nästan nattsvart hos Hyundai något inte ens Sordos andra plats kunde göra något åt. Inte heller otursfåglarna Ott Tänak och Thierry Neuvilles bonuspoäng på power stage kunde få Adamos ögon att le, istället var det mer två glödande kolbitar ovanför ansiktsmasken.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Nu skiljer 22 poäng Ogier och trean Neuville åt medan Tänak har nästan ogripbara 34 poäng upp.

    *

    Takamoto Katsuta gjorde sitt livs körning (om man räknar bort WRC2-segern i Rally Sweden 2018 förstås) och gick i mål som fyra i WRC. Foto: Tommy Svensson

    ”All time high” för japanen som nog är på väg att ta över Ogiers plats för 2022 hos Toyota. Med detta vänder vi blad och nästa gång är det Rally Italia Sardegna som är i fokus, en tävling där jag slipper sitta med hjärtat i halsgropen och pulsen på varvstopp och varför får ni räkna ut själv…

    *

    Ett bakslag för STCC TCR Scandinavia kom idag när det meddelades att regerande mästaren Rob Huff inte kommer att försvara sin titel. Istället har han handplockats av CUPRAs VM-team Zengo Motorsport till årets FIA World Touring Car Cup.

    Foto. Anders Helgesson

    – Vi har haft en fantastisk 2020-säsong med Rob och lyckades ta våra första två STCC-titlar någonsin tillsammans, säger Fredrik Lestrup, delägare i Lestrup Racing Team.

    Vi förstår hans beslut att försöka bli världsmästare igen med Cupra i WTCR och önskar honom lycka till och hoppas att vi kan samarbeta i framtiden igen.

    Som brukligt är så tackar i sin tur Huff Lestrup Racing för allt och som gav honom tillbaka passionen för racing.

    – Ett stort tack till Fredrik och alla i teamet för fjolårssäsongen och att vi lyckades hitta en lösning som passar oss alla för 2021. Jag önskar dem all lycka till i år och är säker på att de kan ta sig till toppen av mästerskapet igen.

    Lestrup Racing Team består därmed av Oliver Söderström, Mikael Karlsson och Robin Knutsson.

    Vi jobbar på en lösning för vår fjärde bil och mer information kommer att avslöjas senare.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.