Tom 5:a och Victor 2:a i Tjeckien, Andervang körde hem blåsig SSRC-premiär, dålig respekt för Stopp-skylt, Lucas Helin slutade trea i "Slagelse Rally", fin debut för Mille/Julia i Slovenien, Østberg bröt, och HGP kortas till en enda dag!

Blogg

Vilken start Tom Kristensson/Andreas Johansson fick för polska Hyundai-teamet Kowax 2BRally trots att de i premiären fick nöja sig med en av deras ”gamla” R5 Hyundai i20.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Efter första sträckan av de 14 i Kowax Valašská Rally ValMez låg SMK Hörby-åkaren sexa totalt. Direkt på SS2 togs en placering och därefter var körningen stabil som urberget vilket innebar femte plats till slutmålet. Inte nog med detta, utan av R5/Rally2-bilarna blev det fjärde plats då totalvinnaren Václav Pech junior körde en Ford Focus WRC. En seger han knep på sista sträckan där tidigare ledaren Jan Kopecky tappade 18 sekunder och två placeringar. Tvåa blev nu Filip Mares, fyra sekunder efter Focusen och lika mycket före Kopecky. Fyra totalt slutade ERC-erfarne polacken Nikolay Marczyk som i likhet med de övriga i klassen körde senaste versionen av Skoda Rally2 EVO. Den som kan sin rallyhistoria vet då också att alla före Hörby-föraren är mycket rutinerade från den här typen av tävlingar och satt dessutom bilar som de känner väl. Mot dessa och med totalt 18 förare i klassen sattes då i sammanhanget gröne Tom och Andreas, men utan att visa de mer rutinerade respekt kniper man fjärde platsen.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Under rallyt konstaterade Tom.

    Fortfarande otroligt svårt och sträckorna skiftar karaktär, med olika asfalt, grus, lera. Vi har därför provat olika saker på bilen som olika däck men inget som var hellyckat, förklarade Tom.

    Men vi är här främst för att skaffa erfarenhet och det får vi mycket utav och på vissa partier går det riktigt bra, allt funkar kanon med bil och team!

    Både Tom och teamets målsättning var att bilen skulle i mål, placeringen var oväsentlig i denna omstart på Toms karriär. Att allt lyckades innebar lycka i teamet.

    Vi är nöjda och glada och har kört helt i vårt eget tempo utan att ta några som helst risker i leran. Sista loopen blev riktigt tuff och de två sista sträckorna innehöll regn och snö, men allt gick bra och vi är mer än nöjda!

    Lika bra gick det inte för teamkompisen Martin Vicek som bröt på sista sträckan med den nyare versionen av i20 Rally2. Då var han långt efter Tom och samma sak för Ondrej Bisaha i en likadan Hyundai som slutade tia, över åtta minuter bak skåningen.

    *

    Foto: Vicotr Hansen Motoraport

    Lika lyckad blev trippen till Tjeckien för Toms klubbkompis i SMK Hörby, Victor Hansen/Victor Johansson. Även ”The two Victors” var stabila från start och höll sig hela tiden intill prispallen tidsmässigt. I mål blev duon tvåa med Fiesta Rally4 och detta bara 11,5 sekunder bak vinnande hemmaföraren i en Peugeot, David Stefan. Det var också de här två allt handlade om och trean i en identisk Fiesta som svensken, Petr Lukasik var hela 2.30,2 bak vinnaren. Sex sträcksegrar var det som la grunden till den strålande andra platsen.

    *

    Återstarten efter pandemin för Sydsvenska Rallycupen/Rally-DM blev en kylig thriller på ett blåsigt Österlen. Som brukligt var det ”Simrishamnsmixen” som inledde och där det inför sista sträckan skilde noll sekunder mellan MK Rimos Stig Andervang/Robin Eriksson och smålänningen från Wäxjö MS, Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo.

    Foto: Kristian Lindberg

    – När vi startade på sträckan sa jag till Robin nu får det bära eller brista, sedan får vi se om det finns någon Skoda kvar till mål, berättar en glad Andervang.

    Skodan fanns kvar och sträckan genomfördes utan misstag medan Adolfsson inte lyckades lika bra.

    Foto: Henrik Åkeson

    – Gjorde en liten miss och där försvann sju sekunder vilket tyvärr räckte för att bli tvåa, förklarade en ändå inte alltför missnöjd Adolfson och la till.

    Redan efter tvåan trodde jag att vi var borta från segerstriden när jag var ute och körde på en åker och tappade runt 20 sekunder…

    Tid som plockades in men ändå blev det som tvåa man fick åka hem fast med lite mer råg i ryggen inför resten av säsongen medgav Robin.

    Har inte kört en meter tävling med bilen sedan SM-finalen i höstas, så egentligen ska jag inte klaga över att få stryk av en sådan förare som Stig!

    Foto: Tommy Svensson

    Klagade gjorde så klart inte dagens vinnare även om han efter snabba sträcka två, Spjutstorp var lite upprörd. Anledningen var att bilen framför knuffat ut en halmbal som den vita Skoda R5:an tvingades runda, ändå sattes bästa tid.

    Gillar inte konstgjorda hinder eller chikaner, det bara ställer till det och här kunde det också orsakat en olycka när jag kom i full fart…

    Nu  gick det bra och det tävlingsflitiga paret var snabbast på alla fem sträckor som Simrishamns MK använde den här allt annat än vårlika lördagen.

    Tyckte synd om alla funktionärer som verkade frysa mer än om det handlat om ett vinterrally, menade en glad segrare efter målgång.

    Bortsett från blåsten och halmbalarna var detta en toppentävling med väldigt roligt sträckor plus att organisationen verkade fungera perfekt.

    Efter de två första sträckorna var Hyundai-åkande Jari Saarinen/Jörgen Fornander den som skuggade Andervang närmast, då skilde åtta sekunder. Men på sträckan efter tog det roliga slut och Kvarnvingar-paret fick utgå.

    Foto: Henrik Åkeson

    Min tippade vinnare Mattis Olsson/Jesper Johansson fick en lite trög start men sedan tog det sig och R5-Fiestan gick in som trea, åtta sekunder efter Andervang.

    Bäst i 2WD-klassen blev precis som senast rallyt kördes 2019, Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Magnér, Toyota som gillade säsongsinledningen.

    Foto: Kristian Lindberg

    Det känns skönt att grussäsongen äntligen är här detta är underlaget som jag trivs som bäst på. 

    13 sekunder bakom placerade sig Thomas Grönberg/Mikael Johansson från Oskarshamn. Efter SS2 var chaufför Grönberg inte alls nöjd efter ett åkerbesök i målsvängen.

    Foto: Tommy Svensson

    Sa till Thomas före svängen att se upp, men tyvärr gick det ändå lite för fort, avslöjade Mikael när paret kom fram till mig på stopplinjen. Grönberg var mer fåordig men jag lyckades åtminstone uppfatta både ”fan” och ”satan” borta från rattsidan.

    Trean från Kullings, Tomas Lennstrand/Conny Erixon hade bara 2,3 upp till Grönberg efter en till synes stabil körning.  SMK Hörbys vinnare från Anderslöv, Joacim Kristiansson/Roger Clausson nämndes i förhandssnacket men det snacket tog slut redan på natten till lördag.

    Foto: Tommy Svensson

    Magsjuk, har spytt hella natten så egentligen borde jag nog ha stannat hemma, avslöjade en märkbart matt ”Jocke” vid stopplinjen på SS2.

    Foto: Henrik Åkeson

    Nu kämpade sig paret till en tionde plats men fyra i DM-klassen där han före sig hade klubbkompisarna Pontus och Peter Berglund (6) bilden, Tommy Nilsson/Ulf Lind (7) och Lars Mårtensson/Lotta Hansson (8). Trots att tävlingen kördes i Skåne blev det dåligt med skåningar överst i de olika klasserna men som tvåor slutade Kristianstads Jesper Larson Odenmalm/Erika Ledin (A-Stand. A), SMK Hörbys Henrik Levin/Ida Levin (A-Stand.B) samt hemmaekipaget André Olson/Viktor Andersson (C-Trim.).

    Foto: Kristian Lindberg

    En placering sämre fick snabbe asfaltåkaren från Eslöv, Simon Andersson som med pappa Mats vid notblocket körde sin andra grustävling med ”A-Damen”.

    Foto: Tommy Svensson

    F-n så jobbigt detta, bättre och lugnare att köra själv, stönade Mats fram vid målet på tvåan.

    Foto: Kristian Lindberg

    Klassen B-Trimmat vanns nu i stor stil av Volvo-åkaren Isak Arvidsson/Victor Svensson, Eskilstuna, nästan minuten före tvåan Tim och Ditte Hammarström, Älmhult. Isaks tider räckte även till tionde plats totalt. Av standardåkarna var det värmländskt i topp genom Fryksdalens Patrik Fredriksson/Per Viksten som betvingade familjen  Levin som slutade tvåa. 

    *

    Med detta lämnar jag själva tävlingsdelen av Simrishamnsmixen och tänker avsluta med lite av mina egna upplevelser som funktionär. Som alla förstår så var vädret inte på sitt allra bästa humör med lite hagelskurar mellan stormbyarna men ändå hanterbart tack vare ”Rally Sweden-klädsel”.

    Foto: Tommy Svensson

    Min uppgift var att på stopplinjen kolla med de tävlande om där var några problem/hinder eller liknade på sträckan medan mina klubbkompisar, Anders och Emil Månsson, Ronny Isacsson och Mats Gleerup skötte starten. I målbilen var Kjell Larsson och Bertil Gunnarsson plus Kjells kompis Kjell, placerade för att hantera det nya digitala systemet. För mig inga problem, nästan alla stannade snyggt och prydligt vid den röda ”Stopp-Skylten”. Några stod visserligen inte helt stilla utan rullade sakta förbi mig med tummen upp samtidigt som vi hade ögonkontakt vilket jag ändå anser vara godkänt.

    Foto: Henrik Åkeson

    Men så kom rapport om att Kristianstads Hampus Larsson/Gustav Lindfors rullat den nyrenoverade gula Hondan mitt på sträckan. När jag så hade min fotograf Henrik Åkesson precis där fick jag nästan omgående lugnande rapporter att allt var OK och bilen låg tryggt i ett  vattenfyllt dike. Efter att några bilar passerat mig och lämnat samstämmiga uppgifter, ville ändå tävlingsledare Engström ha mer kött på benen och bad mig höra efter med nästa tävlande om det verkligen stämde att det var problemfritt platsen.

    Foto: larsson Motorsport

    Men till min förvåning så gick det inte som tänkt då denne ”tävlande” istället valde att bara stanna till och sedan med spinnande hjul lämna stopplinjen. Om jag blev förvånad? Ganska mycket om jag ska vara ärlig men när så Hampus bror kom efter någon bil,  Jesper Larsson Odenmalm fick jag klart besked så att jag kunde lugna tävlingsledningen. Dessvärre upprepades ofoget och respektlösheten mot Stopp-skylten allt mer när B och C-förarna började trilla in. Några körde dessutom med bra fart rakt igenom det som man med lite fantasi kan kalla en ”TK”. Vet inte riktigt hur man som tävlande tänker när man agerar på detta vis, kanske någon som kan förklara för mig?

    Foto: Tommy Svensson

    Min plats hade också det positiva med sig att jag även fick se flera hundra meter rallyåkning, åkerkörning plus två olycksfåglar som borrade sina bilar djupt ner i den skånska myllan och blev kvar.

    Foto: Tommy Svensson

    Tilläggas kan att plocka ihop sträckan efteråt i storm, inte var det lättaste då skyltar med mera var utmärkta vindfång och det var bitvis ett ”mission impossible” att få upp dom i släpet…

    *

    I går kördes även ”DM1 Slagelse Rally” och där det blev en fin svensk framgång. Tibros Lucas Helin/Madelene Buskas körde in som trea i klassen med sin Grupp F Opel Astra.

    Foto: Helin Motorsport

    Elva mil SS på asfalt i en standardbil i samma klass som R2or och vi kammar hem en tredjeplats innebar sjukt roligt bilåkande med en duktig chaufför, berättar Buskas som även vill berömma tävlingen.

    Tack till arrangören för en grymt fin tävling och Danmark – vi kanske ses igen!

    Rallyt på Själland blev en stor framgång för nya Glad Sport där Kenneth Madsen/Mette Felthaus vann totalt med Peugeot R5 medan teamets 2WD-del Jacob Madsen/Line Nedergaard vann med Peugeot 208 Rally4. Den som bäst hängde med vinnaren var Skoda-duon Marco Gersager/Carina Møller, bara 28 sekunder skilde till ”Peggan. Trea slutade Ib Kragh/Ditte Kammersgaard med den tillfälliga Mitsubishin. Myket fokus var hur Kim Madsen/Line Lykke Jensen skulle klara pressen i första tävlingen efter fjolårets jättekrasch. En press som Kim och Line Lykke klarade galant och slutade sexa totalt och fyra i klassen. Det andra blågula inslaget i rallyt var Eslövs Michael Håkansson/Per Nilsson som fick bryta efter SS7 med generatorer på sin Seat.

    *

    I Slovenien och Rally Vipavska dolina gjorde Katrineholms Mille Johansson med SMK Hörby-kartläsare Julia Thulin en mycket stabil insats.

    Foto Modlic

    Vi är i mål i den första tävlingen i Slovenien med en 8:e plats i klassen, berättar svenskduon.

    En tuff tävling där vi haft tekniska problem hela dagen, och ett stökigt väder med regn och snö som gjorde att tre sträckor fick ställas in. Trots att bilen inte gått som den ska under dagen blev det en fjärdeplats i klassen på SS6, och på SS8 lyckades vi ta vår första sträckseger och vara fyra totalt i det Slovenska mästerskapet!

    Mille och Julia för en Fiesta Rally 4 från IK Sport.

    Totalsegrade gjorde Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov som körde under rysk flagg med Toksports Skoda. Med detta lär han även göra så i Croatia Rally såvida inte det nationella förbundet där sätter stopp för ryskt deltagande i landet. Tvåa slutade en annan WRC2-konkurrent Erik Cais/Petr Tesinsky med Fiesta Rally2.

    *

    Rallye Sanremo blev inte lyckat för Mads Østberg/Patrik Barth där deras C3 Rally2 gick illa redan från första början. Efter fyra sträckor fann man också för gott att bryta. Tre sträckor mer kom Craig Breen/John Rowan innan deras Fiesta Rally2 fick motorproblem. Då hade WRC-åkaren bra häng på den italienska toppen från sin fjärde plats, 17 sekunder från ledaren. Efter de elva sträckorna vann Fabio Andolfi, Skoda före Andrea Crugnola, Citroén futtiga 0,9 sekunder efter.

    *

    Verkligheten verkar komma kapp även i Asfalt SM och Hässleholms GP där det med bara en vecka kvar av anmälningstiden bara är 30 anmälda enligt CG Wilke, tävlingsledare vilket gör att han tvingats att tänka om. Än tuffare är det enligt min egen koll på Raceconsulting som sköter anmälan till SM där finns bara 15 anmälda…

    Då planläggningen inför Hässleholms GP gjordes november 2021, förutsatte vi att det ”som vanligt” skulle bli över 120 startande i tävlingen, vilket skulle innebära att pris-utdelningen skulla bli väldigt sen, vilket inte gynnar långväga tävlande. Därför planlade vi för att köra både lördag och söndag.

    Med så få anmälda gör man nu 2-dagars tävligen till en enda dag.

    Därför har vi idag beslutat oss att genomföra tävlingen enbart på söndagen den 1 maj, men med både anmälan och besiktning  både lördagen den 30 april em-kväll och på söndagen enligt inbjudan 0700-0830. De tävlande som redan anmält sig till lördagen, kommer att flyttas till söndagen och starta i den ordning som framgår av tävlings inbjudan, dvs klass 1-10 i denna ordning, avslutar Wilke.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.