Tidemand laddar för WRC i Polen, Mikkelsen har hastighetsrekord i WRC, klart med både HNRs-krav och mästerskap i UK 2016, Berger till Knutstorp och asfaltrally är som ett getingbo!

Blogg

BloggTidemandI morgon torsdag drar den 72:a upplagan av WRC Rally Poland igång från fina semesterorten Mikolajki. För Pontus Tidemand/Emil Axelsson blir det andra starten i WRC2 för ŠKODA Motorsport i teamets nya R5- Skoda Fabia. För Pontus blir allt nytt då detta är första starten för honom i Polen men han har trots detta en bra magkänsla förklarar han.
Nya tävlingar är alltid spännande, menar Pontus och fortsätter
90 procent av sträckorna är nya i förhållande till förra året så erfarenhet känns inte helt nödvändigt den här gången…
Trots ovanan vid nya bilen knep Pontus en tredje plats i premiären Rally Portugal vilket imponerade på expertisen.BloggPolen
Han berättar även att sträckorna är väldigt, väldigt snabba vilket sätter extra krav (jag får nog hålla med, inte Ekratten precis) på att vara med från allra första metern.
Gäller att inte komma för långt efter direkt om man vill ha en ärlig chans att nå pallen!
I förra veckan testade man det polska gruset under några intensiva dagar.
Nya bilen var bra från början men Skoda utvecklar hela tiden och nu känns den bättre än någonsin, konstaterar Pontus belåtet.
Det har varit mycket stolpe in för svenskparet både i Portugal och i Asia Pacific-mästerskapet så vill man ändå inte sätta allt för höga mål för helgen.
– Även om känslan är bra får man inte glömma att detta är enbart andra tävlingen med Fabia R5, men vi ska göra allt vi kan för att helgen ska bli så bra som möjligt!

*
I Portugal hade Pontus bra häng på ”förste föraren” hos Skoda, Esapekka Lappi något som jag den här gången tyvärr tror blir betydligt svårare. Lappi har mer mil i nya bilen plus att det är den här typen av vägar som han åkt på sin väg för att bli Europamästare. Inte bara Lappi kommer att bjuda motstånd, totalt är där nästan 30 WRC2-bilar anmälda och bland dessa så klart ledaren Nasser Al-Attiyah.

*
BloggPolandInte så många som vet att polackerna var så snabba att köra rally att man redan 1921 startade ”Rajd Polski”. Redan 1973 ingick tävlingen i det som nu kallas WRC men då kördes den på asfalt och ingick i Rally-EM fram till 2009 då första riktiga WRC-tävlingen kördes, efter detta ny paus innan man i fjol gjorde comeback i WRC.
Torsdagkväll drar det igång med en 2,5 kilometer lång publiksträcka inne i Mikolajki. Fredag körs åtta sträckor då inklusive den rallyts längsta på knappt fyra mil. För att ytterligare understryka monsteretappen, så körs den utan service. Ungefär samma upplägg på lördagen men då är där faktiskt inlagt ett serviceuppehåll. Söndagen innehåller bara två sträckor och när dessa är färdigkörda har man kört totalt 19 sträckor.

    *
    Igår kördes första recce-dagen och WRC-tvåan Mads Östberg höll med Pontus om vägkaraktären och på Twitter skrev norrmannen.
    Idag har vi kört ”fredagssträckorna” och dom var så snabba. Mycket bra förhållanden så det gäller bara att hålla ner högerfoten!

    Rally Italia Sardegna 2015*
    För att få lite hum om hur snabbt det går i Polen så var Polo-åkaren Andreas Mikkelsen den som ifjor satte nytt hastighetsrekord i WRC. På sträckan ”Wieliczki”, knappt 13 kilometer lång hade Andreas en snittfart på 136,88 kilometer/t. En snurrning och bromsproblem kostade då Andreas sin första WRC-seger, han fick nöja sig med att bli tvåa efter Sebastien Ogier.
    En enda sak räknas i Polen, ”Speed”, förklarar Andreas.
    – Vill du vinna här är det full gas, självförtroende och att ta risker som gäller…
    Att sträckorna till stor del är nya gillar WRC-trean då det visat sig att han och Ola Fløene trivs med nytt och sätter ofta bra tider.
    Mitt mål är definitivt att klättra upp till andra platsen i WRC-tabellen och fortsätta min utveckling inför nästa säsong.

    *
    Stort kliv från Rally Poland till Österlensprinten som körs nästa fredag på Svamapabanan i Tomelilla. I går kväll ”drogs repet” och det är bara att konstatera att detta med RS på en rallycrossbana lockar. Efter Hässleholms GP kan arrangören Rally Österlen glädja sig åt årets högsta antal anmälningar, 73 ekipage. Inga direkt heta namn utanför de vanliga i RS-kretsarna. Allra sist att anmäla sig var gångna helgens vinnare Rolf Grybb, Hässleholms MK som gärna vill göra en trippel, tre raka segrar med sin Ascona. Bäste skåning i Snapphanerallyt blev Mats Andersson från Eslöv
    En som högst ogärna ser att så blir fallet är Mats Andersson, Eslöv som dammar av ”grus-bilen” den vassare Grupp H Opel Astran.
    Om totalsegern fajtas troligen 4WD-gänget, Ingvar Andersson, Magnus Hägg, Peter Nilsson och Lars Östring.

    *
    BloggBRCDå är det klart att det Brittiska Rallymästerskapet ”BRC” återupptas 2016 efter att i år lagts i träda. Tävlingskalendern är klar och det blir sju deltävlingar i mästerkapet, ganska jämnt fördelade över hela ”UK”.
    Samtidigt levererade ”The British Motor Sports Council”, via promotorn MSA resultatet från omröstningen gällande en tvingande regel att använda HNRs i alla rallytävlingar från och med 2016. Efter en lång debatt slutade mötet med omröstningen som innebär att ingen utom förare/co-driver i de allra äldsta Appendix K-bilarna kommer undan. För dessa blir det enbart en rekommendation för 2016 och redan årets därpå gäller även här samma regel. MSA är medvetna om att beslutet inte kommer att mottas positivt över hela linjen (alltså precis samma reaktion som här hemma när SBF först beslutade och sedan backade) och har förståelse för att det innebär en större ekonomisk börda för många. Ordförande Tony Scott Andrews menar dock att det är MSA:s ansvar att se till att sporten är så säker som möjligt.
    Vi tror att beslutet ger ökad säkerhet precis som annan säkerhetsutrustning som, stolar, bälten, overall och hjälm. Dessutom ville vi komma ut med beslutet så tidigt som möjligt för att underlatta för de tävlande att skaffa rätt utrustning!
    Samma krav finns redan i brittisk racing och det infördes utan större protester, men precis som här hemma är rally något helt annat. Redan svallar debatten högt på Facebook om beslutet är rätt eller fel. För egen del har jag svängt 180 grader och stöder nu användandet av HNRs till hundra procent. Så länge inte mina meningsmotståndare kan bevisa att det är farligare att tävla med nackskyddet än utan, så länge knäpper jag fast hjälmen…

    *
    I helgen blir det riktig racerfest på Ring Knutstorp då man för 42:a gången kör Svenskt Sportvagnsmeeting som även utnämnts till ett av Sveriges viktigaste och mest populära motorsportevenemang.
    Över 300 sportvagnar, historiska formel- och standardbilar från Sverige, Danmark och Norge kommer då till Söderåsens pärla. Allt från förkrigsbilar som Bugatti 35 från 1928 till toppmoderna racersportvagnar intar då banan.BloggBerger
    Erik Berger, som snart fyller 90 år kör nu sin sista säsong i Racerhistoriska Cupen. Han började tävla redan 1956 och massor av SM-tecken hemma i Bengtsfors. På bilden, tror att jag tog den 1969 kämpar Berger om segern på Knutstorp med Anders Werner som var en av få som valde bort Escort och istället satsade på version två av Ford Cortina. Hur det gick mellan de två har jag ingen aning om men skulle säkert enkelt kunnat ta reda på det genom att bläddra lite i den fina boken om Erik Berger och hans tävlande. En bok som blev klar lagom till Kanonloppet och som gjorts av Bengt-Åce Gustavsson. Fullproppade med text, fina bilder och så klart resultat. Men att briljera för er genom att ha hittat resultatet i boken från då bilden togs vore lika oseriöst som att ”googla” svaren när motorklubben har sin årliga tipsrunda. Något som så klart ingen gör…
    Förutom Berger finns många andra veteraner som t.ex Rolf ”Myggan” Nilsson från Tomelilla.

    *
    Nu är det inte bara på Ring Knutstorp det händer grejor i helgen, utan hos Häggenäs Automobile i Hörby startar på lördagen 110 sportvagnar för att köra ett sportvagnsrallyt med mål på Ring Knutstorp. Under tiden 08.00-11.30 har intresserade att ta del av eventet på nära håll.
    Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp är en träffpunkt för bilentusiaster både tävlande och publik. Helt öppen depå gör det möjligt för alla besökare att på nära håll spana på tävlingsbilarna.

    *
    Oj vilka reaktioner det blev på mina tankar kring asfaltsrally här hemma, lite som att sticka en pinne i ett getingbo. Att jag som vanligt har tokfel i min åsikt att det är för farligt råder det ingen som helst tvekan om. Kommentarer både via mejl och Facebook skingrar för mig definitivt alla tvivel att jag ens skulle ha” lite rätt” i mitt tyckande. Hur som helst vidhåller jag min ståndpunkt och ni andra får gärna tycka att det är häftigt med asfaltrally, men jag hävdar ändå rätten att få ha en annan åsikt.
    Att sedan blanda in SM-sprintens nya linje med grus istället för asfalt som ett argument att jag bluddrar, är ju bara dumhet. En kort sprintbana med stora möjligheter att lägga en säker sträckning för både deltagare och publik, är något helt annat än att köra på en asfalterad väg med både, träd, stenar, hus och annat bråte halvmetern utanför vägen.
    Ett annat argument, vi måste tillåta asfalt för att få fram nya WRC-åkare. På detta svarar jag bara, hur mycket asfalt körs i Finland?