Tänak vann "WRC shake down", Gryazin gör inget halvdant, Stugemo körde taktiskt, varför så mycket grönt?, tävlingsstopp inom Södra BF, även orientering tar "time out", klart för NM, USA "på G" och hybridbilarna blir långsammare.

Blogg

För bara en liten stund sedan gick Ott Tänak i mål som vinnare av WRC Arctic Rally Finlands ”shake down”, estländska ”Otepää talveralli 2021” eller som man kallar det med tanke på det internationella inslaget ”Otepää Winter Rally”.

Foto: Hyundai Motorsport

 Åtta raka sträcksegrar gav en segermarginal till tvåan, Hyundai-kompisen Thierry Neuville med 33,4 sekunder. Att det var de här två som skulle dominera var inget förvånade men att marginalen till trean, Georg Gross WRC-Fiesta skulle bli så stor som 2.17 efter 44 minuters körning var ändå lite förvånande.

    Foto: Hyundai Motorsport

    I R5-klassen var det Egon Kaur som var vassast med Volkswagen Polo GTI R5 men här var det tajtare. Kaur slutade fyra  totalt men femman  också han med Polo R5, Georg Linnamäe var bara 23 sekunder efter. 

    Foto: Okänd

    Fram till sträcka fyra så ledde annars hårdsatsande ryssen Nikolay Gryazin ”R5-armadan” med den Polo som han av italienska Movissport är anmäld med i WRC2 i  ”Arctic”. Men här tog det roliga slut efter en framlängesrullning och utan att överdriva så blir där mycket att stå i för meckarna för att få Polon i rallyskick till den 25 februari i Rovaniemi. Enda svenska inslaget var Lars Stugemo/Kalle Lexe som efter taktisk körning för att få in ännu mer Rovaniemi-känsla i Printsport Skodan slutade på en plats runt 25:e totalt. Efter en försiktig inledning avancerade paret sakta men säkert 16 placeringar under dagen.   

    *

    Ingen hemlighet att jag har svårt för gröna rallybilar detta trots att min egen karriär började med en Tyrolergrön Saab V4. Efter detta har det även blivit en Veronagrön Saab 99 men då som privatbil och sedan är det slut med grönt för min del. Rallybilarna först då mina Saabar har varit lackerade i Cinoberröd, Indiskgul, Lagunblå medan Kadetterna haft  ”Chamonix-weiss”, ”Laupiz-Blau” plus en silverlackad VOC-240 och så klart ”Silver-Kadetten”, noll grönt med andra ord.

    Foto: Movisport

    När jag då får se allt grönt på  Esapekka Lappis Volkswagen Polo GTI R5 för Arctic Rally Finland så ställer jag mig fråga, vad är det för fel på folk?

    *

    I torsdags fattade Södra BF vid ett extra styrelsemöte ett liknande beslut som bland annat redan gjorts i Småland och av Västra BF, att införa tävlingsstopp på distriktsnivå. Ett enhälligt beslut men till skillnad från från kollegorna norr över, valde man i södern att inte sätta någon datum för stoppet. I Småland är det stopp fram till 2021 06 30 såvida inte pandemiläget förändras medan Södra BF:s beslut gäller tillsvidare. I detta kan då optimisten läsa in att det kan bli fritt fram för tävlingar redan om några veckor, medan pessimisten ser stopp fram till ja gud vet när. Tycker nog att den småländska skrivningen är bättre, då vet alla vad man har att förhålla sig till under åtminstone första halvan av året istället som nu total ovisshet om det ens ges tillstånd för tävlingar långt fram höst. Så klart är det ändå Covid-19 som i slutändan bestämmer, men att tro på lättnader före den sista juni är nog till att vara allt för optimistisk. Södra BF kommenterar sitt beslut.

    – Vi förstår att detta beslut inte kommer att tas emot positivt av alla tävlande, funktionärer och aktiva som längtar efter att tävla, men när hela världen är i kris vill vi bidra med det vi kan och rätta oss efter myndigheternas regler och rekommendationer. 

    När jag i huvudet går igenom kalendern för Södra så är det väl enbart Hässleholms MK med ”Temahallen Grussprint” den 5 juni som ligger i den närmaste riskzonen om man då tänker sig ett stopp till den sista juni.

    *

    Vill i samma ämne balansera upp den lite snedvridna debatten där vissa hävdar att precis alla, från FHM, Länstyrelsen, Polisen till RF är ute efter rallysporten och på alla sätt försöker stoppa oss. Läser idag att orienterarnas (alltså dom som springer i skogen), att deras  Sverigepremiär i Kristianstad ställs in detta trots at man är ute i skogen och över väldigt stora ytor. Med ”experternas” synsätt vore det därför också omöjligt att smitta andra och självklart borde man då enligt dessa fått klartecken. 

    Foto. Tommy Svensson

    Det var Pan-Kristianstad som skulle svarat för premiären men där menar man ”Smittspridningen av Covid-19 fortfarande ligger på en alltför hög nivå och bedömningen är att nu gällande restriktioner inte kommer att ändras under den närmaste tiden”. Samma beslut fattades även av arrangören i Halland där det skulle varit premiär andra helgen i mars. Läser också att Svenska Handbollsförbundet senarelagt seriestarten för alla lag under divison 1 till tidigast den 22 mars. Där finns även ett annat scenario som är ännu sämre, att hela vårsäsongen stoppas.

    Foto: Tommy Svensson

    Klart är redan att populära USM ställs in till många handbollsungdomar stora sorg. Vill med detta påvisa att det inte alls är enbart motorsporten som tvingas till ”time out”…

    *

    Foto: AKK Sports

    Som bekant är det ”Yleisötön” (Publikfritt) som gäller i Arctic Rally Finland och detta kommer inte enbart funktionärerna att se till följs. Även den finska polisen kommer att med hjälp av snöskoter vara på hugget och enligt uppgift väntar dryga böter för åskådare som påträffas vid specialsträckorna.

    Foto: AKK Sports

    Publikfritt blir det också  i ”KNA Rally Finnskog” som i går fick grönt ljus från ”kommunelegene”. Men detta först efter att arrangören lagt fram en ny reviderad plan för hur deltävling två i NM den 20 februari ska köras.

    *

    När jag var ung använde Volkswagen i en annonsslogan om att ingen visste hur gammal en Volkswagen kunde bli. Detta kom upp i skallen när jag läste att Dorothy Caldwell gått bort i en ålder av 103-år. Då hör det till saken att nyazeeländaren var inskriven i Guinness World Record som världens äldsta kartläsare efter att som 94-åring börjat åka vid sidan sonen i regularitytävlingar. Tyvärr blev hennes karriär som ”kartis” bara fyra år lång vid sidan av sonen Alistair som körde historiska rally över hela världen både i  Asien, USA och så klart hemma på Nya Zeeland.

    *

    På tal om USA så ökar där ständigt intresset för rally och då inte med den off-road typ som tidigare varit vanligast utan nu är det fler och fler som får upp ögonen för rally så som vi ser på sporten. Störst arrangör är American Rally Association (ARA) som nu lär växa efter att ha inlett samarbete med DirtFish och målet är att lyfta rally till samma nivåer som i främst europeiska länder. DirtFish kommer att ansvara för marknadsföring och media där man är proffs och nu på allvar utmanar wrc.com som främsta nyhetsförmedlare i Rally-VM. Foto: Subaru USA

    Att låta USA vara ett litet vakuum för rally med sin gigantiska bilmarknad (800 bilar/1000 invånare) är så klart irriterande för de tillverkare som är involverade i sporten och nu ska detta vändas. Att ett mål vid sidan av att öka intresset på hemmaplan är att få en deltävling  i WRC har varit känt länge och då kan detta tyvärr bli på bekostnad av till exempel Rally Sweden. I USA finns stater som kan uppvisa samma om inte bättre vinterförhållande som både Sverige och norra Finland.

    *

    Om det blir verklighet med WRC i ” Staterna”  lär det inte bli förrän de omdiskuterade hybridbilarna är på banan. Från 2022 ska dessa vara enda tillåtna i WRC-klassen eller som det då heter ”Rally1”. Nu varnas det för att bilarna blir ett steg tillbaka mot dagens bilar och att de blir betydligt långsammare med sämre aerodynamik, ökad vikt plus att kraften kommer ojämnare vilket tillsammans gör att sträcktiderna lär bli sämre. Enligt de som är insatta kommer därför bilarna att ställa ännu högre krav på förarna. Nu är detta ändå lite ointressant då publik inte kommer att ha något att jämföra med utan fortsatt kommer en Rally1-bil vara häftigast även om den tappar några sekunder på klassiska sträckor där det är lätt att jämföra tider.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 3