Tänak "out" och Ogier ny ledare på Sardinien, Nybe-Victor imponerar i Litauen, Larsen toppar i Norge, Poulsen i Danmark, Dahlgren dominerade STCC-premiären, Sandell till Safari och en Skoda utklassar Corvette vad gäller ögongodis!

Blogg

När detta skrivs återstår tre sträckor av dagens upp i Rally Italia Sardegna ändå vågar jag lova att Hyundais extremt hårt prövade Andrea Adamo redan befinner sig i fosterställning. Inför tolfte sträckan ledde Ott Tänak med över 40 sekunder när han hittade ett bastant stenblock med vänster framhjul. Att fjädringen säckade ihop vid ”daten” med blocket var inget förvånande och nu är Tänak återigen ”out”.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Istället övertog Sebastien Ogier ledningen och nu står Adamos hopp till att Dani Sordo kan stressa Toyota-föraren till misstag och ta sin tredje seger på Sardinien. Bara 21 sekunder skiljer så visst kan allting hända, å andra sidan är Elfyn Evans bara 15,8 efter Sordo så det gäller att köra med viss marginal för spanjoren. Fyra är Thierry Neuville och femma Takamoto Katsuta, dock över två mindre efter.

    I WRC2 övertog Jari Huttunen ledningen efter att Mads Østberg drabbades av ett skadat bromsrör.

    Foto: Citroën Racing

    Trots heroiskt meckande av honom och Torstein  Eriksen fick paret transportprickar och föll bakåt men som ny tvåa skiljer bara 16,8 till Huttunen. I WRC3 toppar Yohann Rosell före Pepe Lopez och Jan Solans. Bittert för tidigare ledaren Kajetan Kajetanowicz som åkte av strax före mål på fredagens sista sträcka. Skodan klarade sig bra men kunde inte komma upp på vägen igen för egen maskin och nu är ”Kajto” nio minuter från seger.

    *

    Efter elva av de totalt 14 sträckorna i litauiska/polska mästerskapspremiären Rally Žemaitija är SMK Hörbys Ford-debutanter, Victor Hansen/Victor Johansson sexa i den nästan 60 bilar  stora ”2WD-klassen”. Första gången Team Nybes SM-hopp i ” Otrimmat 2WD” kör med nya Ford Festa Rally4 och som dom kör sedan. Före sig i klassen har man bara fyra mycket mer hästkraftstinna  BMW-förare och en enda jämbördig motståndare, Justas Simaska som dessutom har fördel av att vara mer hemtam på de snabba sträckorna.

    Foto: Team Nybe

    Att i Skåne mer hemtame Victor bara är tio sekunder bak Fiesta-kollegan betecknar jag som lite av en bragd.  Nu ska ”The two Victors” bara hålla ihop paketet i tre sträckor till så bevisas återigen att duon är ett av Sveriges stora framtidshopp. Första steget togs i Tjeckien där man utklassade alla utom en hemmaförare och då i den numera nästan pensionsfärdiga Peugeot R2:an.

    *

    I Norge körs Aurskog-Høland Rally och med sex sträckor av totalt åtta är det Frank Tore Larsen med inhoppande kartläsaren Morten Erik Abrahamsen i nya Polon som leder.

    Foto: Vokswagen Motorsport

    Men ledningen är allt annat än stabil då Skoda-paret Marius och Mariene Engan Aasen bara har 18 sekunder upp. Större diff bakåt där Anders Grøndal/Marius Fuglerud i nya Fiesta Rally2 är nästan minuten efter Larsen. Steve Røkland/Dag Norrstrand är inte bästa 2WD-åkare med R2-Peugeoten utan får nesligen se sig omkörda av en Volvo 240 i händerna på Olav Fredriksen med Ole Thomas Westby vid nothäftet.

    *

    Halvvägs in i DM3, ”Glad Rally Kalundborg” motsvarar Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen favorit förväntningarna med den rödvita R5-Polon och håller snabbe tysken Fabian Kreim/Christian Frank nästan halvminuten bakom sig. Trea är Christian Kastberg Jensen/Freddy Pedersen bara fem sekunder efter tysken. Fyra ligger Marco Gersager/Carina Møller och strålande femma i en Skoda med asfaltdäck men grus set-up, är svenskarna Stig Andervang/Robin Eriksson. Bara 42 sekunder bak asfaltrutinerade Poulsen  är i mina ögon lite av en knall.  Bäst av övriga svenskar Isac Nordström/Karl-Johan Borhammar bara sju sekunder bak klassledaren Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen. En bit längre ner i totalen finns Daniel Ernstedt/Fanny Jacobsson med Suzukin. Lucas Helin/Annie Seel finslipar på sina ”asfaltskills” inför SM i Uråsa och håller femte plats i klassen med sin Grupp F-Opel.

    Foto: Privat

    *

    Robert Dahlgren dominerade när STCC TCR Scandinavia hade premiär på Ljungbyhed Motorbana.

    Foto: STCC TCR Scandinavia

    I första heatet hade han Cupra-kompisen Mikaela Åhlin Kottulinsky efter sig när den schackrutiga flaggan föll. På tredje plats så Tobias Brink före Andreas Ahlberg. I Heat 2 klättrade Brink förbi Mikaela men upp till Dahlgren nådde inte SMK Hörby-föraren.

    *

    Så kul att se Patrik Sandells namn bland de som är anmälda till ”Safari Classic Rally” och detta i en av Tuthill Porsche-bilar. Nu skiftar jämten fokus från rallycross ”over there” till rally i Afrika.

    – Patrik är en gammal vän till vårt företag, så vi är glada att ha honom i vårt EASCR-team för i år, kommenterar teamchefen Richard Tuthill som är säker på att Patrik är med i toppstriden.

     – Jag har följt Tuthill Porsches framgångar på Safari Classic Rally i många år och rallyt har stått på min bucketlist sedan jag upplevde det första gången, kontrar Patrik och lägger till. 

     Vi har även upplevt seger tillsammans, när jag vann Midnattssolsrallyt i Sverige körde jag en av Richards Porschar.

    Mer svenskt i rallyt är Team Tidö/Race 4 Health där än så länge bara Ken Block och Kris Rosenberger är anmälda.

    *

    I dag har det varit lite ”road trip” för familjen Svensson som ändade i Kivik där medhavd fika intogs bland många andra ”icke skånsk-talande” besökare. På vägen hem tog vi vägen över Önneköp där någon form av Corvette-klubb hade möte.

    Foto: Tommy Svensson

    När jag så fick se en riktigt raritet bland alla jänkejärnen var jag tvungen att ta en bild. Jag menar Corvetter är i dag nästan ”dussinbilar” men hur ofta ser du en patinerad Skoda 130L från slutet av 80-talet? Är det då konstigt att det var dit mina ögon drogs och den gula Corvetten fick spela andra fiol…

    *

    Som ni noterar så är det inga rallyn som är avslutade och ni får också vänta till måndag med summeringen av helgen. Nationaldagen fokuseras för mig på SMK Hörbys del av kommuns Nationaldagsfirande och tyvärr, då får bloggandet stå tillbaka.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.