Tänak kommer inte att "hold back", Ogier är tveksam, Oliver tycker att Rally Estonia blir "cool", Adielsson har laddat om inför ESR, Furuseth/Hjerpe satsar franskt, stor östgötsk rallyprofil har gått bort och konkurrens mellan "elefanterna"!

Blogg

Att helgens WRC Rally Estonia är en förväntad ”game changer” för Hyundai Motorsport är ganska uppenbart när man tar del av teamchefen Andrea Adamos höga förväntningar. Det är i Estland som lyckan ska vända för teamet och att hemmafavoriten Ott Tänak inte ska vinna finns nog egentligen inte på någon karta. Än så länge har det inte blivit något seger i för Tänak och Martin Järveoja i #11 Hyundai i20 Coupé WRC men med två andra platser är paret ändå femma med 24 poäng upp till ledande Sebastian Ogier. I teammästerskapet leder Toyota med Hyundai som tvåa och allt ska ändras i helgen är tanken.

Precis som övriga har vi jobbat hårt under ”Corona-pausen” för att förbättra saker som vi inte tyckt fungera så bra som tänkt, förklarar Adamo.

Nu måste vi göra det bästa av de rallyn som återstår och så får vi se vad som händer!

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att Tänak vill göra allt som står i sin makt för att stå som vinnare i Tartu på söndag är det nog ingen som betvivlar. Att han nu får chans till återstart på hemmaplan är också exakt vad regerande världsmästaren vill ha.

    Detta är speciellt för oss och jag hoppas vi har lite fördel och även kan utnyttja detta, förklarar Tänak.

    Målsättningen är enkel förklarar han eftersom ingen vet hur resten av säsongen blir.

    Därför måste vi försöka ta maximum med poäng i varje tävling framöver!

    Rally Estonia är först ut i det av Corona påtvingade ”short format rally” något som sätter ännu högre press på deltagarna menar Tänak.

    Finns ingen möjlighet att ”hold back” …

    *

    Leder inför omstarten gör Sebastien Ogier, Toyota och att han inte tänker ge sig frivilligt förstår alla som följt honom på rallyfärden mot sina sex VM-titlar. Han är som vanligt även en ryktens man och då handlar det om det blir ett avslut 2020 eller om han tar ännu ett år under Tommi Mäkinens vingar. Att han vill ha honom kvar är helt klart men frågan är vad Ogier själv vill.

    Foto: Tommy Svensson

    – Jag har ingen riktigt klar bild över hur 2021 kommer att se ut med tanke på Corona och innan detta klarnat bättre vill jag inte ta något beslut, förklarar Ogier i en artikel för en grekisk (?) rallysajt.

    Blir det ungefär samma som i år då är det kanske bättre att testa något annat…

    Han är också lite skeptisk till resten av året och är en av de som hävdat att det krävs minst åtta deltävlingar för att ska bl ett anständigt VM. Nu finns det bara sju i kalendern.

    Det verkar inte helt säkert att vi ens kommer att kunna köra alla de som återstår, så det är ett knepigt läge!

    *

    Om det är lätt att hitta en storfavorit i WRC-gänget inför Rally Estonia är det desto värre i de bägge ”R5-klasserna” WRC”/WRC3. Men att Oliver Solberg är en som måste räknas in i WRC3 är solklart trots att han än så länge bara har tio poäng i mästerskapet (5:a i Rally Sweden) och placerar sig på 14:e plats. Men med uppvisningen i ERC Rally Liepaja med andra raka segern och på likartade sträckor blir han trots inte ens 19 år fyllda, klassens ”bench mark”. Dessutom är det en fulladdad Oliver som riktigt stampar av iver att få komma gång med WRC-tävlandet igen.

    Foto: Tommy Svensson

    – Visst har jag kört lite andra tävlingar sedan i våras men det är ändå WRC som alla väntar på, förklarar Oliver.

    I Estland är det hans egen R5-Polo som återigen ska in på banan som den här gången blir ultrasnabb. Lite Finlandstuk, kanske till och med lite snabbare men även med samma typ av ”jumps”.

    Jag älskar detta och vissa sektioner är som sagt ganska lika Finland men finns även ännu snabbare partier på landsbygden. Dessutom är vägarna lite sandiga vilket ger ”big slides” på högsta växel, ”that´s cool”!

    *

    I dag blev det också klart att Toyota Gazzo Racing kommer med fyra bilar till finalen i Ypres. Förutom, Ogier, Evans och Rovanperä ansluter föga överraskande Takamoto Katsuta i en fjärde Yaris. Men någon poängpress så sig har inte japanen.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    – Fast det är ändå viktigt för mig då jag har väldigt lite erfarenhet av rally på asfalt och är tacksam för den här chansen, förklarar Rally Sweden-nian.

    *

    Känns kanske inte rättvist att skriva i skuggan av Rally Estonia men så är det trots allt, så körs det även SM och East Sweden Rally kommande helg (lördag). Knappt hundra startande i detta andra publikfria SM-rally och där den fajt om totalsegern som fick ett så abrupt slut direkt i EC Snapphanerally  nu ska få en fortsättning. Tänker på PG Andersson och Mattias Adielsson som skulle göra upp, men där en trasig växellåda på andra sträckan för göteborgaren förstörde festen. I Hässleholm var det damm i luften som gjorde att han och kartläsare Andreas Johansson hade svårt att få grepp på framför startande PG.

    Foto: JC Rallypics

    Vi körde nästan med livet som insats och var av vägen tre gånger på första sträckan. Men prognosen inför helgen sen lovande ut med en del regn i Linköping och då är det ingen nackdel att gå ut som tvåa på vägen, menar Adielsson som vann premiären Rally Vännäs och tillägger.

    Då kan vi se PG’s spår och var han bromsat, och försöka bromsa senare…

    Mattias är även glad över att PG hoppat in i SM-serien med skånska GN Motorsports nya R5-Fiesta.

    Detta gör mycket, att PG är med och höjer tempot men vi ser ingen omöjlighet att köra fortare än honom, förklarar Mattias.

    Vi visade att vi kunde göra det när vi vann i Vännäs i vintras och såg fram mot att ge honom en riktig kamp i Hässleholm.

    Han medger dock att motståndet för tillfället i SM är lite klent och hade gärna sett fler meriterade förare i ”R5-klassen”.

      Kanske tre-fyra till med internationell erfarenhet kunde ställt upp och utmanat oss, det hade gjort väldigt mycket. Men det är många andra snabba i klassen och man ska absolut inte räkna bort någon!

    Nu vet jag inte riktigt vem Mattias tänker på, men i min värld så skulle gärna Mattias Ekström fullföljt sina SM-planer. Fredrik Åhlin är en annan som platsat för att inte tala om Emil Bergkvist som även han lyser med sin frånvaro. Värmländska duon Pontus Tidemand och Johan Kristofersson hade så klart även varit välkomna, för att inte tala om Oliver Solberg. Eller varför inte en av mina favoriter, Jerker ”Subaru” Axelsson som säkerligen kunnat utmana…

    Foto: Tommy Svensson

    *

    I en helt annan del av världen gör sig samtidigt norsksvenska ERC-meriterade duon Sindre Furseth och Jim Hjerpe sig redo för premiären av  ”Peugeot Sport Rally Cup France” som körs över fyra deltävlingar.

    Foto: Sainteloc Racing

    Med en helt ny Peugeot 208 Rally4 från Sainteloc Racing blir det en tuff uppgift som möter med 19 anmälda i klassen. Totat är där över 200 anmälda till den 18 mil långa asfalttävlingen ”Rallye du Mont Blanc”. Så klart domineras listan av franska deltagare men även från närbelägen Schweiz har även dom många anmälda. Mest namnkunnig i fältet är Citroëns Yoann Bonato om man inte räknar f.d WRC-åkaren Francois Delecour som nu kör helt nya Alpine A110 R-GT.

    *

    World RX i Kouvola blev en dyr historia för franska GC Kompetition efter att tre ur teamet missade att ta de obligatoriska och av Covid-19 påtvingade temperaturkontrollen när man kom till banan. Till sitt försvar angav teamet att de tre kom in på banan via en annan igång än övriga  och där fanns ingen kontroll. Ett simpelt misstag helt enkelt, men som nu kostade 5 000 euro i FIA-böter. Det hjälpte inte att efter att missen uppdagats, att de tre då gjorde kontrollen. GCK  accepterade böterna och förklarade även att man var glad över att kontrollen var så noggrann och kunde bara be om ursäkt för misstaget.

    *

    I dag råder stor sorg i rallyleden och i synnerhet i de östgötska efter att rallyprofilen Joakim Längberg i söndags hastigt gått bort. Efter ett hjärtstopp vårdades ”Jocke” nedsövd på sjukhus, men tyvärr orkade inte kroppen återhämta sig. 

    Foto: privat

    Med sin Mitsubishi var han ett alltid lika välkommet namn i startlistan och var även en tämligen flitig gäst i de sydsvenska tävlingarna, både i TV-Svängen, Simrishamn, Kristianstad och så klart South Swedish Rally har haft besök av Linköpingsföraren. Sin sista start gjorde Jocke ihop med Lotta Strand i VÖMK:s Marknadsnatta så sent som i oktober 2019 med en fjärde plats som resultat. Någon tävling i år har det av förklarliga skäl inte blivit, men inför hemmatävlingen East Sweden Rally var planen att hyra en R5-Fiesta från GN Motorsport. Tråkigt nog blev detta inte något som Jocke fick uppleva. 

    Nu får pappa köra R5 i himlen, förklarar sonen Dennis Norén som är kartläsare i ESR till helgen i Alexander Fogdebys bil och lägger till.

    – I helgen åker jag för pappa!

    Våra tankar går nu till familjen och alla Jockes vänner över hela landet. 

    *

    I lördagens Kristianstadsbladet var det Motorlördag och då även med ”Tommys Lista” och där jag skrev så här under ”Motorstopp”, ”Efter att Hässleholm MK:s tolkning av tillståndet från Länstyrelsen/Polisen inför EC Snapphanerallyt fått bakläxa blev det till att köra utan publik eller ställa in. På knappt två dagar ställde alla inblandade om och gemensamt gick man ut när det vädjades att rallypubliken skulle stanna hemma. De få som ändå hävdade Allemansrätten blev snabbt överkörda av mer förstående kamrater och rallyt genomfördes.  Även nästa helgs ”East Sweden Rally” mötte samma verklighet från myndigheterna och ska köras publikfritt, något som rallyvärlden också verkar acceptera. Då kom elefanten i  porslinsbutiken in i form av Svenska Bilsportförbundets generalsekretare  Anna Nordkvist som i en artikel i lokalmedia gick på tvärs emot ”Lex Hässleholm”. Istället för att bygga vidare på denna, så proklamerade hon istället, ”Allemansrätten gäller och den kan vi inte sätta oss över”.  Rallysverige tog sig för pannan och med en enda gång raserades allt som redan var på väg att etableras som det normala 2020, att inte ”svamp/bärplockning intill specialsträckor” är OK. Detta såvida man inte är ute efter att polis ska stoppa hela rasket  med hänvisning till ”50-gränsen”. Nu kan istället ”rallyälskare” vifta bort funktionärer som är satta till att stoppa publiken, bara genom att hänvisa till SBF:s högsta höns åsikt att ”Allemansrätten gäller”. På tal om bär så passar onekligen ”Björntjänst” in på Nordkvists  otaktiska uttalande i det här extremt svåra läget för rallysporten.”. Men frågan är om inte Svenska Fotbollsförbundet i jämförelse kan klassas som ”Elefanthjorden i porslinsbutiken” efter det sanslöst korkade beslutet att tvinga fram gårdagens allsvenska match Helsingborgs IF-Djurgården. Detta trots att flera helsingborgspelare konstaterats smittade av Covid-19 och att alla berörda myndigheter inklusive Smittskydd Skåne skarpt ”rekommenderade” att matchen skulle stoppas. Något som även HIF:s klubbledning kraftfullt ställde sig bakom, men där det sedan blev tvärstopp hos det för smittspridning helt okänsliga fotbollsförbundet. SFF gick istället helt emot all expertis och krävde att matchen skulle genomföras annars fick HIF lämna walk over och därmed riskera uteslutning från serien. I bland tror man bara inte sina ögon/öron men detta är alltså sant och att sedan HIF vann matchen är egentligen bara ett litet plåster på såret. I bland (egentligen menar jag ofta) önskar man mer resoluta ingrepp från myndigheter när uppenbar nonchalant dumhet kommer upp till ytan och i det här fallet borde SFF ådömas kraftiga böter för ohörbarhet mot myndighetsbeslut!

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se