Tänak avstår Monza, Suninen debuterar i WRC-Hyundai, Breen i BMW på hemmaplan, nytt från Svensk Bilsport, Eliasson kör "V8:a" -22, DM i Virtuell Bilsport och Milla Sjöstrand överglänste TV4-värdarna!

Blogg

Första veckan i november är ingen bra vecka om man ser det med WRC-glasögon. Igår för fem år sedan släppte Volkswagen bomben att företaget drog sig ur Rally-VM efter finalen i Australien. Fyra raka VM-titlar tyckte man i Wolfsburg uppenbarligen var tillräckligt och den helt startklara 2017-Polo WRC hamnade på museum. I går kom dessutom en ny bomb, Hyundais femte placerade Ott Tänak tvingas avstå finalen ACI Rally Monza om två veckor. Familjeskäl anges som orsak till det plötsliga beslutet och så klart är det en besviken Ott som meddelar.

Jag är förkrossad över att behöva berätta att jag inte kan delta i ACI Rally Monza på grund av personliga skäl. Ett tufft beslut att ta men ett nödvändigt! 

Riktigt vad det är som ligger bakom är inget för oss utomstående att fundera över, men att det måste vara något allvarligt som hänt i familjen Tänak är uppenbart. Ändå spekuleras det i att världsmästaren från 2019 kan vara på väg bort från Hyundai trots ännu gällande kontrakt. ”Spekulanterna” tror då att det blir en återförening med Malcolm Wilson i M-Sport Ford där han inledde sin karriär 2012 för att året efter tvingas till time out. Foto: DMACK

    Men redan 2014 var han tillbaka i Fiesta WRC innan det blev Toyota 2018. Nu tror vissa (helt utan grund i min värld) att de allt annat än succéfyllda åren hos Andrea Adamo är på väg att avrundas. Som skäl lyfts fram att under de två åren hos Toyota tog Ott tio segrar på 26 tävlingar medan Hyundai under lika lång period, bara erbjudit 18 tävlingar (här spelar så klart Covid-19 in) men värre är, av dessa har det bara blivit två segrar, Estland 2020 och Arctic Finland i år. Att det skulle bli en så kraftig dip trodde nog varken han eller Adamo och så klart sliter detta mentalt även på en stålman från Estland.Foto: Toyota Gazoo Racing

    Källor nära teamet menar att Tänak kan hantera läget även om han inte accepterar att han nu för första gången på fem år hamnar utanför topp-tre totalt  i WRC. Samma källor gör även gällande att Adamo och  Tänak fungerar bra ihop så där finns inga fnurror på tråden, däremot lär inte riktigt samma harmoni råda mellan Tänak och hans i20 WRC. Flera konstiga tekniska fel har drabbat honom under året vilket bidrar till att ”äktenskapet” är lite skakigt. En kolumnist hos Dirtfish berättar också att vid den öppna testen av nya hybridbilen i Italien i förra veckan rådde trevlig stämning utom på en punkt, all media förbjöds prata med chefsingenjören från M-Sport flyttade Christian Loriaux. Samme ingenjör som Tänak jobbade med hos M-Sport och som enligt uppgift varit drivande i nya hybridprojektet vilket ändå kan vara lite ljus i den ”Tänakska tunneln”. Ny bil plus att kanske den envisa oturen släpper under 2022 kan innebära ny vår för Tänak och hans trogne följeslagare Martin Järveoja. Oavsett så är det ingen start för de båda i WRC-finalen och sedan får tiden utvisa om starten sker i nya i20 Rally 1 eller i något annat?

    *

    Det svänger fort i rallybranschen och för bara någon månad sedan placerades Teemu Suninen långt ner i frysboxen efter en skakig resa hos M-Sport Ford. En ny sådan började med delvis egenfinansierad Polo R5 i Rally Finland där det blev seger direkt. När så Hyundai hörde av sig och erbjöd en i20 Rally2 till Spanien svarade Suninen med att bli tvåa vilket fick Alzenau-teamet att på stående fot erbjuda fler starter.

    Foto. Hyundai Motorsport

    På mindre än två månader kravlade sig 27-åringen inte bara upp från frysboxen, utan blir nu även den som ersätter Tänak i finalen.

    Vilket fantastiskt sätt av avsluta säsongen och för oss (co-driver Mikko Markkula) är detta en stor och oväntad möjlighet, twittrade Suninen efter beskedet.

    Återigen en stor utmaning för oss att lära känna en ny bil men en utmaning som vi definitivt accepterar!

    En hektisk tid väntar för Suninen som redan idag träffade sitt nya rallyvapen för att på fredag göra de första testerna. Nattlektyren är också klar för honom och Markkula, de tjocka instruktionsböckerna till Hyundai i20 WRC Coupé.

    Än så länge vet jag inte ens hur jag startar bilen, avslöjar Suninen med ett stort skratt.

    Att han är nöjd avslöjar han för rallit.fi  och skickar även en hård passning till M-Sport Ford.

    Teamet har hög motivation och ett gemensamt mål vilket gör saker och ting lättare, när alla drar åt samma håll!

    Många som jag kommer att hålla tummarna för helgen den 18-21 november, men Suninen får helt klart en tumme och så klart får Oliver Solberg den andra. Var jag ska hitta en tredje tumme att hålla för Ole Christian Veiby blir lite knepigare…

    *

    Någon final på Monza blir det inte för nya Puma-föraren Craig Bren och Paul Nagle istället har irländaren anmälts till rally på hemmaplan, Rentokil-Initial Killarney Historic Rally. Inte med en Ford som kanske känts mer naturligt utan med en BMW M3 byggd av holländska experten Mats van den Brand.

    *

    I dag kom ett ”Nyhetsbrev” från Svensk Bilsport vd:n Anna Nordkvist vilket absolut är ett fall framåt då information aldrig varit varken förbundet eller bilsportens starkaste gren. Det jag saknar är lite konkreta saker som Anna och hennes medarbetare jobbar med på hemmaplan för att stärka sporten och dess utövare. I nyhetsbrevet är det mest information kring  resor/möten som genomförs och då till stor del utanför landets gränser. Anna betonar, ” Arbetet vi från Svensk Bilsport gör internationellt är viktigt”. Må så vara men ännu viktigare tror jag ändå att det är med ”handfast arbete” som gagnar just ”Svensk bilsport”. Till exempel med rallyögon, hur avancerar jobbet med att få större tillgång till allmänna vägar, att få utnyttja militärens övningsområden eller ge Rally-SM ännu mer lyftkraft?  Ett område som i höst lyfts fram av förbundet är att bilda en form av haverikommission för att öka säkerheten, kanske speciellt viktig i rally där det numera sker lite för många olyckor med personskada. I Paris deltog Anna i ett möte med ”world accident database” vilket jag kan uppleva som en viktig och förhoppningsvis även fruktbar träff inför fortsättningen på hemmaplan. Annars är det lite för mycket ”nyckeltal” och för lite ”verkstad” för att jag ska göra vågen och om du själv läser Nyhetsbrevet som finns på sbf.se, kan du själv avgöra om min analys är rätt eller fel.

    Foto: STCC TCR Scandinavia

    En sak i brevet förvånade mig och det var när hon besökte STCCMantorp  och där jag citerar, ”vi skulle träffa STCC tillsammans med racingutskottet för att tala elektrifieringen till 2022. Mycket spännande att höra om det! De berättade om planerna och vad viktigt det är att förflyttningen sker snabbt för att överhuvudtaget kunna få med biltillverkarna framåt.”. Saken är inte på något sätt förvånade i dessa elbils-tider men att det verkar skulle bli eTCR redan till nästa år alltså mindre än ett halvår före premiären, var en nyhet för mig.

    *

    Övergång till om inte STCC så närbesläktade samarbetes serien V8 Thunder Cars och där jag direkt erkänner att mitt intresse för serien inte varit lika stort i år som tidigare. Förklaringen heter #39 Eric Nilsson från Broby som i år tog time ut och samma sak gjorde även jag även om ”Veåttorna” sporadiskt förekommit i bloggen.

    Foto: V8 Thundercars

    Men till nästa säsong skruvas temperaturen återigen upp när Kristianstad-åkaren Tommie Eliasson planerar comeback efter åtta års frånvaro (då hette serien Camaro Cup) och 2022 blir det full säsong. Inhoppet i finalen på Ring Knutstorp gav mersmak och när även ekonomin är i hamn återstår lite praktiska pusselbitar innan Tommie åter är på banan.

    Vi ska köra men vi håller på att förhandla om själva upplägget till nästa år. Det saknas inte lösningar, förklarar han.

    Efter lite körning i Lotus Cup Europe är han nu mogen för att återigen höra mullret från V8:an. Återkomsten innebar att han kvalade in som femma i årets mest välmatade startfält och blev sedan sexa och sjua i de båda heaten. Framförallt trivdes han med att vara tillbaka i depån.

    Det känns som om klassen har fått en nytändning, säger han. Det kanske inte är en ny generation men folk kommer tillbaka och kör under andra förutsättningar än tidigare. Det är barnfamiljer i depån och det har triggat lite – kan de som kan väl vi, förklarar han och fortsätter. 

    Våra barn kommer att få hänga med nästa år och min pappa Mikael och hela familjen runt om är engagerad i den här satsningen.

    *

    Jag vet inte om beskrivningen ”exploderade” är helt korrekt men att intresset för Virtuell Bilsport ökade under pandemin är nog ingen överdrift. Som en följd av detta inför nu Södra BF och Smålands BF ”DM i Virtuell Bilsport” i spelet ”Dirt Rally 2.0” och där åtta tävlingar ska köras.

    Varje tävling består av ett enskilt land, däremot kan antalet sträckor varier, förklarar en av de ansvariga Lucas Ljungbäck.

    Bilklasserna är 4WD och 2WD och i den sistnämnda kan man själv välja mellan fram eller bakhjulsdrift. Tävlingen pågår 25 november-10 februari 2022 och för att delta krävs medlemskap i motorklubb i något av distrikten, men även giltig licens för Virtuell Bilsport. De som redan har en aktiv tävlingslicens kan enkelt lägga till detta på befintlig licens, för övriga måste ansökan göras hos SBF till en kostnad av 100kr. Sista anmälningsdag är den 24 november och du som är intresserad hittar mer information på respektive distrikts hemsida.

    *

    I går presenterade värdarna i TV4 Morgonstudion Milla Sjöstrand som ”rallyföraren” på väg in till Formel 1 och nu ska jag kanske inte gnälla, bara det faktum att kanalen uppmärksammar motorsport är kors i taket. Under reklampausen rättade också kartingåkaren de båda okunniga på andra sidan bordet att hon inte kör rally utan tävlar på racingbanan. Milla klarade sig galant vilket man inte kan säga om värdarna som uppvisade en total okunnighet om vad deras gäst sysslade med. Kan ändå tycka att man borde läsa in sig lite före en intervju och därefter ställa relevanta frågor som inte gör en blott 13-åring lite nervös när hon inte riktigt förstår vad dom snackar om. Nåväl nu är Milla ändå på väg till Ferrari Driver Academy genom projektet ”Girls on Track” och närmast väntar test på Lonato-banan vecka 47. Där är hon en av fyra tjejer med racingambitioner som ska göra upp om en plats hos Ferrari men där ett litet problem är att banan är helt ny för Milla. Därför har det startats en insamling för att göra det ekonomiskt möjligt för henne att åka till Lonato före finalen och känna på banan och där en av initiativtagarna är entusiasten Lars Wiezell. Redan har han fått in över 60 000 kronor men mer behövs och är du intresserad så går det att swisha ditt bidrag till 0707- 47 37 65 och märk bidraget med ”Milla”.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.