"Svensk" sträckseger i Monte, Loeb dominerar, Oliver kör enligt instruktionsboken, Mikkelsen tappade ledningen, katastrof för M-Sport-talangen, fortsatt oklart för rally Sweden, två stora namn gör comeback i Hälsingerallyt och digitalt rallymöte väntar i södern.

Blogg

Att M-Sport Ford gjort hemläxan bäst inför Rallye Monte Carlo är uppenbart och av de åtta sträckorna som är körda har det varit Puma i topp på fem. Fyra sträcksegrar för Sebastien Loeb som leder rallyt plus en för Gus Greensmith och Jonas Andersson.

Foto:M-Sport Ford

SS7 gav ”Grönsmedens” belackare en smäll på nosen som menar att han enbart finns i WRC på grund av en väl tilltagen penningpåse. Nu visade han att där förutom pengar, även finns stor talang under den blonda kalufsen. På sträckan var han 1,4 före Sebastien Ogier och 2,9 före  Loeb. Glädjen stod högt i Puma Rally1 #44.Foto: M-Sport Ford

    Svårt att sätta ord på mina känslor just nu, stönade en överlycklig Gus vid sträckmålet.

    Som svensk vill jag gärna tro att det är Jonas Anderssons inträde i Puman som gett Gus mer självförtroende. Sjua i klassen och en dryg minut skiljer upp till ledande teamkompisen Loeb som även puttar undan Björn Waldegård som äldsta förare att vinna en sträcka i WRC. I Safarirally 1991 var ”Walle” 47 år fyra månader och 20 dagar när han med Toyota vann SS3. Nu bräckte Loeb honom genom att 189 dagar äldre vinna SS5. Foto: M-Sport Ford 

     9,9 sekunder skiljer till Ogier medan Elfyn Evans är 22,0 efter. Bästa Hyundai körs av Thierry Neuville på fjärde plats men hela 47,8 efter Loeb.

    – Jag blev väldigt överraskad redan på ”shake down” öve min tid då jag inte brukar vara snabb där, förklarade Loeb.

    Vi försöker ”push” och få rätt känsla bilen och så klart är vi nöjda med att leda men avståndet ner är inte stort…

    Ogier å sin sida menade att han kört alldeles för försiktig och först på andra ”loopen” vågade han öka tempot. Klagade även på att Yarisen inte var stabil och även saknade lite grepp.

    För närvarande kan jag inte köra fortare men måste ändå vara glad över eftermiddagen, menade Ogier.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Oliver Solberg gör exakt det jag förväntar mig och ligger tia, bara tio sekunder efter nian Kalle Rovanperä.

    En bra dag för både mig och teamet. Försökte trycka på lite hårdare men på vissa partier fick ”back off”. Jag vet vad jag måste göra och alla är lika motiverade, avslutade Oliver sin andra dag som fabriksförare hos Hyundai.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    *

    Foto: Skoda Motorsport

    Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen, Skoda har en jättefajt med Stéphane Lefebvre, Citroën och först på dagens sista sträcka gick fransmannen förbi och leder med 1,4 sekunder medan trean Yohann Rossel har 19,1 sekunder upp till Skodan. Så här långt har norrmännen bara vunnit en enda sträcka men jämnheten är det som ger andra platsen. Först ledde Eric Camilli men sladdade i ett stenblock och knäckte fjädringen. Fortsatt kvar men i absoluta botten på resultatlistan. Lefevbre och Rossel har vunnit tre respektive två sträckor vardera. 

    Vi försöker köra smart men ändå med bra fart och så här långt tycker jag vi gjort ett bra jobb, menade Mikkelsen och la till.

    Vill du vinna rallyt måste du köra snabbt trots luriga förhållanden vilket så klart innebär en viss risk som vi inte alls försökt oss på idag… 

    Lefebvre däremot gillar att ta risker förklarar han.

    Förhållanden idag liknar de jag är van vid, jag älskar ”tricky conditions” och så klart tog vi lite risker idag… 

    *

     Olika falla ödets lotter, medan M-Sport Fords Gus Greensmith med Jonas Andersson vid notblocket kunde fira sin allra första sträckseger var det en helt annan sak för Adrien Fourmaux. På dagens första sträcka tog hans Monte-Carlo slut efter en vådlig krasch som slutade långt ner i en ravin. På videon från kraschen ser det lite märkligt ut när fransmannen verkar släppa gasen och inte heller gör något större ansträngning att styra undan för en bergskant till höger.

    Foto: Okänd

    En kant han träffar hårt och som skickar Puman på en vådlig luftfärd. Utan att vara riktexpert så är jag säker på att den behöver både ny kostym och innanmäte. All säkerhetsutrustning gjorde sitt jobb och de numera så omtalade lamporna lyste grönt, båda  i bilen klarade sig också utan synbara skador. Hos M-Sport Ford var ”incidenten” inte speciellt uppskattat då man plockat ut Fourmaux som poängplockare vid sidan av Sebastien Loeb och Craig Breen. Detta medan dagens överraskning Greensmith/Andersson ställdes utanför och teamchef Richard Millener hade också svårt att dölja sitt missnöje.

    Detta var inte vad vi hade förväntat oss efter ett helt års förberedelser, konstaterade en sammanbiten Millener för DirtFish.

    Ett år där Adrien varit en del från allra första början…

    På splittiden precis före matchade Fourmaux mästaren Sebastien Loeb och det är också detta som Millener ser som en del av problemet.

    Adrien måste få in i skallen att man ibland måste se en mer välavvägd inställning och inte köra med ”ultimate speed” när du inte har full erfarenhet. Här hade vi behövt ett resultat från honom!

    Fourmaux själv var förkrossad efter kraschen och syntes på videos liggande, slå sina knutna nävar i marken och högt skrika ut sin besvikelse. 

    En stor besvikelse för mig, Ett år att utveckla Puman i samarbete med M-Sport och så slutar det så här, var allt Fourmaux lyckades kommentera sitt misslyckande med.

    Han la även till det som numera är lite av mantra för alla rallyförare från SM till VM som bryter.

     – Vi kommer tillbaka ännu starkare!

    Säger som saligen avsomnade Doktor Reling, ”fan trot”!  

     Millener å sin sida hade bara en enda önskan.

    Hoppas vi kan bärga bilen utan lyftkran…

    *

    Att Rally Sweden börjar få ont om tid för att få till en fullödig VM-bana har nog inte undgått någon. Stötesten är ”Vapstens Sameby” rapporterar idag SVT Västerbotten. Samebyn har avstyrkt den utredning som gjorts av Länstyrelsen gällande konsekvenserna av att två specialsträckor genomkorsar deras renbete. I natt gick tidsfristen ut för att få yttra sig som berörd och det är i detta som Länsstyrelsen får kritik. När samekanalen SVT Sápmi ville ha en kommentar hänvisade man bara till yttrandet som skickats in. SVT konstaterar i inslaget, ” De är kritiska till länsstyrelsens konsekvensutredning rörande rennäringen, och menar att den har så stora brister att den inte kan ligga till grund för beslut om föreskrifter. Samebyn ser också flera olika konsekvenser av att flytta på renarna med kort varsel, bland annat sammanblandning med Umbyns renar.”.

    Vapstens sameby har avstyrkt beslut om föreskrifter och avstängningar av väg. Vi måste nu kolla igenom vår konsekvensutredning och kritiken mot den, hur den ser ut, och bedöma hur deras yttrande påverkar vår möjlighet att bedöma om föreskrifter, säger länsjurist Per Lundström till SVT.

    Vad som blir nästa steg verkar lite oklart men Svenska Rallyt AB har nu en vecka på sig att  avge ett yttrande. På en rak fråga om rallyt är i fara svarar Lundström.

    Det är det vi får bedöma men jag vill egentligen inte säga något i förväg om det, alla ärenden kan leda till ett bifall eller avslag. Sen behöver ett beslut om tillstånd för tävlingen inte bara handla om ja eller nej, det kan vara ett tillstånd förenat med villkor.

    Till saken hör att en annan sameby har kommit överens med rallyt dock med förbehållet att man efteråt vill utvärdera om det kan bli nytt rally över markerna 2023. Inte utan att man börjar få vissa krampkänningar i tummarna…

    *

    Helt klart borde jag ha analyserat anmälningslistan till ”Hälsingerallyt” bättre än vad jag gjorde eftersom jag missade comeback av två tidigare riktigt stora rallynamn. Med tanke på bilmärket presenterar jag Mats Thorzselius först som med en Opel Corsa för ”nya GruppH” gör första start sedan Midnattssolsrallyt 2019 i en lånad Volvo 240. Som notläsare i Hassela har Mats valt att sätta Jari Liitens f.d kartis Mikael Kjellgren. Senast Rasbo-åkaren körde på allvarsam  2008 berättar han för Motorsport4Sale och då med en Grupp N Mitsubishi. Nu är det återgång till Opel som han vann SM med för 26 år sedan som förutom detta även har ett medalj-CV med två guld i J-SM, totalt två i SM och sex silver varav något med Toyota Corolla WRC.Foto: Tommy Svensson

    Ett rejält kliv neråt vad gäller rallybil gör östgöten Jonas Wigren som tillhörde SM-toppen för tio år sedan med en Ford Focus WRC.  Med denna jagade han Mats Jonsson men dessvärre för honom kom han aldrig närmare än andra platsen.

    Foto: Tommy Svensson

    Innan dess var det Toyota Corolla i Grupp H i vilken Wigren tog som han säger, ”några SM-guld”. Nu är det dock comeback i Racepart Sweden 1300 Rallycup med en orange Suzuki och där SMK Valdemarsvik-föraren då kan mäta sig med en annan meriterad förare, Ola Strömberg. I ”Sukkan” sätter Jonas rutinerade Jon Magnusson.

    *

    I lördags skulle Södra BF:s ”Bilsportkonferens Syd” arrangerats i Malmö men som nu flyttat till mars på grund av pandemin. En viktig punkt här skulle ha varit att diskutera årets regler för Rally/RS-DM

    – Eftersom Konferens Syd flyttats fram bjuder vi därför in för alla intresserade arrangörer, domare, tekniker, förare, kartläsare och andra till ett digitalt möte för beslut av 2022 års regler, meddelar SGA Ola Schönström/Sebastian Steiner.

    Anmälan ska skickas till rally@sodrabf.se senast 1 februari.

    *

    Ingen Motorlboggen lördag då det är viktiga saker på gång, 1-års kalas väntar och sådant skojar man inte bort. Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.