Superhetta väntar på WRC och Sardinien, Evans och Mikkelsen mina vinnare, fyra SS i SVT, tre bilar för SMK Hörby i ERC Rally Polen, tre rallyn dominerar helgen som kommer, sirap i Säffle, STCC premiär på Ljungbyhed och mer om säkerheten i rallyskogen...

Blogg

Med förväntade temperaturer på uppemot 40 grader blir helgens Rally Italia Sardegna en riktigt tuff utmaning för de nya hybridbilarna. Redan i Portugal med cirka 10-15 grader lägre temperaturer höll värmen på att knäcka besättningar i WRC-klassen. Allra värst var det för kartläsarna då avgassystemet är  dragit på deras sida i karossen och som en notläsare konstaterade.

– Aldrig trevlig när det känns som att skorna smälter med fötterna i…

Förutom värmen så är alltid de lösa grusvägarna på Medelhavsön en utmaning i sig och kombinationen lär sålla agnarna från vetet. Frågan är, vem som är vetet bland de elva anmälda med Rally1-bilarna? Enda nya namnet mot Portugal är Esapekka Lappis/Janne Ferm som tar över den Toyota som Sebastien Ogier körde senast. M-Sport Ford och Toyota mönstrar flest bilar (fyra) medan Hyundai nöjer sig med en färre i väntan på årets riktiga genombrott. Ett genombrott som måste komma i helgen om inte Thierry Neuville som VM-tvåa måste inse att alla chanser på titeln försvinner i det tjocka dammet efter Kalle Rovanperä. Det är också de här två som dragit ifrån resten av gänget och från Neuville ner till trean Takamoto Katsuta skiljer 22 poäng och upp till Toyota-kompisen i topp hela 68 poäng.

    Foto: M-Sport Ford

    Bak Katsuta är det tajtare och ner till sjuan Sebastien Loeb skiljer bara elva poäng. Som åtta finns Gus Greensmih och Jonas Andersson som haft det motigare än vad jag trodde/hoppades före säsongen med sin Ford Puma Rally1. Med två raka ”nollor” efter inledningens två lika raka femte platser innebär 20 poäng och så klart med hopp om påfyllning på Sardinien.

    Foto: Rally Italia Sardegna

    Foto: Rally Italia Sardegna

    Men frågan är hur enkelt detta blir då Gus tvingas köra med inställningar som passade Loeb i Portugal. Det som talar för #44 är den perfekta startpositionen på fredagen som går ut som åttonde bil då med mycket lösgrus bortsopat. En som sopar är Katsuta dessutom med mycket liten erfarenhet av att starta tidigt (trea) vilket kan bli svårt för den alltid lika glada japanen.

    *

    Då är det dags för tips.

    WRC.

    1. Elfyn Evans Toyota

    2. Dani Sordo Hyundai

    3. Kalle Rovanperä Toyota

    4. Thierry Neuville Hyundai 

    5. Ott Tänak Hyundai

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Än en gång är min önskan om ny vinnare än Rovanperä om inte resten av WRC  ska uppnå en spänningsfaktor i nivå med färg som torkar. Fast Kalle verkar så stabil så frågan är om det inte kan bli ny triumf trots allt…

    WRC2.

    1. Andreas Mikkelsen Skoda 

    2. Jari Huttunen Ford

    3. Teemu Sunninen Hyundai

    4. Yohann Rossel Citroén

    5. Nikolay Gryazin Skoda

    Foto: Skoda Motorpsort

    Med 39 anmälda Rally2-bilar är man klart största klass av de totalt 60 anmälda till helgen. I Portugal fick Mikkelsen ge upp i ledning och är nu revanschsugen till max. Än värre för Teemu Sunninen som tog över ledningen men klarade inte av att ha koll på både körning och nerver och röt efter avåkning på sista sträckan med nästan minutens försprång. Tror att han skruvar ner tempot lite för att inte misstaget sak upprepas och då smiter landsmannen Huttunen förbi och går in direkt bakom Skodan med norska flagga på sidorutan. WRC3 är den här gången tämligen ointressant då inte Junior-WRC ingår vilket också gör att bara fem ekipage finns anmälda.

    Jonas Andersson är ende svensk då Dani Sordo även har tar över Oliver Solbergs Hyundai vilket dock inte hindrar att han och Elliot Edmondson genomför reken för kommande år.

    Foto: privat

    Ändå viktigt att vara här, köra sträckorna och göra noter som kan bli till stor hjälp i framtiden, berättar Oliver från sin stekheta rekbil.

    *

    Jonas Kruse har till helgen bytt Nybe-overallen mot SVT-kostym och sätter sig studion i hop med Maria Wallberg för att snacka oss igenom rallyt. Hålltider är följande med reservation för ändringar.

    Lördag den 4 juni

    Kl. 13.15-14.30, SVT1/SVT Play – SS14

    Kl. 16.00-17.00, SVT2/SVT Play – SS16

    Söndag den 5 juni

    Kl. 09.00-10.00, SVT1/SVT Play – SS19

    Kl. 12.00-13.30, SVT1/SVT Play – SS21

    *

    Känns helt overkligt att SMK Hörby representeras i tre olika bilar i nästa deltävling i ERC, Rally Poland eller på Raid Polski. Först så klart Tom Kristensson med Andreas Johansson i Kowax 2Brallys Hyundai R5 som faktiskt visat tempo att en topp-10 placering inte kan uteslutas i det här svintuffa sällskapet.  I ERC Juniors och med fem poäng i bagaget från Rally Islas Canarias startar Victor Hansen och Victor Johansson med sin i sammanhanget sällsynta egenägda Ford Fiesta Rally4.

    Foto. Hansen Motorsport

    På de polska grusvägarna lär ”2xVictor” inte känna sig så orutinerade som man gjorde på kanarisk asfalt. Här visades exakt den respekt för de luriga sträckorna som alla med lite i skallen måste förstå var enda vettiga inställningen i en EM-debut på helt okänd mark.

    Foto: privat

    I går kom så besked att Julia Thulin, kartläsare med licens i SMK Hörby, tar ett nytt kliv i karriären och sätter sig hos 22-årige estländaren Robert Virves för Rally Poland. Normalt är det annars Junior-WRC för Virves som ligger fyra i klassen efter tredje platsen senast i Portugal.

    Foto: Junior-WRC

    Före detta var han tvåa i Kroatien och till nästa deltävling hemma i Estland vill han nu maxa tempot genom ”träning” i Polen på likande underlag. M-Sport Poland som driver J-WRC anlitar också Virves i utvecklingen av Fiesta Rally3 och därför känns det naturligt att man gärna ger honom en chans på dess hemmaplan. Virves har under sina år i rallytoppen haft flera olika co-drivers berättar han och lägger till.. 

    För mig är det nytt att ha en kvinnlig co-driver i högerstolen dessutom med engelska noter som jag aldrig kört på innan. Men jag är säker på att Julia kommer göra ett väldigt bra jobb!Super

    För Julia som i helgen som gick var i Slovenien och läste noter åt Mille Johansson blir EM i Polen ett stort steg men som hon är villig att ta i sin ambition att bli en ännu bättre notläsare. 

    Jag är otroligt tacksam till både Robert och M-Sport Polen för denna möjlighet, berättar Julia.

    Robert är en både snabb och duktig förare så det ska bli väldigt kul och arbeta med honom. 

    Redan på söndag åker Julia till Polen för tester med Robert medan rallyt startar lördagen den 12 juni med målgång dagen efter.

    *

    I helgen körs knappt tio tävlingar av rallykarraktär i Sverige vilket lockat totalt runt 600 ekipage. En siffra som ändå ger visst hopp även om det är tre tävlingar som svarar för 2/3-delar av de startande. Fortfarande verkar  Bilsport Rallycup i hop med Klassiska Rallycupen hålla ett starkt grepp om sina ”kunder” och till Åtvidabergs ”Gruvrundan” kommer runt 140 bilar. Onekligen starkt jobbat av såväl klubb som BRC och KRC-ansvariga. Snudd på exakt lika många vill hellre köra i Nyköping som samkör Svenska Rallycupen och Supercupen. Till detta ställer jag mig lite frågande, vad är för vits med att köra två olika cuper i samma deltävling när det ändå är mot samma typ av förare man vänder sig? Att det finns för många cuper, serier och mästerskap i förhållande till antalet tävlande, är något som jag ofta får höra. När man dessutom börjar samköra känns det onekligen som kritikerna har lite rätt åtminstone. SMK Nyköping har bullat upp rejält på söndag med sex sträckor på totalt 51 kilometer.

    Till helgen har vi fått ihop sex av de bästa sträckorna någonsin under en och samma Gästabudstrofé, mix av byvägar och ”blåvägar” av yppersta kvalité och det svänger hela tiden, förklarar arrangören.

    Minst av de ”tre stora” är Skilling 500 som lagt sig på SSRC-nivå, alltså 100 ekipage. Start och mål är på Hotel Rasta i Värnamo och tävlingsbanan går i två slingor, en sydost och en väster om staden. Första start kl 11 för deltävling fyra i SSRC. I den sammanlagda Prispottslistan är det efter tre tävlingar bara en förare med full pott, Victor Karlsson/Jonas Magnér, Vimmerby MS. I klass A 2WD utmanas han som vanligt av Thomas Grönberg/Mikael Johansson, Oskarshamn och Per Eriksson/Tobias Gunnarsson, Kristdala. 

    Foto: Tommy Svensson

    Tvåa i totala listan är Grupp E-föraren Jesper Larsson Odenmalm/Erika Ledin, Kristianstad och trea Joakim Blansch Skillingaryd (bilden) som har valt att klassa upp sig från C-förare till B. Efter ett elfel i SSR hoppas hemmahoppet att alla sladdar är kopplade så att Maja Bengtsson kan få en stabil åktur i Golfen. Ett visst manfall kan noteras efter SSR. Lite anmärkningsvärt är att åtta Appendix K-ekipage väljer bort Åtvidaberg och åker istället till Värnamo.

    *

    På söndag stänger också anmälan till deltävling tre i Asfalt SM ”Seffle City Motor Challenge” den 18 juni. Strömmen av anmälningar verkar ha samma konsistens som sirap, 27 anmälda plus sex ”VOC:are” utanför både SM och RM är inget att göra vågen över. Även en viss oro verkar finnas hos Säffle MC som skriver, ”Nu är det bara lite fler anmälningar som saknas för att succén ska bli ett faktum, så in och anmäl er”. Antar att Kristianstads MK som med Rally Kristianstad avslutar SM-serien i slutet av juli, delar oron…

    *

    Fredag och lördag är det premiär för STCC med ”STCC Campus Ljungbyhed Airport Race”. Tre punkter kan man plocka ut, det bjuds på största startfältet på tre år, nytt tävlingsformat och så späckat underhållningsproblem. Foto: STCC

     Vi har det största startfältet på tre år och en laddad premiär med elitracing på absolut högsta nivå, underhållning med JAS-uppvisning och mycket mer. Vi ser fram emot att starta en stark STCC-säsong 2022 där vi fortsatt växer vårt mästerskap för en mycket spännande framtid, säger Micke Bern, vd för STCC.

    Unikt för STCC-premiären är ett nytt format med ett Super Pole-kval där förarna bara får ett enda varv på sig att sätta sin kvaltid och en huvudtävling där premiärens segrare koras.

    – Jag gillar det nya upplägget för premiären, speciellt kvalformatet med ett enda avgörande varv för att sätta sin tid och en explosiv tävling där allt avgörs, säger STCC-kungen  Robert Dahlgren.

    En av de som vill slå regerande mästaren är SMK Hörbys  Tobias Brink som säkrade bronsmedaljen förra året och fortfarande jagar sin första STCC-titel efter ett SM-silver och tre SM-brons. Till STCC 2022 kommer Brink Motorsport med ett nytt segervapen nya Audi RS 3 LMS II en bil som även körs av Hugo Nerman i samma team. Foto: Brink Motorsport

    Vi kör för guldet och om Robban tror att han kommer att få en enkel säsong så bör han tänka om, säger Tobias Brink.

    Vi har fortfarande mycket att lära kring våra nya bilar och det blir en tuff utmaning då vissa konkurrenter tävlat flera säsonger med sina bilar. Men med varvtiderna från testerna, framförallt från vårt test på Knutstorp igår, känner vi oss väldigt starka och laddar för vår bästa STCC-säsong någonsin!

    Premiären på Ljungbyheds Motorbana inleds redan på torsdag och fredag med tester. På lördag körs Super Pole-kvalet och huvudtävlingen som båda sänds LIVE på: plus.stcc.se

    *

    Återkopplar till South Swedish Rally där Eventansvarige Anders Martinsson i går både höjde rösten och satte ner foten över den respektlöshet som publiken visade under helgen.

    Foto: Kristian Lindberg

    Flera funktionärer vittnade om hur man blivit överöst av glåpord för att försökt få till acceptabel säkerhet ute på sträckorna. När dessutom aktiva rallyåkare föll in i uppförandet så var måttet rågat hos Martinsson. Efter gårdagens blogg fylldes det på med bilder i min mejlkorgen på hur illa publiken skötte sig under helgen. Foto: Privat

    Rena Kamikaze-uppförandet och som en påtalade, ”IQ som en fiskmås” visades upp ute på sträckorna och på bilderna passar rallybilen i runt 120 km/t. Martinsson önskade att SBF med kraft tog tag i problemen innan en allvarlig olycka inträffar men det är lättare sagt än gjort. Foto: privat

    Mer ATA-band och skyltar med ”Förbjuden Publikplats” hjälper enbart på marginalen, det som krävs är att folk visar bättre omdöme och åtminstone, ett litet uns självbevarelsedrift.

    Foto: SSR

    Bättre ordning hade Martinsson när han stod som värd på SS8/12 för kommuntopparna Gusten Mårtensson (C) och Bo Mazetti-Nissen (M). Båda följde tävlingen med stort intresse och ett bra exempel på hur viktigt det är att bygga förtroende mellan sporten och politikerna. SMK Hörby gjorde något liknade när kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito (SD) fick åka med i Fredrik Nilssons Volvo 940 som förbil i Bilmånsson Rallysprint.Foto: Tommy Svensson

    En riktig ögonöppnare menade Cecilia efteråt och som aldrig kunnat tro att rally lockade så mycket folk som det gjorde i Hörby i början av april.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com