Sunninen ny teamkompis för Tom K., Ingram kör WRC3, Ypres Rally med 20 asfaltsträckor, Lukyanuk vill bli historisk, SGA:er ställer frågan ska vi köra DM? och legenden David Sutton har gått bort.

Blogg

Då blev inte Tom Kristensson och David Arhusiander ensamma under M-Sport Ford WRT:s servicetält i Zagreb när WRC för första gångenanvänder Rally Croatia som deltävling. Idag blev det nämligen klart att deras WRC-förare Teemu Sunninen ansluter i WRC2 med en systerbil till Toms Fiesta Rally2. Från början var det inte alls meningen att Sunninen och Mikko Markkula ens skulle åka till Kroatien men detta blev ändrat.

Jag antar att man hos M-Sport sålt ett par nya Rally3-Fiestor så att där blev lite pengar över, berättar Sunninen belåtet för rallit.fi 

Foto: M-Sport Ford

    Även om det nu inte blev  WRC-versionen av Fiesta för Sunninen som dessutom kommer med nya motorn till Kroatien, är han mycket nöjd.

    Definitivt viktigast att få lov att köra och om tävligen finns kvar till nästa år och jag fortsätter i VM-serien är det en stor fördel att ha egna noter med sig.

    Suninnen sitter i ungefär samma sits som Hörby-föraren som kör nya Rally2-Fiestan för första gången på torsdag. Sunninen har inte han heller provat den här senaste versionen, det närmaste är en start i Rally Estonia 2019.  Det som gör starten extra nyttig för honom är att Rally2-reglementet föreskriver mindre avancerad drivlina än i  dagens WRC-bilar, men också det som kommer att användas i hybridbilarna 2022.

    Körstilen i en Rally2-bil är mycket närmare den som man måste använda i WRC till nästa år och med den här starten är vi betydligt mer redo när det är dags att börja testa hybridbilarna!

    *

    Ibland är det extra svårt att hänga med i rallysvängarna som när ERC-mästaren 2019 Chris Ingram förra veckan berättade att han tvingats att dra tillbaka sin anmälan till WRC Rally Croatia. Ingen orsak angavs mer än att han hoppades att få en ny chans längre fram.

    Foto: Rally Warrior.

    Längre fram i Ingrams fall betydde mindre än en vecka, för idag presenteras han för full säsong i WRC3 för belgiska teamet SXM Competion och i en Skoda Fabia Rally2. Vid sin sida får han landsmannen Ross Whitlock och paret inleder redan i Rally Croatia där man bland annat får möjlighet att mäta sina krafter med Emil Lindholm i Toksports Skoda.

    *

    Från en av mina trogna läsare i Belgien, Jens Johansson fick jag igår en liten ”reprimand” eller rättare sagt Ott Tänak fick en. Hyundai-åkaren uttryckte sig i en intervju som att det var färre asfalttävlingar i WRC i år mot normalt, vilket var helt fel påpekar Jens.

    Tänak menade att det är FLER deltävlingar på asfalt i WRC i år fyra stycken och  inte färre. 2018/2019 var det 2 1/2 tävling, Korsika, Tyskland och Spanien. 2020, ingen alls om man inte tycker att Monza var asfalt…

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Med detta passar det perfekt med en övergång till just Belgien och asfalt när Ypres Rally i dag publicerade bansträckningen till landets debut som WRC-arrangör. Redan i fjol fick Ypres status som WRC efter att flera av de planerade tävlingar fick ställas in och så fick även belgarna kort före start. Nu tänker sig Hyundai Motorsports och tillika tävlingsansvarige Alain Penasse att bjuda på en bana med 20 sträckor och totalt 31 mil SS när landskapet i Västflandern är som vackrast. Som vanligt är HQ inne i centrala  delarna av Ypres men om det blir öppet för publik är ännu för tidigt att avgöra.

    *

    Även ERC ligger i startgroparna och där ”55th Azores Rallye” är först ut den 6-8 maj. Nu är det också klart att regerande mästaren ”The Russian Rocket” Alexey Lukyanuk vill försvara sin titel och detta återigen med en Citroën C3 Rally2 från franska Sainteloc Racing. Inte bara försvara guldet från 2020, utan även för att skriva in sig i historieboken ihop med Kajetan Kajetanowicz, Luca Rosseti och Sobieslav Zazada som är ensamma om att sedan starten 1957 ha vunnit ”Rally-EM” tre gånger.

    Foto: Sainteloc Racing

    Men Alexey är medveten om att detta inte blir någon lätt match för honom och nygamle kartläsaren Alexey Arnautov i den Pirelli-skodda C3:an. I fjol körde han med R5-versionen och är nu spänd på hur mycket bättre Mads Østbergs utvecklingsarbete gjort bilen.

    Ser fram emot att få testa men vet att det är från en solid grund som Citroën utvecklat vidare, berättar Alexey.

    Redan i fjol tipsade vi ingenjörerna om förbättringar så det ska bli kul att se om dessa blivit verklighet. 

    *

    Med Covid-19 tråkigt nog i ”toppform” så är det mesta pausat och då inte bara inom motorsport, utan även det mesta i samhället går på sparlåga. Men här fördjupar vi oss mest på det som rör saker med fyra hjul och där halmstrået så här långt varit att SM-tävlingar skulle fortsatt vara tillåtna. Men efter att både Jönköping och Tierp ställde in och nya premiären i Asfalt SM i Uddevalla provar nu arrangören med en kringgående rörelse med dold anmälan via LOTs och en förhoppning att det ska gå att köra den 8 maj. Skulle inte detta funka  så är det inte utan att man är lite orolig för fortsättningen. I Rally-SM känns läget något lugnare då premiären ”Killingen” i Värmland inte är planerad förrän den 14 augusti. Vid den här tiden hoppas alla att vaccineringen ska ha gått så pass bra att samhället åter öppnas upp, åtminstone betydligt mer än idag. 

    *

    För Rally-DM i Södra BF ser det så klart också tungt ut vilket fått de nytillträdda SGA:erna Sebastian Steiner och Ola Schönström att ifrågasätta om det ens är lönt att starta några DM-serier. På Södras hemsida och på Facebook skriver duon. ”Det finns det vi vill göra, det vi kan göra och det vi bör göra. Det vi vill göra är inte alltid det vi kan göra, och det vi kan göra är inte alltid det vi vill göra. Det vi kan göra är inte alltid det vi bör göra och det vi bör göra är inte alltid det vi vill göra.”. Därefter ställer man frågan till klubbar och aktiva tävlande, ” Vad göra? Ska vi 2021 genomföra några distriktsmästerskap? Vi vill ha era synpunkter och åsikter. Med 3 respektive 4 deltävlingar från ursprunglig plan är vi av uppfattningen att det är i minsta laget för att vara mästerskapsvärdigt. Lägg till detta osäkerheten kring tävlingars genomförande. Den enda möjligheten, som vi ser det, för att få ihop ett distriktsmästerskap 2021 är att göra just ett distriktsmästerskap. Dvs. 2021 slå ihop de mästerskapen till ett. Regler för detta får givetvis ses över. Ska vi ställa in distriktsmästerskapen 2021 eller ska vi slå samman dem till ett distriktsmästerskap? ”.

    Än så länge har inga DM-tävlingar utsetts av de som fortfarande finns kvar i kalendern om man undantar, att SMK Örkelljunga skriver att ”Mini Smedsvängen” den 7 augusti är DM-tävling. Ingen skugga över den skrivningen, för i det här läget så är det nog bara att inse att allt som körs med största sannolikhet får DM-status om nu serien ens blir av. Med detta skulle det blir premiär för DM på klassiska fina Örkelljungasträckor som vi som var med på storhetstiden (i mitt fall som på bilden från 1975) minns med glädje. 

    Foto: Okänd

    Efter detta är det sedan TV-Svängen den 4 september som ingått i DM sedan starten 1965 och därefter styrs kosan till ”Ekratten ” och Asarum den 25 september för finalen. Så klart inte mycket till DM-serie, men ändå kan jag tycka att det är OK under rådande omständigheter. Men skulle en försvinna så är det bara att lägga ner även DM 2021 är min uppfattning 

    Vilka tävlingar som är tänka för RS-DM är lite svårare att utläsa av den kalender som presenterats men där Hörby, Hässleholm, Trelleborg, Eslöv och Svedala är tänkbara. Dock är detta fem tävlingstillfälle medan SGA-duon bara utnämner fyra, så vilken som ska bort är för mig oklart och som dom konstaterar.  

    – Det kan bli fler arrangörer som kan tvingas ta beslut de inte vill! 

    Tanken på att slå ihop både Rally och RS till ett mästerskap är i teorin väldigt lockande, men där troligen merparten av de aktiva har andra synpunker. I dag är de båda underlagen helt skilda åt och där de flesta deltagarna och deras bilar är specialiserade för endera grenen. Fast i grunden tycker jag ändå att kunde varit en bra lösning. Kanske man skulle skapa ett ”Super DM” med alla sju deltävlingarna men ändå behålla status för både Rally och RS för dom som inte känner sig bekväma med de olika underlagen…

    Sebastian och Ola avslutar.

    Återigen. Vad vill vi, vad kan vi och vad bör vi göra? Maila era åsikter och synpunkter till rally@sodrabf.se senast 17 april! 

    *

    Betydligt längre fram ligger Historiska Utskottet som redan fått ihop RM-kalendern för 2022 berättar Roger Rooth.

    Vimmerby MS knyter ihop RM-säcken med Emiltrofén den 20/8 2022 för RM i Rally, mycket roligt!

    Kalendern för  RM Rally 2022 ser ut så här.

    1: 30/4 2022. Nybro AC.
    2: 20/8 2022. Vimmerby MS.
    3: 3/9   2022. Finspångs MS.

    4: 25/9 2022. SMK Uppsala.

    Med detta tar nu även Bilsport Rallycup form för nästa år där två deltävlingar, Nybro och Vimmerby även ingår i både RM och BRC.

    Kalender för BRC 2022:

    1: 2/4,   Rally Anderslöv, Trelleborgs MK.

    2: 30/4, Zabra-Rallyt, Nybro AC.

    3: 20/8, Emiltrofén, Vimmerby MS.

    4: 17/9, Klappjakten, Ydre MK.

    5: 1/10, Rally Gimmersta, Katrineholms MK.

    6: 5/11, Novemberskölden, Nässjö MK. 

    *

    I det som jag menar är rallysporten guldålder 70-talet och fram till att Audi släppte Audi quattro i början av 8o-talet så var Ford Escort något av en ikon i rallyvärlden, åtminstone på VM-nivå. Med förare som Björn Waldegård, Hannu Mikola och Ari Vatanen så till och med överglänste Ford även Opel vid vissa tillfällen.

    Foto: David Sutton Motorsport

    Någon som ofta nämndes i de här sammanhangen var David Sutton som blev legendarisk när Ari Vatanen/David Richards blev världsmästare 1981. Första gången som ett privatteam, David Sutton Motorsport klättrat allra överst i rallytoppen. Efter detta blev det en mer brokig skara bilmärken för Mr Sutton innan han gick över till historisk rallysport och där både Waldegård och Stig Blomquist kört med Escorter byggda i Devon. 

    Foto: David Sutton Motorsport

    Tråkigt nog så har nu Sutton gått bort efter att en längre tid kämpat mot en elakartad cancer.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.