Sunninen ett namn för Toyota, Safari Rally nästan en sprint mot 2001, idag för 13 år sedan omkom "Påven", Aaron sitter säkert hos Oliver, pandemilättnader kan påverka rally positivt och Le Mans-räv till Anderstorp i helgen!

Blogg

Trots att bara fem deltävlingar avverkats i WRC är det redan lite av ”tokiga säsongen” och förare placeras både här och där inför 2022. Det senaste i den vägen kom idag när Ford-föraren Teemu Sunninen och i mina ögon som men blixt från klar himmel, placeras i Toyota Gazzoo Racing. Jari-Matti Latvala har vid upprepade tillfälle sagt att han vill starta nästa år med samma gäng som nu, alltså Ogier, Evans och Rovanperä men där Ogier med största sannolikhet då inte kommer att köra mer än utvalda tävlingar. Foto: Tommy Svensson

Det är hålet efter honom som det behövs ett nytt namn att fylla och där då Sunninen dyker upp. Senast på Sardinien bekräftade Latvala att landsmannen är ett intressant namn för dom. Här berättade Latvala att både Sunninen och Esapekka Lappi står utan kontrakt plus att de även uppfyller kraven på tidigare erfarenhet av WRC-bil. Något som Latvala menar är helt avgörande, någon forma av ”rallyskola” är han inte intresserad av att driva.

– Detta låter väldigt bra, bekräftar Sunninen till rallit.fi.

    Speciellt lyfter han fram sina erfarenheter av de snabba rallyna i serien, Sverige, Estland och Finland. Samtidigt vill han inte stänga dörren till M-Sport Ford som ändå pappret verkar vara bästa chansen för ett nytt WRC-liv. Men de båda finländarna är inte ensamma på rykteskarusellen utan här finns även Hyundais Dani Sordo och delvis Craig Breen. Även om Andrea Adamo är väldigt glad för Sordo så blir det svårt att trycka in honom i en bil till nästa år om ryktet stämmer att Oliver Solberg är klar för Hyundai. Kan så klart bli så att Solberg, Sordo och Breen får dela på tredje bilen, men då blir det inte många tävlingar för någon i trion. Eller så fortsätter Solberg i 2C Competion vilket skulle ge samma line up för Adamo som i år.

    Foto: Tommy Svensson

    Ett annat namn som dök upp för några dagar sedan var Kris Meeke och så mycket är klart, 42-åringen har inte alls lagt en comeback i WRC på hyllan. Med fem WRC-vinster och 13 pallplatser under åren 2011 fram till 2019 när han och Toyota gick skilda vägar är han så klart ett namn för fler framgångar, men var? Nu gör rykten gällande att ”The Ulsterman” ska vara högaktuell för en ny tillverkare som påstås göra entre 2024. När även FIA:s Rally Director Yves Matton i en intervju med Autosport förklarar att 2024 är det tidigaste som WRC kan få nytillskott bland teamen, så blir där plötsligt lite eld före röken. 

    Jag kan berätta att några tillverkare har tittat på reglerna och just nu tittar mer detaljerat, berättar han för Autosport.

    Tillverkaren Matton syftar på undersöker nu om en rallysatsning kan vara ett sätt att marknadsföra företaget och om så är fallet tar det minst två år innan en färdig Hybrid-bil kan stå klar. Därmed blir det i dagsläget tre team i WRC fram till 2024 något som Matton ändå är nöjd med.

    Vi körde med bara två team i fler år och sedan med fyra, det skiftar hela tiden men så klart vore det positivt med fler tillverkare i WRC.

    Spekulationerna om vem den nya tillverkaren i WRC skulle kunna vara har skiftat. Hetast har ända ryktena surrat kring Subaru och på senare tiden har även Mitsubishi nämnts som mogna för comeback. Insatta i saken menar ändå att chansen för ett fjärde team i WRC troligen kommer från Kina. Med en bilmarknad som exploderat de senaste åren finns där både ekonomi och lust för att visa upp sig utanför jättelandets gränser. Dessutom är intresset för rally ständigt ökande i landet och med en inhemsk tillverkare i Rally-VM lär intresset inte minska.

    *

    På tal om WRC så står ju Safari Rally Kenya för dörren med start i midsommarveckan och då med Oliver Solberg på startlinjen. I år innehåller rallyt totalt 18 sträckor där den längsta ”Kedong” mäter 32,68 kilometer och den kortaste ”Malewa” 9,71 kilometer. Detta ger en total SS-längd på runt 32 mil vilket inte på något sätt imponerar på gamla Safarirävar.

    Foto: Safari Rally Kenya

    För 20 år sedan vann Tommi Mäkinen/Risto Mannisenmäki rallyt med Mitsubishi EVO 6,5 medan tvåan Harri Rovanperä/Risto Pietilänen, Peugeot 206 WRC var  tolv minuter efter. Trea slutade Armin Schwarz/Manfred Hiemer med helt nya Skoda Octavia WRC. 15 bilar i mål med 26 bröt och bland dom aktade rallynamn som Marcus Grönholm, Petter Solberg, Carlos Sainz, Richard Burns, Didier Auriol och Colin McRae. Även Stig Blomquist i par med Ana Goni fick ge upp med den Grupp N-Mitsubihsi dom var anmälda i. 2001 var det ett helt annat rally än det som Oliver och hans kollegor möter och där längsta sträckan mätte 12,5 mil medan den kortaste ändå var nästan fem mil lång. Alltså var kortaste sträckan för 20 år sedan  nästan två mil längre än årets längsta och totalt skilde det en hel del, 112 mil SS mot årets på 32 mil. Visst var det viss skillnad förr? 

    *

    Två svenskar har vunnit i Kenya genom åren och så klart då främst Björn Waldegård med fyra segrar, bara två hemmaförare Shekhar Metha och Carl Tundo har fler eller totalt fem triumfer. Den andre svensken  är Ove ”Påven Andersson som vann 1975 i par med Arne Hertz och i den på våra breddgrader extremt ovanliga rallybilen, Peugeot 504. Även om ”Påven” var en erkänt skicklig förare så var det ändå som byggmästaren av Toyotas framgångsrika VM-satsning som han blev riktigt erkänd. Tragiskt nog omkom Ove vid ett historiskt rally i Sydafrika där han körde med en Volvo PV och detta var just i dag för 13 år sedan vid en ålder av 70 år. 

    *

    I dag bjöd Oliver Solberg pappa Petter på sitt livs första försök att ta över Aaron Johnstons plats i en WRC-bil. 

    Det var Adamos idé och helt kart var det något speciellt för mig, skrattade Oliver efter avslutad åkur.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Jag vet inte riktigt hur mycket han nöjt av det men inom kort kommer en video där ni själv kan avgöra!

    Ett  rykte gör gällande att Petter efteråt försäkrade att Aaron sitter fortsatt säkert i högerstolen… 

    *

    På lördag är det dags för deltävling två i Asfalt SM med ”DRIVE VXO” på gamla flygfältet i Uråsa men nu ligger även många andra rallyklubbar lite i startgroparna för att dra igång igen om än i lite mindre  skala. När så Regeringen igår öppnade för fler lättnader den 1 juli än vad som var planerat, vädrades ytterligare morgonluft. Beskedet fick Anna NordkvistSvensk Bilsport att kontakta juristen hos Länsstyrelsen i Dalarna, Hanna Anagrius med frågan hur och om, detta kommer att påverka rally framöver. Frågan var konkret om även rally kunde räkna med 900 deltagare precis som motionslopp fått som tak, om nu förslaget går igenom vill säga. På detta svarar då juristen att om förslaget blir verklighet så innebär det, ”t.ex  motorsporttävlingar på väg eller i skog dit allmänheten har tillträde så som tävlande kommer att gå under samma regler som motionsloppen. Även för övriga offentliga tillställningar innebär förslaget höjda maxtak för deltagarantal”. Så klart är detta väldigt positivt även om där fortfarande finns en del frågetecken, bland annat  hur en tävling även efter den 1 juli måste genomföras på ett smittsäkert sätt för att få myndigheternas gillande.

    Samma besked fick även tävlingsledaren för Rally Anderslöv, Lasse Mattsson från handläggaren på den skånska motsvarigheten inför den 3 juli.

    Idag har vi tillstånd för 100 deltagare men om jag förstår det rätt så kan vi efter den 1 juli köra utan några begränsningar alls vad gäller antalet bilar, berättade Mattsson belåtet.

    Lite knepigt är det ändå då den 1 juli är en torsdag när regelverket ändras och så är tävlingen redan på lördagen. Idag är max antalet startande satt till 100 bilar om allt blir fritt, men med de regler som gäller i tillståndet har Trelleborgs Mk fått sätta en gräns på 50 bilar för att följa tillståndet. Mattson medger att det blir lite problematiskt att få ihop det med så kort framförhållning.

    När vi fått 50 anmälda (idag är där 52) så hamnar resten på ”reservlistan” och blir det som vi hoppas att det släpps fritt, får resten snabbt besked att dom är välkomna den 3 juli.

    *

    Även i Danmark är det mycket som Covid-19 stökat till med och nu meddelar arrangören av för svenskar populära ”Rallyshow Fårvang” att den ”aflyses”. Men inte på grund av smittan utan för att området där ”rallyshowen” körs är upptaget av andra aktiviteter.

    *

    Mer danskt men på svensk mark är det när F1-föraren, ALMS- och IMSA-mästaren samt flerfaldige klassvinnaren på Le Mans, Jan Magnussen kommer till Anderstorp i helgen som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Premiären kördes på Ring Knutstorp och när andra omgången körs på Anderstorp hårdnar motståndet när  Magnussen gör sitt andra inhopp i serien.  Roskilde-föraren genomförde ett framgångsrikt gästspel på Drivecenter Arena förra sommaren och är nu åter redo att utmana startfältet i Skandinaviens ledande racingmästerskap.

    Foto: Porsche Carrera Cup Scandinavia

    Mitt premiärinhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia ifjol gav tydlig mersmak. Jag var särskilt imponerad av organisationen och den sportsliga nivån så jag ser fram emot att delta igen, säger Jan Magnussen. Att få komma tillbaka till serien på den klassiska Formel 1-banan i Anderstorp är såklart en extra krydda och det kommer att bli en riktigt spännande utmaning.

    Jan Magnussen är just nu även högaktuell inför satsningen på Le Mans 24-timmars tillsammans med sonen, den tidigare F1-föraren, Kevin Magnussen. Tävlingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia blir därmed en viktig del av uppladdningen inför den 89:e upplagan av världens största endurance-tävling senare i sommar.

    *

    Efter gårdagens bild från serviceplatsen för de eldrivna Opel  Corsa som kördes i ADAC Stemwelder Berg dök frågor upp om det var dieseldrivna elverk som figurerade på bilden.

    Foto: Opel Motorpsort

    Jag förstår frågan och som så mycket annat miljöhyckleri skulle det också mycket väl kunnat vara så, men enligt Opel Motorsport är sanningen en annan. Laddningsinfrastrukturen som utvecklats tillsammans med Opel Motorsport för ADAC Opel e-Rally Cup använder det offentliga elnätet, varigenom förnybar grön el erhålls från respektive nätoperatör. Medelströmmen dras in i en transformator med likströmskälla som är speciellt anpassad för rallyanvändning, det så kallade krafthuset. Detta ger en maximal effekt på 2 megawatt till 18 laddningspunkter. Varje laddningspunkt matar fordonet med upp till 140 kilowatt, varigenom Opel Corsa-e Rally kan laddas med maximalt 100 kilowatt likström. Detta gör det möjligt att fylla rallyfordonets 50 kilowattimmars energilagringsenhet till en batterinivå på 80 procent på cirka 30 minuter. Så var det med det…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.