Suninen kör Hyundai i Spanien, inget hybrid i WRC2/3, fler anmälda till SM-finalen än i Hässleholm, Elström kör RX-Seat i Riga och i Eskilstuna visads att i rally kan allt hända...

Blogg

Den såg jag faktiskt inte komma, att Andrea Adamo och Hyundai Motorsport skulle köra helfinskt i årets näst sista WRC-tävling, Rally de Espana. Att Jari Huttunen skulle köra en i20 Rally2 var ingen överraskning men att av M-Sport Ford ratade Teemu Suninen skulle få en chans i Oliver Solbergs bil, det trodde jag aldrig. Nu blev det så att när Adamo beslutade att Oliver får förtroendet att köra i WRC-klassen, så fick han kika bland ”best of the rest” för att fylla luckan och där hittades Suninen. Detta betyder samtidigt och adjö för Craig Breen och att Adamo efter Rally Finland begär tillbaka nyckeln till anläggningen i Alzenau, är i mina ögon helt säkert. Hade inte Breen snackat med M-Sport så hade självklart inte detta hänt, utan då hade det varit irländaren som backat upp Huttunen i Spanien. För inte på något sätt har Suninen bättre meriter än Breen även om båda gjort exakt lika många WRC-starter (67 st.) så har Breen 20 sträcksegrar mot nya i20-förarens 14. Dessutom har han under de två senaste åren gjort 15 starter med lillebror-i20 medan Suninen bara fått tre chanser med Fiesta Rally2. Ändå valdes Hyundai-profilen bort av Adamo vilket samtidigt visar att det även i den här mångmiljonindustrin finns plats för  lite känslor även om det den här gången drabbade Breen negativt.  Med detta har han lagt alla sina ”WRC-ägg” i den korg som Malcolm Wilson om än bitvis lite instabilt, ändå har kontroll över. Jag hoppas verkligen att alla dessa ägg är hela när det är dags för Rallye Monte Carlo och att han där sitter i en Puma Rally1? För Suninen är självklart starten oerhört viktig även om den inte direkt ger någon returbiljett till WRC. Ändå en chans för 27-åringen och Mikko Markula att få visa sin kapacitet och vem vet, kanske en mer positiv omgivning än den som enligt insatta källor rått hos M-Sport Ford, kan göra underverk för karriären? 

*

Medan det diskuteras om det är rätt eller fel väg att införa hybrid i WRC så meddelar FIA att det inte alls är aktuellt med samma sak i WRC2/3. De närmaste tre åren ligger Raly2-reglementet fast även om Yves Matton beklagar att responsen från tillverkarna inte alls är lika positiv som hos ”The big three”. Till DirtFish säger FIA:s ”Rally Director”.

    Foto: Skoda Motorsport

    – Tidigare var man mer positiva och en tillverkare ville absolut införa samma tänk i WRC2, men nu har det svängt helt…

    I Rally2-gänget vill man istället gå mot andra förnybara bränslen än el och störst motstånd hänvisas till att bilarna skulle bli alltför dyra för privatteam/förare. Att det inte körs hybridbilar i WRC2 stärker även den kritik som någon gett uttryck för från nästa år, att bilarna här kommer att vara snabbare än WRC-bilen på vissa typer av sträckor… 

    *

    Blev glatt överraskad över att finalen i Rally-SM, Göhlins Skilling 500 fick betydligt fler anmälda än vad jag vågade hoppas efter det lite klenare antalet i EC Snapphanerally. Totalt 74-förare och dessutom samtliga i SM-klasserna kör i Skillingaryd och årets längsta tävling med 15 specialsträckor på sammanlagt cirka 11 mil där HQ är Hotell Småland i Klevshult. Än är inga klasser avgjorda även om Standard i stort sett är klar då Isak Arvidsson bara behöver plocka två poäng av 30 möjliga för att bli svensk mästare. PG Andersson och Mattias Adielsson lär göra upp i ”Internationella 4WD” där favoritskapet ligger på värmlänningen. Intressant blir så klart Tom Kristenssons ”träningsläger” inför Secto Rally Finland där han och Daniel  Arhusiander ska bygga tempo inför ”Ouninpojha” och allt vad de heter första helgen i oktober. Kommer så Dennis Rådström och Johan Johansson helt återställda efter SSR till start, så spetsas vinnarstriden till sig ännu mer.

    Foto: Tommy Svensson

    Fast vem vet, kanske Team Nybes Jonas Åkesson skräller igen?

    Att P-G fick bryta i helgen visar att han är mänsklig, det går att ta honom och det är klart vi ska försöka i Skillingaryd, menar Åkesson.
    I ”andra led” väntar  Sebastian Johansson, Thomas Thunström och Christoffer Haglund för att ta medalj. Men det är bara Adielsson och Åkesson som kan putta ner Andersson från guldtronen. Med 24 poängs ledning har rutinerade Joachim Carlström skaffat sig ett ypperligt läge för att äntligen få ett efterlängtat SM-guld i Nationell 4WD. Det räcker med att Kalmarföraren blir sexa i klassen och får åtta poäng, så är saken klar.  I Hässleholm blev det ovanligt stora tidsdifferenser i ”Internationella 2WD” då Calle Carlberg vann med hela 38,2 sekunder före Albin Nordh. Trea Victor Hansen som efter problem med växellådan fick årets sämsta resultat. Det gör att Team Nybe-Hansen ligger på silverplats bakom Carlberg och då den ende som utmanar om guldet. Elva poäng skiljer det mellan Carlberg och Hansen och i en klass som kraftig har tunnats ut mot de tidigare tävlingar, bara åtta anmälda.

    Foto: Tommy Svensson

    När Emil Karlsson insåg att han vunnit Nationella 2WD i Hässleholm kom glädjetårar hos både honom och kartläsaren/sambon Jessica Larsson och nu får Patrik Flodin spotta i nävarna. Karlsson är inför finalen bara fem poäng bakom ”Ilsbo-Expressen” medan ”hemmaföraren” Victor Karlsson ligger på bronsplats inför finalen, åtta poäng bakom Flodin.  Inget är avgjort och även Hampus Jakobsson och Victor Bergsander kan blåsa Flodin om alla stjärntecken står rätt den 24-25 september. 

    *

    Kommande helg är det dubbeltävling i Wold RX och då i Riga där Mattias Ekström gör comeback, ganska naturligt dessutom med en Seat som den Cupra-ambassadör han är  tillsammans med tidigare DTM-kollegan Timo Scheider för ALL-INKL.COM Münnich Motorsport.Foto: EKS

    I år är det ”all in” med elbilar för den 43-årige svensken i Extreme-E och touringserien Pure-ETCR. Nu är det återkomst till banan i Riga som är en av favoriterna. 

    Jag gillar verkligen banan. Det här är en chans för mig att få mycket racetid. Att kör en Supercar i VM är bästa tänkbara träning för mina andra åtaganden inom racingen, förklarar Mattias.

     Sista säsongen innan VM-serien blir helt elektrifierad toppar Timmy Hansen tabellen före lillebror Kevin. Detta medan regerande världsmästaren Johan Kristoffersson bara är fyra i sammandraget efter en problemfylld säsong med f.d Ekströms Audi. Mattias har tolv segrar på 58 starter och i fjol året blev det en silverplats i Rallycross-VM medan senaste segern kom i just Riga.

    Jag ska göra allt jag kan för att fixa en trofé till teamet. De har kämpat länge och förtjänar framgång. Vi har två chanser i helgen att lösa det, lovar Mattias.

    *

    Helgens stora snackis blev onekligen Idkerbergets MK:s Alexander Fammé och Fredrik Wessléns ”seriekrock” på SS1 i ”EMK-Kannan”. In-carfilmen snurrade flitigt på sociala medier och kommentarerna var otaliga om hur en sådan här krock bara får lov att hända. Lite i korthet så kommer Fammés Fiesta med fullt påslag runt en högerkurva, när plötsligt vägen är blockerad av två bilar med en västklädd funktionär i den lilla glipa som fanns mellan bilarna. Besättningen i Fiestan berättar: En funktionär stod ett par hundra meter bort. Han sprang när han såg Volvon snurra runt två varv i sid. Väl framme kom inte dom riktigt ut så hans fokus blev dom. Några sekunder senare kommer Golfen. Och skulle stanna för att hjälpa till. Dom sänkte farten och det skar ned i diket så bilen lutade och svårt för kartisen att komma ut. Vi körde in säkert 20 sek på golfen och föraren hade precis kommit ut och deras kartis precis skulle börja ta dig ur…..

    Foto: Alex Fammé

    Då kommer vi med Max varvtal på 4ans växel med 80 meters förvarning såg dom blocka vägen och fanns inget att göra. Dvs i detta fallet var det slumpen att många små faktorer fick allt att balla ur. Hade Volvo inte skadat sig hade inte golfen stannat. Hade inte golfen fastnat i diket utan stannat bakom hade dom snabbt kommit ur bilen och vi kunde lätt kommit förbi utan att krocka in i bilarna. Det var en meters djupa diken osv osv. Slumpen gjorde att det blev som det blev. Ingen gjorde fel. Alla är människor. Hade ni skitit i dom i blåa Volvon om ni ser att dom inte tar sig ur utan bara sitter kvar i bilen. Sen lyckades ju golfen stanna i tid så ingen tänkte väl att vi aldrig skulle få stopp.”

    Så klart fanns ingen chans att undvika krock och som tur var hoppade funktionären undan i sista stund och klarade sig utan att bli påkörd. I likhet med merparten av alla som kommenterande, så undrar jag varför där inte fanns trianglar eller någon som vinkade ner, men detta fick ju en logisk förklaring. Många kommenterare var också väldigt kritiska för att inte säga direkt aggressiva i sina omdömen, men som jag ser det var det nog svårt för alla att agera annorlunda. Istället är det bara att inse att i rally kan precis allting hända om man har lite otur. Två minuter är inte lång tid när det handlar om en avåkning där folk gjort sig illa och att detta var en skräckupplevelse förstår alla men som tur var, så var det ändå mest materiella skador. Nu har tydligen Eskilstuna MK begärt att få låna filmen i utbildningssyfte och då kommer det ändå något gott ur saken. Tilläggas kan också att fler borde ta reda på fakta innan man attackerar tangentbordet, bara en tanke alltså… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.