Succé rakt över för DM-premiären Bilmånsson Rallysprint, Tom visade upp sig för storpublik, Grybb vann medan Mats A. blev "bästs Hyundai", många hemmasegrare, trio med hedersomnämnande, fint bidrag till Ukraina, Østberg/Johansson vann i Mexiko och danskt "uheld" i Anderslöv!

Blogg

Succé! Mer hade jag egentligen inte behövt skriva när det handlar om säsongspremiären för RS-DM/Asfaltcup ”Bilmånsson Rallysprint”, ordet täcker nämligen in hela söndagen på Hörby Industriområde. Om jag ändå ska försöka bena upp detta så här dagen efter där det personligen känns som att ha suttit i en galopperande torktumlare, så börjar jag med publiken.

Foto: Tommy Svensson

När det är ”Rally mitt i byn” så är det alltid mycket folk men aldrig förr lika mycket som i går eller som en åskådare uttryckte sig.

    Detta är ju för f-n som om det vore Hörby Marknad!

    Bilmånsson Arena mös företrädare för ortens nya och även första  Hyundai-representation i kapp med klubbens mästergrillare som fick iväg 7-800 korvar under de dryga fyra timmar tävlingen kördes.

    Foto: Tommy Svensson

    Täta led med folk kantade den delvis nya bansträckningen som efteråt fick ett stort ”gilla” av vinnaren Rolf Grybb, Hässleholm.

    Rolig och teknisk bana precis så som jag önskar, i synnerhet som säsongsöppning när alla är lite rattrostiga. Inte så kul för ”en gammal gubbe” att köra fullt på högsta växeln efter en hel vinters vila…

    Foto: Tommy Svensson

    En stor del i att jättepubliken samlats hade så klart Hörbys egen världsmästare Tom Kristensson som med hjälp av samarbetspartnern från Eslöv, Mats Andersson (AM Elteknik) fått hit sitt nya team Kowax 2BRally Hyundai Customer Team. På serviceplatsen byggde polackerna upp allt precis som om det vore skarpt läge i VM/EM, vilket kompletterades med presentationer av Toms egna partners. Till detta hade det även bjudits in över hundra gäster som förutom rally även bjöds på nyrökt fläskkarré till lunch.

    Foto: Tommy Svensson

    Denna placerade ”The Chef” eller Lars-Åke Lindelöv i rökugnen vid 21.30 på lördagskvällen. Efter detta satte han sig i sin bil för att sno åt sig lite sömn mellan tillfällena när ny ved behövdes i röken. Till saken hör att det under natten var åtta minusgrader på serviceplatsen.

    Bitvis blev det lite svalt i hytten, men jag överlevde detta också, konstaterade Lindelöw glatt medan han skivade upp nyrökt kött.

    Foto: Tommy Svensson

    SMK Hörby hade bjudit in kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito (SD) till tävlingen där hon förutom att få åkturer med Fredrik Nilsson och Oliver Gren deras Volvo 940, även fick stifta närmare bekantskap med en för henne ny värld. Trots att hon under sina år boende utanför F1-kända Monza som hon besökt flera gånger, så inskränkte sig rally till besök på TV-Svängen i ungdomens år. Tom Kristensson tog världsvant hand om VIP-gästen och berättade hur hans år och samarbetet med det nya polska teamet skulle bli. ”VIP-aren” presenterades även för Team Manager Rafa Cebula som i så positiva ordalag berömde allt från Tom, SMK Hörby till kommunens del i dagen, att jag fick både tår i ögat och klump i halsen. Foto: Tommy Svensson

    Senare tackade jag Cebula för alla positiva omdömen, varpå han förvånat replikerade.

    Tacka? Det är vi som ska tacka som får komma hit och det lovar jag, mina omdömen var hundra procent ärliga, kom det från Team Managern som fortsatte.

    Jag vet vad jag snackar om, trots allt tävlar vi över nästan hela världen och det jag ser här, det är något som alla inblandade ska vara stolta över!

    Förstår ni att klumpen i halsen då blev ännu svårare att få bort… 

    Foto: Tommy Svensson

     Runt de blå tälten flockades åskådarna under dagen där den nya Hyundai i20 N Rally2 startades upp och först ut på banan blev Mats Andersson med pappa Östen i högerstolen. Jag undrade om han hunnit testa bilen?

    Absolut, jag körde från ”dekalklistraren” upp i rondellen och vände. Men jag hann uppfatta att sikten från baksätet där stolen sitter placerad var i stort obefintlig, såg mest en ratt med massor av knappar och lampor, svarade Mats med ett stort leende.

    Foto: Tommy Svensson

    Lite mer koll på bilen hade Tom som med nya kartläsaren Andreas Johansson hunnit med en kortare test i Polen. När därför första heat var kört var det också Tom och Andreas som var snabbast av de två. Men allra mest bråttom hade ändå slutligen vinnaren Rolf och Tobias Grybb, deras Citroén DS3 R5 var 0,7 sekund bättre. I heat nummer två bytte Tom som planerat kartläsare och in satte sig en ”rookie” som skulle få känna på Rally2-speed.

    Foto: Tommy Svensson

    Tyvärr räknades det fel på antalet varv vilket innebar att det blev ett för mycket för #59 och så var toppstriden ett ekipage mindre. Ett enkelt knep för att undvika sådant är med pennsträck visade Rickard Nilsson som åkte med Stefan Kristensson.

    Foto: Tommy Svensson

    -Ofta inga problem att hålla reda på varven men skulle man snurra eller något annat trubbel, är det bra att ha facit på handen!

    I heat två hade nu Mats fått på bättre lämpade däck på Hyundaien men mot Grybb räckte det ändå inte som tog ny heatseger. Bakifrån stormade fjolårets SM-vinnare i 4WD, Kristensson/Nilsson, Tomelilla MK fram med WRC-Fiestan och tog andra tiden, bara 0,6 sekund efter Rolf och Tobias. I det tredje heatet var det dramatik på serviceplatsen sedan Grybb glömt slå av vattenpumpen vilket gjorde att batteriet tömdes på Cittran. Till slut lyckades man få i så mycket ström att bilen gick igång precis innan det var dags för start.

    Foto: Tommy Svensson

    Här gjordes inga misstag och segern var klar med en marginal på 1,7 sekunder till Kristensson i Fiestan.

    Detta trodde jag aldrig, jublade Rolf vid målet.

    Med så duktiga förare i häftigare bilar än min sju år gamla R5:a, kände jag mig chanslös före start. Uppenbarligen var alla lika rattrostiga men kanske var jag ändå var minst rostig, om man ska se på resultatet…

    Foto: Tommy Svensson

     

    I sista rundan chockade Kristensson/Nilsson alla med en kanontid, fyra sekunder bättre än namnen med VM-guld hemma i bokhyllan.

    Ett heat till, då skulle dom fått det jobbigt, konstaterade Stefan som ändå var nöjd med sin andra plats.

    Foto: Tommy Svensson

    Trea kom så Mats och Östen som med en liten kamratlig blinkning mot Tom förklarade.

    Jag måste ändå vara nöjd med att bli bästa Hyundai…  

    Bakom toppkvartetten kämpades det stenhårt på Industriområdet inför jättepubliken och där hemmaklubben kunde ståta med fyra och en halv klasseger.

    Foto: Tommy Svensson

    Den halva svarade Julia Thulin för som lotsade Tomeilla-tjejen Anna Lundell till överlägsen seger i ”Ungdomsrally”. Nästan två minuter skilde ner till tvåan, långväga gästen Wilmer Jonsson/Mattias Andersson, VÖMK.

    Foto: Tommy Svensson

    Mest tippad av hemmaåkarna var regerande SM-kungen Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft men där den röda Opel Corsan fick hårt motstånd av Eslövs B-förare Simon och  Frida Andersson (Mats barn och då med Östen som farfar). Deras Opel Adam R2 visade sig passa perfekt på den bitvis knixiga banan något som gjorde att ”Jocke” aldrig kunde känna sig säker.

    Foto: Tommy Svensson

    Till slut blev det ändå vinst med fyra sekunder.

    Simon körde djäkligt fint och segervissa kände vi oss aldrig förrän allt var klart, menade Jocke som nu kan ta sig till SM-premiären i Hässleholm med lite extra boost.

    Foto: Tommy Svensson

    Imponerade gjorde även SMK Hörbys Marcus och Hanna Lindström som med spektakulära hjullyft tog hem C-förare Trimmat och än bättre för syskonen Lindström var sjunde placeringen totalt. Mellan sig och femman Simon slog sig Hässleholms Jonas Olsson/Jörgen Hildingsson in med Ford Puman. Bästa standard-åkare kom också från Hörby i form av Henrik och Ida Levin med VOC-940 som var bäst med klubbkompisarna Rolf-Arne och Felix Nilsson närmast efter. Sista hemmasegrare blev Andreas och Max Håkansson där det blev triumf i A/B-förare Standard A.

    Foto: Tommy Svensson

     Tråkigt nog blev det tunt med Appendix K-bilar då tre av dessa avanmälde sig före start. Därmed fick dalmasen och totalsegraren 2018, Mats Myrsell med Esko Junttila en enkel seger med Porschen.

    Skönt att det inte blev tuffare då servon slutade fungera och nu är jag ganska trött i armarna, avslöjade Mats innan han jäktade hem.   

    De två resterande klassvinsterna gick till Kristianstad genom Josefine Gråberg/Johan Kastenman (C-förare Standard A) och Patrik Ahlstedt/Markus Pedersen (C-förare StandardB). Med detta sätter jag punkt för Bilmånsson Rallysprint och gör detta med att lyfta fram tre av de riktiga hjältarna bakom kulisserna.

    Foto: Torsten Haapala

    Tänker så klart på Tävlingsledar-duon Mia Nilsson och Eva-Marie Hasslöf som självklart får sällskap av administratören Bertil Gunnarsson. Egentligen skulle alla inblandade före, under och efter tävlingen namnges, för alla är lika viktiga, fast utan nämnda trions jobb hade där inte behövts några funktionärer alls, så enkelt är det…

    Vill tillägga att SMK Hörby inte tog betalt för tävlingsprogrammet, istället uppmanades publiken att via Swish skänka pengar stöd för Ukraina. Pengar som oavkortat går till eldsjälen och rallyvännen Bengt Nilsson i Svensköp som förmedlar direkt till de rätta mottagarna i det krigshärjade landet.

    Har inte hunnit med att räkna alla bidrag, men det lär hamna runt 10 000 kronor från rallypubliken som då sjävklart också ska ha ett stort tack, berättar Gunnarsson.

    Foto: Tommy Svensson

    Kan avsluta med att ”han där uppe” även han måste gilla oss, idag är det  1,2 plusgrader halvstorm och snöblandat regn över Industriområdet i Hörby… 

    *

    Från Hörby till Leon i Mexiko skiljer både dagens väder och åtskilliga mil. Här gjorde tillfälliga (vem vet?) konstellationen Mads Østberg med blågula kartläsaren Johan Johansson succé i ”Rally of Nations Guanajuato”. Med endast två tappade sträcksegrar av 16 möjliga bärgades segern med Skoda Fabia R5.

    Foto: Rally nations

    Tufft på slutet då vinnarna tappade 1.48,6 på sista sträckan men ändå lyckades vinna över M-Sports WRC-åkare Adrien Fourmaux/Alexandre Coria i en Fiesta Rally2. Bara 5,8 sekunder skilde de båda åt och det var en väldigt glad Johan som efteråt konstaterade. 

    Jag är såklart enormt stolt över mig själv över att jag klarade uppgiften. Att få sätta sig bredvid Mads har varit väldigt nervöst, han är ju en superstar, och vilken chaufför!

    Att helgen har varit utmanade skriver Johan under på. 

    Rally i Mexiko är ett väldigt tufft och det var första gången för mig i landet. Har lärt mig otroligt mycket denna vecka med Mads, jag är stolt och väldigt glad över att ha fått denna chans!

    Trea slutade Benito Guerra jr och detta 4.30,5 långsammare medan Ford-ikonen Malcolm Wilsons son Matthew med Stuart Loudon vid notblocket var över sex minuter långsammare. Långt hopp till Harri Rovanperä, elva minuter efter men ändå sexa med en gammal DS3 R5. Att själva landskampen i helgen var lite ointressant står klart när det visade sig att ”Team Europe” gick segrande ur denna. Europalaget innehöll rumänen Sebastian Barbu, Renault Clio Rally5 och tysken Nikolaus Schelle, Fiesta R2…. 

    *

    I samband med lördagens premiär för Bilsport Rallycup, ”Rally Anderslöv” inträffade en olycka på första sträckan som dessbättre avlöpte tämligen väl. Det var danska paret Morten Eskildsen/Michael Sahl Christensen som rullade sin fina Appendix K Peugeot 309 GTI så olyckligt att den hamnade upp och ner i ett vattenfyllt dike. Inte nog med detta, under kraschen lossnade även tanklocket varpå bensin sköljde över besättningen.

    Foto:Okänd

    Nu låg bilen delvis skymd från de bakom startande så det dröjde en stund innan de kunde ta sig ut. Nu vill Morten tacka alla som hjälpte till vid olyckan och hälsar, ”Vi tackar alla för hjälpen, åskådare, brandkåren och hjälpare … men funderar självklart på hur vi kunde ligga på taket i vattnet i nio minutter och vad som kunde ha hänt? Vi hörde 2-3 bilar passera oss, men vi vet inte om dom stoppade …”. Indränkta i bensin tvingades så småningom räddningstjänsten spola av de båda med vatten innan hemfärd. Att vänta i det iskalla vårvädret på Söderslätt i dyblöta overaller är inget som någon vill uppleva… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.