Sturesson i STCC 2011 och dubbdäcken räddar liv!
BloggFörst så känns det riktigt bra att läsa att Johan Sturesson tar nya tag i STCC 2011. Året började så bra och slutade i moll, tionde platsen är långt under Johans kapacitet. Medan konkurrenternas BMW:er gick som klockor, verkade det som Johan hade både sand och bromsolja i maskineriet. 2011 måste bara bli Johans år!
Så har Aftonbladet kommit med sin stora vinterdäckstest, i stort sett kalkerpapper på förra årets och året dessförinnan. Resultatet av testet är föga förvånande, ”dubbat är överlägset bäst på vintern”. Nu ska jag inte trötta er med alla resultat från de omfattande testerna i norra Finland, köp istället Aftonbladet Bil och läs innan du handlar nya däck!
En sak måste jag ändå plocka fram, skillnaden i bromsverkan på is, alltså den svarta halkan som är vanligast här nere i Skåne. Bäst i den här delen av testet som bestod av att bromsa till stillastående från 50 km/t, är finska dubbdäcket Nokian som stannade efter 50,5meter. Sämst var tyska Vredesteins ”autobahndäck” som stannade testbilen två ”maxlånga långtradare” längre bort, eller exakt 38,4 meter senare än Nokians testvinnare. Totalbromssträcka 89,1 meter är ett ruggigt dåligt resultat.
Problemet är att den här typen av däck många gånger köps av ägare till prestigebilar i någon blåögd tro att de ska matcha bilens prestanda. Istället får man däck som prestandamässigt hör hemma på bilar av typ Fiat 600 eller svårt rostangripna svansmotorförsedda Skodas…
Landets bästa motorkrönikör Robert Collin tar i samma tidning upp hur Generaldirektören på Trafikverket Gunnar Malm blåljuger folk rakt upp i ansiktet i hetskampanjen mot dubbdäck, helt enkelt skrämmande läsning. Intressantast är dock att den ledande partikelforskaren i Sverige, dessutom en ledande auktoritet över hela världen, Thomas Sandström från Umeå säger till Collin i Aftonbladet Bil.
”Det finns fortfarande ingen forskning som visar att dubbdäck dödar ”ett hundratal människor varje år”. Det finns inte ens forskning som kan visa upp ett enda dödsfall någonsin på grund av att någon andas in dubbpartiklar. Inte ens att någon enda person drabbats av hjärt och kärlsjukdomar på grund av dubbdäcken”, slut på forskare sandströms citat.
Intressant är också att i fjol var det en enda motortidning som gick emot strömmen och förklarade ”att de moderna dubbfria däcken var minst lika bra som de dubbade”. Tidningen var MHF:s medlemstidning Motorföraren. I år, på första sidan dessutom, har man den lite märkliga rubriken ”Dubbdäck räddar liv – om du saknar antisladd”. Intressant koppling att dubbdäcken då är livsfarliga på bilar med antisladd?
Oavsett hur nu tidningen kommit fram till detta, så har man i likhet med Trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall ändrat färdriktning 180 grader och nu konstaterar man precis som alla andra som begriper, att dubbdäcken räddar liv. Tristare är att man ger samma ”ljugar-Malm” som Collin klär av, utrymme för sina lögner. Men det är som man säger,” en lögn är alltid en lögn sedan spelar det ingen roll hur många gånger den upprepas”…
Till sist, det här blir lite svårt att få in i Motorbloggen så jag får gå en omväg via Sportchefen Patric Nilsson och hans bilkörning.
Det handlar om invigningen av Kristianstad Arena som ska ske om några futtiga minuter. Då ska 350 miljoners anläggningen tas i bruk och blir då i första hand ett handbollstempel. Inget konstigt med detta, Kristianstad är en handbollsstad.
Vem sätter man då till att inviga detta, jo ordföranden i kommunfullmäktige moderaten Erna Arhag. Känns detta handboll? Svaret är naturligtvis ett rungande nej. Istället sitter i Åhus en legendarisk handbollsspelare vid namn Åke Moberg med två VM-guld och ett VM-silver. Känns inte han som en värdigare invigare av Kristianstad Arena? Frågar ni mig så är svaret ett lika rungande ja!
Men hur kom han in i Motorbloggen? I somras träffade jag drygt åttioårige Åke tillsammans med sportchefen för fotografering. Vi skulle åka en bit och Sportchefen föreslog att Åke skulle åka med i hans lilla ”Volvo-pugga”, alltså hans C30. Åke såg tveksam ut och sa.
– Är där några fartgupp på vägen dit?
Förra gången han åkte med samme sportchef missades några fartgupp, Åke flög upp och slog huvudet i taket. Efter detta har han en sund, korrekt och misstänksam inställning till Sportchefens meriter som bilförare.