SSR-ledaren fick varning, Timmy H. till Piteå och ROC, Ekström ryktas vilja köra Rally Sweden, SBF:s nya organisation på plats, Volvo och Suzuki fortsatt ensamma om rallycup, Ekström nia och Eriksson tvåa och Lindholm toppar i Arctic!

Blogg

Lite av Julhelgens stora rallysnackis var den förbundsanmälan som f.d Rallyutskott-medlemmen Stefan Ohlson riktade mot tävlingsledaren i South Swedish Rally, Björn Larsson. En anmälan som satte rallyts existens i fara enligt dess styrelse  som den 28 december hotade att avgå om det blev efterräkningar för Björn. Anledningen var att han valde att inte spä på Jonas Åkessons redan tuffa bestraffning med uteslutning efter att han inte stannade vid Dennis Rådströms olycka. Nu eller faktiskt redan en vecka före att SSR-ledningen tog sitt beslut har Disciplinnämnden kommit med sin syn på saken. ”DN” bifaller anmälan men nöjer sig med att, jag citerar protokollet ”utdelar en tillrättavisning till Björn Larsson och uppmanar också att framledes följa gällande reglemente.”. Bedömningen av nämnden är följande, ” DN har gått igenom fallet och ser att regelmentet inte är följts fullt ut. Man finner också att det nu gått en ganska lång tid sen händelsen och finner att en tillrättavisning är tillräcklig i detta fallet. Man vill också uppmana den anmälde att hädanefter följa det reglemente som finns och inte ta egna beslut som strider mot detta.”. Om detta betyder ”peace in the valley” och att SSR körs som planerat är för mig okänt, men att DN:s beslut skulle få så drastiska påföljder som att man ställer rallyt in känns som lite för mycket ”muskelspännande”… 

*

Om tre veckor är det dags för Norrlands andra stora motorsportbegivenhet för 2022. Först ut var North Rally och den 5-6 februari är det dags för Race of Champions ”ROC” i Piteå och då för första gången på snö/is. Foto: World RX

    Senast att bli utvald att delta är Timmy Hansen som får sällskap av Johan Kristoffersson, Tom Kristensen, Petter och Oliver Solberg plus i nyss avslutade  Dakarrally, Mattias Ekström som blir Timmys lagkamrat när länder tävlar om ROC Nations Cup. 
    Jag är väldigt exalterad över att få delta i Race Of Champions och har sett och följt loppet så länge jag kan minna och ett stort privilegium att få representera Team Sweden med Mattias. berättar Timmy

    *

    På tal om Mattias Ekström så ”ryktas” det från ”säker källa” att han kommer att köra med samma EKS-Skoda i Rally Sweden som Pontus Tidemand använde i Boden.

    Foto: Joel Carlsson

    Inte bara det, Mattias lär även sikta mot ”shake down” i Lima två veckor före Umeå. Om ryktet stämmer blir detta Mattias sjätte start i Rally Sweden, de två första med Mitsubishi där dåvarande sambon Tina Thörner (1999) och Stefan Bergman skötte noterna. Samme Bergman gjorde så även i de andra starterna där paret körde Skoda Fabia WRC och där tionde platsen i WRC är bästa resultat så här långt. Vem som ska sitta bredvid Mattias är inte känt men en inte helt vild gissning är att Emil Bergkvist fortsätter att sköta kontoret i Rally2-Skodan.

    *

    SBF meddelar att de nya utlysa tjänsterna på kansliet i Sollentuna nu är besatta och att nya organisationen trätt i kraft. 

    Äntligen får jag säga. Det här är något jag arbetet för nästan sedan jag tillträdde min tjänst. Att vi som förbund ska ha centralt anställda personer som arbetar närmare våra sportgrenar och de utskott som finns för att göra oss ännu mer tillgängliga för våra medlemmar. Nu. Äntligen är vi där och det känns jättebra, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare. 

    Nu delas kontoret upp i tre avdelningar, Marknad och försäljning där även landslaget ingår. Teknik, säkerhet och miljö samt avdelningen Tävling och förening där även licens och utbildning ingår. Utöver det blir det en stabsfunktion med IT, kommunikation och Ekonomi. Pär Karlsson blir chef för avdelningen Teknik, säkerhet och miljö, Kurre Jönsson för avdelningen Tävling och förening. Jörgen Ekwall blir chef för Marknad och försäljning och  blir ett mer operativt stöd till Karlsson och Nordkvist som konstaterar. 

    – Med den nya organisationen och de nyanställda kommer vi bli mer tillgängliga för våra medlemmar. Vi kommer fortsätta mer intensivt med det vi påbörjat under senaste året, att styra frågan dit där den hör hemma. 

    Rekryteringen till de fyra sportgenskoordinatorerna är också avslutat och samtliga fyra tjänster är tillsatta. Dessa är Niklas Falk, Lars Jonsson, Christer Jönsson och Magnus Krokström.

    – Rollen som sportgrenskoordinator är till för att kunna hjälpa och stötta i vardagen för våra medlemmar och utskott samt driva utveckling i sporten. Vi sätter inte den här nya organisationen på en dag, men redan nu efter bara några veckor ser jag effekter. Det kommer bli riktigt bra, avslutar Nordkvist.

    *

    Har skrivit det förut och gör det igen, varför finns det inga nya ”Märkescuper” i ett så stort rallyland som vårt? På kontinenten finns det flera olika cuper som riktar sig till speciella bilmärken men hos oss är det fortsatt bara VOC Mekonomen Sverige och ”Sukka-cupen” som gäller. Trots allt ett fattigdomsbevis där bilarna är runt 30-40 år gamla, nog borde man kunna få till något för bilar som åtminstone är från 2000-talet. Tänk för när det fanns cuper för såväl Opel, Golf, Peugeot, Renault  och Ford.

    Foto: Tommy Svensson

    Först ut är VOC och SverigeSerien som redan i helgen har traditionsenlig premiär i Torsby med Finnskogsvalsen. Årets premiär har dock ett lite färre antal VOC-åkare som i Torsby kan räkna in två deltävlingar. De första sträckorna i dagsljus blir en deltävling och de två sista i mörker utgör deltävling två. Om än färre bilar (knappt 40 anmälda) så är enligt cupansvarige Roger Fransson,  ”alla kanoner på plats”. Bland dessa lyfter fram i  VOC Elit A.

    Foto: Lollo

    Kristoffer Karlsson (bilden), Patrik Fredriksson, Frederick Eckhardt, Dennis Askling eller Dennis Persson, vem som helst av dessa kan vinna, menar Roger. 

    I B-klassen tror Fransson mest på Magnus Westman och klassens teknik guru Björn Kallin. I C är det svårare att tippa.

    Jag känner att Jonas Karlsson kan bli svår men även Noah Grönkvist och Tomas Petterson Nordwall kan blanda sig i toppstriden.

    *

    En vecka senare är det dags för Racepart Sweden 1300 Rallycup att dra igång med Hälsingerallyt. En ny cupsponsor föranleder namnbytet och ganska naturligt för chefen Roger Eriksson att engagera sig, då han själv tävlat bl.a. i 1300 Rallycup. Vintersäsongen blir intensiv med fyra tävlingar i tät följd vilket kan tära på ekonomin men med billiga och enkla bilar, enhetsdäck med begränsat utstick och framförallt sponsorer hålls kostnaderna ner. Cuptävlare betalar bara 1000 kronor till Cupkassan plus ev. noter till arrangören (Juniorer 300 kr och ungdomsåkare INGET) vid deltävlingardär det finns ”Tävlingssponsor”. Till Hälsingerallyt är det Gårdmans Transport AB i Norrköping som kommer att exponeras på vindrutor och i programmen.

    Foto:Racepart Sweden 1300 Rallycup

    Den som avstår vintern helt har ändå stor chans att vinna årets cup då det återstår sex tävlingar i sommar. Sju tävlingar är det man ska räkna ihop sina poäng ifrån på en säsong så bäst är det ju att ta med minst en fullpoängare med sig från vintern, berättar cupledningen.

    Bland favoriterna till cupseger 2022 utses Joacim Rydin/Magnus Simensen som vann 2019.

    Vem ska jaga bäst och där tror vi ”insiders”på stilåkaren Jan-Erik Eriksson med Magnus Nilsson vid sin sida!

    *

    Dakarrally fick precis den avslutning som ingen önskade när en av franska PH Sports servicebilar krockade med en lastbil utanför rallyt. Föraren av servicebilen en 20-årig fransman omkom medan hans passagerare skadades men var talbar hela vägen till sjukhus. Bilen ingick i serviceteamet kring en Peugeot 205 Turbo i klassen för klassiska bilar.Foto: Dakarrally

     Topp-tre förblev oförändrat även efter sträcka tolv med Nasser Al-Attiyah som vinnare, Sebastien Loeb tvåa och Yazeed Al Rajhi på tredje plats. Fyra minuter upp till åttonde plats för Mattias Ekström/Emil Bergkvist som slutade som bästa Audi på nionde plats.

    Foto: Audi Communications Motorsport / Eric Vargiolu, DPPI

    En fantastisk bil, konstaterade Mattias belåtet.

    Vi samlade på oss massor av bra erfarenhet och är jätteglada över att i vann en sträcka!

    Carlos Sainz gick in på placering 15 medan Stephane Peterhansel slutade på 53:e plats och sist av Audi Sports tre bilar.

    Foto: EKS South Racing

    Sebastian Eriksson med holländske kartläsaren Wouter Rosegaar imponerade stort på de mer erfarna ökenrävarna. Tvåa i sin andra tävling på sand var ett resultats nog inte ens Sebastian själv vågat hoppas.

    Otroligt att bli tvåa i mitt första Dakar och att teamet EKS South Racing tar hand om toppen är lika fantastiskt, menade Sebastian.

    Vann gjorde teamkompisen Francisco Lopez Contardo med 51 minuter bättre körtid av de nästan 46 timmar som kört i den Saudiska öknen. Sebastian vill tack sin kartläsare som varit en stor del i framgången.

    Han hjälpt mig mycket och gjorde ett perfekt jobb med navigeringen och nu vill jag gärna komma tillbaka och utman om segern!

    Lyckat blev även för Annie Seel som i par med Annett Fisher gick in som 15:e ekipage i Buggy-klassen och vinnare av damklassen.

    *

    Efter tre av dagens sträckor är det finske mästaren Emil Lindholm/Reeta Hämäiläinen i topp 17,7 före Teemu Asunmaa. Trea och den som bryter Skodadominansen är Eerik Pietarinen halvminuten bak Emil. Jari-Matti Latvala leder ”Klassiker-delen” och är elva totalt med sin gamle Toyota. TGR-basen klagar över att stötdämparna inte hänger med i de långa snabba kurvorna men lägger han till. 

    I motorn finns däremot kraft i reserv om det behövs…

    Lars Stugemo/Kalle Lexe är 21:a totalt och tolva i R5/Rally2-klassen. Hans Bååth/Andreas Sigfridsson låter M3:an sträcka ut och är nionde placerade i ”Grupp H”.

    *

    Jobbhelg väntar och därför osäkert med Motorbloggen, kommer den så kommer den…

    Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.