SSR kickar igång den sydsvenska rallyhösten, ERC med publik på Azorerna, Mikkelsen vassast på Q-tage inför Zlin, asfaltrally=nej tack från mig, Klara gör folkracedebut, har WRC-teamen glömt "The Kiwi" och blir det adjö för Breen hos Hyundai efter Rally Finland?

Blogg

Börjar direkt med en rättelse och då faktiskt inte jag som gjort fel utan andra krafter. CG Wilke meddelade felet.

Sista dag för anmälan till EC Snapphanerally i Hässleholm är inte på lördagen den 28:e utan först söndagskväll 29 augusti klockan 18.00!

Bara att hålla tummarna för att det ökas på med anmälningar till årets tredje deltävling i Rally-SM.

    *

    När detta nu är tillrättat så över till helgens svenska begivenhet, South Swedish Rally som går igång ikväll klockan 17.28 på Millebygden Arena. I Danmark körs samtidigt  ”DM5 Sydhavsrally” och i  Tjeckien är det ERC som bjuder på aciton. Åter till Småland och edan strax före halv åtta på lördagsmorgonen är det så  tid för ”SS2 Vashult 1″ som är först ut av de fyra sträckor före lunch där det körs en i vart väderstreck. Efter välbehövlig matpaus är det dags för samma sträckor en andra gång. När tävlingsledare Björn Larsson från Kristianstad själv får välja vart han skulle åkt som publik, är svaret enkelt.

    En och en halv mil långa Fälleshult är en riktig höjdpunkt, där svänger det hela tiden!

    Hit till sträckan, SS6 som är belägen nordväst om Markaryd kommer förstabil strax före klockan 14 medan andra omgången (SS8) startar runt klockan 17.

    *

    South Swedish Rally är numera inte riktigt lika stor affär för de sydsvenska rallyåkarna. Men där finns ändå en hel del anmälda och i ”Int. 4WD” är det fem  anmälda, Jonas Åkesson/Martin Holmdal-Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo-Mattis Olsson-Timmy Berntsson(bilden)

    Foto: Lollo

    -Daniel Brorson/Kevin Ashley-Patrik Siljemark-Jörgen Samuelsson. I klassen för nationella 4WD finns Joachim Carlström/Jörgen Norman-Thobias Svensson/Stefan Petersson-Håkan Rönnebring/Anette Pettersson-Sofia Sörensson/Ola Sandberg. Över till plantskolan för kommande storförare ”Int.2WD” där den sydsvenska den leds av Calle Carlberg/Tobrjön Carlberg följd av klassegraren från 2019 Victor Hansen/Victor Johansson (bilden).

    Foto: Lollo

    Efter dessa som nu är i SM-toppen följer Emrik Smedberg/Carl Eriksson-Albin Nordh/Christoffer Bäck-Lukas Hägg/Daniel Borgqvist-Elias Lörd/Magnus Lörd-Tim Hammarström-Ditte Hammarström. Efter storfavoriten i ”Nationella 2WD” Patrik Flodin är det följande sydsvenskar som utmanar. Victor Karlsson/Jonas Magnér

    Foto: Lollo

    -Johan Axelsson/Stefan Ottosson-Jacob Johannesson/Danny Holgersson-Janne Kristiansson/KG Eriksson-Pontus Berglund/Nellie Karlsson-Mikael Andersson/Michael Exenberger-Joacim Kristiansson/Roger Clausson-Tommy Nilsson/Peter Berglund-Hans Johansson/Alexander Harsten-Hans Bååth/Andreas Sigfridsson-Oscar Arvidsson/Anton Johansson-Tim Liljegren/Stefan Ahl-Joackim Blansch/Anton Geijersson. Sist ut i rallyt är den oväntat tunna klassen ”Standard” med bara fyra bilar och där klassledaren Isac Arvidssson/Victor Svensson går ut först och i klassen finns också Patrik Tallåker/Emilia Sjöberg och Bo Fransson/Jannika Fransson. 

    *

    Foto: ERC

    Ändå lite kul att kunna berätta om positiva saker och en sådan är myndigheterna på Azorerna gett tummen upp för arrangörens Covid-19 plan till ERC Azores Rally”. Tummen upp betyder att det är klart för rallyt att köras den 16-18 september och då med åskådare vid specialsträckorna. För att få godkännande fick dock rallyt stuva runt och ändra lite i ursprungliga upplägget, men kvar blir ändå ett av EM-seriens tuffaste grusrallyn. Precis som i Sverige blir det dock publikfritt vid start och mål i Portas do Mar.

    *

    Före den femte deltävlingen i ERCAzorerna är det i helgen dags för seriens absolut mest svårkörda asfaltrally ”Barum Czech Rally Zlin”. Efter att man idag rekat sträckorna har inte heller besättningarnas omdöme ändrat sig, ”detta blir en riktig utmaning” gäller fortsatt. 15 sträckor på totalt 21 mil väntar de 144 anmälda där Andreas Mikkelsen/Jonas Andersson efter Lukyanuks krasch gick ut först på ”Q-stage”. . I klassen finns 42 Rally2/R5-bilar anmälda och där finske talangen Teemu Asunmaa gör ett inhopp i en nybyggd Skoda Fabia Rally2-Kit. Alltså en bil enligt R4-reglementet liknade den Audi som Emil Bergkvist körde i Rally Killingen. I klassen finns totalt fyra ”kit-bilar” förutom Asunmaas Skoda så finns där en likadan bil till, plus en Toyota Yaris körd av fransmannen Victor Cartier och en Audi A1 med österrikaren Enrico Windisch bakom ratten.

    Foto: ERC

    Annars tunt med nordbor i Tjeckien och i nya Rally3-klassen är bara tre förare anmälda, EM-ledande Ken Torn, Oscar Solberg och polacken Igor Widlak. J-WRC-satsande Sami Pajari/Marko Salminen kör parallellt i ERC och även leder klassen ERC3 Junior med samma sorts bil, Ford Fiesta Rally4. I senaste tävlingen fick Ola Nore Jr/Marius Fuglerud agera åskådare efter en krasch på testen, nu har dock meckarna hos Toksport WRT fått ordning på hans vapen, Renault Clio Rally4.

    *

    Foto: ERC

    Tidigt i morse avverkades Shakedown och Q-stage för helgen och där visade sig Andreas Mikkelsen bli den som får välja startposition först. En halv sekunder efter honom och Jonas Andersson i Toksports Skoda placerade sig Erik Cais, Ford och bara tiondelar långsammare Jan Kopecky, Skoda. Som femte förare att välja var i fältet han vill starta, syns Jari Huttunen med Hyundai R5 för MRF-teamet. Ett av toppnamnen i ERC-tabellen är spanjoren Efrén Llarena men han fick inte till det så imponerade med nya Skodan. Nästan åtta sekunder efter Mikkelsen på fyra kilometer sträcka och håller detta i sig, blir det nog få EM-poäng att hem på söndag. På kvalsträckan var Oscar Solberg/Dale Furniss i Rally3-Fiestan tvåa efter klassledande Ken Torn. Ett par missar gjorde att det skilde runt fem sekunder mellan de båda. Att Rally3-bilarna inte är helt akterseglade visade Torn genom att sätta 21:a tid totalt. Rallyt drar igång i kväll med en Superspecial inne i Zlin där då första bil ger sig iväg klockan 21.15.

    *

    När jag sett bilder på de fruktade sträckorna kring Zlin så får det mig att tänka lite på debatten som var för någon vecka sedan, om att vi här hemma borde öppna upp för asfaltrally snarast.

    Foto: ERC

    Argumenten för detta var många även om jag i de flesta fall inte alls håller med men det fanns även de som i likhet med mig såg säkerheten som ett stort problem med oberäknelig asfalt under hjulen. Tycker det nästan räcker att titta på bilden från en av helgens sträckor för att förstå att asfaltvägnätet i Sverige skiljer sig högt avsevärt från det som erbjuds utomlands. Hos oss är oftast vägarna mycket bredare (läs snabbare) vilket även om det är krokigt, inbjuder till höga hastigheter. När så däcken släpper greppet så är det väldigt, väldigt svårt att räkna ut var en avåkadne rallybil hamnar. Foto: Tommy Svensson

    Jag har själv varit vittne till två tunga krascher på asfalt, Tomas ”Gullabo” Jansson (på bilden vid första testet i som med Toni Gaardemeister)med Lars Bäckman i South Swedish Rally 1999. I målsvängen på SMK Hörbys-sträcka släppte bakändan på parets Peugeot 106 Kit Car och via en fälld elstolpe var man ytterst nära att köra på funktionärerna som skötte tidtagningen Årets efter gick det ännu värre för ”Gullabo” när han kraschade våldsamt i en dansk mästerskapstävling. Då hör det till saken att Gullabo absolut inte kunde klassas som någon vildhjärna utan tvärtom hade ett tämligen beskedlig krasch-CV, men på asfalt kan det mesta hända. Min nästa skräckupplevelse var i Snapphanerallyt samma år som Gullabo i SSR och då med Petter Åkerström i en mindre trevlig huvudroll. Med kalla däck gick det överstyr på en bred och fin väg vilket gjorde att hans Ford Escort Kit Car tappade allt fäste i en snabb vänster. Bilen sladdade okontrollerbart upp på en hög vall där publiken i innersväng trodde sig stå säkert men så var det inte alls visade det sig med eftertryck. Nu klarade sig alla från att bli påkörda men  något jag ser mest som en god gärning från han där uppe. Så nej tack till asfaltrally från mig sedan må det vara hur fränt som helst…

    *

    Foto: Privat

    Ett riktigt dragplåster kommer till NGK Masters i Karlstad och då i form av SM-vinnaren i rallycrossens 2150-klass, SMK Hörbys Klara Andersson. Med en Saab 900 NG som enligt arrangören har, ”Renoverad och iordning gjord topp, portad, nya ventilsäten, andra kammar, renoverad underdel, chippad box, nya stötdämpare och fjädrar. Blir körd på rullar för maximal körbarhet”. Med denna ska Klara ta sig an övriga tjejer på Kalvholmen i oktober och största utmaningen enligt Klara blir.

    Lära mig köra en bil som driver på fel håll, och kanske veva lite mer än vanligt! på ratten!

    *

    När nu ”silly season” närmar sig för WRC-teamen så verkar det som att alla glömt bort ”The Kiwi”, Hayden Paddon. Det mesta kretsar istället kring Andreas Mikkelsen, Dani Sordo, Craig Breen, Esapekka Lappi och i viss mån Teemu Sunninen medan Paddons namn helt fallit bort verkar det som.Senast han körde för ett team var i Australien 2018 och då för Hyundai vilket slutade med en andra plats. Året efter hyrdes en Ford Fiesta av M-Sport som omgående skrotades på test inför Rally Finland. Som plåster på såren fick han en R5-Fiesta med vilken han och John Kennard körde in som fyra i WRC2Pro i Wales. Han var även lovad start i Australien efter detta men där satte skogsbränder stopp för allt vad rally heter.  Efter detta har Paddon tävlat på hemmaplan och Asia Pacific-mästerskapet, till stor del tack vare sitt goda samarbete med Hyundai-importörenNya Zeeland. Som bekant ligger han även i framkant när det gäller att utveckla en elektrisk rallybil, Hyundai Kona. 

    Foto: Tommy Svensson

    Att drömmen fortfarande lever om comeback i WRC är inget han döljer men konstaterar Paddon.

    Att hitta finansiering här hemma från rally på andra sidan jordklotet är inte lätt, där har de europeiska förarna lite enklare!

    Att Paddon inte vill peta naveludd resten av livet är ganska klart och det finns ett spännande projekt avslöjar han. Vad detta består av vill han dock inte berätta för DirtFish men att han vill hålla alla dörrar öppna är uppenbart.

    – I fjol tittade vi på WRC2 och detta är fortfarande ett alternativ. Idag kostar en WRC-säsong så mycket mer än när jag började med Hyundai 2014!

    *

    DirtFish har dragit samma slutsats som jag nämligen att Craig Breens dagar hos Hyundai är räknade. På en fråga direkt till MRF varför man ersatt honom med Jari Huttunen i helgens rally i Zlin svaras det lite undvikande. Talespersonen för den indiske däcktillverkaren menar lite svepande att man vill ha så många olika förare som möjligt till att testa däcken och därför har nu Huttunen fått chansen.

    Vårt mål är att utveckla däck och då spelar vilken förare som gör detta mindre roll!

    Lite motsatt signal blir det dock när Hyundai i dag avslöjade vilka som ska köra Rally Finland i början av oktober. Här tar Ypres-tvåan Craig Breen/Paul Nagle återigen plats i en i20 WRC. Men detta kan också innebära ”tack för kaffet” från Andrea Adamo då garanterat Dani Sordo kör samma bil hemma i Spanien och nästa sista WRC-tävlingen för 2021 (kan också bli sista?).

    *

    Nu sätter jag kurs mot Älmhult och SSR som upptar resten av både dagen och hela lördagen. Något som innebär att någon tid över för bloggskrivande inte finns utan först på söndag ses vi igen. Trevlig helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.