SSR bjuder in till nio sträckor, i Tierp avgörs var årets första SM-medaljer hamnar, Sordo byter kartläsare igen, hoppen för tuffa i Estland, Timmy H. blir historisk, Gryazin vassast i ERC-uppvärmning, M-Sport visar sin Ypres "line up", Södra bjuder till möte och Monte-affischen återigen bäst!

Blogg

Nu har inbjudan till 45:e upplagan av South Swedish Rally publicerats och först att anmäla sig var Älmhults Tom och Ditte Hammarström med sin Ford Fiesta. Mer tveksamt om Tom Kristensson som Tim poserar ihop med inför SSR 2019 kommer till start, han har som bekant en VM-säsong att fokusera på. 

Foto: Tommy Svensson

Inga större skillnader mot de senaste årets upplägg där Älmhult varit navet i tävlingen med start på utgår jag från, Millebygden Arena på fredagkvällen den 27 augusti klockan 18.00.  Totalt nio sträckor och lite lustigt så innebär det också exakt nio mil specialsträcka innan man åter är tillbaka vid IKEA Hotell på lördagkväll där även den centrala serviceplatsen finns. Lördagen blir en lång dag med första start klockan 06.30 och så målgång för segraren exakt klockan 18.29.  Anmälan stänger den 15 augusti och då blir det så klart intressant att se om rally verkligen är klart för ”omstart”. Först ut i Svenska Rallymästerskapens premiär är Kils MK med ”Rally Killingen” den 14 augusti. Bara 17 kilometer mindre specialsträcka än i Älmhut medan totallängden är nästan exakt hälften mot SSR, 220 kilometer mot 400. Först nästa söndag den 1 augusti stänger anmälan, men så här långt ser det ut ungefär som det gjort i SM de senaste 10-15 åren, eller strax under 90 anmälda. Till detta ska även läggas till att VOC Mekonomen Rally kör i Klass 6 där 30 förare är åksugna. En sak som jag blev lite förvånad över när jag läser inbjudningarna är att det numera är tillåtet att efteranmäla sig även i SM-rallyn. Något som tidigare inte lät sig göras men nu är ok, så klart mot förhöjd avgift i Kil bara 500 kronor medan det i vanliga rallyn oftast är dubbel anmälningsavgift. En sak som SSR trycker väldigt hårt på är förbudet för tävlande i rallyt att före start använda de vägar i tävlingsområdet som senare blir specialsträcka. 

    *

    Långt innan detta och redan i morgon är det avslut på Asfalt SM med dubbeltävling på Tierps Arena. Här finns en sträcka som mäter en halv mil och ska köras sex gånger innan den ”första SM-vinnaren” på asfalt kan koras. Sätter citattecken kring flesta, då det under några år korades en Svensk Mästare när Sprint-SM i arrangerades samband med SM-Veckan. Men när detta sedan spårade ur genom att utan förvarning, plötsligt köras på grus har landets ”asfaltlovers” stått utan SM-status.

    Nu blev väl inte trycket från de aktiva lika hårt som förutspåddes och till helgen finns totalt bara 68 anmälda varv 20 kör utanför SM och istället debuterar i Volvo Euro Cup. Som vanligt flest i klassen ”Nationella 2WD” med 23 bilar. Att plocka favoriter till seger här är jättesvårt men att kvartetten Joacim Kristiansson (Opel), Kristian Johansson (Ford), Mats Andersson (Proton) och Magnus Karlsson (Saab) kommer att vilja vara med i toppen är nog ingen vild gissning.  Men gänget får ursäkta lite för frågan är om inte Trollhättans Mikael Eriksson stjäl mycket av uppmärksamheten. När han drar igång av många ansedda som landets häftigaste rallybygge, den unika VW Polo 6R enligt ”Nya Grupp H” lär nog blickarna dras mot den lite ”look a like” ”WRC-Polon”. I 4WD-gänget med ”FIA-bilar” förväntas en tung duell mellan främst PG Andersson i GNM:s Fiesta R5 och Robin Svensson i en liknande bil. Båda har två ”nollor” i tabellen och kommer nu likt hungriga vargar att jaga ledarna Mattias Olsson och Lars Stugemo som bara är två poäng före.

    Foto: Henrik Åkeson

    I klassen för äldre 4WD sätter jag min slant på Tomelillas Stefan Kristensson i GNM:s WRC-Fiesta. Leder både klassen och samma sak i den sammanslagna listan för alla 4WD och från vilken den Svenska Mästaren ska koras. Skåningen har åtta poäng mer än Olsson och Stugemo och tio mer än PG och Robin, med andra ord bra läge för ett SM-guld till mångsysslaren inom motorsport, Stefan Kristensson.

    Foto: Henrik Åkeson

    Senast i Uråsa överraskade Trelleborgs Lukas Hägg genom att åka ifrån mer favoritippade Simon Andersson, Eslöv. Nu tror jag Simons diet på taggtråd i veckan gör honom svårslagen, oavsett vad Hägg eller trean Emrik Smedberg hittar på. Tyvärr blir det svårt för Simon att blanda sig i toppstriden i 2WD-klassen och pappa Mats förklarar.

    Foto: Henrik Åkeson

    Det blir tufft då klassen har för få startande och därför inte får fulla SM-poäng, men så klart hoppas vi ändå, menar Mats som haft ett tungt SM-år och bidragit med noll poäng i Teammästerskapet.

    Efter att motorn rasat på Astran blir det ”Prutten” i Tierp som egentligen inte har någonting att hämta i det här motståndet men några poäng hoppas jag ändå kunna köra in!  

    Störst ledning har Johan Holm, Trollhättan i ”Standard” med 15 poängs försprång till tvåan och klubbkompisen Per-Erik Johansson. Premiären vanns av Lucas Helin, Tibro men en oturlig och sen inbromsning innebar noll poäng i Uråsa. Med detta också en tredje plats i tabellen och 18 poäng upp till ledaren.  I Teammästerskapet finns bara tre anmälda och där AM Elteknik från Eslöv leder med fyra poäng före KJM Service. Trea och 25 poäng bak ”elektrikerna” är Drive VXO Motorsport. Tilläggas kan att publik är välkommen till Tierps Arena i morgon.

    *

    Har snackats mycket i rallyleden om detta med tre olika SM-grenar gör att det blir lite inflation i SM och risken är så klart uppenbar att statusen urholkas. Men ett bra drag från SRM är att man kokat ner till två SM-Klasser i de båda sprintmästerskapen 2 och 4 WD. När så ”Stora SM” eller vad det nu ska kallas, så lägger till sex SM-vinnare blir det ändå tioförare som till hösten kan sätta ”Svensk Mästare” på sina visitkort. Har viss förståelse för de som med detta menar, att värdet av ett SM-guld urholkas när tio stycken delas ut…

    *

    Det blev bara fyra tävlingar för Borja Rozada i Dani Sordos Hyundai efter att han fick ersätta Carlos del Barrio efter Rally Monte Carlo. Debuten i Portugal gick bäst när den nya konstellationen slutade tvåa men därefter har det varit sämre femma och nia. Nu är Rozadas tid vid sidan Sordo över och ny kartläsare i #6 Hyundai blir landsmannen Cándido Carrera.

    Foto: Hyundai Motorsport

    En röst som inte är helt obekant för Sordo då han hoppade in som notläsare under vinterns tester inför Monte. Att det klena resultat stressar Sordo är inget konstigt då han hänger väldigt löst under Andrea Adamos vingar. Redan med Craig Breen som konkurrent om tredje bilen var det tufft och när nu även Oliver Solberg (kanske till och med Pierre-Louis Loubet) blandar sig i leken krävs att det levereras vid vare start. På Twitter skriver Sordo.

    Jag är tacksam mot Borja för hans engagemang och professionalism. Han har visat sig vara en bra co-drvier men tyvärr. Trots det enorma arbete som vi två har gjort för att förstå varandra till hundra procent har det inte blivit perfekt. Nu hoppas jag att Cándido vi tillsammans och så fort som möjligt kan fira stora framgångar!

    När nästa WRC-rally blir för Sordo är oklart men att han får starta i näst sista tävlingen i Spanien är nog ingen vild gissning. En sak som troligen gör Sordo helt unik i WRC är att han stått på pallen med fyra olika kartläsare, förutom då Rozada och Del Barrio så har även Diego Vallejo och Marc Marti lotsat spanjoren till framgång. 

    *

    När Takamoto Katsutas co-driver Daniel Barrit skadade ryggen i Rally Estonia efter en tung landning så vårt att paret fick bryta, så har arrangören fått lite att tänka på. Innan rallyt ingick WRC så hoppade även Elfyn Evans så illa att även han skadade ryggen och fick avstå start i efterföljande tävling. Problemet är inte de ”naturliga” hoppen, utan de som er eller mindre byggts upp just för att göra rallyt spektakulärt eller rättare stagt,  för att likna Rally Finland.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Tävlingens starke man Urmo Aava förklarar för DirtFish att man måste ta sig en funderare om hur dessa möjligtvis kan planas ut.

    Vi vill ha ”great show” men vi vill självklart inte att folk skadar sig, förklarar Aava.

    Ändå postivt när en arrangör verkligen inte bara lyssnar på de tävlande utan även försöker rätta sig efter deras synpunkter…

    *

    Foto: Red Bull/Team Hansen

    En som blir historisk i helgen är Timmy Hansen som med starten i Barcelona kliver upp som enda förare som kört samtliga tävlingar sedan World RX startades. Den ende som kunde utmana Peugeot-åkaren var Timur Timerzyanov, men nu har Hyundai-föraren drabbats av Covid-19 och tvingas stå över premiären.

    *

    Nikolay Gryazin visade direkt att han verkligen blir att räkna med i ERC Rally di Roma Capitale. Polo-föraren satte inte bara bästa tid på shake down utan förbättrade denna med över en sekund på ”Q-stage” som avgör morgondagens startordning.

    Foto: ERC

    Avgör är kanske fel men Gryazin får välja först var i fältet han vill starta. Näst snabbast var mer överraskande, spanjoren Nil Solans i Skoda och som trea med Hyundai, hemmaföraren Andrea Crugnola. Först som sjua kvalade Andreas Mikkelsen in och detta två sekunder efter Gryazin. Nu verkar det ändå vara lite konstiga tider då erkända fortåkare som  Ole Christian Veiby kom in som elva, Craig Breen efter honom och så storfavoriten Alexey Lukyanuk först med 14:e tid. Än sämre gick det för hårt prövade Hyundai Italia-föraren Umberto Scandola som återigen fick tekniska problem med bilen och fick därmed 16 minuter sämre tid än övriga i fältet. Fast tyske miljardären Albert von Thurn und Taxis toppade detta genom avåkning med Polo R5 i sin andra körning på shake down. Hur illa skadad Polon blev är oklart då det från vägen inte syntes minsta spår av bilen mer än ett bromsspår rätt ner i grönskan. Som teamchefen Raimund Baumschalger så torrt konstaterade.

    -Ibland är det över innan det ens har börjat…

    Ken Torn kvalade in tre sekunder bättre än Oscar Solberg medan den tredje föraren med Ford Fiesta Rally 3, Igor Widlak var fyra sekunder efter den Oliver-sponsrade kusinen. En som tvingas avstå start i Rom är norska talangen Ola Nore Jr. Vid test i onsdags åkte han och kartläsare Jørgen Eriksen av vägen så kraftigt att deras Toksport anmälda Renault Clio Rally 4 inte gick att reparera i tid för start.

    Vi hade en bra linje i kurvan men så plötsligt var där grus på vägen och jag tappade bakändan, förklarade Ola.

    Ett veck buren gjorde att starten försvann… 

    *

    I dag släppte M-Sport Ford WRT det officiella beskedet om vilka som ska representera Malcom Wilsons team i Renties Ypres Rally Belgium i nästa månad. I WRC bli det Gus Greensmith och Adrien Fourmaux medan man i WRC2 mönstrar Teemu Sunninen och Tom Kristensson.  

    *

    Att alla och då tänker jag inte enbart på motorfolket hoppas på ett normalt 2022 är nog inget någon säger emot på. I år är som bekant DM-serierna i Södra BF inställda och jag tror att det är samma sak i resten av landet. Men redan nu vill Södras SGA:er för rally, Sebastian Steiner och Ola Schönström säkra upp för nästa år och bjuder in till digitalt ”Förberedande Arrangörsmöte” den 12 augusti. På dagordningen står: 

    -Tävlingar och omfattning på arrangemang (och engagemang) 2022

    -Utbildningar och fundering kring återväxt kring bl.a domare/tekniker

    -Samarbete över distriktsgränser

    Anmälan med klubbtillhörighet skickas till Sebastian_Steiner@outlook.com

    *

    Inget snack om vem som gör de snyggaste affischerna i WRC och det är utan minsta diskussion Automobile Club de Monaco och Rallye Monte Carlo. Även till 2022 gör monegaskerna det och postern med Sebastien Ogiers Yaris WRC är bara så läcker! 

    *

    Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.