SSR behöver minst 55 anmälda före 1 maj, "trollen" dök som vanligt upp, får Fourmaux köra Portugal efter kraschen, Kalle provar "Drifting", Neuville gillar hundar, dags för MAS Rallycup, Marklund kör Hyundai i Euro RX och något vi inte får se här...

Blogg

Uppenbarligen bar inte ”Mr SSR” Anders Martinssons uppmaning/vädjan till landets SM-åkare som tänker sig att köra South Swedish Rally att anmäla sig ”ASAP” speciellt mycket frukt.

Foto: Kristian Lindberg

I dag när detta skrivs finns endast 20 anmälda till SM-delen (Växjös Robin Adolfsson är en av dessa), nio till SSR Historic och till ”Sydrallyt” med status som  deltävling i SSM(Sydsvenska Mästerskapet) bara en enda bil. Försöket med att få till ett NM-liknande mästerskap, ”Nordic Rally Championship” ser än så länge inte heller  ut att ge någon draghjälp, bara förfrågningar har inkommit men inga anmälningar. Nu går anmälningstiden för SM ut om lite drygt tio dagar (8 maj) och med så få anmälda börjar det resas kraftiga varningstecken från tävlingsledningen. 

    Efter den 1 maj börjar våra utgifter ticka rejält. Har vi inte kostnadstäckning då måste vi fundera på att ställa in, säger tävlingsledare Kjell-Åke Jönsson.
    Hur många anmälda behöver det vara till månadsskiftet?
    – Runt 20 i Historic och 55 i vanliga SSR och att ställa in SSR vill vi absolut inte såvida vi inte tvingas till det av ekonomiska skäl!

    NRC-status som många trott skulle bli ett lyft med deltävlingar i Danmark och Finland, ser inte ut att uppnå förväntningarna gällande förare från dessa länder.

    Det vore så klart väldigt kul om några kommer, menar Kjell-Åke.

    Danskarna har ju nära hit om inte annat…

    För svenska SSR-deltagare krävs inget extra för att sedan kunna fortsätta i NRC.

    – De tävlande i SSR ingår med automatik i NRC och vill de sedan köra resterande deltävlingar behövs ingen internationell licens, förklarar Kjell-Åke.

    SSR Historic är ett nytt grepp som körs på torsdagen och där sedan hoppet är att vissa ”klassiker” även ansluter till SSR för fredag och lördag fast då som deltagare i NRC.
    Vi erbjuder verkligen en riktig rallyweekend för de historiska bilarna, målet är att ha ett 40-tal till start, avrundar Kjell-Åke. 

    Nu är det upp till rallyåkarna att själv bjuda till och det snabbt om inte rallyåret 2022 ska bli en mörk historia…

    *

    Knappt hade röken skingrats från Oliver Solbergs Hyundai förrän ”tangenttrollen” kikade fram bakom sina stenar och mer eller mindre bestämde att nu var hans WRC-karriär över, dessutom det som gör mig så illa berörd, med nästan ett belåtet konstaterande. Att Oliver har kontrakt med Hyundai Motorsport hela 2022 som mer nyanserade rallyfans påpekade, viftades bort och på nedersta raden var saken klar, nu åker värmlänningen ut. Alla som har varit med i den här sporten mer än en förmiddag vet att krascher är ”the name of the game” och än så länge har inte Oliver på något sätt gjort sig känd som ”kraschkung”. Av filmen från Kroatien känns det som typiskt asfaltavåkning, oväntat bakvagnsläpp och så blev han och Elliot Edmondson passagerare. Hade sedan inte bilen fattat eld kunde man troligen kunnat ”backa ur planeringen” och fortsatt rallyt med lite tidsförlust.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att Hyundai med stöd av Monters Energy direkt öppnade upp för start i Portugal om än i Rally2-bilen visade att man från Alzenau var måna om att gamla sanningen ”upp i sadeln igen” var bästa medicin. Känns lite som att ”göra en Tom Kristensson” alltså backa tillbaka och sedan hitta rätta känslan igen med hjälp av start i något mindre utsatt position. 

    *

    Samma läge verkar inte fransmannen Adrien Fourmaux vara i som verkligen haft en katastrofal start på sin säsong. Tre brutna WRC-tävlingar i rad med M-Sport Fords Puma Rally1 varav två direkt relaterade till tunga krascher. I veckan träffas M-Sports högsta höns, Malcolm Wilson och Richard Millener för att diskutera Adriens framtid i teamet. Han är anmäld till Portugal vilket fortfarande är ett alternativ enligt Millener, men de många krascherna gör detta inte som enda möjligheten. Till DirtFish säger Millener.

    Foto:Okänd

    Vi har en rad olika alternativ tillgängliga för oss, vi kan fortsätta som om ingenting har hänt och låta Adrien köra  i Portugal eller bestämma att han inte köra Rally1-bil mer. Svaret på frågan ligger någonstans mellan de två alternativen!

    Millener erkänner också att fransmannen fått väldigt lite test före Kroatien och då dessutom på torr asfalt.

    Detta var han dock inte ensam om… 

    M-Sport gör också analysen att det är pressen att vara en av de tänkta poängplockaren i Märkes-VM som den unge fransmannen inte kan hantera på bästa sätt.

      Hur mycket vi som team ändå försöker ta bort pressen så finns den där och han vet att den finns där. Den måste dock hanteras utan krascher!

    *

    En som passerat detta led i utbildningen är onekligen Kalle Rovanperä som med sina två segrar och en fjärde plats leder WRC. Tvåa är Thierry Neuville, 29 poäng efter medan Craig Breen ligger trea, 46 poäng bak Kalle.

    Foto: Exit

    Nu tar Toyota-föraren ett nytt steg i livet och ska testa ”Drifting” med en Toyota GR A90 Supra i den irländska serien #DMEC nästa helg igen. Som någon skrev på Twitter, ”undrar vem som blir tvåa”…

    *

    Thierry Neuville sätter upp ett välgörenhetsändamål i varje WRC-tävling han kör och där han efteråt delar ut pengar baserat på sin placering. I Croatia Rally var det ”Dogs of Žarkovica” som fick ta emot 4 000 euro för att hjälpa utsatta hundar i landet.

    Jag vill säga tack till Ana och hennes team för sitt uppoffrande jobb med att hjälpa de här fantastiska själarna, kommenterade Neuville sin hjälp.

    Neuville drabbades också i Kroatien av kraftiga böter för fortkörning som sedan ändå slutade med att han och Martijn Wydaeghe fick föra bilen 800 meter med handkraft in i TK. Bötesbeloppet och tidstillägget på en minut som inte fick något med placeringen att göra var inte så mycket att tjafsa om menade teamchef Julien Moncet, däremot gillades att de båda dessutom tvingas göra två dagars samhällstjänst i Zagreb, detta var lite ”too much”. Trots det har man nu bestämt sig för att inte överklaga varken till FIA eller polismyndigheten.

    *

    På lördag är det MAS Rallycup som träder in i sommartiden med Rally Gotland, deltävling tre för ”SM-utmanaren”. Dagen före är det rek för de 110 anmälda som sedan ger sig iväg för tävling redan klockan 09.00 från Kneippbyn. I 4WD leder Haninges Kalle Gustafsson som främst jagas av hemmahoppet Sebastian Johansson. Även kvartetten Chribbe Haglund, Jari Saarinen, Stig Andervang och nya Hyundai-åkaren William  Binbach är heta namn i den 22 bilar stora klassen. Höll på att glömma tvåan i ”Silverratten” Lars Stugemo med Skodan (bilden) och nya kollegan med tjeckisk-bil, Team NYBEs Jonas Kruse.

    Foto: Kristian Lindberg

    Nästan tre gånger så många 2WD-bilar  (63 st.) anmälda där fjolårets SM-vinnare Hampus Jakobsson och SM-tvåan Emil Karlsson är heta segerkandidater. Så är även cupledaren Linus Månsson och  hemmahoppet Christoffer “Kicken” Jacobsson. En segerkandidat normalt hade varit gotlänningen Johan Holmberg som nu gör comeback. Hade han suttit i en Toyota Corolla som tidigare hade Johan kännts ännu starkare än i helgens bilval Volvo 240.  Spännande blir debuten med B-föraren i den nybyggda Toyota Yarisen, Fredrik Alsdal och samma sak för C-föraren Patrik Hallberg som vunnit crosskart SM och slutade tvåa i FIA Rally Star uttagningen för Europa. Dåligt med sydsvenskar i det lite exotiska rallyt på ”öjn” och enda skåningen är SMK Hörbys Pontus Berglund med pappa Peter som notläsare.

    Foto: Henrik Åkeson

    Från Småland kommer Tom och Ditte Hammarström med sin Golf, representerande Älmhults MK. En skåning med gotländsk klubbadress är Martin Nilsson som vid sin sida i Grupp H 240:an har kartläsare med licens hos SMK Hörby, Bengt Persson. 

    Ska ni ut och titta så hittar ni program på följande ställen från klockan 12 den 29/4 Anmälan, ST1 Slitevägen, Visby och ST1 söderväg, Visby, hälsar arrangören.

    Ni som vill lyssna på rallyradion från klockan 9.00 på lördag morgon hittar den på https://www.svenskbilsporttv.se/

    *

    I år byter tvåfaldige Euro RX-vinnaren Anton Marklund både bilmärke och team till finska SET Promotion och Hyundai i20. Bilen har Anton redan testat och fler sådana väntas innan premiären i Ungern om en knapp månad. Teamet är välkänt för västerbottningen och som han menar är väldigt proffsigt.
    Det kommer att finnas många bilar och förare på väldigt hög nivå i EM så det kommer att bli långt ifrån lätt men målet är ändå att utmana om EM-titeln, förklarar Marklund.

    Foto: SET Promotion

    -Jag har redan kört Hyundai i ett litet test, och jag måste säga att jag blev ganska förvånad över hur bra den var på gruset.

    För honom blir Höljes och Norge de självklara höjdpunkterna men han gillar även Ungern som han menar är en ”old -school bana”.
    Teamchefen Jussi Pinomäki och SET Promotions Euro RX1-teamchef Aleksi Koskinen delar Marklunds entusiasm.
    SET Promotion känns väldigt hemma i FIA European Rallycross Championship och som team har vi haft många framgångar…

    Foto: Yeloow Squad

    En som gör Marklund EM-sällskap är lettländaren Janis Baumanis och detta  i en Peugeot 208 RX1 anmäld via svenska Yellow Squad där Kevin Hansen finns i bakgrunden som ”Team Principal” ihop med Erik Fären ”Team Manager”.

    *

    Avslutar med en bild som man aldrig någonsin kommer att få se från ett svenskt rally. Jag vet att detta är racing på Goodwood men tänker mer på hela företeelsen med att tävla med bilar från förr. Här leder en Sunbeam Rapier före den jättelika Cadilac Eldoradon som i sin tur har en tuff fajt med en Morris Minor 1000. Medge att detta är f-n så mycket häftigare än en flock Volvo 240 om än i” fränt” Appendix K-utförande… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.