SRM förklarar svårigheterna med SM-hösten, Brink Motorsport siktar på guld, "PT" har nytt på gång, känslosamt för Breen, Oliver och Ole Christian för Hyundai och "The two Victors" drar till Tjeckien!

Blogg

Av en händelse träffade jag i dag två av förgrundsfigurerna i nya SM-promotorn Svenska Rallymästerskapen, Anders Martinsson och Patrik Persson. Föga förvånande kom årets tre SM-serier upp och där det i dag med nästan hundra procents säkerhet är klart att ”Asfalts-SM” genomförs som planerat.

Premiär i Uddevalla den 8 maj där anmälan stänger i morgon och därefter ytterligare fyra deltävlingar, alla på inhägnat område, berättar Patrik Persson.

Foto: Tommy Svensson

    Nästan lika säkert är att ”Grus-SM” genomförs som tänkt och där det idag kom klartecken från deltävling tre den 21 augusti i regi av Ludvika MS.

    Dock flyttar man från tänkta grussträckan vid Ludvika till rallycrossbanan i Borlänge där det är möjligt att köra publikfritt, förklarar Patrik. 

    ”Stora SM” däremot har inte sin premiär förrän den 14 augusti med ”Rally Killingen”,  där är det dock många frågetecken gällande pandemin som först måste rätas ut.

    Det är lagen om Offentlig Tillställning som ställer till det, vilket enligt Pandemilagen betyder att max åtta personer får samlas samtidigt, berättar Anders Martinsson.

    I dessa åtta ingår samtliga, tävlande, mekaniker och funktionärer och det förstår ju alla att det är omöjligt att köra rally under de här förutsättningarna.

    Foto: Tommy Svensson

    Att köra ”publikfritt” som provades ifjol är ingen lösning enligt Martinsson då myndigheterna numera är mycket mer på tå än i fjol.

    Fanns vissa tävlingar som kördes då utan att uppfylla kraven vilket så klart kom till tillståndsgivarnas kännedom, tyvärr något som vi nu  får skörda frukterna av.  

    I SRM ingår fem personer i ”SM-gruppen” och dessa har mellan tre och fem möten i veckan och där alla handlar om en enda sak avslöjar Martinsson.

    Om och hur vi kan köra rally!

    Att det är en svår nöt att knäcka förstår nog alla i det läget vi är med att Covid-19 fortsatt grasserar. Men gruppen har stort och värdefullt stöd i SBF:s generalsekretare Anna Nordkvist berättar han.

    – Anna gör ett jättejobb, helt fantastiskt vilken energi hon visar upp för att kunna spräcka bubblan som hindrar oss från att utöva vår sport.

    Stort hopp sattes till den ansökan som via RF skickades till regeringen för att tillåta lättnader för  utomhussporter på väg, vatten och i skog (VVS). En ansökan som trots att det gått sex månader sedan den landade på regeringens bord, ännu inte behandlats.  Jag ställde frågan vad som krävs för att rally ska kunna återstartas och på detta svarade de båda SRM-profilerna samma sak.

    Åttapersoner-gränsen måste tas bort och utökas  för SM:s del till minst 1 000 personer, då räknar vi med 100 ekipage och där varje innehåller fyra personer.

    Något hopp att det i likhet med 2020 kan skilja mellan hur Länstyrelsen i olika delar av landet bedömer vad som krävs för att köra, finns inte i år.

    Nu gör alla Länsstyrelser samma bedömning av tillstånden och i några fall har man faktiskt även dragit tillbaka redan givna tävlingstillstånd, berättar Martinsson.  

    Idag följer alla pandemilagen till punkt och prickar, finns inget utrymme för tolkningar som var fallet i fjol!

    Stort hopp sattes till att när vaccineringen kom i gång, då skulle restriktionerna snabbt lätta men när SRM ställer frågan till myndigheterna redovisar dom ingen öppning för detta.

    Finns ingen handlingsplan för när vissa delar av befolkningen fått vaccin, så i det här läget är detta ingen framkomlig väg, menar Persson.

    Även om det ser lite mörkt ut är ändå de båda optimister och inväntar med spänning den 17 maj, när regeringen ska meddela nya riktlinjer. Hur stor är då chansen att ”Stora SM” kommer att köras som planerat?

    Detta vill vi inte spekulera i då det inte är vi som äger frågan, men det som kommer ut den 17:e blir också det som kommer att styra SM-hösten, avslutar Martinsson. 

    I och med att de båda ny sprintserierna kommer att köras utan publik har SRM slutit 3-års avtal med ”Streamify” där rallypubliken kommer att kunna följa de olika deltävlingar live på webben genom Streamifys plattform.

    Vi ser verkligen fram emot vårt samarbete med Rally-SM. Motorsporten är stor i hela världen så detta ger oss även bra möjligheter att nå internationella motorsportkunder, säger Johan Klitkou, vd för Streamify.

    Vår ambition är att detta ska hjälpa oss att utveckla Rally-SM, så att fler kan få fantastiska rallyupplevelser både fysiskt och digitalt, säger Anders Martinsson.

    *

    I fjol snubblade Tobias Brink på målsnöret och fick nöja sig med tredje platsen i STCC TCR-Scandinavia trots att han varit med i allra översta toppfajten hela säsongen. Inte ett sådant år till lovar SMK Hörbys-bidrag i racingserien.

    Foto: Anders Helgesson

    Med tanke på hur vi presterat de senaste åren så finns det bara ett sikte för 2021 och det är STCC-guldet, menar Tobias Brink.

    Brink Motorsport-föraren ledde mästerskapet inför finalen efter en stabil 2020-säsong och  där han bara var utanför topp fem tre gånger, med två segrar och sju av 12 möjliga pallplatser. Ändå räckte det inte hela vägen konstaterar en revanschlysten Tobias.

    Farten finns där utan tvekan, men vi måste sy ihop säcken. Vi sätter medvetet den högsta målsättningen för att sätta press på oss att leverera i år. Samtidigt har vi inga illusioner om att det ska bli lätt, snarare tvärt om. Mästerskapet ser ut att bli hårdare, men det ska vi använda som bränsle i vår satsning!

    Vem Tobias får som teamkompisar i de övriga Audi RS 3 LMS-tävlingsbilarna avslöjas inom kort. Som vanligt, faktiskt femte året kör teamet i Promeisters gulsvarta färger.

    Vi är oerhört glada över att kunna fortsätta vårt samarbete med Promeister, utan dem hade våra framgångar de senaste åren inte varit möjliga och de är en nyckeldel i vår satsning för 2021 och framåt, avslutar Tobias.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Jag får ständigt frågor om jag vet vilka planer WRC2-tvåan 2020, Pontus Tidemand har för året. Svaret är att jag i likhet med de allra flesta inte vet, men nu verkar där vara nyheter på gång från ”PT”. På Facebook skrev han i går , ”Ord kan inte ens beskriva hur mycket jag har saknat att sitta bakom ratten på en rallybil… Så det gör mig extra glad att äntligen kunna säga att jag kommer att ha nyheter att dela med mig till er riktigt snart. Håll utkik och håll koll på mina sociala medier!

    *

    Nästa helg är det dags för ny deltävling i italienska mästerskapet, klassiska ”105. Targa Florio – Rally Internazionale di Sicilia 2021”. Hyundai fortsätter att visa upp sig i Italien och har anmält trion Thierry Neuville, Craig Breen och Ole Christian Veiby till den tuffa tävlingen på Sicilien.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    I en egen ”klass” kör Neuville och Veiby med WRC-i20 medan Breen kör med R5-versionen. Speciellt för Breen blir det något speciellt och säkerligen väldigt känslosamt då det var här hans kartläsare Gareth Roberts 2012 omkom efter att deras Peugeot 207 S2000 kraschat in i ett vägräcke. Då ingick tävlingen i IRC, föregångare till ERC och efter olyckan har inte Breen satt sin fot på ön. I fler år försökte han göra comeback för att sluta cirkeln men det lyckades aldrig men för Andrea Adamo har han avslöjat sin önskan att få köra ”Targa Florio” åtminstone en gång till.

    Andrea är en känslomänniska precis som jag och när jag lyfte fram idén var han hundra procent bakom mig, berättar Breen för DirtFish. 

    Sedan olyckan för nio år sedan har Breen ”Gareth Roberts” skrivet på sin hjälm men har inte förrän nu känt sig stark tillräckligt för att återvända till ön.

    Jag har kompisar som varje år sätter blommor på olycksplatsen för min räkning. Så klart kommer det att bli tufft att återvända men verkligen något jag vill göra!

    Trots att irländaren betraktar Italien som sitt andra hem har han undvikit Sicilien, men efter helgen hoppas han kunna återvända dit mer ofta… 

    *

    Att Sebastien Ogier till slut stod som vinnare av Croatia Rally var inte enbart av godo vilket han också förklarade i Zagreb. Baksidan är att #1 Toyota Yaris WRC i egenskap av VM-ledare drabbas av nackdelen att gå ut först på Portugals bitvis lösa och steniga  grusvägar om tre veckor. Betydligt bättre läge för Toyota-kompisen Elfyn Evans som är trea i WRC och har både Ogier och Thierry Neuville före sig.

    *

    I dag blev det också offentligt att Hyundai Motorsport N kör med Oliver Solberg och Ole Christian Veiby i Portugal. För Oliver blir det klassdebut medan Ole Christian med Jonas Andersson vid sin sida bygger vidare på femte platsen från Arctic Rally Finland.

    *

    Nästa helg blir det årsdebut för SMK Hörbys Victor Hansen med småländske kartläsaren Victor Johansson. Färden går då till Tjeckien och Klatovy där det körs ”55. Rallye Šumava Klatovy”.

    Foto: Henrik Åkeson

    Tävlingen körs över två dagar med elva sträckor på totalt 15 mil och underlaget för ”The two Victors” blir asfalt. För detta har Team Nybe-duon försett fjolårsbilen Peugeot 208 R2 med asfaltkit vilket lär behövas då klassen innehåller ytterligare 17 bilar och där åtta av dessa kör i ”Peugeot Rally Cup”. På plats finns även de tjeckiska stjärnorna Jan Kopecky, Jan Cerny och Filip Mares. I Klatovy körs även ”Historic Vltava Rallye”, deltävling två i EM-serien och med Anders och Ingrid Johnsen med Porsche på startlinjen. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.