South Swedish Rally byter namn, Rally Live följer MAS, TMK jobbar för gruspremiär, även årsmöten drabbas av Covid-19, Tom K. kör nya Rally3 Fiesta i Polen, kommunen gav miljonbidrag till WRC och Maja B. en av 20 talanger!

Blogg

Det var nog inte många som förstod att South Swedish Rally 2019 skulle bli allra sista versionen av grusklassikern som kördes första gången 1976. Detta står nu klart sedan rallyt ställdes in fjol på grund av Covid-19 och att de som driver rallyt inte kunnat få till stånd ett avtal med namnägarna för årets upplaga. Namnet ägs av South Swedish Rally AB medan tävlingen drivs av det som fram till nu hette Föreningen South Swedish Rally men som även den kommer att skifta namn.

Vi har skickat ett avtalsförslag som tyvärr aldrig blivit besvarat, om så skett hade kanske aldrig detta blivit resultatet, säger Lasse Mattsson från South Swedish Rally AB.

Nytt namn för rallyt 2021 är numera det som ofta använts i folkmun, ”Sydsvenska Rallyt” ett namn som numera är skyddat på patent- och registreringsverket, medan det även i framtiden kommer att förkortas ”SSR”. Vad stötestenen var när det skulle förhandlas om avtal för att överta det internationellt inarbetade namnet, är för mig okänt. Årets upplaga av ”Sydsvenska Rallyt” är planerat till mitten av maj men rykten gör gällande att det kan bli datumändring på grund av Covid-19. Överhuvudtaget är det nog bara att inse att sådana ändringar på grund av pandemin kommer att dugga tätt framöver och att det då blir en minst sagt rallyintensiv höst som resultat. I bästa fall, kanske borde tilläggas…

    *

    I Rally-SM har sändningarna från ”Rally Live” varit väldigt populära vilket betytt ännu mer när tävlingarnas som i fjol kördes publikfria. Då kunde man hemma i soffan ändå följa dramatiken på sträckorna genom radio/dator där Per Johansson, Sebastian Bourghardt och Erik Telehagen höll låda vid sträckmålen. Hur det blir med detta i år när Svenska Rallymästerskapen tagit över SM har inte kommunicerats utåt, däremot kommer Rally Live att bli ett stående inslag i MAS (Motorarrangörerna i Sverige) nya mästerskap. MAS och Rally Live har sedan tidigare ett långt samarbete under de fem säsonger som MAS drev SM-serien och nu fortsätter man i nya mästerskapet. 

    Foto: Rally Live

    Det ska bli väldigt kul att få fortsätta vårt långa och framgångsrika samarbete med MAS, och det ska bli jättekul att få bevaka deras fantastiska tävlingar i våra radiosändningar under 2021. MAS har ett spännande upplägg på sin serie, och jag tror intresset kommer vara stort både för att vara med och tävla och lyssna på tävlingarna i radion, säger programledaren Sebastian Bourghardt från Rally Live.

    Redan den 6 mars får trion dra på sig långkalsongerna när det är premiär i Östersund och Jämtnatta.

    *

    Första rallytävlingen inom Södra BF är BRC-premiären ”Rally Anderslöv” den 27 mars och där Trelleborgs MK med tävlingsledare Lasse Mattson ligger i startgroparna.

    Vi väntar bara på tillståndet från Länsstyrelse och polis men vad jag förstått vid kontakt ska det inte vara några problem, förklarar Mattsson.

    Samma regler gäller som i fjol med skillnaden att 50-personers regeln är ändrad till åtta vilket inte har någon betydelse då tävlingen blir utan publik!

    *

    I Norge körs ”Lyngasprinten” nu på lördag och ingen kan väl påstå utan att det är lite underligt att detta går bra, medan KNA Kongsberg helgen efter tvingas ställa in sin ”Flesberg Rallysprint” och Rally Finnskog helgen före tävlingen i Lynga mötte samma öde. Konsberg blåste av med respekt och hänsyn till Covid-19 då de enligt uppgift  har både många tävlande och funktionärer i riskgruppen. Enligt uttalade från ansvariga var valet enkelt ”forholder seg til nasjonale anbefalinger for Covid-19 som er uendret, og sier: Det å reise for å delta på arrangementer anses ikke som en nødvendig reise. Arrangement som samler personer fra flere kommuner anbefales ikke.”

    Inte bara tävlingar som möts av svåra utmaningar utan även det som är aktuellt i de flesta klubbar vid den här tiden, möjligheten att hålla årsmöte. Katrineholms Mk är en sådan klubb och där man beslutat att flytta fram årsmötet från den 28 februari till den 16 augusti med motiveringen: ”Pga. rådande nationella restriktioner i corona-pandemin, och omsorgen om våra medlemmar, beslutade styrelsen på Söndagens möte, att årsmötet 2021 flyttas från 28/2 till 16/8.  Vi vet att det är ett brott mot våra stadgar, men hur vi en gör så tvingas vi bryta mot dessa i detta läge. 
    Att försöka på ett helt digitalt möte ser vi som utsiktslöst. Vi har många äldre, och vi har bara epostadresser till ca 40% av våra medlemmar att skicka en digital möteslänk till. Sedan hur vi på ett demokratiskt sett skall kunna hantera beslut och val med ev.omröstning vid ett digitalt möte, är mycket svårt och komplicerat. 
    Ett årsmöte är föreningens viktigaste händelse i föreningsjuridisk mening, och vi ser det som oerhört viktigt att alla som vill skall kunna delta och utöva sina rättigheter som medlem.”. I samma ämne kan jag även berätta att Södra BF:s årsmöte som skulle haft SMK Hörby som värd den 20 februari, kommer att bli helt digitalt. 

    *

    M-Sport är i dag ende tillverkaren som kan erbjuda en bil för varje steg i FIA:s Rallypyramid, från Rally 1 Fiesta (WRC) ner till Rally 5-versionen. Mest spännande är bilen för helt nya klassen Rally3 där M-Sport plockat fram en bil som är lite vassar än Fiestan som Tom Kristenson blev världsmästare i 2020. Viktigaste skillnaden förutom mer ”power” är att Fiestan för Rally3 är fyrhjulsdriven. I den här veckan är Tom och hans motsvarighet i ERC, Ken Torn hos M-Sport Poland för att känna på nya bilen inför kommande debut lite längre fram.

    Fantastiskt, finns inget annat ord att beskriva jobbet som killarna hos M-Sport Poland har gjort med nya FIA-bilen som är både fyrhjulsdriven snabba och kostnadseffektiv, menar Tom efter första svängarna med bilen.

    Än så länge finns inte Rally3-klassen i WRC däremot kommer den att finnas i ERC som en junior-klass. Som regerande mästare i Rally-EM är det viktigt för tillverkaren att Ken Torn får möjlighet att tidigt få mil i bilen, både för att försäkra att bilen blir en försäljningsframgång men även för Torn, vars målsättning är att knipa även EM-titeln i den här klassen.

    *

    Hyundai var först ut med sin ”line up” inför WRC Arctic Rally Finland och denna blev helt utan överraskningar. Thierry Neuville, Ott Tänak och Craig Breen blir de som ska försöka lugga Toyota-gänget  så många poäng som möjligt.

    *

    Att det finns en helt annan syn på rally i Finland mot i Sverige är välkänt. Medan vi får nöja oss med ”kaffepengar” när det kommer till sponsorer och bidrag är det annorlunda några mil österut.

    Foto. Visit Rovaniemi

    Till rallyt i Rovaniemi dök där först upp en privatperson, byggentrepenören Markku Rautio som öppnade upp plånboken och slantade in runt två miljoner kronor. I går ingick de styrande politikerna i Rovaniemi ett avtal med AKK Sports som arrangerar WRC-tävlingen som betyder ytterligare tre miljoner till rallykassan. För detta får Rovaniemi ett eget reklamprogram i början av varje tv-sändning från rallyt och borgmästare Ulla-Kirsikka Vaino är mycket nöjd.

    – Priset var överkomligt jämfört med hur bred synlighet det innebär och ger extra ljus på turistföretagens i dagens Covid-19 situation, menar Vaino.

    Dessutom kan vi vända världens blickar mot oss även efter Corona-perioden, när turismen stiger igen!

    Avtalet gäller enbart i år men om det skulle bli en fortsättning har Rovaniemi förtur.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    I dag säger Motorbloggen grattis till Sven Smeets som fick ta över som chef hos Volkswagen Motorsport när Jost Capito gick tillbaka till Formel 1. När nu företaget beslutat lägga den delen av verksamheten i malpåse så har nu sympatiske Smeets fått nytt jobb inom koncernen. Vid sidan av motorsportdelen som verkligen går på sparlåga, blir han även ansvarig för ”Volkswagen R” inom VW och detta från den 1 februari.

    *

    Häromdagen raknade Aftonbladet och Anna Andersson våra 20 största motorsportalanger under 20 år. Att Oliver Solberg var bland dessa är inget som överraskar då var det mer förvånade att Anna fått upp ögonen för unga kartläsaren Maja Bengtsson. Den 16-åriga småländskan med pappa Mathias som sportslig förebild (utgår jag ifrån…) åkte under fjolåret två SM-tävlingar med Jonas Kruse i Team Nybes Volvo 940. I år ska det hårdsatsas av duon med full SM-säsong och sikte på medalj. Tanken är att gå i Tinas Thörners fotspår och bli professionell kartläsare och dessutom slår Maja fast..

    Mitt mål är tydligt, jag kommer att VM inom fem år!

    Foto: Team NYBE

    Lycka till Maja och håller du bara ”bus-Jonas” lite i örat så kan de första stegen tas i år med SM-medalj i höst…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.