Sordo tar över i Grekland efter Oliver, Ogier planerar för mer rally, Lappi orolig för sin fart, Kalle självklar omslagspojke, Klara A. uppmärksammas i Italien och Eric N. snart på RX-pallen...

Blogg

Då blev det dags för Oliver Solberg och Elliot Edmondson att lämnar över ratten i Hyundais tredjebil till Dani Sordo. I Grekiska Acropolisrallyt ”Rally of the Gods” skiftar man från #2 till #6 som är Sordo och Candido Carreras tävlingsnummer i WRC. Detta blir årets tredje start och exakt samma är placeringarna i de två tidigare som skett i Portugal och Sardinien. Senast man körde på de usla grusvägarna kring Aten var ifjol och då blev det en fjärde plats för den spanska duon.

*

Dom som trodde att 2022 skulle bli slutet på Sebastien Ogiers fantastiska rallykarriär får nog fel, åtminstone om man ska tro huvudpersonen själv.

    Foto. Red Bull Content pool

    Det är stor chans att jag kommer till Rally Monte Carlo till nästa år, det är mitt hemmarally och är lite som men fest för mig eftersom jag får så mycket stöd av mina fans, avslöjade Ogier för franska sportkanalen BFM Alpes.

    – Jag har bara gått i pension på deltid, jag är fortfarande Toyota-förare och kommer även att köra fler rallyn i år!

    Planen är att kunna köra både Nya Zeeland och så klart finalen Rally Japan i november. Då Ogier verkar gilla fest så lär det bli en hejdundrande sådan när Kalle Rovanperä hyllas för första VM-titelnToytoas hemmaplan…

    *

    I år delar Ogier Yaris Rally1 med Esapekka Lappi som haft det lite motigt i sin comeback. Bäst gick det i Rally Sweden där ”Lappland” (mitt rättstavningsprogram envisas med att ändra Lappi till detta) slutade trea. Bra start i Rally Estonia vilket till slut gav en sjätte plats och där de två poängen från power stage var klen bonus. De fyra starterna han gjort innebär elfte plats i tabellen och 27 poäng, en färre än Gus Greensmith som dock kört alla. I Estland drabbades han av en oturlig punktering men även utan detta menade Lappi, hade han ändå inte samma tempo som teamkompisarna Rovanperä och Evans. Till DirtFish förklarar Lappi.

    Foto. Toyota Gazzoo Racing

    Körningen kände bra även om det fanns lite sämre delar så blev lite överraskad över att inte tiderna blev bättre.

    Kanske är jag inte tillräckligt snabb längre och när du känner att segern är långt borta är det svårt att motivera risktagande…

    Toyotas tredje-förare har dock inte gett upp drömmen om en ny WRC-seger där den hittills enda togs i Rally Finland 2017. Kanske läge att sluta cirkeln nästa helg?

    *

    På tal om Secto Rally Finland som är det officiella namnet på forna tiders ”Tusen Sjöars Rally” känns det inte helt otippat att Kalle Rovanperä  är den som pryder förstasidan av rallyprogrammet. En kul bild där Kalle glatt visar fram fem fingrar som symboliserar årets fem segrar. Till nästa rally måste nog bägge händerna fram…

    *

    Inte varje dag som SMK Hörby-förare omnämns i en världens mest kända sporttidningar, italienska La Gazzeta dello Sport. Nu har det däremot hänt när reporter Giulio Masperi gjort en lång intervju med Klara Andersson inför premiären för World RX där hon kör för CE Dealer Team i par med Niclas Grönholm. Reportaget innehåller inga direkta nyheter utan det mesta är redan känt för oss, men avslutningen tycker jag visar vilken perfekt profil Klara är för ”Women in motorsport”. På frågan om det fortfarande finns fördomar mot tjejer i motorsport svarar hon.

    Jag har personligen alltid känt mig likställd med mina manliga kollegor och då även förra året i SM då vi kvinnor faktiskt var en klar ”minoritet”. Tror att kvinnor alltid respekteras inom motorsporten då vi tävlar på lika villkor. Detta är storheten i motorsport som garanterar jämställdhet mellan könen!

    Foto: CE Dealer Team

    Kloka ord från en klok tjej…

    *

    Efter fler säsonger på asfalt både i karting och racing sadlade  i år Broby-boende Eric Nilsson om till rallycross och Junior-SM. Att grusåka är lite knepigt för en som tidigare enbart haft asfalt i blodomloppet gjorde att Eric hade lite svårt till en början med sin BMW. I Lycksele började dock pusselbitarna falla på plats även om det inte blev pallen så blev det en placering precis utanför.

    Foto: privat

    Visserligen hade han lite över tre sekunder fram till sin  vinnande skånska landsman Alexander Jeppsson, Tomelilla men ändå positivt mot de tidigare starterna.. Tvåa slutade Oskar Hellström, Strängnäs och trea Filip Thorén, Hallsberg. Men BMW #33  är onekligen på gång i klassen där alla kör just BMW i olika former…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com