Sordo med "gamle" kartisen i Monte, "Monegask-Dan" avstår start i Historic-Monte, Block byter från Ford, mer om SBF/ Rally Sweden, Ekström lyckades starta om och bortgångne Thorleif med hjärta för motorsport!

Blogg

Testerna inför Rallye Monte Carlo är nu inne på sluttampen och på sociala medier vimlar det av bilder/filmer från ”icke publik” när WRC-åkarna sladdar runt på de snöiga teststräckorna.

Foto: Hyundai Motorsport

Inför årets säsong så annonserade Hyundai Motorsport ut att Dani Sordo skulle få ny kartläsare 2021, Borja Rozada.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Men i Monte-premiären är det enligt anmälningslistan är fortsatt Carlos del Barrio till höger om Sordo. Med detta lär inte Rozada få göra debut förrän längre fram på säsongen.

    Foto: Renault Sport

     En annan intressant sak som jag troligen missat, Renault har även dom en ny Rally4-bil bygd på Clion. En sådan går som ”Course car” med hemmaföraren Florian Bernardi bakom ratten. Därmed är det nu fyra Rally4-bilar att välja mellan, Ford, Peugeot, Opel och nu även Renault.

    *

    Medan WRC-teamen börjar samlas i Gap för det 89:e Rallye Monte Carlo med start nästa torsdag har det varit lite mer ovisst med den historiska varianten, Rallye Monte Carlo Historique. Kanske eller troligen världens största rally för historiska bilar med nålsögat att bilen som ska köras måste ha deltagit minst en gång i rallyt under perioden 1911-1983.

    Foto: Rallye Monte Carlo Historique

    För att inte Volvo-älskarna ska deppa ihop så går det faktiskt att köra 240 i rallyt. Automobile Club de Monaco behöver heller aldrig krusa någon, då man stadigt ligger på över 300 anmälda ekipage. I år har det däremot varit lite trögare på grund av  rådande pandemi vilket gjorde att man förlängde anmälningstiden till den sista november. Som en följd av pandemin har man i år också tagit bort möjligheten med olika startplatser vilket alltid varit lite av rallyts signum. Istället startar alla i den 24:e upplagan från Monte Carlo för att därifrån ge sig ut på de olika Regularity-sträckorna. Precis som i WRC-delen som körs veckan tidigare har ACM fått anpassa tävlingen efter utegångsförbudet som träder i kraft klockan klockan 18.00 vilket gör att dagens sista sträckor har målgång med god marginal till att Frankrike stänger. I fjol vann dansken Henrik Bjerregaard med Jaromir Svec vid klockor och roadbook parets Ford Escort RS 2000. En som avstår start i år med tanke på det ovissa läget är Dan Alvén som kört rallyt fem gånger tidigare.

    Foto: Privat

    Jag har kört med olika bilar, Fiat 2300 S, 2016, Volvo PV, 2017, Ford Mustang, 2018 och 2019 och så Volvo Amazon ifjol, berättar Dan.

    Alla gångerna har jag tagit mig i mål vilket är en bedrift bara det, då cirka 30-35 % av alla startande får bryta…

    Dan som bor i Monaco har som sagt varit tveksam om rallyt skulle gå och därför väljer att avstå i år. Bland annat har han sålt den gula Amazon som han körde 2020.

    Här nere både i Monaco och Frankrike är det ganska hårda restriktioner p.g.a. Covid 19, utegångsförbud mellan 18.00 – 06.00 i Frankrike och mellan 19.00 – 06.00 i Monaco, vidare är alla restauranger och barer stängda, förklarar ”monegasken”. 

    Om det blir fler starter är också ovisst menar han.

    Vad det blir för bil nästa år, står skrivet i stjärnorna just nu. Eller om jag åker igen, jag har ju redan klarat ”mandomsprovet” med klar marginal!

    *

    Få är väl idag så förknippade med Ford som amerikanen Ken Block? I både rally och rallycross samt inte minst i de olika Gymkhana-filmerna är det bilar med ”The Blue Oval” i fronten som Block kör.

    Foto: Tommy Svensson

    Men efter tio år är detta historia och gemensamt har de båda beslutat gå skilda vägar utan några ”hard feelings”. Enligt uppgift är Ford mer intresserad av att lansera elbilar än bensindrivna busbilar samtida som Block vill prova något nytt. Vad detta nya är vill han ännu inte avslöja, en personlig gissning från mig är Subaru som hårdsatsar borta i USA

    *

    Måndagens ”Styrelsen informerar” från Svenska Bilsportförbundet gjorde numera f.d ordförande Magnus Berhtling lite undrande då han menar att väsentlig information om bland annat Svenska Rallyt AB inte kommit fram.

    Jag anser att styrelsen undanhåller medlemmarna viktig och helt avgörande information när man uttalar sig i media, förklara Berthling till Motorbloggen.

    Foto: Tommy Svensson

    Att det var just turerna kring Rally Sweden som fick honom att avgå har varit tydligt ända sedan avgången och Berthling menar att hans förslag var det bästa.

    Mitt förslag var att bolaget skulle säljas till en nationell promotor, som då omgående skulle tagit det fullständiga ekonomiska ansvaret för rallyt. Det hade väsentligt reducerat den förlust som SBF drabbats av, förklarar han. 

    Den andra ägarpartnern i bolaget, Uvån, var också överens om att detta var den fördelaktigaste lösningen där vi bevarat bolaget, avtalet om rallyt, den befintliga organisationen samt fått ett marknadsföringsavtal med köparen som gett ett säkerställt, årligt bidrag till SBF på betydande belopp.

    Nu blev detta nedröstat med fyra röster mot tre och istället blev det majoritetens förslag som blev verklighet berättar Berthling.

    Majoritetens förslag var att sätta bolaget i konkurs vilket kostar SBF betydligt mer, pengar som då är helt förlorade, samt att den befintliga organisationen lagts ner, avtalet att köra rallyt 2022 och framåt upphört. Risk också för en process mot vår ägarpartner Uvån som inte vill acceptera en konkurs. 

    Foto: : Tommy Svensson

    Berthling berättar även att majoritetens förslag var en förhoppning att i framtiden få till ett bättre avtal än i dag, dock finns det inga konkreta löfte eller förslag i den riktningen.

    I stället är risken att rallyt inte kommer tillbaks till Sverige och själv tycker jag att allt förnuft talar för att ”alternativ 1” är det mest fördelaktiga för SBF. Men jag röstades som sagt var ner av den gamla styrelsen. 

    I en intervju med SVT i dag tisdag bedyrar tf. ordförande i SBF Roger Engström att en konkurs för Rally Sweden inte är huvudalternativet.

    Det är det ingen som vill och ingen jobbar för det heller, säger han.

    Som bekant begärde redan i förra veckan 14 Förbundsombud ett extra Förbundsmöte med krav att fyra styrelsemedlemmar ska entledigas från sina uppdrag. Enligt Värmlands Folkblad har nu fler ombud ställt samma krav och i dag runt 30 stycken. 

    Det är så himla tråkigt att det blir så här. Begäran om extra årsmöte blev inskickad i fredags kväll och nu kommer ärendet att hanteras enligt de rutiner och regler vi har, säger Roger Engström till SVT.

    Detta extra Förbundsmöte måste nu enligt stadgarna hållas senast den 22 januari men innan dess hoppas man ha löst frågan om VM-rallyts framtid enligt Engström.

    Vi kommer att jobba vidare under tiden, det måste vi. Annars sitter vi inte i något bra läge och vi försöker hitta en lösning kring hela problematiken. Det finns en risk för konkurs, ja. Det saknas kapital. Men ingen vill att det ska bli konkurs, det är inte det vi jobbar för. Vi hoppas hitta en lösning som alla kan tycka är okej.

    Medan fd. ordförande Magnus Berthling pratar om två olika alternativ menar Engström att det finns kanske tre eller fyra tänkbara sådana.

    Men om alla är genomförbara i praktiken har jag ingen aning om.

    I morgon ska enligt uppgift styrelsen träffas för att diskutera frågan för att därefter träffa andra halvan av ägarskapet i Svenska Rallyt AB, Uvåns Näringslivscenter.

    Vi är överens om att föra diskussionen framåt. Vad den mynnar ut i får vi se. Men vi behöver komma framåt, tillsammans, säger Engström till SVT.

    I det sistnämnda lär Roger nog ha hela bilsportsverige bakom sig…

    *

    Foto: Dakarrally

    Stephane Peterhansel fortsätter att dryga ut sin ledning i Dakarrally genom att vinna dagens ”sprintsträcka” bara 58 mil. Tolv minuter efter rullade Nasser Al Attiyah in som i sin tur bara var 19 sekunder snabbare än Toyotakollegan Giniel de Villiers. Nästan lika tufft till fyran Yazeed Al Rajhi, 44 sekunder bak Nasser. Mörker för Carlos Sainz som först fick punktering och därefter var tvungen att stanna och reparera bromsar. Gick in som tolva med över 20 minuters tidstapp. Trots detta håller spanjoren ännu tredje platsen med Al Attiyah nästan 50 minuter före och längst fram ”Mr Dakar” Peterhansel, 17 minuter tillgodo. Vid den här tiden har inte ”Ligthweigth-klassen” kommit mål. Mattias Ekström och Emil Bergkvist med hängiven servicepersonal lyckades dock fixa bilen så man kunnat starta om i dag.

    *

    Dansbandsikonen Thorleif Torstenssons hastiga bortgång blev en stor chock för alla. Att han hade ett stort motorsporthjärta har gått mig förbi men inte Bosse Svensson i Löderup.

    Foto: Okänd

    Bosse skriver:  Torleif Torstensson var mångårig sponsor i motorsporten till Jan ”Juan” Johansson, Eskilstuna och  flerfaldig svenskmästare i dragracing. Lite ”kulturkrock” var det allt med dansband bland ”raggarna”, skriver Bosse.

    – Även Rolf ”Myggan” Nilsson körde Volvo 343 med sponsring från Thorleifs i rallycross!

    Bosse är frekvent bloggläsare men har aldrig tävlat men har ändå positiva sidor.

    – Min första bil var en gul Opel Ascona 19SR  av årgång1975.

    Behövs inte mer…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.