Solberg utan Mills och ny Saab Sport på önskelistan!

Blogg

Phil Mills slutar som co-driver åt Petter Solberg, tråkigaste rallynyheten förra veckan om ni frågar mig. Precis när det börjar släppa på allvar för Petter kommer så Mills trista besked. Anledningen till avhoppet har jag ingen aning om och utåt verkar det åtminstone vara som att de skils i bästa samförstånd. Mills menar att det är tid att gå vidare i livet medan Petter beklagar och konstaterar att Mills är den bäste co-drivern han någonsin haft.
Nu jäktar det att hitta en ny bisittare, bra co-drivers växer inte på träd, oavsett om det är på VM eller DM-nivå. Ett namn som flyger genom mitt huvud är broder Hennings före detta, Cato Menkerud. Cato borde vara ett namn för högerstolen hos Petter, annars får han nog kasta blickarna mot kontinenten om han ska hitta någon med VM-rutin. Själv är jag lite orolig att han ska sniffa upp Roland Brorsson, min egen co-driver. Det skulle ställa till det för mig och Kadetten inför höstsäsongen…
Lyssnade idag på Saab VD:n Jan-Åke Jonsson som var gäst hos Blix i Radio P4. Mycket kan man säga om både Saab och alla turer kring GM och Spyker, men utan Jonsson tror jag aldrig att Saab hade funnits idag. Mannen verkar vara obotlig optimist och verkar inte veta vad ordet problem innebär. Blev faktiskt imponerad när jag lyssnade på honom och önskar både honom och Saab alla lycka framöver.
Sedan är jag kanske inte lika övertygad som Jonsson att nya Saab 9 5 blir den guldko som man hoppas i Trollhättan. Säkerligen en utmärkt bil och väl i nivå med sina konkurrenter i ”Premium-klassen” BMW, Audi och Mercedes. Men att det smäller högt att parkera sin nya
9 5:a på garageuppfarten här hemma, betyder inte att det smäller lika högt i resten av världen. Jag tror att Saabs skamfilade rykte blir svårt att reparera utanför Sverige och om det går så kommer det att ta lång tid. Frågan är, har Saab och Spyker den tiden?
Lite kul tyckte jag också att det var när Jonsson snackade om en ny liten Saab. Inget som fanns i pipelinen enligt Jonsson, men ändå något som man prioriterade i framtiden. Precis en sådan bil i Polo/Golf-klassen, med klar sportig framtoning inbillar jag mig skulle kunna öppna ögon för en ny kategori Saabägare. Namnet på bilen kan ju bli Saab 9 6 och den sportiga varianten ska heta Saab Sport eller möjligtvis Saab Monte Carlo, andra namn vore ett helgerån!
Samtidigt som jag lyssnade på Saabbasen fick jag telefonsamtal från en smått lyrisk Bengan Arvelid som befann sig på Saabs testbana i Trollhättan för att just provköra nya Saab 9 5. Lyrisk var han inte bara över nya bilen, utan han hade dessutom fått sig några riktiga åkturer med förarna i Saabs uppvisningsgäng. Att det gick att hantera bilar som dom gjorde gav bilkörning en helt ny dimension för Bengan. Då ska man veta att han varit i hetluften förr på racingbanan. Han är en av de få jag vet som har haft bromsspår på ovansidan av hjälmen efter det att en konkurrent missat en inbromsning!