Solberg får ny WRC-chans i Rally Monza, Gryazin straffades och Østberg vann, vad väljer Pajari?, besviken Solans vill åka till Kanarieöarna, Toksport i segerläge, Milla i Ferrari-final, rörande scener i Åsum och rallyåkare, anmäl er!

Blogg

Oliver Solbergs tänk att köra efter sin (kanske även pappa Petter och Adamos) ”Game plan” i Spanien betalades då i form av en sjunde plats i WRC-klassen.

Foto: Hyundai Motorsport

Nu som lite grädde på moset kommer också besked att det blir start i finalen ACI Rally Monza med samma bil som i senast och då via teamet 2C Competion.

    Fantastiskt att jag får köra den här bilen i sitt allra sista rally, dessutom där jag har lite erfarenhet efter min andra plats i WRC2 i fjol och tillika sjua totalt, berättar en självklart lycklig Oliver.

    Därmed kompletterar han Hyundais line up som består av Thierry Neuville/ Martijn Widaeghe, Ott Tänak/Martin Järveoja och så Olivers bilkompis till nästa år Dani Sordo/Candido Carrera.

    *

    Dramatiken i ERC Rally Hungary tog inte slut bara för att Nikolay Gryazin och Konstantin Aleksandrov började spruta champagne över SRT-Polon vid målgång. En stund efter att glädjeruset lagt sig kom dråpslaget från tävlingsledningen i form av 15 minuters tidstillägg och hiss ner till 24:e plats. 

    Foto. ERC.com

    Anledningen var att Gryazin inte stannade vid Norbert Herczigs kraschade Skoda och detta trots att funktionärer försökte få honom till att göra så. Ingen OK-skylt visades och i Skodan satt co-drivern kvar men allt detta missade Gryazin enligt egen utsago. Istället uppfattade han det som att  funktionärerna vinkade åt honom att passera vilket han därför gjorde. FIA-delegaten gick dock inte på samma linje efter att ha studerat både in-carfilm från händelsen plus filmer från publiken.  Att det bedöms som allvarligt att inte stanna vid olyckor på sträckorna, är något som FIA trycker väldigt hårt på och i det här fallet fanns inga förmildrande omständigheter.

    Foto. ERC.com

    Bilen stod fullt synlig, funktionärer på plats som vinkade stopp och enda missen vad jag förstår, var att inte Herczig lyckats få fram ”SOS-skylten”. Istället prioriterade han att ta hand sin co-driver som drabbades av flera revbensfrakturer vid kraschen. Med detta så tog Mads Østberg/Torstein Eriksen hand om segern i sin första ERC-start 2021, lite plåster på såren efter allt krångel paret drabbats av.

    Foto. ERC.com

    Gryazins tidstillägg ändrade inget i poängställningen inför finalen på Gran Canaria i november, Andreas Mikkelsen har ett för Mikolaj Marczyk (2:a i helgen) ointagligt försprång på 56 poäng. 

    *

    Foto. ERC.com

    Sami Pajari gjorde ”en Mikkelsen” och körde hem både EM-segern i Junior-klassen och samma sak i Junior-WRC. Blir intressant att se om Pajari väljer en delvis egenfinaniserad säsong i WRC2 för 2022 eller en helt kostnadsfri men ett lite mindre statustyngt år i WRC3 med nya Fiesta Rally3?

    *

    Jag har lite svårt att släppa Nil Solans öde när han gjorde debut som MRF-förare med en helt ny Hyundai N i20 Rally 2. Efter shake dom var hans Ungern-resa över när bilen vägrade starta på kvällen när det var dags för SS1. Efter att Jari Huttunen, Marcus Grönholm och Hyundai beslutat gå skilda vägar kallade Solans in snabbt som ersättare, men som sagt, en debut som kunde ha slutat bättre.

    Foto. ERC.com

    Att spanjoren var besviken känns som en onödig upplysning.

    Något elfel som inte gick att åtgärda och nu ser jag framemot att bli en del av att utveckla bilen men även att verkligen få prova i finalen på Gran Canaria!

    *

    FIA har lite svårt att smälta att nya upplägget med WRC2 och 3 inte blivit så bra som förväntat. WRC2 hoppades man skulle innebära fullskalig satsning av tillverkare med Rally2-bilar (M-Sport, Hyundai, Skoda, Citroën) men så blev det inte. Sporadiska inhopp med olika förare har präglat året och egentligen är det bara Toksport med Andreas Mikkelsen som verkligen satsat på att bli världsmästare. Näst mest seriös är italienska Movisport där Nikolay Gryazin varit den fasta punkten men då i olika bilar.

    Foto. ERC.com

    När Teammästerskapet ska avgöras i ACI Rally Monza är det också de här två som gör upp om VM-titeln, trean M-Sport har allt för långt upp för att kunna hota. Till nästa år ändras det så att WRC2 blir som i år med Rally2-bilar medan då WRC3 steppar ner och tillåter enbart Rally3-varianter. Endast M-Sport Ford har i dag bilar tillgängliga för klassen vilket så klart inte känns så positivt. Nytt är också att poängen på power stage minskas ner så att bara tre förare får sådana mot dagens fem. Anledningen är att den tv-sända sträckan delar upp förarna så att de snabbaste kör långt före resten av klassen då man för tv:s skull utgår från totalställningen inför sista sträckan. Fortsatt blir det ändå en uppgörelse mellan de snabbaste så riktigt hur rättvisa skipas bara för att tre förare får poäng förstår inte jag…

    *

    I dag säger vi grattis till Milla Sjöstrand som en av fyra i  ”FIA Women in Motorsport-GIRLS ON TRACK”. Milla kommer att på Lonatobanan vara i final där test för Ferrari Driver Academy väntar!

    *

    Här passar det bra att gå över till ”Grande Finale”Åsum Ring som körde finaler i går eftermiddag. Tyvärr var mitt fotoschema pressat så jag hann bara med en enda klass ”Mini” där Kristianstad Kartingklubb hade Leon Hägg och Alexander Persson sida vid sida i första led. Efter en tuff men schyst fajt så blev det Leon som avgick med segern före Alexander.

    Foto: Tommy Svensson

    En seger som var hans allra första och efteråt var han och pappa Peter så tagna att nästan inga ord kom över deras läppar. Däremot kom glädjetårarna innan Leon sprang bort till mamma Camilla och 7-månader gamla Mopsen Svea. Kan inte minnas att jag någonsin tagit en segerbild där huvudpersonen pussats av sin hund, men någon gång ska vara den första.

    Foto: Tommy Svensson

    Måste säga att det är lätt att gripas med i segerglädjen trots att sammanhanget kanske inte går att jämföra med när det körs VM ute bland furorna. Vet hur mycket andra tårar som karting frambringar innan de efter mycket kämpande förbytts till tårar av ren glädje. Det är då jag känner motorsportens rätta DNA vilket konstigt nog ofta sker ute i Åsum. Vet inte om det kanske beror på den otroligt familjära stämningen som ramar in de sportsliga  prestationerna eller så börjar ”gubben bli blödig” på gamla dar… 

    Foto: Tommy Svensson

    Tävlingen avgjordes i strålande höstväder och där ordförande Magnus Hedman hade glädjen att se många förare i årets sista start.

    – Först vill vi ödmjukt tacka alla deltagare och tillresta men framförallt alla fantastiska funktionärer som ställde upp under helgen som stod och frös i 8 timmar om dagen, säger Hedman.

    Utan er inga tävlingar så klubben är otroligt tacksamma för er insats!

    Micro:

    1. Alve Strömberg Kalmar MK

    2. Leo Abrahamsson GKRC Team 13

    3. Ludwig Granquist Kristianstad Karting

    Mini:

    1. Leon Hägg Kristianstad Karting

    2. Alexander Persson Kristianstad Karting

    3. Lucas Gidlöf SMK Örebro

    J60:

    1. Elliot Kaczynski KAK/S 

    2. Oliver Rasmussen Grindsted GK

    3. Benjamin Jalmgård Kristianstad Karting

    J125:

    1. Lauritz Sachse ASK Hedeland

    2. Alex Leandersson Kalmar MK

    3. William Svensson Jönköpings KC

    S125:

    1. Alfred Nilsson KAK/S

    2. Richard Olsson Uddevalla KK

    3. Albin Stureson Kristianstad Karting

    Foto: Kristianstad Kartingklubb

    Här måste jag lyfta fram f.d STCC-stjärnan Johan Sturesons son Albin som fick köra i seniorklassen trots sina unga år. Albin axlade den höjda statusen och slutade på pallen där betydligt  mer rutinerade racingräven Alfred Nilsson vann.

    DD2:

    1. Jimmy Lindberg Kalmar MK

    2. Julius Ljungdahl Karlskoga Motorförening

    3. Felix Sandin Kristianstad Karting

    KZ2:

    1. Viktor Öberg Borås MK

    2. Bastian Ensgård Helsingborgs KK

    3. Simon Sundahl Wäxjö MS

    *

    Med bara någon timma kvar innan anmälan stänger för AMC-Sprinten på lördag saknas nu tre bilar för att Arlövs MC:s ”krav” på minst 30 bilar för att köra uppfylls. Tror inte utan att dessa tre kommer och skulle så ändå inte bli fallet, gissar jag att det blir rally i Kyrkheddinge på lördag. Har skrivit det många många gånger förut, jag förstår inte varför man ska hålla arrangören på halster in i det sista och inte anmäla sig förrän i absolut sista minut? Med mindre än en vecka mellan anmälan stänger till start, är det så klart nervöst för arrangören att se få namn i listan över intresserade. Bara de senaste dagarna har nästan halva antalet anmälda fått tummen ur… och därmed kunnat ge lite lugnare nattsömn för ansvariga. Försvaret är ofta att man inte vet om bilen är i ordning, om det finns tid eller jag har ingen kartläsare och så vidare.

    Foto: Tommy Svensson

    Men det är alltid enklare att anmäla och sedan dra tillbaka om problem uppstår. En bra förebild är Södras SGA tillika hemmaföraren Ola Schönström som var bland de allra första att klicka i anmälan och jag tror mig göra mig till tolk för alla arrangörer när jag skriver, anmäl er så tidigt som möjligt!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.