Solans körde hem ERC-premiären, dansk R5-Peugeot utmanar grekisk Rally 1 Puma, Latvala vann F-Cup och Team NYBE lite av ljuset...

Blogg

Spanjoren Nil Solans med WRC-rutinerade kartläsaren Marc Marti (åkt flera säsonger med Hyundais Dani Sordo) gjorde vad som krävdes och med kniven en bit in i strupen vann paret ERC-premiären i Portugal  Rally Serras de Fafe. Trots urusla yttre förhållanden höll man sin Polo R5 på vägen över alla 15 sträckor som kördes.

Foto: ERC.com

Detta trots att Polon bitvis såg ut mer lämpad för folkrace än rally ändå höll den ihop hela vägen. Segern var ett måste för Solans som inte har någon budget klar för året och där han menade att grunden måste läggas i helgen. Med seger skulle det underlätta att få in mer euro i rallykassan var förhoppningen, sedan får vi se om det verkligen blir så.

    Foto. bluechem Group

    Jag är mycket lycklig just nu och med tanke på våra minimal förberedelser måste jag vara supernöjd, förklarade Solans efter målgången.

    – Nu hoppas jag kunna köra även nästa tävling på Azorerna men jag behöver mer hjälp så vi får se…

    Foto: ERC.com

    Bittert för estländaren Georg Linnamäe som hela rallyt igenom skuggade Solans och inför power stage var man stabil tvåa. Så blev det dock inte och  Linnamäe förklarar.

    Något fel på bilen helt enkelt okörbar och omöjlig att kontrollera!

    Foto: ERC.com

    Problemet gav honom blott femte tid och en tappad halvminut till lite överraskande sträckvinnaren Ken Torn. Än värre, på detta smet Skodaföraren Armindo Araujo förbi och blev tvåa 3,8 sekunder före estländarens Polo.  Det var den här trion som dominerade hela helgen och fyran ny spanjor, Siota Pardo var nästan tre minuter efter Solans. 

    Bittert för Simone Tempestini vars Skoda slutade driva bara några futtiga meter före mållinjen på sista sträckan. Då höll den numera italenskflaggade rumänen femte platsen. Samma öde drabbade tjecken Erik Cais som även han fick så stora problem att styra sin Fiesta Rally2 att även han kastade in handduken på SS17. Ändå inget mot vad ungraren Norbert Herczig/Igor Bacigál råkade ut för. På transporten till sista sträckan körde parets så fel att Skoda #2 kom utanför respittiden…

    Foto: ERC.com

    Estländsk seger i nya klassen ERC3 där man för närvarade endast kör med Fiesta Rally3 i väntan på att fler tillverkare ska nappa på ”R5-ligth”. Vann gjorde Kaspar Kasari före lettländaren Dmitry Feofanov.

    *

    Belgienboende greken Jourdan Serderidis är på väg att skriva rallyhistoria som den förste att vinna en tävling med en Rally1-bil utanför WRC. I Belgien och Rallye de Hannut leder Serderidis i en Ford Puma Rally1 efter åtta sträckor och den som uppvaktar allra hårdast är dansk och heter Kenneth Madsen.

    Foto: Jockum Tord Larsen

    I första starten med nya teamet ”GLAD Sports” lätt ålderstigna Peugeot 208 T16 R5 är han och Mette Felthaus en minut bak den moderna Puma-värstingen. Bakåt har danskarna god marginal då Christian Guillemin i en vass Porsche GT3 997 har en och en halv minut upp till Peugeot-åkaren. Imponerar stort gör mästaren i Dansk Super Rally 2021 och andra medlem i GLAD Sport, Jacob Madsen/Line Nedergaard som numera sitter i en Peugeot Rally4. Trots handikappet med sin klenare bil är paret fyra totalt och har endast 13 sekunder upp till Porschen framför. Bra kör också danska kollegorna Jan Petersen/Jeanette Kvick i en likadan Peugot som rallytvåan, sjua totalt och en bit över tre minuter efter Serderidis.  Sju sträckor återstår före målgång senare i kväll.

    *

    Finska ”F-Cup” är väldigt lockande för de av rallylandets förare som ligger precis under elitåkarna. I helgen kördes ”TGS Ralli” utanför Korpihlathi med 160 startande och där f.d WRC-åkande Toni Gaardemeister numera ägare till teamet TGS som även sponsrade rallyt, körde förbil med en av sina nyinköpta Renault Clio Rally4. 

    Foto: JML Sports

    Att inte klassa Jari-Matti Latvala som elitåkare är snudd på majestätsbrott för det var han som körde hem segern. Som vanligt satt Juho Hännninen i högerstolen på Latvalas Toyota Celica GT-4. Med fyra av fem möjliga sträcksegrar blev det seger med nästan minuten före meriterade BMW-föraren Joonas Lindroos. Ny BMW M3 som trea, Ari-Pekka Koivisto och att detta är en populär bil i F-Cup är välkänt, hälften av de som körde in på topp-10 satt i en BMW. Övriga var då Toyota, Honda, Opel, Mitsubishi och så på tionde plats bästa R2-bil, en Ford Fiesta. Klagas ofta på att det i Sverige finns alldeles för många bilklasser i rally och där jag själv ofta är påhejare i denna debatt. Ändå inget mot vad som körs i F-Cup där finns 33 klasser…

    *

    Om en lite stund stänger anmälan till Piteå och SM-veckan Rally Sprint Vinter och tråkigt nog följer dem tv-sända tävlingen samma mönster som fjolårets SM-sprintar. Ett mönster med allt klenare antal anmälningar ju längre ut på säsongen det gick. Även om inte Piteås bidrag ingår i SM-serien utan är precis som sommar sprinten av för mig oförklarlig anledning fristående från SM, är det ändå en lite trist start.

    Foto: Team Nybe

    Bara 35 anmälda men där strimman hopp tänds från Småland genom Team NYBE som sätter in alla tre bilarna i klassen för 4WD, innehållande Skoda-duon Jonas Åkesson/Mathias Bengtsson och Christer Hedlund/Lucas Karlsson. Den tredje, Albin Nordh/Alexander Glavsjö får överta tv-ankaret Jonas Kruses Fiesta i Piteå. Jonas lär få händerna fulla den 25 mars utan att även behöva fokusera på att köra själv…

    Utnämner Mattias Adelsson/Maja Bengtsson Fiesta och Skoda-åkande Jari Liiten/John Stigh till första utmanare mot NYBE-seger. Får man slänga in en dark horse så får detta bli Haninges Kalle Gustavsson/Magnus Nilsson.

    Foto: Privat

    Intressant start gör ”klassikertävlande” Lyckseles-föraren Christer Hedlund/Ida Lidebjer Granberg som testar den Polo R5 som tidigare körts av Dennis Rådström i Rally-SM. Med segern i Rally Sweden Historic har nog Hedlund tempo så det räcker för en pallplacering.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.