SMK Hörby- Klara körde hem SM-guld i rallycross, Ypres blev lömskt, både Tom och Oliver fick bryta, Neuville tog efterlängtad seger, Spa-chef hittad mördad, PG och Flodin SM-dominerade i Kil.

Blogg

Detta skrivs i en paus mellan fotojobben och jag kan därför inte följa finalerna i Rallycross-SM men så mycket har jag redan fått höra att vi i SMK Hörby fått en Svensk Mästare i klubben. Så klart är det Klara Andersson som genom att vinna allt fram till finalen som ännu inte startat, redan är klar vinnare i 2150-klassen.

Foto: Magnus Andersson

I fjol slutade hon tvåa bland juniorerna och att året efter klå hela ”killgänget” är minst sagt imponerande av målmedvetna Klara, lillasyster till Magda Andersson som bland annat körde i Euro RX. Med guldet klår hon även mamma Pia som även hon tog SM-guld 1996 men utan att förringa insatsen, så tävlande hon enbart mot tjejer. När ordföranden i SMK Hörby, Lars Servin nåddes av beskedet på Bryssels flygplats på väg hem från Ypres jublade det högljutt intill gaten från klubbkompisarna Tom Kristensson och Julia Thulin.

    Foto: Magnus Andersson

    Tror till och med att Mats Andersson från Eslöv plötsligt kände sig som den SMK Hörby-medlem han ändå är längst in i hjärtat. Stort grattis Klara och lika stort till ditt team med pappa Håkan och Pia i spetsen!

    *

    Att starta en rallytävling otursdagen fredagen den 13:e borde även belgare förstå är direkt olämpligt. Ändå av årets drygt 360 dagar valde f.d Hyundai-medarbetaren Alain Penasse just denna dag för WRC:s inträde i Belgien och Renties Ypres Rally. Redan långt före start började varningsklockorna ringa hos mig och när jag dessutom har en del kunskap om de minst sagt lömska sträckorna i Västflandern förmedlade av vana Ypres-följare var jag uppriktig orolig för att någon allvarlig olycka skulle inträffa.

    Foto: privat

    Nu blev det tack och lov inte så även om avåkningarna var åtskilliga under helgen och där tyvärr även Tom Kristensson och David Arhusiander drabbades. Kan även lägga till att mitt jobb  under helgen gjort att jag inte sett en enda minut live från rallyt på tv, så någon djupare analys får ni inte.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Åter till Tom och David som inledde taktiskt och stabilt med att efter sex sträckor ligga på fjärde plats. Då hade redan Nikolay Gryazin hamnat i diket med sin Polo och tvingats till omstart. Men drygt fyra kilometer in på SS7 ”Kemmelberg2” tog det roliga slut. 

    Vi hade byggt upp en bra känsla på sträckorna före som vi tyckte var väldigt kul att köra, men tråkigt nog så innehöll sträcka sju många kurvor med ”skit” efter allt genade när vi nu körde den andra gången, berättar en väldigt besviken Tom. 

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Jag tappade framändan och i innerkurvan stod tyvärr ett par träd bakom några buskar där vi slog i högerframhjul. Hade vi bara legat fem centimer längre ut på vägen hade vi klarat oss…

    M-Sport Ford-Fiestan var dock inte så allvarligt skadad utan att omstart på lördagen till en början verkade fullt möjlig. Men oturen fortsatte hånflina Tom och David rätt i ansiktet när FIA-teknikerna hittade en skada på chassit som befarades äventyra säkerheten. Slutsatsen blev nattsvart, ingen omstart och fredagen den 13:e gjorde verkligen skäl för sitt rykte som otursdag. 

    Foto. Tom Kristensson Motorsport

    Trots att första Belgien-tävlingen blev en klar besvikelse väljer Tom att fokusera på det positiva och se framåt. 

    Trots allt finns det mycket positivt att med sig från tävlingen, inte minst att känslan med bilen blir bättre och bättre. Bara att komma tillbaka och jobba för nästa planerad tävling i Finland i månadskiftet september-oktober!

    Om, jag skriver om nu Lars Servin och hans meckarkollegor hos M-Sport fått ordning på bilen, så hade det faktiskt varit fullt möjligt med seger för SMK Hörby-föraren.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Detta eftersom alla fem i klassen drabbades av olika problem vilket i slutändan betydde att bara två bilar kom mål, Jari Huttunen som vinnare med Hyundai och Nikolay Gryazin som tvåa med Polon. Båda då långt avhängda från allt vad vinnartider heter och Huttunens tid räckte inte mer än till en total 12:e plats i RC2-klassen. Upp till bästa RC2-bil som kördes av vinnaren i WRC3, fransmannen Yohan Rossel hade Huttunen över sju minuter.

    Foto: Citroën Racing

    *

    Om det var nattsvart för Tom och David så vet jag inte hur man ska beskriva helgen för Oliver Solberg/Aaron Johnston som tvingades ge upp i WRC2-ledning på den nästan 30 mil långa transporten ner till de fyra sträckorna på och kring Spa Franchorchamps.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Då ledde värmlänningen med sin nya i20 Rally2 med runt tre och en halv minut före Huttunen och första WRC2-segern kändes med andra ord väldigt, väldigt säker. Men där nere i underjorden satt chefen för ”Fredagen den 13:e” han med horn i pannan ni vet och ville annorlunda.

    -Bilen bara stannade längs vägen och vi försökte allt vi kunde för att ta reda på vad som var fel och reparera men utan resultat. Naturligtvis är det en besvikelse att uppleva att en seger bara försvinner från våra händer på det sättet, konstaterade en i likhet med Tom minst sagt besviken Oliver.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Ljuset i hans mörker var att nya Hyundai-bilen visade att där finns potential att på allvar utmana Skoda, Citroën och Ford och så klart att teamkompisen Huttunen vann klassen.

    Lyckligtvis tog Jari över ledningen efter att vi fick bryta och även säkrade segern!

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Som väntat blev Ypres hemmafavoriten Thierry Neuville/Martijn Wydaeghes rally från sträcka fyra då man övertog ledningen från Craig Breen/Paul Nagle. Efter detta var det Hyundai för hela slanten även om Ott Tänak försvann neråt i listan efter en olycklig punktering. På slutet körde Neuville utan att ta risker och självklart så var även Breen noga med att ”not be on the limit” varken för att pressa Neuville till misstag eller på något vis äventyra den för Andrea Adamo livsviktiga dubbelsegern. Nu blev marginalen 30,7 sekunder vilket ihop med tre bonuspoäng på power stage gjorde att gapet mellan Neuville och ledande Sebastien Ogier (5:a) minskade något inför nästa stopp i Grekland. Inför detta ligger nya Evans och Neuville på 124 poäng medan Ogier har 38 poäng mer. I Toyota-teamet var det dock strid in på mållinjen där Kalle Rovanperä till slut passerade VM-tvåan Elfyn Evans med drygt sex sekunder. Tappade VM-poäng för Evans som kanske kan bli dyrbara om det är superjämnt i tabellen inför finalen i Japan

    *

    Inledde med hur orolig jag var inför helgen och att  oron var befogad visar att mer än 25 procent av startfältet fick bryta. Inte ofta så många försvinner ur en WRC-tävling och att två förare i WRC-klassen, Adrien Fourmaux och Takamoto Katsuta gör det genom tunga krascher är ännu mer ovanligt.

    Foto: privat

    Extra surt för M-Sport Ford då Fourmaux till Ypres fått en helt ny Fiesta, troligen den sista som byggts när nu Puman ersätter till 2022. Nu var inte de här två ensamma om att råka illa ut och jag låter de elva som hade ”accident” som orsak till att kasta in handduken, representeras av snabbe hemmaföraren Pieter Tsjoen. På sträcka nio lämnade han, Eddy Chevaillier och deras Polo R5 vägen och stannade inte förrän en bra bit in ett hus strax intill sträckan.

    Foto: privat

    Som tur var så klarade sig besättningen oskadda, värre både med hus och Polo… 

    *

    Det som skulle ha blivit belgisk motorsports stora dag på Spa Franchorchamps förbyttes tidigt på söndagen till en tragedi. Då hittades banans VD 51-årige Nathalie Mailet av polis mördad i sitt hem i Luxemburg.

    Foto: Spa Franchorchamps

    Vid sidan av Mailet låg även en annan kvinna död och så även Mailets egen man. Enligt poliskällor misstänks Mailets man även han en välkänd motorprofil  i landet, ha skjutit kvinnorna med ett jaktgevär och sedan avslutat genom att ta sitt eget liv. 

    *

    Foto: GN Motorsport

    PG Andersson och Anders Fredriksson visade med eftertryck att ”gammal är äldst” när man nästan utklassade motståndarna i SM-premiären ”Rally Killingen”. Då var det inte vilka motståndare som helst och att åka ifrån WRC2-tvåan 2020 Pontus Tidemand/Morten Erik Abrahamsen med EKS JC:s Skoda med nästan 40 sekunder imponerade storligen. PG håller med om att marginalen blev oväntat stor.

    Killingen var en fantastiskt kul tävling som nästan gick över förväntan och vii vann några sekunder här och där berättar PG och på femte sträckan satte jag in stöten och höll fullt, säger P-G.

    Foto: Henrik Åkeson

    Här fick Tidemand se sig slagen med 12 sekunder av GN Motorsports Fiesta Rally2 medan näst snabbaste, rallytrean Dennis Rådström var sju efter. Med åtta av nio möjliga sträcksegrar var segern kassaskåpsäker  och det ska nog mycket till för att rubba paret från ännu ett SM-guld. När man dessutom toppade med fem bonuspoäng på power stag är man redan 11 poäng före tvåan Dennis Rådström/Johan Johansson och 12 före Tidemand. Redan före start hyllade PG arrangören Kils MK för sitt val av vägar och efteråt hade han heller ingen annan åsikt och lyfte även fram  kartläsare Fredriksson.

    Det var en kanontävling med otroligt fina vägar, bil, däck och kartläsare. Allt har klaffat och det var verkligen skönt att få en sån här start på säsongen!

    Fredriksson höll med.

    – Så här ska rally vara. Fina vägar med blandad karaktär och otroligt bra organiserat. Stort tack till organisation och funktionärer för ett kanonrally!

    Foto: EKS JC

    Att Pontus Tidemand fått #1 på sin Skoda innebar att det var han som tvingades ”sopa vägen” vilket så klart också hämmade tiderna. Ändå tyckte Pontus att det var kul att vara tillbaka ”på häftiga värmländska vägar”.

    Kanske vi attackerade lite för mycket i rullgruset i början men känslan var bra, menade SMK Eda-föraren.

    Vi gjorde vad vi kunde och med tanke på startpositionen och konkurrensen så är jag nöjd med en andraplats. Det var grymt kul med så hårt motstånd ute på sträckorna och teamet gjorde ett kanonjobb på service. En perfekt push in i tävlandet igen helt enkelt!

    Foto:T-W Media

    Kändes som att Dennis Rådström höll sig till den ”game plan” han hade före start, att det inte är nödvändigt att vinna varje SM-tävling för att i höst kunna stå där med en guldmedalj. Stabila tider utan ”moments” gör att han fortsatt kan räknas som ett av PG:s värsta hinder mot ännu ett SM-tecken. Kul också att Team Nybes Jonas Åkesson/Martin Holmdal var så på hugget att det gav en fjärde plats detta bara 21 sekunder upp till pallen. I sin comeback tog ”Målare” Thunström, Thomas i förnamn med småländske kartisen Jörgen Lindahl sin Skoda till femte plats tätt följd av hårdsatsande Mattias Adielsson/Andreas Johansson. Göteborgaren i sin Fiesta var inte alls nöjd med inställningarna till en början och de tappade sekunderna då lyckades han aldrig köra in. Först på 12:e plats slutade Emil Bergkvist/Ola Fløene med EKS JC:s nya R4-bil, Audi A1. En bit över fyra minuter bak PG gör att jag ställer mig frågan vad är tanken med en bil som Audin? Att den inte räcker till mot R5/Rally2-bilarna i klassen är uppenbart för ser man på förare/kartläsar-kompetensen, borde det istället varit en fajt om pallen istället för att inte bara slåss, utan även ta stryk av Patrik Flodins Volvo 940.  Egentligen borde kanske bilen köras i ”Nationella 4WD” men då blir det också lite fel eftersom den här troligen blir alltför överlägsen. Mellan vinnaren i den klassen, Dan och Joakim Johannesson med en svenskbyggd R5 Mitsubishi och Emil var det runt en och en halv minut. Min fråga kvarstår, vad är tanken med R4-bilar, kanske ännu en SM-klass vore lösningen? 

    *

    Att som Patrik Flodin/Göran Bergsten sluta 12:a totalt med en Volvo 940 i det här getingboet gör att jag saknar ord. Nu gick paret från Ilsbo in i SM-bubblan helt fokuserade på att försvara SM-guldet och att få göra detta inför stor publik, var en extra morot berättar Flodin.

    Foto: Henrik Åkeson

    Det kändes riktigt bra, vägarna passade Volvon lite sämre i början, men vi plockade ändå in viktiga sekunder. Sen bet vi ihop på de lite längre sträckorna och tryckte ner gasen, så att vi fick till en rejäl lucka. 

    På sträcka sju som var lite krokigare och som påminde en del om vad som väntar i South Swedish Rally om två veckor fick även här Patrik till det vilket han var extra nöjd med.-

    – Egentligen ingen  Volvoväg med alla krokar så det känns riktigt bra inför SSR!

    Frågan är dock om inte Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Magnérs andra plats efter Flodin var helgens bragd. Visserligen har Victor visat framfötterna tidigare i SM men att direkt slå till och bara vara minuten bak omöjlige Flodin var väldigt starkt. Efter smålänningarna kom i tur och ordning Niklas Hägg/Toni Sundquist med Hampus och Pontus Jakobsson som trea. 

    Foto: Team Nybe

    Att många helt förklarligt såg framemot Jonas Kruse/Maja Bengtssons första SM-starten med nya Toyota Corollan var tämligen naturligt. Team Nybe-duon låg exakt på topp-10 inför sjunde sträckan där ett alltför djärvt innerspår slog av kulbulten och ”game over” för SVT-profilen. Skrev lite inför ”Killingen” om att Volvo 940 av ”experter” anses som stendöd i SM. På Kils Topp-10 var exakt häften just 940 och hade jag dessutom sagt ”Topp11” så hade även SMK Hörbys Pontus Berglund/Nellie Karlsson kommit med i deras vita 940:a…

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    Efter de fem första sträckorna låg SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johanson i ledning i ”Int.2WD” med Team Nybes nya Ford Fiesta Rally 4. Men på sträckan efter så klev Nässjös Calle och Torbjörn  Carlberg ännu hårdare på gasen och passerade. Efter detta kunde aldrig Hörby-föraren slå till tillbaka och det var raka vägen för Nässjö-duon i sin äldre Fiesta R2.

    Foto: Isac Nordström Motorsport

    I mål skilde 12,8 sekunder och ner till trean, Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar, Kullings MS med Peugeot skulle även läggas till ytterligare tio sekunder. I SM-ledning efter Kil finns då så klart Carlberg, åtta poäng före Hansen med Nordström som trea, en poäng mindre. Ur sydsvensk synvinkel förutom då ”The two Victors”, visade Trelleborgaren Lukas Hägg/Daniel  Borgqvist att där finns att bygga på. Detta genom att gå in som femma efter mer erfarne William Binbach/Robin Hallman med den lilla Twingo R2.Sexa slutade Växjös Emrik Smedberg/Carl Eriksson, två placeringar efter till Hässleholms MK genom Elias Lörd/Håkan Ekholm och som sist i klassen men också med äldsta bilen, Fiesta ST, Tim Hammarström/Peter Berglund från Älmhult. I den tunna ”Standard-klassen ” vann Gullabos Isac Arvidsson/Victor Svensson före Trollhättans Johan och Christer Holm.

    *

    Känns lite som att i helgen ha suttit i en torktumlare med fotojobb, WRC, SM i Kil  och så nu Klaras SM-guld i Arvika, allt går ihop på något vis. Lär få återkomma i morgon med lite grejor som jag missat…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.