"Smiling-Tom" har påbörjat test i Portugal, Oliver S.är inte säker på toppstrid, Katsuta ny hos Red Bull, SVT Sport sänder från Portugal, besviken Østberg i "UM", Ekström/Bergkvist femma i "Andalucia", Grönholm alltför svår för Johan K. och Klara A. nådde inte final...

Blogg

Då är nedräkningen på gång inför en ny jobbig helg med hjärtat i halsgropen och pulsen på ständigt varvstopp, alltså tid för Tom Kristensson/David Arhusianders andra start i WRC2 för M-Sport Ford. I Vodafone Rally de Portugal ställs paret mot det tuffaste motståndet hitintills, med elva konkurenter och där merparten är mycket, mycket mer WRC-rutinerade.  

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Men ska man döma av ”Smiling-Toms” inställning inför dagens test på portugisiskt grus är detta inget som bekymrar, tvärtom kan han knappt vänta på att få sätta sig i sin ”nylagade” Fiesta Rally2.

    Känslan är bra och jag är verkligen sugen på att åter få sätta mig bakom ratten igen, förklarar Tom i en video för sina fans ”world wide”.

    Han tackar även M-Sport som nu satt en i princip ny Fiesta i händerna på honom och David.

    Teamet har gjort ett fantastiskt jobb med bilen, konstaterar Tom, precis som vanligt på ett strålande humör och avslutade med.

    Solen skiner så nu kör vi!

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Efter första rundorna på gruset rapporteade Tom till sin ”gravel crew” att allt kändes bra och att han var helnöjd med de inställningar som ingenjörerna rekommenderade. Mats Andersson som är med i ”grusgänget” håller med Tom efter en åktur i Fiesta #31.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    – Satan vad det går, var allt som kom över den rallyrutinerade Eslövs-elektrikerns läppar.  

    *

    En av de hårdaste nötterna att knäcka i helgen blir utan tvekan Oliver Solberg som nu gör sin första WRC2-start med Hyundai i20 R5. Även om det känns som att han varit med ett bra tag, är detta ändå lite jubileum då det är hans tionde start  i WRC-sammanhang. Precis som för Tom med Fiestan blir det gruspremiär för Oliver med Hyundai och att få göra detta i Portugal är lite av en dröm för 19-åringen.

    Foto: Oliver Solberg Media Office

    Portugal är definitivt en tävling jag alltid drömt om att få köra även om jag har kört en tävling i området tidigare, Rally Fafe Montelongo förra året, men då var underlaget asfalt.

    Nu är det då grus vilket gör det hela extra spännande.

    – Jag har hört mycket om de speciella grusvägarna och atmosfären och jag är väldigt glad att jag får chansen att köra vad som ändå måste kallas en WRC-klassiker.

    Speciellt är Oliver sugen på att få hoppa över det berömda krönet på Fafe-sträckan. 

    Fafe-hoppet kommer bli spännande att få prova…

    Oliver har bra koll på sina konkurrenter och menar att det inte alls är säkert han kan vara med i toppstriden. 

    Jag har aldrig tävlat med bilen på grus innan, så det ska bli kul och se vad vi kan få till!

    Han och Aaron Johnson är också glada över att det som lite omväxling kommer att bli publik längs sträckorna  

    Fansen är viktiga för sporten så det är mycket glädjande att arrangören öppnar upp för åskådare igen. Vi här helt övertygande om att arrangören och FIA har en väl utarbetad plan på hur det ska ske på ett tryggt och smittsäkert sätt.

    *

    Just publik var ett av Croatia Rallys stora problem och där man inte alls lyckades stoppa åskådare från att ta sig ut till sträckorna.

    Foto: Croatia Rally

    Annars fick arrangören mycket beröm för säkerheten kring rallyt och lite udda var arrangemanget vid rallyts mest berömda ställe, den smala stenbron över floden Dobra utanför Novigrad. Då risken fanns att någon bil skulle kunna hamna floden hade man insatsberedda dykare på plats. Turligt nog höll sig alla bilar på bron…

    *

    Foto: Red Bull Japan

    Riktigt vad det betyder för framtiden har jag inte kläm på men i dag presenterades Toyotas-WRC-hopp Takamoto Katsuta som ny hos Red Bull Japan. Om det blir en lite friare roll hos Toyota med fler VM-starter eller det bara är ett sätt för Katsuta att fylla ekonomiska hål hos ”Team Latvala” är oklart.  

    *

    SVT Sport är som vanligt på tå när det kommer till WRC och sänder totalt sju sträckor live, två i SVT1/2 och övriga fem på SVT Play, totalt ha rallyt dock 20 sträckor. Spännande blir söndagens power stage, rallyts absolut mest berömda sträcka, Fafe med start klockan 13:08.

    Så här sänder SVT.

    Fredag:

    15:15: SS6 Arganil 2, SS-start 15:38 (SVTplay)

    20:00: SS8 SSS Lousada, SS-start 20:03 (SVTplay)

    Lördag:

    09:00: SS9 Vieira do Minho 1, SS-start 09:08 (SVT2 / SVTplay)

    15:30: SS12 Vieira do Minho 2, SS-start

    15:38 (SVTplay)

    20:00: SS15 SSS Porto – Foz, SS-start 20:03 (SVTplay

    Söndag:

    09:30: SS18 Fafe 1, SS-start 09:38 (SVTplay)

    13:00: SS20 Fafe 2, SS-start 13:18 (SVT1 / SVTplay)

    *

    Mads Østberg och Torstein Eriksen hade en jobbig helg i Ungerska Mästerskapet och Ózd-Eger Rally när parets Citroën C3 Rally2 hade en icke helfrisk motor. Till slut blev det ändå en fjärde plats för norrmännen, något som Mads var långtifrån nöjd med.

    Foto: Citroen Racing

    Jag är mycket besviken och vi led av en motorproblem från start till mål, berättade han efter målgång i söndagskväll.

    Han konstaterade också ganska naturligt att han inte var glad men även, att så här kunde man inte ha det framöver med tekniska problem redan från start.

    – Nu fokuserar vi på Portugal och för detta har vi en ny motor redo!

    Foto: Skoda Motorsport

    Trots problemen hade Mads bara fyra sekunder upp till trean Miklós Csomós men lite längre till favorittippade Jan Kopecky, 48 8 skilde till den röda Skodan. Han däremot hade det tufft med Fiesta-föraren András Hadik och endast tack vare en kanontid på power stage klarade Kopecky segern. Här var tjecken 5,8 före vilket innebar en slutlig marginal på futtiga 2,0 sekunder efter 14 sträckor på totalt 15 mil asfalt.  

    *

    Lite anonymt så har Mattias Ekström och Emil Bergkvist kört ”Andalucia Rally” i FIA:s VM-serie för Cross-Country Rallies. Rallyt dominerades av Nasser Al-Attiyah och Matthieu Baumel i en Toyota Hilux. 43 sekunder skilde till Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini efter mer än tio timmars intensiv körning. Trea blev ett annat välkänt rallynamn, Yazeed Al-Rajhi/Dirk von Zitzewitz. 

    Foto. Red Bull C. Pool

    Mattias och Emil gick i mål som stark femma med MINI John Cooper Works Buggy och klättrade från 20 plats upp till femte. Bland annat tack vare en tredje tid på söndagens sträcka. Andra deltävlingen i VM-serien körs 7-13 juni med Rally Kazakhstan.

    *

    Trots hemmaplan så blev det inte Johan Kristofferssons helg helt och hållet när RallyX Nordic intog Höljes. Istället var den finska flaggan som vajade högst då Niclas Grönholm vann bägge tävlingarna. På söndagen var det dock tajt och bara 0,4 sekunder skilde mellan de båda i finalen.  Grönholm tackade sin ”spotter” som ”pushade” honom för segrarna och att han lyckades vinna utan dumma misstag. Ändå är det fortsatt Kristoffersson i ledning vilket han ändå var nöjd med.

    Foto: GRX Taneco

     Så sett kan jag inte önska mer!

    Under lördagens regnväder fick han inte till starterna med Supercar-Polon.

    Starterna var alldeles för dåliga och i rallycross är det den viktigaste detaljen, konstaterade Johan krasst.

    Efter kvalet hade Johan ändå lyckats säkra en plats längst fram i andra semifinalen vilket ändå var något han var nöjd med.

    Vi hade inga riktigt stora problem, men alldeles för många för att vi skulle kunna utmana VM-bilarna.

    Foto: QNIGAN

    I finalen var omkörningen på Andreas Bakkerud el-bil lite originell.

    Ja, den var annorlunda. Jag fick ”ta den på volley” kan man säga, men det löste sig, konstaterar 32-åringen från Arvika som ändå bara slutade tvåa.

    Kristofferssons andraplats betydde ändå ett ryck i mästerskapstabellen. Tidigare tvåan Sondre Evjen missade finalen, så Johan har nu en ledning på tretton poäng, 100 mot 87 för nye tvåan Fraser McConnell. RallyX Nordic fortsätter i norra Finland om tre veckor, på en bana som är ny för de allra flesta i startfältet.

    Foto: QNIGAN

    Värmländsk seger blev det dock i Supercar Lites genom f.d Idol-deltagaren Nils Andersson som kör för KMS. Ny värmlänning som tvåa, Linus Östlund medan Tommi Hallman slutade trea. Hallman leder på 101 poäng mot Andersson och Östlunds 87. Simon Tiger är omöjlig at stoppa i ”Open 2WD” och i helgen var Kalix-föraren med sin BMW i en egen klass. Tvåa slutade Mathias Jansson och trea dansken Morten B Bertelsen. Skåningen Mikael Persson klassificerades som sexa i finalen. I  sammanställningen är det Tiger först, Jansson tvåa och Bertelsen trea.

    *

    Foto: Klara Andersson RX

    Även Rallycross-SM körde i Höljes och där tråkigt nog inte min klubbkompis Klara Andersson fick den flygande start bland seniorerna som jag hade hoppats. Istället vanns 2150-klassen av Max Forsman före Erno Antikainen och Henrik Carlsson. För den BMW-åkande SMK Hörby-tjejen blev det 12:e plats av de 29 startade. I JSM var det fjolårets totalvinnare, Filip Martinsson som tog hem segern. 2400-klassen vanns av nykomlingen Jim Jansson med blekingen Rasmus Olsson som tvåa. Längst ner på pallen hamnade Bodens Daniel Logggert.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.