SM-Sprint med högsta betyg, Kristoffersson och Sandberg tog guld, Tom K. bröt och så lite om rally "utombys"!
BloggInte varje dag jag har möjlighet att i Motorbloggen utdela så mycket beröm som jag gör idag när det ska summeras den heta fredagen när det kördes ”SM Rally-Sprint Sommar” i Malmö. Att ge något annat än högsta betyg till arrangerande Arlövs MC och Lunds AC är ur min synvinkel omöjligt. När man dessutom vet vilket hästjobb man fått göra innan det äntligen fanns en bana i anslutning till kartingbanan i Lockarp, då känns bara beröm faktiskt lite futtigt. Som en av ”hästjobbarna” uttryckte sig.
– Detta har inte blivit bra tack vare samarbetet med kommunen utan det har blivit bra, trots samarbetet med kommunen!
Nu är jag inte insatt i alla turerna med banläggningen, men slutresultatet blev ”a new benchmark” för kommande arrangörer så mycket vågar jag lova. Det som okunniga kritiker klassade som ”sex kurvor och en lång raksträcka” visade sig vara rent skitsnack. Istället bjöds det på en riktig rallysträcka som bjöd på allt man kan begära och dessutom med perfekta åskådarplatser till nöje för alla åskådare. Så klart fanns där säkert saker som inte var hundra procentiga men i vilken tävling går det inte att hitta detta? Pratade även med eldsjälen i Arlövs MC Ingvar Hansson som varit en av de som jobbat med att åter få rally till Malmö. Strax före prisutdelningen kunde han notera att det mesta funkat bra. Det han och de flesta varit lite oroliga för var den trånga vändningen som inte alls var så som man tänkt från början.
– Vår tanke gillades inte alls av SVT utan deras krav var att det skulle bli som det nu blev för att få mer action i tv-sändningen, berättade Ingvar och la till.
– Ska man vara helt ärlig så känns det egentligen inte som att vi arrangerat en tävling, mer att vi gjort ett tv-program!
Såg bara lite spridda delar av Jonas Kruse och Johan Ejeborgs insats men av andra som följt tävlingen via tv/datorn fick även dom högsta betyg (som vanligt är jag beredd att säga). Nästa gång paret ska kommentera ”Sommar-Sprint” blir i Halmstad 2020 och då vet jag en som hoppas på att det blir en återgång till asfalt, Eslövs Mats Andersson. Med dubbla guld i SM-Sprint på asfalt och nu bara en 15.e plats med dåvarande”guldbilen” den lilla udda Protonen var hans önskan klar.
– Helt klart ska det köras på asfalt och jag hoppas att man i Halmstad kör samma bana i hamnen som vid premiären, menade Mats som med ett skratt, la till kikade lite menande på dagens trea Kristian Johansson.
– Ni har ju redan Rally-SM, Vintersprint plus flera gruscuper och annat då kan väl vi som gillar asfalt åtminstone få ha en SM-tävling!
En bidragande orsak till toppbetyget var även speakerduon, svågrarna och jobbarkompisarna från Hässleholm, Anders Åberg och Björn Johnsson. Inte bara svadan imponerar utan även kompetensen hos framförallt Björn. Nog inte många som slår honom på fingrarna när det gäller kunskap om svenska rallyförare. Bör även tillägga att jag inte hörde en enda tävlande som klagade på sträckan eller arrangemanget, tvärtom var alla jättenöjda. Till och med dom som missade vändningen…
*
Som väntat blev det en het uppgörelse mellan Johan Kristoffersson och Pontus Tidemand i 4WD-klassen. Till slut blev det ändå Kristoffersson med norske kartläsaren Stig Rune Skjaermoen som vann. Men det var tajt i de båda finalheaten och det skilde exakt 0,3 sekunder varje körning.
– Inte bara jag som är jämn i körningen, även Pontus har samma egenskap, skrattade Johan när han rullade mål redo att ta emot sin andra guldmedalj i rallysprint.
– Men vi fick verkligen ta i allt vad både vi och Polon förmådde. På en så här kort sträcka gäller det att explodera i körningen men samtidigt undvika misstag och det lyckades vi med!
Första kvalheatet gick annars till Tidemand, som var 0,1 sekunder före Kristoffersson.
− Jag var nöjd med att bara vara en tiondel efter Pontus där. Reken hade varit svår, med mycket trafik, så det var svårt att skriva noter. Därför tog jag det lite lugnare första vändan, berättar Kristoffersson.
I andra kvalheatet skruvade Johan upp tempot med sin Volkswagen Polo GTI R5, var en sekund snabbare än Pontus. Detta trots att han inte hörde co-drivern Stig Rune. − Vår intercom försvann direkt efter start, så jag fick köra på minnet. Tur att det var på en kort sprint och inte en lång sträcka ute i skogen. Vet inte, men jag tror att även att 4-årige Colins idoga putsande på pappas Polo gjorde den lite halare och därmed snabbare än Skodan. Kan ha fel förstås… |
Även tvåan Pontus Tidemand som hade VM-föraren Emil Bergkvist vid sin sida i Skodan var nöjd.
– Har utnyttjat materialet till max men bara att konstatera. Johan körde skitbra. Vi hade inga misstag utan räckte bara inte riktigt ända fram, menade Pontus.
– Men det tar verkligen inte bort att jag är väldigt nöjd med vår prestation. Jag har inte kört rally sen i februari och att få gå så här på max i comebacken och att i final bara vara 0,3 bakom Johan som är varm i kläderna, det känns riktigt bra.

Klart besviken var däremot bronsmedaljör Joachim Grahn som hade Rickard Nilsson vid sin sida i tävlingen vassate bil, WRC-Fiestan. Ändå nåddes inte toppduon och i mål skilde över nio sekunder.
– Fick inte alls till vändningarna, här tappade vi tid varje gång. Sedan har jag aldrig kört bilen på så här lös och spårig väg och känner mig inte alls bekväm, suckade Jocke.
– Nu har vi tre SM-brons, ett silver och det säger jag, jag är dj-ligt trött på bronsmedaljer i SM!
Imponerade gjorde onekligen Gullabos Volvo 940-åkare Simon Karlsson som hyrt GN Motorsports WRC-Focus . Simon utmanade faktiskt bilägare Grahn och var trea inför sista heatet. Men då ökade Grahn det lilla extra som behövdes för att få ett nytt ”dj-la SM-brons” Överraskade gjorde också Hässleholms Jonas Olsson/Alexander Harsten som även dom hyrt bil och då var det GN Motorsports R5-Fiesta. Detta som en försenad 40-års present med vilken den normala Ford Puma-åkaren slutade sexa men var ändå jättenöjd.
– Vilken bil, så här kul borde det vara förbjudet att få ha, menade Jonas som redan längtar till 45 -års dagen.
Mest långväga var som jag berättade i torsdags Bodens Michael Wickström med sin WRC-Focus. Tyvärr blev det en resa helt i onödan och i första finalåket hände något tekniskt. Bara att lasta och ställa kosan mot hemmet 153 mil bort…
*
I 2WD-klassen blev det även där lite av favoritseger när Ryds Robin Sandberg/Matthias Bengtsson till slut lyckades vinna med den ultravassa Toyotan. Den som bjöd hårdast motstånd både tuffast och längst var östgöten Daniel Wall med sin på pappret chanslösa Volvo 240. Inte förrän på de allra sista metrarna lyckades Sandberg rycka till sig guldmedaljen.
– Äntligen blev det det guld, har tre silver och ett brons sedan jag började åka rally 1993, så hög tid, menade Sandberg belåtet.
På vägen till guld tog Robin i allt han förmådde och över mållinjen i första finalåket höll det på att gå riktigt illa. team Nybe-chauffören höll lite för tajt innerspår, klättrade upp på gräsvallen och tvåhjulade i mål.
– Tufft men dj-ligt bra tv, var Ryd-friskusens analys.
Daniel Wall med Valkyria Edlund vid sin sida var nöjd med sitt silver och menade.
– Jag kan inte åka fortare med en sådan här bil så enkelt är det, var Walls enkla slutsats.
Robin bröt in och berömde.
– Jag är oerhört imponerad av dig och Volvon, faktiskt var det först efter vändningen på sista åket som jag orkade gå förbi dig!
Robin hade rätt för fram till första mellantiden var faktiskt den svarta 240:an en sekund före Sandberg. Trea slutade Kristian Johansson i sin gula Renault. Men det kunde faktiskt blivit ”game over” redan i målgången i fösta kvalet.
– Kom lite för fort in i den tajta asfaltsvängen och då släppte det där bak, konstaterade Kristian.
Bilen gick med sidan i ett räcke med tillhörande betongklumpar men skadorna inskränkte sig till rent kosmetiska. Kanske berodde detta på att Hässleholms Johannes Haraldsson redan ”mjukat upp” räcket med Toyotan? För hans del gick det inte lika bra där betongen istället slet bort vänster bakhjul och här blev det verkligen ”game over”.
Egentligen blev det delat brons för Kristian och detta med Ydres Albin Nordh/Johan Björnsson. Dagens största överraskning som tog in den lilla R2-Twingon på exakt samma sluttid som Kristian. Kinds-åkaren med rallyradioprofilen Sebastian Bourghardt i högerstolen var då 0,3 sekunder snabbare i första åket vilket nu gav ett SM-brons medan Nordh rankades som fyra.
*
Den emotsedda toppfajten i 2WD-klassen där Junior-VM-tvåan Tom Kristensson från Hörby skulle vara en deltagare kom av sig. Först fick Tom motorstopp i den knepiga vändningen i första kvalet i den i alla hast inlånande Volvon. Efter det jobbade han sig upp och gick till final utan problem och var bara sekunden från bronset efter första finalpasset. Men i det andra packade drivningen ihop och det blev till att parkera.
Parkera fick även Daniel Röjsel som ledde efter första kvalomgången med Opel Corsan. Strax före mål i andra omgången rasade dock motorn och något tredje SM-guld blev det inte för honom.
Avslutar med lite ”skryt/stolthet” som sekreterare i SMK Hörby var det nästan så att man blev lite rörd över att ha fyra förare av 16 möjliga i finalen. Joachim Kristiansson (8), Victor Hansen (9) och Pontus Berglund (10) medan då Tom fick ge upp, ändå en en mycket bra dag att vara SMK Hörby-medlem…
*
Dagens Motorbloggen blir som ni redan märkt en ”Sprint-Special” och detta beroende på andra åtagande senare i eftermiddag. Nämner bara lite kort om dagens begivenheter på rallyfronten, ERC Rally Poland, Rally Ypres, Sydsvenska Mästerskapet och Dackefejden samt danska mästerskapets trededeltävling, ”Sydjysk Rally” i Korskro och börjar där.
Efter de tre första av de totalt tio sträckorna är det nästan en re familjeangelägenhet för ”The Poulsen Family”. Leder gör Kristian Poulsen med sin Skoda och detta fyra sekunder före Ib Kragh. På placering tre, ny Skoda och ny Poulsen nämligen Roland som är åtta sekunder efter. Norrmannen Frank Tore Larsen bryter den tjeckiska bildominansen med sin Fiesta R5 på fjärde plats. Upp till Kristian i topp har man elva sekunder. Bästa 2WD-förare är som förväntat Kenneth Madsen, Suzuki knappt 19 sekunder långsammare.
*
I Polen är det ryskt i topp genom ”The Russian Rocket” Alexey Lukyanuk som verkligen går som en raket på de snabba och extremt damiga sträckorna kring Mikolajki. Efter fem sträckor där fyra återstår av dagens etapp, är han i stabil ledning med sin Citroën C3 R5. 21,6 sekunder ner till Hyundai-åkande Jari Huttunen som i sin tur bara är sex före tjecken Filip Mares. Den tjeckiske Skoda-föraren kan i gengäld glädja sig åt att leda klassen ERC 1 Junior. I samma klass kör Mattias Adielsson/Andreas Johansson som dock hamnat lite p efterkälken efter de fem sträckorna. Sist bland juniorerna och nia totalt så här långt.
– Lite för optimistika noter ibland men annars går utvecklingen på rätt håll, menade Mattias.
*
I Junior-klassen för R2-bilar är det Sindre Furuseth med svenske kartisen Jim Hjerpe som dominerar och vunnit fyra av de fem sträckorna. Bara på de femte inne på Mikolajki Arena var spanjoren Efren Llarena snabbare, hela 0,8 sekunder skilde mellan de båda Peugeoterna. Tvåa är däremot estländaren Ken Torn, 15,7 efter och så Llarena som trea ytterligare en styv sekund långsammare.
Steve Røkland/Marius Fuglerud ligger fyra 19 efter men i gengäld tolv sekunder före femman, Elias Lundberg/David Arhusiander. Den svenske Opel-åkaren klagar på att han hade svårt att hitta rytm på sträckorna. Som vanligt imponerar Adam Westlund/Joakim Sjöberg och den blott 18-årige ”svenskletten” ligger sjua bara 16 sekunder efter Lundberg.
*
I Belgien och Ypres Rally som även är deltävling i Brittiska Rallymästerskapet flyger nytände Craig Breen och Paul Nagle fram i sin nya Volkswagen Polo R5. En bil som irländaren redan höjt till skyarna.
– Så nära en WRC-bil man kan komma, fantastiskt lättkörd och stabil, menade han.
Lite av ”legoförare” som han är, har han mycket att jämföra med. Senast förra helgen körde han R5 Fiesta på hemmaplan och sedan väntar Hyundai WRC om några dagar. Att analysen av Polon också verkar stämma framgår tydligt då hela pallen är just Polo efter de 15 första sträckorna. Breen toppar med holländare Kevin Abbring 35 sekunder efter och på tredje plats bäste belgare, Kris Princen 42,7 bak.
Publikfavoriten Freddy ”Lucky” Loix håller en imponerande femte plats med sin Skoda, då nästan två minuter efter. Ännu längre bak är Ole Christian Veiby/Jonas Andersson vars debut med Hyundai i20 R5 kunde gått bättre. Ligger runt 20:e plats och elva minuter upp till flyende Breen. Veiby berättar varför.
– Fick bryta på transporten före SS9 med två punkterade däck och bara ett reservhjul. Dessutom hade vi problem med motorn under dagen som gjorde att jag inte kände mig bekväm med körningen!
*
Vad gäller Dackefejden så är det nu mitt upp i rallyt och till detta återkommer jag imorgon eftermiddag. Trevlig helg!