SM-snurr när Fagersta tackar nej, stafettpinnen har nu gått till Snapphanerallyt, spansk källa hävdar att Oliver, Block och Tänak har något "på G", Meeke ville köra Hyundai och snart är de 4000 nådda...

Blogg

Ibland går det för fort i rally!

Med detta inleder Fagersta MK sin dementi med att deras ”Nattkröken” skulle vara en del av SM-kalendern 2023. Klubben fortsätter.

Fagersta Motorklubb har inte ansökt om att få arrangera Rally-SM 2023!

    Alltså inte enbart i WRC som det snurrar utan verkar göra så minst lika mycket i Rally-SM och Fagersta MK förklarar vad som hänt.

    Foto: Pierre Skytt

    Vi backar bandet till Nattkröken, Rally-SM 2022, som succéartat kunde genomföras på tröskeln till det drastiskt försämrade världsläge som Sverige och motorsporten i dagsläget befinner sig i. Redan omgående erbjöds FMK av Svenska Rally Mästerskapen AB (promotorn som med Svenska Bilsportförbundet avtalat att på, delvis kommersiella grunder, driva SM-serien under tre år) en möjlighet att arrangera rallyt även 2023, som vi då naturligtvis kände som ett kvitto på det lyckade arrangemang föreningen just genomfört – erbjudandet noterades. Vid klubbens summeringsmöte i september behandlades ärendet, men styrelsens majoritet enades om att avvakta med beslut till ett senare tillfälle. Vad som i första hand påverkade osäkerheten var det allmänna världsläget, det vill säga, kommande lågkonjunktur, höjda räntor, miljöaspekten, krigssituationen och stigande bränslepriser. Sedan septembermötet har läget bara försämrats och något beslut om att arrangera SM 2023 har naturligtvis inte kunnat tas.

    Varefter tiden gått har det visat sig att andra tilltänkta, redan klara, arrangörer har dragit sig ur med liknande motivering. Läget för SM-promotorn, med sitt treåriga avtal med Bilsportförbundet att arrangera serien även 2023 har försämrats. Pressen på FMK ökar … att då för enskilda medlemmar med starkt hjärta för motorsporten och med ett lyckat resultat från 2022 i ryggen, att falla för pressen att anmäla klubben som SM-arrangör 2023, måste anses fullt normalt. En ideell förening styrs ju heller inte som ett AB där VD ytterst är ansvarig för besluten. Glädjeruset för promotorn att i sista stund kunna presentera SM-serien 2023, som måste innehålla minst fem deltävlingar, får antas vara en lättnad och den formella hanteringen med klubbens styrelse läggs obetänkt helt åt sidan. Med detta försök att förklara den uppkomna situationen hoppas vi på förståelse. Vi kommer igen starkare!

    För Fagersta MK Bengt Karlsson, ordförande – Mikael Johansson, vice ordförande – Ann L Svensson, vice sekreterare”.

    Det var så sent som i måndags som SRM gick ut med att SM-kalendern 2023 var klar med fem deltävlingar där då Nattkröken var sist in. På hemsidan skriver SRM. ” I samband med att Svenska RallyMästerskapen skulle finna den sista deltävlingen i Rally-SM 2023 så sa tävlingsorganisationen i Fagersta MK ett klart JA att få arrangera en deltävling. Men under denna veckan har styrelsen i Fagersta MK meddelat att detta inte kommer att ske. 

    – Vi saknar alltså en deltävling i Rally-SM 2023. Detta är väldigt tragiskt då årets Nattkröken var mycket uppskattad från alla håll, säger Jocke Berg från SRM.

    Jag tappar tråden när FMK skriver att dom aldrig tackat ja till Rally-SM medan SRM bestämt hävdar motsatsen. Helt klart så har någon av parterna missuppfattat läget, vilken av dom är egentligen ointressant. Det intressanta är istället om SRM i elfte timmen lyckas hitta någon ny arrangör? Något som kanske inte underlättas av att de skäl som Fagersta anger, med en dyster omvärldsbild som även gäller andra klubbar.

    *

    En som inte direkt gläds åt beskedet är CG Wilke i Hässleholms MK även om nu Snapphanerallyt undviker SM-krock och som idag berättar.

    Foto: Tommy Svensson

    – I går kväll fick vi lite överraskande erbjudande från SRM att ta över SM-statusen från Fagersta…

    Redan 2021 ställde sig klubben till positiva till att köra SM 2023 men fick då till svar att det inte var aktuellt, men att man kunde få stå som reserv. När det så var tomt i 2023-kalendern för augusti väntade Wilke länge på frågan om att få SM men den kom aldrig.

    Inte förrän igår kom erbjudandet, men nu är vi så långt framme i vår planering med MAS Rallycup, SSRC och DM att det inte är helt enkelt att bara lägga om kurs.

    Redan idag har klubben en tävling med SM-status helt nya ”Hovdalasprinten” i juni och en månad tidigare är det asfaltklassikern ”Hässleholms GP”. I oktober körs så nya deltävlingen i RS-DM, ”Temahallen Grussprint”, fyra hyggligt stora tävlingar på sex månader. Ett mastigt program för vilken klubb som helst vilket Wilke håller med om.

    Foto: Tommy Svensson

    Det är därför vi valde att köra utan SM och med bara tre unika sträckor för Snapphanerallyt, vilket ändå skulle gett fyra mil special. Ska vi nu skifta till SM så kräver det minst dubbla antalet sträckor och så klart dubbelt så många funktionärer!

    Det sistnämnda oroar Wilke.

    Klubben kan inte begära hur mycket som helst från funktionärerna och nu känner jag att vi kanske börjar belasta dom för mycket.

    Även om Wilke är smickrad över erbjudandet är det inget enkelt beslut och därför har han skickat frågan vidare till övriga 22 personer i organisationskommittén.

    Har redan hört från några som vill att vi tar SM medan andra tycker tvärtom. På måndagkväll ska vi ha ett möte där beslut ska fattas men fram till dess är det MAS, SSRC och DM som gäller för Snapphanerallyt, avslutar Wilke.

    Tidigare skulle Hovdalasprinten utgjort Hässleholms MK:s 29:e SM-arrangemang, vem vet kanske det även blir ett 30:e 2023…

    *

    Oliver Solbergs namn har inte nämnts överdrivet mycket i samband med hur WRC-teamen förväntas bemanna för nästa år. Inte heller direkt överraskande då resultatraden för 2022 inte varit speciellt övertygande. Alla bedömare (inklusive mig) är ense om att talangen finns hos värmlänningen, att det bara är rutin och stabilitet som saknas för att kurvan ska vända uppåt. Men för att få till det sistnämnda krävs så klart en plats i en Rally1-bil vilket i dag ter sig en bit för långt bort. Nu har även Toyota gått ut och sagt sig villig att ”hyra ut” Yaris Rally1 till nästa år men vad prislappen på detta är, nämns inte. Istället är nog enda realistiska alternativet M-Sport och då antingen som ”pay driver” i likhet med övriga Puma-förare förutom Breen och Loeb. Andra alternativet är att driva en privat Puma med hjälp av egna sponsorer och när hela familjen Solberg i veckan varit på besök i Los Angeles har ryktena fått ny fart. Här finns nämligen Monster Energys huvudkontor och som av en slump gjordes även här ett besök och kan man gissa att då även WRC-frågan dryftades? Spanska Revista Scratch spekulerar i att Ott Tänak genom sitt eget ”RedGrey Team” skulle driva en egen WRC-satsning. Tänak är dessutom nästan den ende som inte har fingrarna i Red Bulls gigantiska syltburk vilket öppnar för samarbete med Monster. Oliver har länge jobbat ihop med energidryck tillverkaren och samma sak för Ken Block och nu menar insatta att det rent av kan bli antingen tre hyr-Pumor eller möjligtvis att Oliver delar bil med den amerikanska showmannen. Den sammanhållande länken för detta skulle då enligt källorna vara Petter Solberg som ”Team director”. Allt är så klart obekräftade uppgifter men på Twitter la Oliver ut en spännande kommentar nästan som Donald Trump i samband med familjebesöket i Kalifornien.

    – Något stort kommer snart!

    *

    I går skrev jag om RedGrey Team och där jag menade att detta drevs av Tänak och Toni Gaardemeister vilket var tankefel. Gaardemeister har TGR medan Tänak delar ägarskapet i det ”Rödgrå laget” med f.d WRC-föraren och landsmannen Markko Märtin. Bland annat har man haft förtroendet att driva Hyundais WRC2-tävlande.

    *

    Kris Meeke hade en liten förhoppning att få köra Hyundai 2023 som bildelare med Dani Sordo men så blir det troligen inte. ”The Ulster Man” förstår att han inte längre är så het på marknaden efter flera år utanför WRC. Ändå såg han en liten möjlighet till comeback men gjorde tidigt klart för Hyundai att full säsong inte var aktuellt.Foto: Tommy Svensson

    Men det finns flera andra förare som redan är i ”matchform” så jag förstår att mitt namn inte var det första som kom upp, förklarar Meeke för DirtFish.

    Meeke har varit en viktig kugge i Skoda Motorsports jobb med nya Fabia RS Rally2 och kört bilen i cirka 700 SS-mil. Nu är han absolut inte främmande för att även köra bilen i tävlingar 

    Vi får se vad som händer nästa år,  kanske jag gör några rallyn men jag vet inte, förklarar han.

    *

    Här sätter jag punkt för helgens Motorbloggen, i morgon är det kusinträff på programmet och där ingår inte att skriva Motorbloggen. Kan även avslöja att det nu är mindre än fingrar på ena handen hos en gammal sågverksarbetare kvar till de magiska 4000 bloggar jag författat sedan starten i december 2009. Frågan är nu vad som ska hända, bara fortsätta som om det regnar, eller lägga ner som en del av mina ”mailvänner” menar vore det bästa? Kan vara något att fundera på, både för mig själv och er läsare…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com