SM-premiär ställs in, "The Two Victors" kliver in i ERC Junior, tufft med sponsorer, ingen klar favorit i "Rally-EM", SSRC öppnar upp för klassiker och RX-Klara med hög målsättning!

Blogg

Motigheterna fortsätter för Svenska Rallymästerskapen när det gäller delen för ”Asfalt SM”. Redan ifjol, första året, ställdes tävlingar in och på den vägen fortsätter det tråkigt nog även i år. Först ställde Skänninge in den planerade premiären som då byttes till det som skulle ha varit deltävling två, ”Hedemorasprinten” den 23 april. Men inte heller denna går att genomföra då Hedemora MK och SRM meddelar att även denna ställs in.

Tillstånd från berörda myndigheter saknas och tävlingen har ställts in i samråd med domarordförande. Ingen ersättningstävling är utsedd, meddelas det.

Vad ”Tillstånd från berörda myndigheter saknas” betyder i klartext framgår inte och kanske också är ointressant.

    Foto. Tommy Svensson

    Det viktigaste är ändå att ny premiär i Asfalt SM så här långt är kanske bäst att lägga till, blir nu Hässleholms GP den 1 maj. Därmed får regerande 2WD-mästaren Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft en kortare resa, från Hörby till Hässleholm är bara lite drygt tre mil… 

    *

    I helgen drar ERC i gång med Rally Fafe do Serras i Portugal innan serien två veckor senare drar vidare till ögruppen Azorerna som även den är en del av samma land. Tråkigt nog är inga nordbor anmälda till premiären och troligen inte heller till deltävling två, men därefter kommer ett blågult inslag i startlistan. Då ansluter nämligen SMK Hörbys Victor Hansen med kartläsaren Victor Johansson från Ryd till ERC-gänget.

    Foto: Tommy Svensson

    Med fyra säsonger i Rally-SM känner vi nu att det är dags att ta ett nytt kliv och då är Junior-ERC det som känns mest rätt, förklarar Hansen.

    Efter ett par år med sporadiska starter i Tyskland, Tjeckien och Litauen som varit nyttig ”träning” inför det nya steget ut i ”Rally-EM”, känner sig ”The two Victors” väl förbereda för nästa steg i karriären. Sista delen i ”träningen ”var ett besök i höstens ungerska ERC-final för att i lugn och ro studera hur en EM-deltävling fungerar.

    Foto: Henric Åkeson

    Efter detta har planerna tagit fastare form, bland annat har deras mindre konkurrenskraftiga Peugeot R2 bytts ut mot en likadan Ford Fiesta Rally4 som han i fjol körde under Team NYBEs flagga.  Premiär för SMK Hörbys nästa internationella namn blir på Kanarieöarna där juniorerna träder in i serien. Efter ”Rally Islas Canarias” den 13-15 mars är det planerat för tävling i Polen, Lettland, Italien, Tjeckien medan finalen ännu inte är fastlagd. 

    Ett stort steg för killarna som dessutom sticker ut i EM-serien är man tävlar med sitt egna ”Familje-team”, ”Victor Hansen Motorsport”. Stor skillnad från konkurrenterna som alla har mer eller mindre uppbackning från professionella rallyteam med heltidsanställda mekaniker. Bland annat lär det bli starter med team från både Opel, Ford och Renault. En tuff utmaning för ett familjeteam som ändå inte Victor tvekar att anta.

    Vi hoppas att med hårt arbete, vilja och engagemang och med bra support från våra samarbetspartners, åtminstone försöka bjuda på hårt motstånd, menar Victor som ändå har lite farhågor med tanke på läget i världen..

    Måste vara realistisk och snabbt kunna ställa om med tanke på all osäkerhet om vad som händer i världen.

    Foto: Tommy Svensson.

    I fjol blev det två SM-silver för de båda och året före två brons. Med detta kändes det lite som att ännu en säsong i SM-serien inte kunnat ge så mycket och nu är man till att börja med beredda på språnget ut i Atlanten.

    Det kommer att bli ett riktigt äventyr att få köra rally i de länder där ERC ingår och förhoppningsvis kan vi prestera bra resultat även om det kommer bli väldigt tufft!

    *

    Först Corona och nu kriget i Ukraina gör att det inte blir lättare att hitta villiga samarbetspartners för alla som håller på med bilsport. Något som bland annat Tom Kristensson vittnat om men som tack vare idogt jobb, ändå lyckats få ihop ett någorlunda vettiga paket för 2022. Några detaljer mer än start hemma i Hörby och Bilmånsson Rallysprint den 3 april har ännu inte kommit från Tom, ändå andades hans besked i måndags optimism inför fortsättningen. Lite tvärt emot hans spanska kollega Nil Solans sinnesstämning. Nil vann Junior-WRC 2017 precis som lillebror Jan sedan gjorde 2019 i hård konkurrens med tvåan från SMK Hörby. Efter sina juniortitlar har det varit lite motigt för syskonen Solans men där storebror nu är anmäld till ERC och Rally Fafe do Serras. Här kör han en Polo R5 med stöd av ”Rallye Team Spain” men uppenbarligen är detta något som upphör efter helgen. I en intervju förklarar Nil att han har lite kniven på strupen och måste vinna i Portugal för att säkra resten av säsongen. En vinst i helgen skulle underlätta sponsorjakten som blir vital för honom då spanska bilsportförbundet som står bakom ”Rallye Team Spain”, inte kommer att fortsätta med sitt stöd. 

    *

    Annars räknas Nil Solans/Marc Marti lite av de som skulle kunna utmana om EM-titlen. När två av de stora profilerna i fjol, vinnaren i fjol Anderas Mikkelsen (fokuserar på WRC2) och dubbla mästaren Alexey Lukyanuk (tävlar inte på grund av kriget) inte är anmälda, blir det onekligen mer öppet. En sak som högsta hönset i ERC Iain Campbell håller med om.

    Jag har ingen som helst aning om hur detta skall sluta och när jag såg anmälningslistan blev jag verkligen imponerad, ser riktigt konkurrenskraftigt ut!

    Konkurrenskraftigt men inga etablerade vinnare, ändå finns där ett flertal som säkerligen kan blanda sig i toppstriden både i ”Fafe” och serien totalt.

    Foto: Team MRF

    Spanjoren Efren Llarena är en och efter placeringen bakom Mikkelsen känns han kanske allra hetast. Llarena ingår i Team MRF:s tre-bils line up ihop med ungraren Norbert Herczig och Simone Campedelli, Italien. Ingen av de tre kan alltså räknas bort, men kanske kan trion handikappas lite om inte deras MRF-däck är lika pålitliga som konkurrenternas Pirelli och Michelin. De här tre i all ära, men min favorit blir nog ändå snabbe tjecken Erik Cais som imponerade stort i WRC2 och Rallye Monte Carlo. Dessutom något som borde ge M-Sport och Malcolm Wilson lite gråa år, Cais är ensam i hela RC2-fältet med att köra Fiesta. De flesta andra kör Skoda (18), Citroën (5), Hyundai (4) och så två Polo R5. Får Cais med nya kartläsaren Petr Teslinsky till det i början, tror jag att han blir livsfarlig i helgen!

    Foto:erc.com

    *

    Nu kom även regler och information om de stora rallycuperna här nere, Sydsvenska Rallycupen/Sydsvenska Mästerskapen och så nya Sydsvenska Sprintserien. Det mesta har redan varit offentligt, men att man äntligen öppnar upp även för klassiker är inte en dag för tidigt och något nytt för mig.  När jag gjorde comeback 1997 fanns det en ”Veterancup” som drevs av distriktet men som sedan försvann efter något år. Inte heller SSRC var intresserade att ha med klassiker i sin cup vilket gjorde att hela den här gruppen blev hemlösa. Något som gjorde att jag, Roland Brorsson och en av rallysportens mesta välgörare i vår landsända, Sven ”Kinnarparen” Thufvesson drog i gång ”3×10 Classic Rallycup”. En cup som drevs framgångsrikt om än under olika namn fram till mitten av 10-talet. Efter detta skuffades återigen klassikerna i söder undan och fick på nåder vara med i tävlingar, men utan någon serie att tävla i.  Behöver jag förklarar att jag tycker att det nya SSRC-initiativet är bra eller? Foto: Tommy Svensson

    En annan sak som också gillas är att man funderat ut ett sätt att få fler funktionärer. Att det försvårar för cuparrangörer att bemanna den egna tävlingen när många aktiva istället vill köra för att inte missa viktiga poäng i cupen, är inget nytt. Nu har Mats Bergman & Co tänkt till och väljer man att vara funktionär med ”Chefspost” (Chefspost är tävlingsledare, biträdande tävlingsledare, säkerhetschef, teknisk chef, banchef och sträckchef) kan uppdraget kvittas  mot en snittpoäng av tidigare under åren intjänade poäng. 

    *

    Lite skäms jag över att inte ha nämnt något om kvinnodagen i tisdags och då speciellt alla duktiga tjejer inom bilsporten. Fick en tankeställare när jag såg att World RX på sin hemsida lagt upp en intervju med min klubbkompis Klara Andersson.

    Mitt mål är att bli den första kvinnliga världsmästaren i rallycross, förklarade Klara.

    Reportern sa inte emot utan menade att det räckte att se vad åstadkommit hittills och verkligen på rätt väg att etablera sig som en av rallycrossens ledande stjärnor. Lite kul så omnämns Klara som ”Löberödsinfödingen” och där det pekas på SM-titeln 2021 framför 55 manliga medtävlare. Även hennes  inhopp i elbils-klassen RX2e där det blev en kvalseger på hennes konto imponerade. Nu är 22-åriga Klara även FIA Rally Star-Ambassadör men bara en del av hennes målsättning
    Motorsport är min passion i livet och jag vill utforska den så länge jag kan. 

    Att Klara inte vill känna sig som tjej när hon tävlar utan sjävklart som jämlike med sina konkurrenter, är uppenbart.

    En av de saker jag älskar med detta, är att det är en av få sporter där män och kvinnor kan tävla på lika villkor. Det betyder att du tävlar mot de allra bästa förarna, oavsett kön. Jag skulle älska att se fler kvinnor bakom ratten upptäcka denna otroliga sport!

    Blir någon förvånad om målsättningen uppfylls och att hon en dag nämns i samma andetag som Johan Kristoffersson, bröderna Hansen och övriga profiler i World RX? Jag blir det inte!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.