SM-premiär ställs in, Rådström kör R5-Polo, Oliver/Veiby klara för Hyundai i WRC2, Latvala ny chef för Toyotas WRC-program, Capito till Williams, Fløene julhälsar från öknen och skånsk C-förare med R5-Fiesta!

Blogg

Då fylldes ”eländeskorgen” på med ännu en tung smäll och nu är det premiären för Svenska Rallymästerskapen ”North Rally” i slutet av februari som dynger till i skålen. För en gångs skull är det inte vädret som stökar med vintertävlingarna, utan så klart Covid-19. Annars är förutsättningarna kring Boden perfekta berättar ordföranden i organisationskommittén Per- Åke Nilsson.

Vi är ett härdat släkte och det ligger i våra gener att vi inte ställer in, vi ska bara köra hur det än är och ville att alla team och rallypublik ska kunna få ta del av det fantastiska vintervädret vi har i Norrbotten. 

Men som restriktionerna är, och troligen kommer att fortsatta vara, finns nu inte den möjligheten i februari 2021, förklarar Nilsson.

    Beslutet har förankrats hos både Svenska Rallymästerskapen och Rallyutskottet och nu siktar man istället på samma upplägg 2022. VD för SRM Anders Martinsson kan bara beklaga men i rådande läge finns inget alternativ.

    Vi ser fram emot att besöka Bodens snösäkra SM-tävling 7 och 8 januari 2022 och organisationen för North Rally gör ett fantastiskt jobb, hållit ut, planerat om, flyttat fram, menar Martinsson.

    Med detta drar inte årets SM i rally igång förrän med SSR 14-15 maj och som då även är premiär för FIA European Rally Trophy – Scandinavian Rally Trophy. I serien ingår förutom besök i Älmhult även resa till Finland och Pohjanmaa Ralli den 14-15 juni. Sedan avslutar man i danska Sydhavsrally den 27-28 augusti. Men här slutar inte denna gigantiska FIA-serie som består av åtta olika serier runt om i Europa och där de bästa sedan gör upp i en gemensam final i Tyskland den 4-6 november. Det är i för svenska förare välkända ADMV Lausitz Rallye, som den slutliga ERT-mästaren sedan ska koras.

    *

    I samma ämne så fattade tävlingsledningen i SMK Hörby igår beslut att flytta RS-tävlingen Bilmånsson Hörby Rallysprint från den 18 april till ny datum, 18 juli.

    Foto:Tommy Svensson

    Med tanke på att reglerna för evenemang med åtta personer och att inte personer födda 2005 eller tidigare får lov att tävla gäller formellt fram till den siste juni var detta ett lätt beslut, förklarar tävlingssekreterare Bertil Gunnarsson.

    Först planerade vi för flytt till hösten men med rådande läge finns det alltför stor risk att det då blir väldig tävlingsintensivt  så istället landade vi på den18 juli.

    Med detta torde Hässleholms GP första helgen i maj bli RS-premiär för Södra BF:s RS-DM om FHM/RF förkortar förbudet att tävla för deltagare födda 2005 eller senare vill säga. Just när jag skriver detta så meddelar Kurt Eliasson mer tråkighet.

      I raden av inställda rallytävlingar kan nu också läggas Skutskärsratten, som skulle ha körts 23 januari ingående i Nedre Norras DM, förklarar Kurt.

    Tävlingen är inställd på grund av Covid-19 och vi tog beslutet själva. Går ju inte riskera livet på tävlande eller funktionärer – där ju många faktiskt också är 70-plussare!

    Men Skutskärs Mk har varit förutseende och sökt två datum och nu står hoppet till den 6 mars för Skutskärsratten.

    Vi betalade avgift för två datum inom ”fyra-månadersgränsen” och håller tummen för att pandemin ska vara på retur till den 6 mars. Även om det är svårt att tro…

    *

    I dag var det julafton i Torsby när Dennis Rådström och Johan Johansson kunde presentera en satsning på Rally-SM för 2021. En satsning som sker helt i egen regi och den internationellt rutinerade duon ser fram emot att återvända till SM-serien i samma Volkswagen Polo GTI R5 som Petter Solberg vann VM-tävlingen i Wales med 2019.

    Foto: Rådström Motorsport

    Det ska bli häftigt att kliva upp och köra en fyrhjulsdriven bil i högsta klassen i SM med ett eget team som vi kan utvecklas ihop med, berättade Dennis på den livestreamade presskonferensen.

     Teamet är otroligt viktigt, och jag känner vi har bra förutsättningar för en rolig och utvecklande säsong där vi kan prestera på topp.

    Co-driver Johansson instämmer och tycker det ska bli häftigt att kliva upp SM:s högsta klass

    En dröm vi haft i många år att åka Rally2-bil och att få göra det ihop med Dennis och hela teamet blir otroligt häftigt!

    Resan mot Polon har gjorts möjlig tack vare starkt stöd från partners vilket Dennis är väldigt tacksam för.

    Jag är tacksam och stolt  och vi är glada att tillsammans med alla partners kunna ta nästa steg upp i en fyrhjulsdriven bil, fortsätter Dennis.

    Klassen för R5-bilar, Trimmat Fyrhjulsdrivet, är den högsta och snabbaste klassen i SM.  I sin nya omgivning kommer han då att få möte bland annat regerande mästaren PG Andersson vilket man ser fram emot. 

    Målet är alltid att vinna när vi tävlar. Vi vet att det är tufft motstånd i klassen och vi har aldrig kört en fyrhjulsdriven bil tidigare. Men vi ska göra allt vi kan för att stå högst upp på pallen, avslutar Dennis.

    Foto: Rådström Motorsport

    Symboliskt överlämnade så Petter Solberg ratten till Dennis men när det kom till att få startintruktioner till  besten överlämnade han detta till Oliver.

    – Jag har glömt vad alla knappar är till, förklarade Petter med ett skratt.

    *

    Min källa hade helt rätt som redan i onsdags avslöjade för mig att Oliver Solberg ihop med Ole Christian Veiby skulle utgöra Hyundais team i WRC2 för 2021. Men som vanligt ville jag inte spräcka några nyheter utan valde att skriva först när det blev officiellt vilket det nu är. Oliver har nu skrivit kontrakt på två år med Hyundai vilket han självklart är nöjd med.

    Foto: Hyundai Motorsport

    -Att få chansen och köra för det regerande världsmästarteamet är helt fantastiskt och jag drömmer stort hela tiden, förklarar Oliver. 

    -Det här avtalet är nästa steg i den drömmen jag redan lever i. Bara att kunna säga orden ”jag är fabriksförare för Hyundai” får mig att le stort! 

    På vägen mot en bil från Alzenau har Oliver haft stort stöd från familj, teamet, sponsorer, men också teamchefen Andrea Adamo och teammanager Alain Penasse i Hyundai Motorsport har trott på den 19-årige svensken.

    I dag firar vi kontraktet men i morgon börjar jobbet med att förbereda mig som fabriksförare i världens bästa rallyteam.

    Hyundai-basen Andrea Adamo är även han nöjd med att ha fångat in de svenske talangen.

    Oliver har ett mycket välkänt efternamn i rallysporten och han har redan utmärkt sig med resultat som det i Estland.  Vi är övertygade om att en så ung talang som Oliver kommer att visa potential i både vår nuvarande R5-bil,  men också i den nya Hyundai i20 N Rally2, som enligt planen kommer att debutera i tävling i mitten av kommande säsong. 

    Foto: Hyundai Motorsport

    För Veiby blir det lite mer av ”business as usual” då han redan i år kört med den koreanska bilen i WRC2 och då ihop med Nikolay Gryazin.

    Jag är glad över att få stanna kvar Hyundai-familjen oc har verkligen njutit av detta året. Lärt mi mycket och är glad att kunna fortsätta att utvecklas i hop med detta fin team, menar Veiby.

    Lite besviken var han ändå på sin egen insats i år som gav tre pallplatser på fem starter och han betecknar året som väldigt utmanande. Nu väntar han precis som Oliver på att nya Rally2-versionen ska bli tävlingsklar framåt sommaren. Men även att få Oliver som teamkamrat ska bli spännande menar Veiby.

    Är säker på att Oliver blir ett värdefullt tillskott för teamet men det blir även en stor inspiration för mig att få jobba med en så passionerad förare. 

    Oliver fortsatter med Aaron Johnston som co-driver och likaså gör Veiby samma sak fast med Jonas Andersson i högerstolen..

    Många trodde nog att även Jari Huttunen skulle få en palts i Hyundais Rally2-program för 2021 men så blev det inte. Men Adamo försäkrar att han inte är glömd.

    Vi jobbar med Jaris program för nästa år och inom kort kommer vi att berätta vad, var allt som Adamo ville avslöja.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Många trodde nog på Kaj Lindström som ersättare för Tommi Mäkinen i Toyota Gazoo Racing. Andra pekade ut Petter Solberg men när dimridåerna skingrats så blev det Jari-Matti Latvala. Ett val som högsta basen i Toyota Akio Toyoda själv ligger bakom.

    – Ett år sedan vi fick skicka ut Jari-Matti från teamet och nu är jag glad över att välkomna honom tillbaka som ”team principal”, förklarar Toyoda.

    – Han tänker alltid på sina fans och teamkompisar och  tänker på alla i teamet som mekaniker och ingenjörer och tar sig alltid tid att prata med dom.

    Han menar också att just denna mentalitet är något som behövs i alla sammanhang och som ska leda Toyota till ännu fler segrar. Latvala själv känner sig hedrad att ta över efter Mäkinen och att Toyota sätter så stor tilltro till honom så att han får bli chef. över TGR:s rallydel.

    Nu har jag hela ansvaret och måste motivera alla att jobba ihop för att uppnå bästa resultat. En ny utmaning för mig men något jag antar direkt!

    Första utmaningen blir med Rallye Monte Carlo (om det nu blir tävling vill säga) på vägen mot att köra skiten ur ärkerivalen Hyundai.

    *

    Före detta basen för Volkswagen Motorsport Jost Capito lämnade den rollen antagligen fullt medveten om kommande nerläggning, fem månader innan dråpslaget kom mot WRC-verksamheten. Capito gick då tillbaka till Formel 1 som CEO hos McLaren.

    Foto: Tommy Svensson

    Redan 2012 anslöt han sig till Volkswagen med en enda uppgift att bygga världens bästa rallybil och så klart även se till att VM-titlarna hamnade i Wolfsburg. Något han också lyckades med och under de tre WRC-åren blev Sebastien Ogier världsmästare alla åren plus att VW vann Märkes-VM lika många gånger. När Capito började känna att ”slipsnissarna” hos Volkswagen började bli mätta på framgång, togs också beslutet att lämna över till Sven Smeets.

    Foto: Tommy Svensson

    Det blev också belgare Smeets lott att vara den som lämnar sist och släcker lyset i Hannover när nu hela motorsportverksamheten går i graven vid årskiftet. Nu har 62-årige Capito fått nytt jobb i Formel 1, den här gången hos Williams och då återigen som CEO. För Smeets del väntar troligen något som har med batteri och elkablar att göra…

    *

    Från Ola Fløene kommer en julhälsning från öknen Al Madam utanför Dubai i Förenade Arabemiraten där han avslutat förberedelserna inför Dakarrallyt.

    Om vi inte är redo för Dakar nu, kommer vi aldrig att bli det och vi blir bortskämda med Red Bull Dakar Team  så God Jul till alla här från Dubai, hälsar Ola.

    *

    Idag blev Stefan Kristensson, tävlande för Tomelilla MK en av landets R5-ägare. C-föraren med mer erfarenhet av rallycross har  köpt GN Motorsports första R5-Fiesta och med denna ska Stefan ta sig an lite sprinttävlingar vid sidan av rallycrossen.

    Foto: GN Motorsport

    Idag fick han lite testkilometer med nyförvärvet och med GNM:s Rickard Nilsson och Staffan Andersson. Med detta finns det idag ”bara” två WRC-Fordar och en ny Fiesta MKll i garaget i Åhuskärr.

    Så fort Coronan lugnat ner sig så planerar vi att fylla på lagret med ännu en ny Rally2-Fiesta, berättar Rickard.

    Han har även andra spännande grejor på gång med en av teamets bilar.

    – När det blir klart lovar jag att berätta och om det går i lås så blir det vår största utmaning någonsin…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33