SM i rally avgörs under sju höstveckor, Västra BF inför tävlingsförbud, SRC är optimister, Nässjö ställer in, nya datum i ERC, Stugemo klar för "Arctic-WRC", Stig-Rune ersätter Jonas på hemmaplan och Tom blev imponerad av ungerska Adrienn!

Blogg

Covid-19 och de regler, restriktioner och inte minst lagar som följer på pandemin här hemma fortsätter att ställa till det och inte minst förbrylla. Medan det i vissa områden verkar nästan som ”business as usual” är det tvärtom i andra och i går tog allt en drastisk vändning när Svenska Rallymästerskapen gick ut med att SM-serien pausas fram till mitten av augusti. 

Foto: Tommy Svensson

Viruset försvann inte när nya året tog vid, pandemin och landets vaccinationstakt gör att SRM i samråd med förbundet, traditionella rally-SM körs under sju intensiva veckor i höst. Först ut är nu Kils MK med ”Killingen” medan Skillingaryds MK som skulle ha kört i juni med ”Skilling 500” blir ny final slutet av september, berättar Anders Martinsson, VD i SRM.

    Som restriktionerna ser ut just nu, de starka signalerna förbundet lämnat samt myndigheters nationella samsyn gällande tillståndshantering gör att vårt traditionella rally-SM som körs utanför inhägnat område, kommer att genomföras efter sommaren. Elitverksamhet kan fortgå men samtidigt tar vi ett ansvar för våra tävlande, funktionärer och vår härliga rallypublik genom att flytta fram årets försommartävlingar till hösten!

    Detta betyder att SSR (Sydsvenska Rallyt) kommer att köras sista helgen augusti istället för som planerat, i maj och som vanligt då med Älmhult som tävlingscentra. För Skillingaryds MK skulle fjolårets tävling varit en del av klubbens 50-årsfirande men nu får det firas 51 år istället. 

    Vi tror att detta är bäst för både tävlande, klubbens medlemmar och våra samarbetspartners. Dessa har nog med att hålla sitt vardagsliv och ordinarie verksamheter igång i dessa svåra tider utan att behöva tänka på att planera för ett rally i juni. En tid där pandemin troligen fortfarande har ett grepp om landet, menar tävlingsledare Mats Bergman och ordförande Pia Thulin.

    Förhoppningen är att det mesta av klubbens nerlagda arbete kommer att fungera även i september vilket ska ”ge fartfyllda dagar i Vaggeryd och Gnosjö Kommuner”. 

    Nu hoppas vi att alla runt om i landet som drabbas fysiskt, psykiskt, socialt och ekonomiskt får en hoppfull vardag igen och tillfällen i livet att se fram emot med glädje, avslutas det från Skillingaryd. 

    Ny kalender för SM i rally 2021.

    14 augusti Killingen Kil

    27 – 28 augusti SydSvenska Rallyt Älmhult

    10 – 11 september Snapphanerallyt Hässleholm

    24 – 25 september Göhlins Skilling 500 Klevshult

    De nya datumen har gjort att Sigtuna tvingats ändra datum för sin deltävling i ”Grus-SM” som nu körs den 4 september vilket innebär datumkollision med SMK Hörbys TV-Svängen.

    *

    I samma ämne så har nu Västra BF tagit ett tungt beslut och ställer in alla distriktstävlingar fram till 2021 06 30. Västra skriver, ”Vid ett möte den 3 februari med distriktets sportgrensrepresentanter samt styrelsen, togs ett enhälligt beslut om att inte arrangera några distriktstävlingar under det första halvåret 2021 (t.o.m. 2021-06-30).  Om pandemisituationen förbättras och det lättas på myndighetsbeslut kan detta beslut komma att upphävas/ändras. 

    – Sökta tävlingstillstånd ligger kvar tills vidare och avslås efter hand.

    – De arrangörer som planerar tävlingar under andra halvåret 2021 uppmanas att söka tävlingstillstånd som vanligt. 

    – Träningar utomhus är tillåtna (i enlighet med RF:s bestämmelser – se inlägg nedan från SBF) – om de uppfyller kriterier för att undvika smittspridning

    – TUSS-besiktningar tillåts om de uppfyller kriterier för att undvika smittspridning

    – SM/RM-tävlingar kommer att genomföras i distriktet enligt SBF:s och RF:s beslut (se inlägg nedan) 

    Vid ev. frågor – kontakta gärna Västra BF:s kansli eller någon i styrelsen. 

    Vi förstår att detta beslut inte kommer att tas emot positivt av alla tävlande, funktionärer och aktiva som längtar efter att tävla, men när hela världen är i kris vill vi bidra med det vi kan och rätta oss efter myndigheternas regler och rekommendationer.”.

    *

    Betydligt mindre pessimistiska är de åtta arrangörerna till Svenska Rallycupen som berättar att ”vi går för fullt mot en lång säsong, start i april och målgång i slutet av oktober”. Det berättas att cuparrangörerna talar om positiva kontakter med myndigheter, tillstånd för tävlingarna är sökta och ännu utan några avslag. Det konstateras också det som nog alla i rallysvängen står bakom, ”vi kan vara överens, alla vill ha rallysporten tillbaka!”.

    Arbetet bakom cupen trappas också upp, partners, prisbord och marknadsföring ska färdigställas, samtidigt kommer också digitala arrangörsmöten hållas för att gå igenom riktlinjerna för året, allt enligt Ericsson Motorsport.

    Dock ställer jag mig lite frågande hur Götene MK ska hantera ”Götenerundan” den 8 maj då Västra BF nu uttalat tävlingsförbud i distriktet fram till den 30 juni? 

    *

    Även hos KAK som svarar för Midnattssolsrallyt i början av juli är det positiva tongångar och idag visades den läckra affischen upp för årets rally. En Saab 99 i rallytrimm har valts som motiv och även om jag hellre sett att man valt en ”riktig klassiker”, så är affischen väl i klass med de som Rally Monte Carlo Historique brukar få till. Sämre betyg kan man absolut få.

    – Förberedelserna för årets tävling fortgår som planerat och vi ser fram mot årets stora folkfest med Gelleråsen Arena strax utanför Karlskoga som navet i arrangemanget, berättas det.

    *

    Det fortsätter ändå att ställas in rally och företrädesvis verkar det vara mest i södra halvan av landet som Covid-19 orsakar detta. Senast är Nässjö MK som ställer in ”Nässjörundan” som skulle körts den 2 maj och detta för andra året i rad.

    Med hänsyn till rådande omständigheter har vi beslutat att tyvärr ställa in tävlingen. Nu hoppas vi att läget ser bättre ut framåt sommaren och vi håller tummarna att vi kan arrangera Novemberskölden i höst, meddelar Torbjörn Carlberg i Nässjö MK till Ericsson Motorsport.

    Tävlingen skulle ingått som deltävling två i ”E-Cupen” och det som förvånar lite är att klubben så sent som november körde sin vanliga ”Novemberskölden”. I samband med detta lyftes man fram av Bilsport Rally&Racing som det goda exemplet på att det gick att köra rally trots alla då gällande regler och restriktioner. Varför nu inte samma plan kan fungera i maj är för mig oklart…

    Idag kom också besked att det i ERC ändras datum, premiären på det portugisiska fastlandet ”Rally Serras De Fafe” får ny datum den 23 september. Med detta punkteras också tanken att samköra denna med gemensam färjetransport till deltävling två på Azorerna som flyttar till den 23 september. Dessa ändringar är bekräftade och inom kort lär samma sak hända med deltävling tre på Gran Canaria. Flytt från den 6 maj till någon vecka efter Rally Hungary i slutet av oktober vilket också betyder at det blir ny final i ERC. 

    *

    På tal om detta att många hävdar att myndigheter och andra makthavre enbart är ute för att dj-las med rallysporten och  som menar att rally borde kunna fortgå som vanligt, då detta sker utomhus över stora områden. Samma koncept gäller för orientering men där ställdes i går in orienteringen flaggskepp ”10-mila” in. I fjol försökte man springa den 76-åriga budkavle-klassikern två gånger men fick till slut ge upp.

    Foto: Tommy Svensson

    I år skulle Valdemarsvik stått som värdort för tävlingen men som nu åter får ställas in. På 10-milas hemsida går det att läsa.”Innan det definitiva beslutet fattades inväntade parterna den senaste återrapporteringen från Folkhälsomyndigheten till regeringen gällande justeringar och undantag i den nya pandemilagen. Där framkom dock inga besked som gav anledning till ändring av beslutet. De förutsättningar som värderats är bland annat begränsningar för folksamlingar, begränsningar för inresa från andra länder, risk för smittspridning under tävlingen samt ekonomiskt utfall.

    *

    Om det nu känns som att det mesta är tvärstopp så pågår fortsatt jobbet med att få igång WRC Arctic Lapland Rally där anmälan öppnades upp i måndags. Än så länge har inga namn släppts men att Lars Stugemo och Kalle Lexe finns med i listan är klart.

    Foto: Printsport

    Emil (Lindholm) och jag hälsar, det blev anmälan till Rovaniemi, kom där från Sunnyside Experience-föraren. 

    Båda körde även i första upplagan av ”Arctic” i januari där Lindholm slutade trea i ”SM-klassen” medan Stugemo och Lexe ägnade sig åt lite för mycket snöskottning för att få till en topplacering. Båda kommer till start med Skoda Fabia Rally2 från finska Print Sport.

    Foto:okänd

    En som i dag ”gjorde en Stugemo” i norra Finland var Toyotas Takamoto Katsuta. När han är färdigskottad lär han få slippa kvällens gympass…

    *

    Foto: Even Management

    Ännu närmare i tid är norska ”Lygnasprinten” på lördag där Ole Christian Veiby får ny kartläsare i sin Hyundai i20 R5. Ut på grund av de nya gränsbestämmelserna kliver Jonas Andersson och in ”norsken” Stig Rune Skjaermoen. Jonas lär återkomma när det blir dags för WRC2-tävlande igen.

    *

    I Polen går M-Sports nya Rally3-Fiesta varm då många är sugna på att prova det som en del hoppas blir framtiden för ”privatförare” i WRC. På plats finns Tom Kristensson för att ge tips och råd men även för att åka med i bilen och när han åkte med junior-föraren Adrienn Vogel blev Tom imponerad.

    Foto: M-Sport Poland

    Hennes attack var helt enkelt imponerande. Otroligt hur hon hanterade bilen trots att det vara hennes första gång med den, berättar Tom.

    Ungerskan var den av tjejerna i ERC under 2020 som lyckades bäst och nu var detta en chans att känna på 4WD-bil. Nu väntar hon dock med bilbyte då planen är att fortsätta med samma Fiesta Rally4 som hon körde i fjol. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.