Skåningarnas formkurva i Spanien pekar uppåt, Neuville, Camilli, Lindholm, Armstrong leder efter fem sträckor medan Katusta och Tänak hopas kunna starta om!

Blogg

Idag blir det en kort Motorbloggen med tonvikt helt på WRC i Spanien  och som vanligt är det jobbet som lägger hinder vägen. Först vargkoll i klassiskt TV-Svängen-område kring Stänkelösa, vidare till ”SM i Fälttävlan” och när bloggen är klar match i hockeyallsvenskan KIK-Vita hästen som ett litet försvar till varför den inte är så uttömmande. Börjar med att Mats Andersson och Jörgen Jönsson kämpar på med sin Opel Adam R2 i kassen RC4 och där det tydligt märks vilket skillnad där är på en av dagens Rally4-bilar mot gårdagens R2. Efter fyra sträckor håller duon från Eslöv-Hörby en 15:e plats av de 19 som finns i resultatlistan men det som är positivt är, att ”formkurvan”  pekar rakt upp. Paret inledde men placering runt 70:e totalt och nu är man redan uppe i slutet av de 50 bästa. Före sig finns idel Rally4-bilar och och nästa R2 en Renault Twingo, är runt tre minuter efter. Uppåt är det lite tyngre och klassledaren, J-WRC-favoriten Jon Armstrong är 4.31,7 före. Bloggens ”utsände” Pierre Skytt rapporterade att det var glada miner i den svenska Opeln inför sträcka tre.

Foto: Pierre Skytt

Inga problem alls, allt funkar, konstaterade Mats nöjt och la även till den onödiga upplysningen. 

    Det är ju trots allt en Opel och då finns sällan några bekymmer…

    *

    På sträcka fem gick både min och fjolårsvinnaren Thierry Neuville förbi Elfyn Evans och leder nu med en sträcka kvar av fredagen med 0,3 sekunder. Evans förklarar. 

    Foto: Hyundai Motorsport

    Jag hade ett ganska ”big moment”, kom ut på gruset och vi bara åkte av, förklarade en lätt skakad Toyota-förare.

    Efter detta var jag av naturliga skäl lite försiktigare…

    Mer nöjd var dem belgiske ledaren och i synnerhet med hur hans Hyundai uppförde sig men även hans körning fick godkänt.

     – Det går i rätt riktning men när vägen blir ”dirty” måste man vara försiktig och hålla sin linje.

    Trea och 18,1 sekunder långsammare är Sebastien Ogier som längtat så efter att få köra på asfalt och då med samma förutsättningar som övriga. Men inte heller detta gillades av ”Seb”.

    – Det är väldigt skitigt och jag är inte alls bekväm med detta!

    Foto: Hyundai Motorsport

    ”I ”Rookie-fajten” är det fördel Oliver Solberg, åtta i WRC och halvminuten före Nil Solans, nia. Till spanjorens försvar så drabbades han av tjock dimma på SS3 och tappade 23 sekunder till Oliver.

    Fick slå av på farten, kunde inte se någonting alls, förklarade Solans som tappade även på sträcka fyra.

    Tappade bilen och snurrade i en tajt kurva…

    Oliver med kartläsare Craig Drew kör nästan helt enligt instruktionsboken ”Grön WRC-förare”. Även han lider lite av ”dirt” i kurvorna berättar han.

    Inte så lätt men jag tar det ”easy” och nu börjar tiderna bli bättre, förklarade han efter sträcka tre. 

    Oliver klagade också lite över att han var för försiktig i början av rallyt, men summerade ändå moget.

    Okej, jag håller på och lär mig!

    Att han inte behöver skämmas över sina tider tycker jag är uppenbart då M-Sports Adrien Fourmaux och Gus Greensmith bara är lite mer än halvminuten före Hyundai WRC Coupé #2.

    *

    Foto: wrc.com

    Trist start för Takamoto Katsuta/Aaron Johnston som redan på SS1 slog i ett vägräcke och förstörde framvagnen men omstart i morgon. Ännu tristare för Ott Tänak som verkligen inte har något flyt i år. 

    Foto: privat

    -Vi åkte av på SS4 och skadade bilen så vi kan inte fortsätta, förklarade Tänak.

    Kom troligen lite för fort, låste hjulen i gruset och allt ihop blev bara för mycket för mig att reda upp…

    Ott hoppas att skadorna inte är värre än att det blir omstart i morgon.

    *

    Klart besviken är Mads Østberg/Torstein Eriksen som ledde WRC2 efter fyra sträckor men på fem blev det punktering och hiss neråt.

    Ganska typsikt och summerar vår säsong, suckade Mads vid målet.

    Jag är mycket besviken, men vad är där att göra?

    Foto: Hyundai Motorsport

    Istället leder nu Eric Camilli, även han med Citroën och detta före en av dagens överraskningar, Teemu Suninen som gör första starten med Hyundai Rally2. 19,2 sekunder upp till Camili är inte mycket att snacka om med tanke hur struligt det varit för Teemu senaste tiden. Överraskar gör också tjecken Erik Cais som trea futtiga 1,3 efter Suninen i sin första WRC2-start med Ford Fiesta.  Åt andra hållet så överraskar Jari Huttunen som borde vara före Suninen med tanke på att han känner sin Hyundai så mycket bättre Ligger fyra och över en minut efter ledaren och har nu fått Østberg efter sig som sexa.

    *

    Stenhårt i WRC3 där Emil Lindholm ändå visar både snabbet och stabilitet. Även om både Pepe Lopez (trea) och tvåa Kajetan Kajetanowicz lett så är det ändå Emil och Reta Hämäläinen som leder efter SS5. Att Emil trivs som fisken i vattnet både med underlag, co-driver och sin Skoda är uppenbart och för Pierre Skytt avslöjade han även en hemlighet med ett stort skratt.  

    Foto: privat

    Jag tycker bättre om den spanska asfalten än det finska gruset, men det får jag nog inte säga!

    Fyran Chris Ingram är bara halv minuten efter och kan mycket väl han på pallen innan helgen är över. Junior-WRC domineras av britten Jon Armstrong som vunnit alla sträckor utom en. Tvåa är Sami Pajari och trea Lauri Joona.

    Foto: M-Sport Poland

    *

    Då blev det inte mer idag för den här ”25-öringen” och i morgon blir det ännu mindre då ingen tid för bloggskrivande lämnats av nyhetschefen. Vi ses på söndag.

    Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.