SBF förklarar Rally Sweden-affär, Salos bil uppgavs vara 200 kilo för lätt, SRC är startklar och f.d Hörby-vinnare återkommer till skånska RS-premiären.

Blogg

Nyheten med Svenska Bilsportförbundets övertagande av samtliga aktier i Svenska Rallyt AB  från Uvåns Näringslivscenter väckte en del reaktioner. Redan före att affären blev offentligjord fanns kritik mot att det smusslades i kulisserna och hävdades det, för att förbundets medlemmar inte skulle få möjlighet att agera. När det väl blev en allmän nyhet så blev kritiken från den här gruppen inte mindre. Å andra sidan fanns det även en hel del som menade att affären var bra för både förbundet och sporten. Dessa syftade på de betydande riskerna med att rallyt skulle kunna flyttas från landet om inte förbundet ställde sig bakom Rally Sweden. Likaså är detta en tämligen vanlig konstruktion i WRC-världen där närmaste bevis är Rally Finland där AKK Sport äger rallyt.

Nu har SBF tagit åt sig av kritiken och i går kom ”Styrelsen Informerar” i syfte att förklara affären. Man börjar med att konstatera att flytten till Umeå redan första året levererade succé. Nästa steg för SBF togs när FIA/WRC-promotorn utökade avtalet med ytterligare två år som blev ”sista klivet” för att köpa ut Uvåns Näringslivscenter. En bit ner i texten skriver Förbundstyrelsen: Att bli ensam ägare av Rally Sweden är ett stort åtagande, men det finns väldigt mycket potential i rättigheten och styrelsen är övertygade om att förbundet kan lyfta rallyt till ännu en högre nivå. Detta är en bra affär för svensk bilsport, både nu och över tid. Detta är en av de finaste idrottsrättigheterna att ha i sin verksamhet. Rally Sweden är viktig för hela vår sport, från den centrala verksamheten och hela vägen ut till de föreningar som har rallyt som en viktig intäktskälla.”. Man pekar även på att många olika förbund inte bara inom bilsport, äger sina stora mästerskapstävlingar i separata bolag inom verksamheten. ”Vi behöver helt enkelt anpassa oss till det samhälle vi som förbund befinner oss i. Bidragen från staten till idrotten står och stampar. Med färre totalt som idrottar i föreningar i Sverige, men där de som gör det vill utvecklas, så kommer även vi inom bilsporten att bli tvungna att hitta fler och starkare egna rättigheter för att säkra en trygg ekonomi till förbundet. Med starkare rättigheter och bättre ekonomi kan vi skapa fler och bättre arrangemang, utbildningar och tävlingar som kan locka fler att vilja vara en del av vår idrott.”.

Foto. Pierre Skytt

    Informationen avslutar Förbundstyrelsen med, ”Premiären i Umeå är över. Affären som gör Svenska Bilsportförbundet till ensam ägare av rallyt är klar. Nu väntar nästa spännande steg i utvecklingen av Rally Swedens framtida historia.”. 

    Om det är rätt eller fel av SBF att gå in som helägare till Rally Sweden har jag inte alls rätt kompetens att avgöra och frågan är vem som har denna kompetens i dessa oroliga tider?  Eller som min far brukade säga i liknande frågor, ”Var och en blir salig på sin tro…”.

    *

    Att Juha Salo blev irriterad efter uteslutningen från sin tredje plats helgens ”SM-ralli” i Kuopio är högst förståeligt. Efter tre körda sträckor vägde teknikerna bilarna och då var hans Skoda Rally2 inom godkänd vikt. Sex sträckor senare, alltså efter målgång görs ny vägning och då finner ansvarig vägare att ekipaget bantats ner med 200 kilo. Min första uppgift i bloggen angav att fattades 100 kilo, men på sin egen Facebook-sida skriver Salo att de som vägde, kom fram till det dubbla. Onekligen en remarkabel viktminskning på bilar som redan vid start oftast ligger väldigt nära minimigränsen. Vad är det som är så tungt dessutom möjligt att plocka bort mitt under tävling undras det nu från alla som sitter vid ringside? Jag blir inte ett dugg förvånad om Salo får tillbaka sin tredje plats… 

    *

    Med starten för Sydsvenska Rallycupen exakt en månad framåt, den 9 april med ”Simrishammnsmixen” kommer nu även den sista av det stora cuperna, Svenska Rallycupen med kompletta regler och tävlingar. Efter två inställda år laddar man om med sju deltävlingar där ”Götenerundan” den 7 maj är först ut. Geografiskt håller cupen sig ganska väl i Mellansverige precis som SSRC gör med tävlingar i södern. Regler och komplett kalender finns på svenskarallycupen.se

    *

    Idag kom ett kul namn till SMK Hörbys RS-tävling ”Bilmånsson Rallysprint” den 3 april, dalmasen Mats Myrsell som vann tävlingen 2018 med Morgan Hansson till höger.

    Foto: Tommy Svensson

    Då hette den visserligen ”Express-Specialen” men bansträckningen på industriområdet i Hörby var samma och som Myrsell körde 3,1 sekunder snabbare än hemmaidolen Tom Kristensson, då med Opel Adam R2.  Nu kommer Mats tillbaka med kartläsare Esko Juntilla men inte med värsting-Porschen från 2018 utan med en Porsche för Appendix K, en 911 Rsr.  Första danskar är även nu anmälda, Jørgen Hansen/Henrik Berg som kommer med sin BMW M3. Totalt finns idag 35 namn i anmälningslistan.

    Foto: Tommy Svensson

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.