SBF driver själv Rally Sweden, Gryazin hoppar av ERC av personliga skäl, fortsatt ludd från Paris, Salo bantade 100 kilo under finskt rally, Tom K. tänder ett ljus men trögt med anmälningar till barmraksäsongen...

Blogg

Alla minns väl i vilken svår ekonomisk knipa Rally Sweden/Svenska Rallyt AB satt i för ett drygt år sedan. En knipa där till och med Svenska Bilsportförbundet som en fordringsägare diskuterade att sätta vårt svenska VM-rally i konkurs. Problemet undanröjdes och nu tar förbundet nästa steg och kommer att framöver driva rallyt i egen regi.  Ett steg som blir möjligt efter köp av tidigare ägaren, värmländska Uvåns Näringslivscenter. Målsättningen menar förbundet är det för mig lite förvånade, att lyfta rallyt till samma nivå som Rally Finland. Förstår vad som menas, men tycker samtidigt att det känns lite som underbetyg åt Glenn Olsson & Co som i mina ögon absolut inte håller sämre klass än sina finska kollegor. SBF-ordförande Roger Engström förklarar sin syn.

Foto: Pierre Skytt

– Rally Sweden är svensk bilsports kronjuvel och är viktig för vår sport att ha kvar i Sverige. Detta är ett stort åtagande, men det finns väldigt mycket potential i rättigheten och vi är övertygade om att vi kan lyfta rallyt till ännu en högre nivå.

    Rally Finland lockar årligen runt 400.000 åskådare vilket i sin tur ger förbundet AKK en bra vinst.

    Det visar att det finns en väldigt stor potential i rättigheten och vi är övertygade om att vi kan lyfta Rally Sweden på flera plan. och rallyt är viktigt för hela vår sport, från förbundsnivå hela vägen ut till de föreningar som har rallyt som en viktig intäktskälla, menar Engström.

    Han poängterar att detta är bra affär för förbundet både nu och i framtiden.

    Detta är en av de finaste idrottsrättigheterna att ha i Sverige!

    Att nu driva rallyt egen regi innebär att SBF följer samma mall som många andra WRC-arrangörer redan gör, där det nationella bilsportförbundet själva står  som arrangör. Finland är ett sådant exempel och när rallyt flyttades från Värmland försvann också ganska naturligt tidigare ägaren Uvåns Näringslivscenters intresse. Med två nya år i WRC klara för Umeå från FIA ser man från Sollentuna ljust på framtiden.

    – Jag är otroligt stolt över hur vi alla gick samman och gjorde den första upplagan av Rally Sweden i Umeå till en succé. En stor eloge till hela organisationen och alla funktionärer som arbetat så hårt för att få flytten till Umeå på plats och sedan första året leverera en så fin paketering av Rally Sweden, menar Anna Nordkvist, Generalsekreterare på Svenska Bilsportförbundet.Foto: Tommy Svensson

    Att flytta från Värmland var ingen lätt sak för någon i den gamla organisation och allra minst för i Hagfors baserade Uvån.  

    För att rädda rallyt kvar i Sverige tog vi tillsammans med förbundet förra året det svåra beslutet att flytta arrangemanget från Värmland. För oss har det varit naturligt att efter det också jobba med en försäljning av våra aktier, säger Lars Sätterberg, VD på Uvåns Näringslivscenter AB. 

    Att affären varit på gång oh även grönt kritik har belysts på sociala medier under några dagar. Det har bland annat framförts  att affären verkar skulle ”smusslas undan”. Så blev det inte, idag lyftes täckelset från affären… 

    *

    Ryske WRC2-föraren Nikolay Gryazin som parallellt med Toksports Skoda-satsning även skulle köra full säsong i ERC men igår beslutade han att hoppa av helgens ERC-premiär.

    Foto: Red Bull

    Orsaken anger Gryazin som ”personliga skäl” men alla förstår att det är kriget i Ukraina som ställer till det. För FIA var det OK att han körde i Rally Serras do Fafe och likaså det portugisiska förbundet FPAK som till skillnad från SBF inte bannlyst förare från Ryssland och Belarus. Enda kravet är att deltagare från dessa länder uppfyller de tämligen mjuka kriterier som FIA ställer (se längre ner), ändå valde Gryazin att hoppa av. Även ryske Skoda-åkaren Alexander Rzhevkin väljer att inte köra ERC-premiären däremot har inte samma beslut tagits av deras landsman Dmitry Feofanov i ERC3, istället väljer han att tävla med lettisk licens. Lite försvarligt då kartläsaren Normunds Kokins är född och medborgare i Lettland .

    *

    Fortsatt så håller FIA kvar vid sin minst sagt luddiga inställning gentemot ryska och belarusiska bilsportutövare. Nu tycker man nog från Paris att man har ryggen fri när det skrivits ett omfattande dokument på tio punkter som måste uppfyllas för att tävlande från de båda länderna ska kunna göra så. För rally/rallycross gäller dokumentet i World Rally Championship, World Rallycross Championship, World Rally-Raid Championship, European Rally Championship och Middle East Rally Championship. I korthet går ”sanktionerna” ut på att man måste tävla under ”neutral flagg” och inte på något sätt visa samhörighet med de uteslutna länderna. Inte heller offentligt visa några ryska/belarus-symboler, färger eller flaggor  eller via sociala medier. Även kläder, bilar eller andra föremål i anknytning till utövandet måste vara fritt från nationella symboler.  Att använda RAF  som symbol blir inte heller längre tillåtet. Inga nationalsånger får spelas för de båda landen, inte heller får utövaren i intervjuer uttrycka stöd för något av landen.

    Foto: Opel Motorsport

    För mig känns allt onödigt krångligt, det enklaste torde ändå vara att som många andra förbund, bara säga tvärnej till tävlande från länderna. FIA avslutar sin ”kraftfulla ståndpunkt” med. ”FIA fortsätter att noggrant övervaka händelserna i Ukraina och förbehåller sig rätten att vidta ytterligare åtgärder eller genomföra ytterligare åtgärder i framtiden, inklusive alla nödvändiga åtgärder som krävs för att uppfylla sina skyldigheter enligt eventuella tillämpliga sanktionsregler och/eller avtal som FIA är part i.”. 

    *

    Det blev ingen pallplats för Juha Salo i lördagens ”SM-Ralli ABC Pitkälahti Kuopio”. Vid en teknisk kontroll efter målgång upptäcktes att hans Skoda Rally2 inte följde reglerna. Istället för att bli trea blev det uteslutning för den finska profilen och pallplatsen övertogs istället av Skoda-åkande Teemu Asunmaa/Ville Mannisenmäki. Det var när Salos Skoda skulle vägas vid målgång som det upptäcktes att den vägde för lite. Vissa hävdar till extremt pålitliga rallyt.fi,  så mycket som 100 kilo för lite, vilket i sammanhanget är extremt mycket. Än konstigare, när Skodan vägdes under tävlingen hade bilen korrekt vikt. Mätningen efter målgång accepterades inte av Salo Racing och därför har det lagts in en protest mot det hela vilket ska avgöras framöver av AKK Motorsport juridiska nämnd.

    Foto. Skoda Motorsport

    För segraren Emil Lindholm spelade inte Salos eventuella ”nolla” något alls, utan för honom är det mer av, ännu stabilare ”SM-ledning” på 61 poäng före Egon Kaur, på 53. Salo rasade från tredje plats till sjätte och har nu 33 poäng upp till starkt flyende Lindholm. 

    Skönt att avsluta vintersäsongen med seger och att behålla förstaplatsen i finska mästerskapen trots att  världssituationen inte tillåter något att fira för, menar Lindholm.

    Efter detta börjar Lindholm fokusera på grussäsongen i Finska Mästerskapet men före detta blir det start i WRC2-klassen i Rally Croatia. Då byter han ut Toni Gaardemeisters Skoda mot Toksports likvärdiga bil. Nästa tävling på finsk mark blir i Åbo den13–14 maj i ”SM Mad Croc Länsirannikko Rally”.

    *

    Med rådande världsläge, exploderande pris på för både el och drivmedel behöver man väl inte betraktas som en riktig dysterkvist om man säger, att mycket för närvarade känns lite olustigt.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Ett ljus i denna tunnel lär SMK Hörbys Tom Kristenssons tända i morgon när han aviserar nyheter för tävlandet under 2022. Att läget i världen inte underlättar jakten på samarbetspartners till rallysatsningar behöver man inte vara kandidat till Nobelpriset i ekonomi för att begripa. Ändå verkar Tom vara på väg att knyta ihop en intressant rallysäck, i morgon är det tid att avslöja första delen av trestegs-raketen…

    *

    Det går även trögt med anmälningar till de tidiga grusrallyna förutom då Bilsport Rallycups första deltävling, ”Rally Anderslöv” den 2 april. Här står antalet anmälda tävlande på 122 ekipage och inte förrän den 21 mars stängs anmälan.

    Foto: Tommy Svensson

    Betydligt lägre verkar intresset vara för SMK Hörbys premiär för RS-DM/Asfaltcup/Klassikernas Back & Sprintcup, ”Bilmånsson Rallysprint” den 3 april. Ganska direkt så kom där en ström anmälningar, men senaste veckan verkar rallykranen vridits åt. Strax över 30 anmälda känns inte alls som ”lapp på luckan” även om det ännu inte är någon ko på isen, då anmälan inte stänger förrän om nästan tre veckor. Inte heller till SSRC-premiären ”Simrishamnsmixen” den 9 april är det köbildning, 70 anmälda. Längre fram i tiden är det så dags för MAS Rallycup den 30 april med runt 60 anmälda till ”Rally Gotland”.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.