Sänkt hastighet på vintern!

Blogg

Som väntat så blev det många mail efter gårdagens inlägg om Motormännens undersökning som visade hur livsfarligt det är att köra dubbfritt. Flest mail i korgen från de som lovordar dubbfria däck, men även från några som är på min sida i frågan. Det man märker tydligt, är att de som kör utan dubbar är mycket mer aggressiva i sin argumentation än de som kör dubbat. Undrar vad det beror på?
En av besökarna i mailkorgen tycker ” lägg ner” och menar att jag får köra dubbat om jag vill. Han själv däremot, har fattat att utvecklingen gått framåt och kör utan dubb. En utveckling som gör dubbfritt till ett både säkert och miljövänligt sätt att köra bil på vintern, menar ”Dubbfrie-Nisse”. Motormännens undersökning sågas totalt, dock utan något argument. Inte så konstigt för det finns ju inga argument som stöder honom och hans kompisar!
Hitintills är det ju så enkelt att det är upp till var och en att själv bestämma vilka sorts vinterdäck du vill ha på din bil Men det som är skrämmande är den lobbyverksamhet som bedrivs av bland annat Vägverket och aningslösa politiker mot dubbförbud på vissa gator och vägar. Nu är det förbud på vissa gator i Stockholm, men vem vet till nästa vinter så är det kanske förbud i alla städer från Ystad till Haparanda. Nästa steg blir kanske ett totalt dubbdäcksförbud i hela landet om lobbyisterna, understödda av Dubbfrie-Nisse blir tillräckligt högljudda. För mig är detta en skrämmande framtid?
En anan mailare tyckte man skulle införa sänkt hastighet på vintern och så bara dubbfritt för miljöns skull. Låt mig först slå fast en sak, det finns ingen vetenskaplig undersökning som visar på att dubbdäcken ökar andelen PM10 partiklar (de farliga partiklarna som du andas in), det enda som finns är gissningar och modeller. Gissningar som Vägverket och politikerna upphöjt till sanning för att helt enkelt spara pengar på vägunderhåll.
För att återgå till mannen med förslaget om sänkta hastigheter på vintern. Hans förslag var att man skulle sänka 20km/timmen på alla vägar utanför tätorter. Alltså sänka till 90 km på motorvägsdelen av E22:an, 60 km Tollarp-Sätaröd och så 70 km på resten av vägsträckan. Detta skulle gälla från 1 december till siste mars oavsett om det var vinter eller ej och då skulle man klara sig fint med däck utan dubbar. Känns detta som ett bra förslag, mitten av mars, sol tio plusgrader och så 70 km på E22:an? Tror inte det!
I morse var jag i Lund och på väg tillbaka till Kristianstad hade polisen hastighetskontroll på nya 60 km sträckan genom Tollarp. En knapp handfull hade stoppats när jag passerade och några poliser stod och pratade med förarna. En knapp halvtimma senare var det dags för ny hastighetskontroll inne i Kristianstad, även här med stoppade bilar. Men inte vid någon av dessa stopp såg jag någon polis som satt ner och kollade däcksutrustningen…