Safarirallyt ska köras (?), J-WRC inleder med Rally Croatia, fyra olika Toyota innebär fyra Monte-segrar, Latvala ödmjuk ärar Mäkinen, Aaron berättar från högerstolen och firma Wallberg & Kruse har all anledning att vara nöjda!

Blogg

När belgiske borgmästare Bournonville igår uttalade sig angående att årets Safarirally inte skulle komma att köras tog det ”alichukua nyumba kuzimu” (swahili för: hus i helvete) i Kenya. Frågan är om det var ett sätt att hitta ny (läs bättre) tävlingsdag för Ypres Rallye som är planerat till mitten av augusti och detta samtidigt med många andra stora arrangemang i samma område. Krockar blir då oundvikliga vilket inte tilltalar någon och då drömmer man tydligen att kunna köra Ypres Safaris helg i juni istället, i och för sig även Ypres vanliga tävlingsmånad. Från Nairobi kom reaktioner direkt från tävlingsledare Gurvir Bhabra. 

Detta är grundlösa rykten och på den här sidan av ekvatorn har vi stor beredskap för Covid-19 när vi förbereder Afrikanska-mästerskapet och WRC!

To be contiunued…

    *

    Precis som jag trodde så blir det inte premiär för Junior-WRC förrän i deltävling tre, Rally Croatia den 22-25 april. M-Sport Poland tog som väntat beslut att hoppa över Arctic Rally Finland och väntar tills det blir bar asfalt kring Zagreb. Efter detta väntar ytterligare fyra deltävlingar på juniorerna i sina Ford Fiesta Rally4. Som tidigare är det fyra tävlingar som räknas med dubbla poäng i finalen och sedan poäng för varje sträckkseger under året. I fjol planerades även för deltävling i Chile men den låga och dyra resan har man nu lagt i soptunnan och koncentrerar sig klokt nog på Europa. Serien fyller 20 år 2021 där Sebastien Loeb blev förste mästare. I år innehåller J-WRC tävlingar förutom i Kroatien även i Portugal, Estland, Belgien och final i Spanien som för första gången körs enbart på asfalt och inte som förr med en grusetapp. Ifjol gick finalen på Monza och detta så sent som i början av december och hade så planen för 2021 med Rally Sweden som premiär inneburit bara två månader för deltagarna att sy ihop nästa säsong. Nu försvann som bekant Värmland och istället blev det lite över fyra månader mellan final och premiär och det som hände i fjol vill inte ansvarige Maciej Woda uppleva igen.

    I år vill vi försäkra oss att deltagarna får anständigt med tid på sig att förbereda för nästa säsong, därför körs finalen i mitten av oktober!

    Än är det inte många namn som sipprat ut som är beredda att axla Tom Kristenssons VM-mantel och definitivt inga med blågula flaggor på sidorutorna. Risken finns att serien blir utan svenskt deltagande, vilket så klart känns väldigt tråkigt.

    *

    Två veckor före Arctic Rally Finland körs det rally i Estland och Otepää och nu hoppas arrangören här att WRC-teamen tar chansen att träna inför det helt nya rallyt i Rovaniemi. 

    Vårt rally körs två veckor före Rally-VM i Lappland och detta är en fantastisk möjlighet för WRC-team att testa, menar arrangören.

    Inte bara WRC-förare kan lockas till tävlingen utan även finska förare då deltävling två i mästerskapet i Kouvola redan flyttas fram och körs nu efter Otepää.

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    När Sebastien Ogier och Julien Ingrassia gick i mål i det 89:e Rallye Monte Carlo innebar det parets åttonde seger i världens äldsta rally, 50:e WRC-segern. Dessutom för Toyotas del, den fjärde segern med fyra olika bilar. 1991 inleddes den framgångsrika eran med Carlos Sainz/Louis Moya och Celica ST 165. Två år senare 1993 var det Didier Auriol/Bernhard Occelli som fick ta emot pokalen framför Furstens palats och detta med en Celica ST 185. Ny triumf för Sainz/Moya 1998 och då med första versionen av Corolla WRC. Sedan rundade Ogier/Ingrassia av i år i denna ”Hall of fame” för Toyota med seger i en Yaris WRC.

    *

    De två första versionerna av Toyotas VM-vinnare finns hemma i Jari-Matti Latvalas garage och används från och till av honom i historiska rallyn. När han nu lagt WRC-hjälmen på hyllan blir dessa ”klassiker” lite av hans andningshål och en del av överenskommelsen med Toyota. När han erbjöds jobbet som efterträdare till Tommi Mäkinen så behövdes cirka 30 sekunders betänketid och det var under den tiden Latvala ställde frågan till Toyota-ledningen.

    Kan jag fortfarande köra historiska tävlingar med min Celica ST165?

    Svaret från andra sidan bordet var ”yes” och resten är som han säger historia. Redan den 13 februari i Mesikämmen Ralli  bara ett stenkast hemifrån Tuuri, i Ähtäri ska han och Juho Hänninen lufta den rödvita KAM-383.

    *

    Efter triumfen i Monte stod gratulanterna på kö för att hylla Latvala men ödmjuk som han är, tillägnade han Toyota-segern till f.d teamchefen Tommi Mäkinen.

    – Det var trevligt med gratulationer men vi måste komma ihåg personen som hade gjort allt hårt arbete. Vi får inte glömma att detta fortfarande är ett team byggt av Tommi, förklarade Latvala för DirtFish.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Han lyfte TGR till toppen, bilen, föraruppställningen och teamet fanns redan innan jag blev chef, jag har bara gjort en finjustering. Kanske kommer mer att förändras i framtiden men idag jag vet inte!

    Men det ingen kan ta ifrån Latvala är hans öppna personlighet vilket är stor skillnad mot mer traditionellt finske Mäkinen. Sebastien Ogier håller med.

    Jag har känt Jari-Matti länge, han är trevlig mot människor och är lätt att närma sig, menar Ogier.

    – För tidigt att säga hur han leder teamet under press, men jag är säker på att allt kommer att fungera bra.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Latvala i sin tur berömde alla sina förare men speciellt Kalle Rovanperä.

    Kalle var fantastisk redan från början med en fjärde plats en bättre än förra året. Nu har han bra utgångsläge inför Rovaniemi! 

    *

    Att det blev en bitter avslutning för Oliver Solberg och Aaron Johnston i Rallye Monte Carlo är nog alla överens om. På väg mot ”pallen i Rally2-klassen” så blev en lite sen inbromsning den svensk/irländska duons fall. När man ser bilden på Olivers Hyundai lite slarvigt parkerad i en högersväng utan möjlighet att backa upp ur det hala diket, dessutom ingen publik som kunde gett den helt oskadda bilen en knuff så att man kunnat fortsätta mot mål, klart som f-n det känns tråkigt.  Nu är detta historia och när Oliver och Aaron kommer till Arctic är det för första gången i år riktigt på allvar då det här ska räknas poäng i WRC2. Till Rovaniemi kommer man med extra råg i ryggen efter att ha haft förmånen/turen/smartheten att redan fått känna på sträckorna efter den starka tredjeplatsen när tävlingen för ett par veckor sedan kördes i finska mästerskapet. Detta borde rimligen ge Oliver ett litet övertag mot resten av gänget, möjligen undantaget teamkompisen Ole Christian Veiby och Jonas Andersson som även de körde samtidigt. Irländska ”Rally Insight” har känt Aaron på pulsen inför denna viktiga tävling där hans mest bestående minne är hur himla kallt det var.

    – Obeskrivligt!

    När du står i 34 minus iklädd föraroverall och tunna rallyskor är detta en f-bannat kall plats att vara på, menar snart 26-årige Aaron. 

    – Samtidigt en magisk plats för rally eftersom förutsättningarna är fantastiska. Ultrasnabba vägar med tjock is och så höga snövallar som är lite av din försäkring om det går lite snett…

    Han som så många andra för att inte säga alla, delar uppfattningen att det är synd att Rally Sweden tvingats ställa in på grund av Covid-19.

    Väldigt synd då rallyt körs bara en kort bit från Olivers hem och på hans favoritunderlag, det skulle ha blivit ungefär som Rally Ireland för mig!

    Aaron berättar även att kombon, Oliver, Aaron och Hyundai förbättras för varje SS-kilometer som körs. I Monte ändrades mycket, på varje service och transportsträcka så skruvades det på set up.

    Vi försökte förbättra och få bilen mer komfortabel och att känna oss mer ett med den, förklarar Aaron.

    Foto: Oliver Solberg Motorsport

    Aaron menar att alla R5-bilarna på marknaden är i stort sett jämnbördiga rent tekniskt men sedan är körbarheten beroende på vem som kör bilen olika.

    Du måste få till en egen set up och detta tar tid och kräver stor erfarenhet!

    *

    Lite kul med tanke på detta, är att läsa snabbe norrmannen Eyvind Brynildsen som på Twitter har lite personliga tankar om detta.

    Varför säger alla förare:

    Vi håller fortfarande på att utveckla bilen! (Killar, bilen är homologerad och testad)

    Vi behöver mer tid i bilen! (Killar, ni sitter i den där dj-la bilen varje dag i veckan) 

    Jag är inte van vid bilen! (Killar, det är ratt, växelspak, tre pedaler och en handbroms. Så snälla…)

    *

    Att lovorden haglade över SVT:s rallyduo Maria Wallberg och Jonas Kruse känns helt självklart efter årets sändning från Monte. Helt klart har trion (man ska inte glömma Johan Ejeborg som ibland ersätter Maria) lyft åtskilligt sedan man började jobba ihop och nu vet jag inte riktigt vad som skulle kunna förbättras. Att sändningarna även attraherar tvpubliken visar tittarsiffror för helgen om. 

    SS4 (SVT1): 311 000

    SS10 (SVT2): 114 000 

    SS13 (SVT2): 83 000 (Gick samtidigt som power stage i play)

    SS15 (SVT1): 435 000

    -Powerstage hade en räckvidd, dvs antalet tittare som såg tre minuter eller mer, på ofattbara 954 000. Känns som bra siffror och tack alla ni som tittade, hälsar Kruse. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.