Safari påminde om "Stubbarace" i Bjälkhult, Oliver gick in som åtta medan Ogier var snabbast på "ettan", folkfest i Nairobi något att ta efter för Umeå, Østbeg kör i Ungern, Andervang i Italien och syskonen Bäckman är i Portugal!

Blogg

Vill väl inte påstå att WRC Safari Rally Kenyas superspecial i dag hos mig framkallade för att citera Jonas Kruse,”glass och ballonger.  Istället fick jag mer känslan av att när jag och Roland Brorsson i hop med andra likasinnade eller skadade välj själv,  i början på 70-talet körde ”Stubbarace” på en nyskördad åker. För oss var det Ford Anglia som gällde medan kompisarna hade allt från riktig rallybilar till uttjänta ”två-takts Saabar”.

Foto: Privat

Oavsett så hade vi väldigt kul förutom kompisen som först sprängde kopplingen på sin Grupp2-V4:a men ändå lyckades gå till ”final”. Inför denna mer eller mindre  tvingade han en annan kompis att ”låna” ut sin mer moderattrimmade Saab, så att finalen mot en Volvo 142:a (tro det eller ej men varken jag, Roland eller Anglian tog oss till final) skulle kunna köras. Inget bra beslut då ”kompisen” lyckades rulla den lånade Saaben och därmed blev det Volvo som slutsegrare i detta ”Stubbarace”. För finalmotståndaren blev det en kostsam dag med kopplingsras och tillika även en grön tillknölad Saab som krävde omfattande insatser av en duktig bilplåtslagare. Precis den känslan från fältet i Bjälkhult  fick jag när WRC-gänget plus lite ”local Kenya hereoes” snurrade runt i dammet i de två spåren utanför Naivasha.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Ett sidospår men så klart kul att Oliver Solberg/Aaron Johnston lyckades komma tillbaka efter det bortslagna hjulet på shake down. I fajten mot franske talangen Adrien Fourmaux i WRC-Fiestan blev det värmländsk seger och Hyundai #2 var 1,7 sekunder före.

    Foto: Rallying Africa

    Detta innebar till slut åttonde plats för Oliver som dessutom inte delade min uppfattning om ”SS1 Kasarani” där han för första gången fick känna på grus under Hyundaiens Pirelli-däck.

    Sträckan var riktigt kul och det är stor skillnad att köra den här bilen på grus, menade Oliver vid sträckmålet.

    Helt klart blir det en fantastisk helg, mycket spännande!

    Snabbast över de 4,8 kilometerna var Sebastien Ogier, Toyota men bara 0,3 sekunder före Kalle Rovanperä medan tredje Toyotan med Elfyn Evans var 0,7 efter WRC-ledande Ogier. Alltså tre Toyota i topp innan Ott Tänak kom in som fyra men faktiskt runt 0,8 sekunder per kilometer långsammare än Ogier. I realtid skilde 2,5 sekunder och än värre för Thierry Neuville som var över sekunden per kilometer långsammare.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att 91-årige Sobieslaw Zasada fick till sämsta tid i gänget är inget att förvånas över, istället stor respekt över att bara kunna köra WRC-tävling vid den här aktningsvärda åldern. Redan i morgon klockan 07.09 startar rallyt på riktigt med 13,3 kilometer långa SS2 ”Chui Lodge” och där då Sebastien Ogier går ut först egenskap av VM-ledare.

    *

    Om jag nu inte käkade glass och blåste ballonger i eftermiddags så är det ändå bara att erkänna att Kenya har gått ”all in” när WRC återkommit till landet efter nästan 20 års frånvaro. Till skillnad från andra VM-tävlingar där bilarna rullar av startrampen följda av de närmast sörjande och sedan transport helt anonymt till första sträckan.

    Foto: Rallying Africa

    I dag var det annorlunda i Nairobi, bara detta att landets president Kenyatta skötte avflaggningen är imponerande, men efter detta hade man ”Regrouping” för att hela starfältet skulle köra i karavan genom staden inför tusentals jublande åskådare. Myndigheterna hade helt enkelt stängt av den 95 kilometer långa vägen till SS1 som nu kantades av publik.  Som en välkänd WRC-röst sa.

    Varför är det inte så här i alla tävlingar?

    Kanske ett tips för Umeå att ta till sig inför 2022…

    *

    Foto: privat

    Samtidigt med detta så kör två av topparna i WRC2 rally på helt andra håll. I Ungern och ”Mecsek Rallye” förbereder sig just nu Mads Østberg/Torstein Eriksen sig för start med TRT Europe Kft:s Citroên C3 Rally2. Framför sig har #1 C3.an tio specialsträckor på ungersk asfalt där kvaliteten på underlaget brukar skifta dramatiskt. Total 70 anmälda till rally och nästan uteslutande ungrare förutom Mads och Torstein.

    *

    Toksport WRT och Andreas Mikkelsens teamkompis i WRC2 Bruno Bulacia Wilkinson väljer att istället ladda upp med grusrally i Italien, ”San Marino Rally”. Dock inte med WRC-2 teamet Toksport utan Rally2 Skodan sköts av Meteco Corse SRL. Här är motståndet mer spritt vad gäller nationaliteter trots att det är deltävling i Italienska Mästerskapet för grus. Många tunga namn i startlistan som Giandomenico Basso, Fabio Andolfi, Andrea Crugnola, Umberto Scandola, Simone Campedelli med flera. Eller så kan man sammanfatta att alla italienska toppnamn är på plats bland de 85 anmälda.

    Foto: Kristian Lindberg

    Men även svenskt i startlistan genom #27 Stig Andervang/Robin Eriksson som låter RallyOnline.se sköta helgens Skoda Fabia Rally2.

    *

    Här hemma är det av föraktliga skäl tämligen lugnt på tävlingsfronten och då inte enbart på grund av pandemin, att arrangera rally eller annan bilsport under den tyngsta av alla svenska helger som Midsommar låter sig bara inte göras. Kan faktiskt inte dra mig till minnes att det någonsin arrangerats rally under den här magiska helgen, kans så klart ha fel…

    Utanför de svenska gränserna råder dock inte samma festyra och bland annat syskonen Andreas och Jessica Bäckman kör denna helg andra deltävlingen i VM-serien WTCR – FIA World Touring Car CupEstoril-banan i Portugal.

    Foto: FIA WTCR

    Spännande med ännu en ny bana att lära sig, så det kommer att bli viktigt att komma upp i fart så snabbt som möjligt, säger Andreas.

    Syskonen som tävlar för italienska teamet Target Competition i varsina Hyundai Elantra N TCR bilar hade en tung start på Nürburgring. 

    – Blir spännande med ännu en ny bana att lära sig, så det kommer att bli viktigt att komma upp i fart så snabbt som möjligt. Förra tävlingen för min del fick ett trist slut med en krasch redan i starten, så jag ser framemot att få komma tillbaka ut på banan och tävla igen. Jag tror även att denna bana kommer att passa oss lite bättre, menar Andreas.

     WTCR Race of Portugal 2021  blir även WTCR:s första besök på Estorilbanan.

    Jag känner mig väldigt laddad för en ny racehelg. Det verkar vara en teknisk bana utifrån vad jag har sett och kört på simulatorn med både snabba och långsamma partier. Jag tror och hoppas denna bana kommer att passa oss bra, så jag ser fram emot helgen, förklarar Jessica.

    Efter premiären ligger Jessica på 17:e plats medan Andreas är 22:a med 0 poäng.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.