Rysk seger i ERC-Liepaja, Veiby utesluten, svenskdominans i Autoglym Ralli, "Plombo" jäktade på Söderslätt, Kalle vann i Nyköping, fortsatt trögt med rallyanmälningar och Opel-bukett avslutar!

Blogg

Andreas Mikkelsen/Ola Fløene avslutade Rally Liepaja med två sträcksegrar vilket var en tröst om än klen, men ändå ett bevis på att han är på väg att hitta rätt känsla i Toksports Skoda Rally2.

Foto: ERC.com

Minuttillägget under fredagen gjorde att den andra plats som sträcktiderna borde gett, nu bara blev till en femte plats.

    En tuff helg och det var svårt förstå sträckorna som var riktigt utmanande, ungefär som första gången jag körde i Finland, förklarade Andreas.

    Foto: ERC.com

    Foto: ERC.com

    Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov hade uppenbarligen inte samma  problem och mer eller mindre dominerade i Lettland. Ledning från start till mål och bara tre tappade sträcksegrar visar att de ryske Polo-föraren var en värdig vinnare.

    En otrolig helg men det har inte varit något lätt jobb även om jag på slutet var mer ”relaxed”, var Gryazins analys.

    Jag är nöjd med,team och kartläsare, detta är nästan som ett hemmarally för oss och nu är det dags att fira!

    Hyundais WRC-åkare men här i i20R5, Craig Breen/Paul Nagle var de som bjöd tuffast motstånd och till slut skilde bara 17.3 sekunder till Gryazins fördel. För Breen var helgen en kombinerad tävling/däcktest för indiska MRF och där han konstaterade att både körning och däck blev allt bättre.

    Foto: ERC.com

    Vinnaren i premiären Rally Poland, Alexey Lukyanuk/Dmitry Eremeev med C3 Rally 2 skilde sitt tillkortakommande i Liepaja på startpositionen.

    Svårt att vara glad när man går ut först och helt omöjligt att få till några tider, menade Lukyanuk irriterat men efter att ha lugnat sig kom ändå.

    En fantastisk helg egentligen och ett njutbart rally. Trots allt kom vi på pallen och fick viktiga poäng…

    Ett stort steg framåt för spanjoren Efrén Llarena/Sara Fernandez, Skoda som slutade fyra.

    Vi är riktigt, riktigt lyckliga och tycker faktiskt att vi gjorde ett fantastiskt rally!

    Katastrofrally, summerade Ole Christian Veiby/Jonas Anderson sin comeback i R5-Hyundai och han syftade på de tekniska problem på bilen som man drogs med hela helgen där två sjätte tider av tio möjliga var enda ljuspunken för Veiby.

    Foto: ERC.com

    Men det skulle bli ännu värre när parets bil togs in för teknisk kontroll efter målgång där vingen bak inte uppfyllde kraven utan var 2,6 millimeter för låg. Inte nog med detta ”gigantiska fel”, teknikern hittade även ett par små hål i stödet som inte fanns med i homologeringen. Nu kom dock inte beslutet som en chock eftersom FIA-delegaten redan efter första etappen påtalat felen för Printsport som skötte Veibys Hyundai. Då gavs teamet 45 minuter på sig för att rätta till felaktigheterna men uppenbarligen lyckades inte detta, istället blev Veiby utesluten. Enda svenskbilen i rallyt, Printsports Skoda A-6547 hade Lars Stugemo/Kalle Lexe i hytten vilket till slut gav en total 24:e plats. En av sträckorna, den åttonde var också en riktig utmaning berättar Stugemo. 

    ”Flat out” och killarna i toppen är ”crazy” medan jag inte riktigt vet hur man kör så fort!

    Foto: Sunnyside Experience

    Något som däremot Stugemo/Lexe vet bättre än många andra är att sprida glädje runt sig och ”Sunnyside Experience-Skodan”. Följaktligen var analysen enkel för ”solskenet” i bil #30.

    Härlig helg, härligt rally och härligt väder!

    *

    Foto: Martins Sesks Rally

    I ERC 3 Junior blev det först en lätt  favoritseger genom Martin Sesks/Renars Francis men även här hade teknikerna en annan åsikt. Vid efterkontroll uppdagades att Sesks Ford Fiesta Rally4 hade en mot homologeringen utbytt intercooler. En intercooler som hade tre millimeter tunnare gjutgods än den som M-Sport Poland klassat in på bilen vilket resulterade i att Sesks blev diskvalificerad.

    Foto: ERC.com

    Istället gick segern till Jean-Baptiste Franceshi/Antony Gorgullio som trots ett tidstillägg på 1:10 placerade sig före Sami Pajari/Markko Salminen som då även hade rullat och tappade fyra minuter.

    Foto: ERC.com

    Tråkigt nog nådde inte Ola Nore Jr/Jørgen Eriksen målet utan fick bryta efter krasch på sträcka nio. Då låg Clio-paret på tredje plats.

    För ERC-debutanten Oscar Solberg/Dale Furniss blev det ett lite ovanligt problem när Oscar lyckades knäcka ratten i den nya Ford Fiesta Rally3 på sjätte sträckan.

    Lär mig mycket och det är jättekul, konstaterade Oscar som även skrivit ett stort tack på sina framskärmar till Oliver som gjort starten möjlig,

    Att där inte fanns tempo att hänga på rutinerade Ken Torn/Kannas Pauir i identisk bil är inget att säga om. Mellan de båda skilde nästan två och en halv minut.

    *

    Rally Liepaja är känd som ”högfarts rally” ändå var det få som bröt, eller exakt sju ekipage av de 60 startande. En som hade en jobbig helg vilket avslutades med en rullning var Hyundai Rally Team Italias Umberto Scandola. Problemen började när han stoppades av polisen efter att ha kört 75 km/t på en 30-sträcka. En timma senare kunde man via bilens GPS-system se att Scandola körde i 130 där det var 90 som hastighetsgräns. Totalt innebar detta lite över 2 000 euro i böter. Även tysken Fabian Kreim uppsökte den lettiska naturen med sin Polo. Det kom även en förklaring över varför SS3 och SS4 ställdes in på fredagen. Sträckan skulle ha körts inne i centrala Liepaja men där var så mycket publik att polisen blåste av det hela…

    *

    I finska Autoglym Ralli blev det flera svenska segrare och ännu mer glädjande alla åtta blågula bilar kom i mål. I den nationella klassen var Victor Karlsson/Jonas Magner vassast med sin Grupp H-Corolla och placerade sig även högt i totallistan. På andra plast mer svenskt, Mathias Engh / Johan Eriksson med Toyota Starlet och bara tiondelar före Thomas Israelsson / Bengt Lindblad medan Kent Nilsson / Mike Westerman slutar fyra. Klasseger för Fredrik Grahn/Stefan Olsson med Skoda R5 och sju sekunders marginal till hemmaåkaren Jussi Keskiniva. Trea och 20 sekunder efter Grahn kom Johan Rudengren/Christer Johansson och som fyra, Johnny Thyr/Emil Devell.

    Foto: Privat

    Värmlänningen Lars-Ove ”Biffen” Olsson/Torbjörn Johansson försvarade Opels ära och vann Appendix K-klassen med den fina Ascona 400:an. Även på andra plats blev det Ascona men då med finsk förare.

    *

    På ett soligt och varmt Söderslätt tog Rally Anderslöv emot 39 bilar när det var dags för premiär i Bilsport Rallycup. Så klart ett startfält som ingen, varken Trelleborgs MK eller BRC kunde vara speciellt nöjda med eller mer rätt, en klar besvikelse. Nu blev det ändå tävling trots att klubben redan före start förklarat att rallyt skulle medföra en ekonomisk förlust men något som man ändå ansåg sig ha råd med, enbart för att kunna återstarta rally efter pandemin.

    Foto: Kristian Lindberg

    Allra mest bråttom runt de tre sträckorna (alla kördes två gånger, alltså sex totalt) hade David ”Plombo” Lindström/Jessica Svensson. Den silverlackade 940:an var snabbast på fem av sträckorna vilket  gav ett respektfullt avstånd till tvåan från Arlöv, Ola Schönström/Daniel Ekdahl i en liknande Volvo. Ola i sin tur hade det tufft bakåt då SMK Hörbys ”grönpimpade” Volvo 940 med Lars Mårtensson/Lotta Hansson bara var 3,6 efter.  

    Foto: Henric Åkeson

    Men värre än både Ola och Lars var Morgan Olsson/Björn Jacobsson som gick in som tvåa totalt. Vimmerby-åkarens App. K-Volvo var värre än sina modernare kusiner och vann så klart också ”gammelbils-klasserna”. Sexa totalt och vinnare i C-förare 2WD blev Åtvidabergs Anton Måhagen/Joel Hallberg vilket imponerade storligen. Tätt efter både i klassen och totalt kom Lessebos Arvid Johansson/Alicia Jonasson och som trea nästbäste skåning, Stefan Kristensson/Rickard Nilsson. Den här gången hade Tomeilla-åkaren lämnat allt i 4WD-väg hemma och förlitade sig istället på en hederlig ”tvåförti”.

    Foto: Kristian Lindberg

    Foto: Kristian Lindberg

    I VOC-gänget var Dalbys C-förare Valentin Mårtensson/Tommy Gullberg vassast och kom i mål 2,6 sekunder före Rasmus Bengtsson/Sebastian Lindebergh, Älmhult.

    Foto: Henric Åkeson

    Måste även nämna vinnaren av Ungdomsklassen, Hannes Håkansson/Christer Håkansson, Asarums MS. Inte bara starkt att bli 20:e ekipage totalt, dessutom var man ofina nog att slå klubbens ordförande Åke Månsson/Bengt Karlsson med en ”Classic 240”. Visserligen med bara  0,3 sekunder, men ändå…

    Notabelt var även att bara två ekipage tvingades bryta rallypremiären. I ett av dessa satt BRC-profilen från Kullings MS Lars Engstöm/Kurt Vilsson när ett styrstav gick sönder på sträcka fyra. Då hade man häng på Plombo och bara 3,5 sekunder skilde. 

    *

    I Nyköping var Pierre Skytt vid ”ring side” och rapporterar från ”Gästabudstrofén Light”.

    När SMK Nyköping arrangerar tävling bjuds det alltid på det mesta rallysporten har att erbjuda, så även denna gång. Det varma och dammiga toppenvädret gjorde förareleganterna extra heta och lite lagom matta vid målgång, men glada över att få åka rally igen. Även om tävlingen var en ganska dyr start för 80 talet deltagarna var de idel glada miner.

    – Äntligen får vi tävla igen, så roligt, var återkommande kommentarer från de allra flesta.

    Foto: Pierre Skytt

    Suveräne Kalle Gustafsson, 19 åringen från Haninge MK med Magnus Nilsson vid sin sida i Ford Fiesta R5 var den starkaste av de annars rutinerade klasskamraterna. Kalle som endast kört sprinten i Eskilstuna för ett par veckor sedan och ett kortare test var mer än nöjd med resultatet.

    – Vi hade kört, kanske 30 km totalt med bilen, nu har vi kört det dubbla. Innan start räknade vi att tappa en sekund per km till Åkesson men det gick ju bättre än så, log en nöjd Kalle vid målgång.

    En stolt pappa Björn Gustafsson är engagerad i satsningen och var på toppenhumör,

    Det är svårt att smälta, men riktigt kul, sa Björn.

    Team Nybes Jonas Åkesson, Karlskrona AK och Maja Bengtsson i Fiesta R5 körde stabilt och snyggt men fick ändå stå tillbaka med 0,2 sekunder när unge Gustafsson briljerade.

    Foto: Pierre Skytt

    Eskilstuna MKs Per Göthberg hade lockat med sig SMK Hörybs Julia Thulin i sin Skoda Fabia R5 och fick till ett bra tempo, men tyvärr så blev det ett par ”nära ögat” upplevelser då Skodan hängde på trösklarna som gjorde att marginalen upp till segern blev dryga 30 sekunder.

    Men trots dom missarna är vi jättenöjda, Julia och jag har aldrig åkt ihop förr och egentligen så är det första testet på riktig väg, sa Göthberg vid målgång.

    I den tvåhjulsdrivna klassen kom bröderna Hampus och Pontus Jakobsson från arrangörsklubben i den vinstrika Toyota Corollan och satte återigen konkurrenterna på plats på hemmavägarna.

    Vi ser ut att vinna, om inte Hägg tagit tio på oss på sista sträckan, sa Hampus vid målet på SS4.

    Sexton sekunder bakom Jakobssons bröderna kom Niklas Hägg från SMK Hälsinge med rutinerade Toni Sundkvist i högerstolen som körde premiär med sin Toyota Corolla och tränade för Kils SM-tävling senare i sommar. Riktiga fighten utspelade sig mellan Hägg och trean Emil Karlsson.

    Det blev ett bra första test, riktigt riktigt roligt, sa semesterfirande Niklas.

    Hällefors Emil Karlsson med Jessica Larsson i Volvo 940 klarade tredjeplatsen men grämer sig säkert en del över den futtiga marginalen på 0,1 sekunder som det blev upp till tvåan Hägg.  I VOC, GrE och GrN så blev Linus Harling/Jonas Grönvall i Nissan Almera snabbast från Team Westom, före tvåan Patrik Fredriksson/Per Wiksten från Fryksdalens MK i Volvo 940. Bland de tre startande ungdomsåkarna kom två i mål och det snabbaste ekipaget heter Isak Reiersen med Andreas Amberg i VW Polo före tvåan Sebastian Jahnsson och Åke Jahnsson i VW Golf från Gnesta MK.

    Foto: Pierre Skytt

     En som också var nöjd med dagen var Dennis Rådström som med Johan Johansson i nya R5-Polon agerade föråkare i det publikfria rallyt. Utan att kunna vara på plats så lämnade som vanligt Rallyradion fullödig information om allt som hände med välkände Björn ”Nalle Johansson ute på fältet.

    Foto: Pierre Skytt

    *

    I fredags tog jag upp frågan om hur stort rallysuget i verkligheten är när vi nu börjat återstarta efter att pandemin dämpats. Helgens två tävlingar i Anderslöv och Nyköping var båda långt ifrån det faktum att gallring bland de anmälda skulle behöva tillämpas. Än värre ser det ut för Tomelilla MK:s ”Svampasprinten” nu på fredag som med sina 25 anmälda är långtifrån det i inbjudan angivna minimiantalet (40) för att tävlingen ska genomföras. Nu verkar även oron sprida sig till Hässleholms MK som fått klartecken från myndigheterna för ”Hässleholms GP” den 1 augusti. Här har man dock inte angett någon lägre gräns på antalet tävlande för att tävlingen ska köras, utan nöjer sig med maxantalet deltagare som är satt till 120 ekipage. Men än så länge saknas nästan 90 bilar för att nå maxantalet konstaterar klubbens ordförande CG Wilke.  

    – Vi ser nu fram emot att svenska toppförare också anmäler sig och idag är över hälften av de nu anmälda utländska tävlande!!

    Bland de senaste att anmäla sig är flitige gästen på Garnisonen Rune Danneborg som kommer med sin Fiesta WRC och då ställer Wilke frågan.

    Var är Jocke Grahn med sin WRC, du måste väl försvara din totalseger 2019!

    Garnisonen ingår även när Rally-SM kommer på besök den 10 september vilket Wilke menar borde locka SM-åkare till ”HGP”.

    Här borde svenska SM-åkare passa på att köra in sig på den nya banan…

    Jag förstår hur han tänker men samtidigt går detta lite stick i stäv med med skrivningen i Tävlingsinbjudan för EC Snapphanerallyt. Här står i klartext under punkt ”15 Särskilda bestämmelser”: OTILLÅTEN TRÄNING. TÄVLANDE SOM EFTER DENNA INBJUDANS OFFENTLIGGÖRANDE PÅTRÄFFAS PÅ BANAN KOMMER ATT NEKAS START.”. Jag vet inte riktigt hur man kommer runt detta och dessutom blir man inte bara påträffad på banan den 1 augusti, utan dessutom i färd med vad jag skulle betrakta som, ”Fullfartsträning”. Klubben förklarar även att Länsstyrelsen har gett tillstånd utan några som helst begränsningar vilket onekligen visar att myndigheterna i Skåne är väldigt välvillig inställda till rally. Anna NordkvistSvensk Bilsport har annars förklarat att rally klassas som ”Motionslopp” vilket då innebär en begränsning på  900 deltagare. Detta behöver man inte fundera på i Hässleholm för här nere knusslas det inte, utan här släpps rally helt fritt. Men klubben väljer ändå att vara försiktig förklarar tävlingsledaren Jonas Bengtsson,
    De skyltar som vi tryckte upp i fjol, ”Håll avstånd” skall  användas och publikvärdar skall be folk att inte stå för tätt där vi kan se dem.

    Även vad gäller anmälan, besiktning och servering strävar klubben att försöka göra så säker som möjligt menar Bengtsson med motiveringen.

    Trots att det är en månad till tävlingen så har inte alla fått sin vaccinspruta ännu! 

    Foto: Privat

    I går hyllades samma Wilke för ”Värdefulla insatser” i Bilsportarvet och för detta fick han ta emot KAK´s Guldplakett i samband med tävlingarna på Ring Knutstorp. Under året 2006-2019 var Wilke ordförande innan Janne Tromark till vänster tog över klubban. 

    *

     

    I fredags omkom värmländske VOC-profilen Fredrik Alin vid en trafikolycka utanför hemorten Åmål. Fredrik var flitig gäst även i de södra delarna av landet med sin röda Volvo 240 och körde till exempel TV-Svängen flera gånger.

    Foto: Hans Edvardsson

    Sista gången 2018 fick han tråkigt nog bryta med elfel medan det gick bättre två år tidigare med klasseger. Alla tankar går nu till hans närmaste i deras stora sorg.

    *

    En lång Motorbloggen som avslutas med en härlig bukett med olika Opel-modeller.

    Foto: Kristian Lindberg

    Foto: Torsten Haapala

    Foto: Henric Åkeson

    Foto: Kristian Lindberg

    Lite som plåster på såren då det kommande vecka är inplanerat lite av en ”road trip” vilket får till följd att att det inte blir något skrivande för min del förrän till helgen. Ha en skön sommar…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.