Rykte kring Olivers "icke start", Hyundai kör med rutinerad trio, "Kajto"siktar på WRC3-seger, första motgången för Rally Croatia, två nya namn klara för STCC och Eklund-körd MG Metro till salu.

Blogg

Gårdagens snackis nummer ett var nog det tämligen oväntade beskedet att Oliver Solberg avstår WRC Rally Croatia. Ett besked som togs emot med förvåning då detta innebär att han redan hoppat över tre tävlingar i WRC2 som han ändå pekat som mål att vinna 2021. Återstår i VM-serien gör nio tävlingar om nu alla med tanke på Covid-19 kommer att köras vill säga. Spekulationerna vad som ligger bakom var åtskilliga, men det är nog ändå så att att Petter, Oliver och ansvariga i Alzenau har full koll på läget och vet vad dom gör. I dag presenterade Hyundai sin line up för Rally Croatia och det blev som förväntat, Ott Tänak, Thierry Neuville och Craig Breen. Annars var detta ett spår i ryktesfloran, att Oliver redan skulle få plats i WRC-teamet och att det var därför han stod över Kroatien och WRC2. Andra menar att Oliver kommer att avsluta WRC2-säsongen efter Sardinien och istället avsluta året med att köra WRC-i20 som träning inför 2022. 

Foto: Hyundai Motorsport

Mer tänkbart är nog att ”the crew” bakom har analyserat läget för trots allt oerfarne Oliver. I den analysen har tror jag då framkommit att i tävlingar där både regerande mästaren Mads Østberg och främste utmanaren på titeln i år, Andreas Mikkelsen kör blir det tufft att vinna. Istället chansar man på att hitta tävlingar utan den norska duon. Nu kliver inte Østberg och Torstein Eriksen in i WRC2 förrän i Kroatien med sin ungerskt drivna Citroën C3 Rally2  och efter detta blir det mycket rally för ”The Champ”.  Att Oliver hoppar över Kroatien är kanske inte så konstigt då han på asfalt är grönare än konkurrenterna, men när det kommer till grus som i Portugal, Sardinien, Estland och Finland är han mer jämspelt med de norska hoten. Med andra ord så tror jag Oliver lämnar bänken till Portugal i mitten av maj och sedan kör resterande grustävlingar möjligtvis med undantag att han hoppar Safarirallyt i juni.

    *

    I fjol slutade Polens nu levande störste rallyförare Kajetan Kajetanowicz trea i WRC3 detta efter att i flera år vunnit ERC. Nu vill han visa att han kan vinna även i WRC-sammanhang och planerar att köra sju deltävlingar i WRC3 med Skoda och som vanligt med stöd från statliga oljebolaget Lotos. 

    Foto: Lotos

    Säsongen 2021 ser ut att bli ännu tuffare än förra året, menar ”Kajto”.

    Dock en sak som jag betvivlar med tanke på att hans främsta utmanare då, Jari Huttunen, Marco Bulacia Wilkinson och Oliver Solberg alla växlat upp till WRC2. 42-åringens bil blir en Skoda Fabia Rally2 som sköts av spanska teamet Race Seven.

    *

    Igår kom första bakslaget och förhoppningsvis också sista för arrangören av Rally Croatia, man tvingas plocka bort första publiksträckan som skulle körts i anslutning till serviceplatsen i Zagreb. Klart är också att på ”Zagreb Servicepark” inte kommer att släppas in någon publik. Än hoppas arrangören att kunna köra med åskådare, kanske begränsad men ändå inte helt utan. Men Corona-läget förvärras stadigt i landet så ett förbud kan komma snabbt, kanske så sent som in tävlingsveckan som är vecka 16. Många är spända på hur sträckorna kommer att se ut och den slovenske rallyjournalisten Gregor Pavsic har nu kört genom och videofilmat alla tio sträckor oc berättar att det finns många trånga kurvor men även snabba bitar.

    Foto: Gregor Pavsic

    Mycket varierande, hal till grov asfalt, från relativt breda vägar till mycket smala vägar, flera förändringar i rytm, underlag och vägförhållanden. Detta borde vara en stor utmaning för alla, menar Pavsic

    *.

    Idag är det 10 veckor kvar till STCC TCR Scandinavia intar Ljungbyhed Motorpark för sin premiär. Har varit ganska lugnt på förarfronten även om vissa team presenterat namn för 2021. Men hos Eslövsbaserade Brink Motorsport har det varit väldigt tyst om hur man tänker följa upp andra platsen i Teamästerskapet 2020? Att det blir en fortsättning är jag övertygad och i ”Brinkarnas” fall kör jag på att ”hälsan tiger still”. En som fortsätter i samma team som i fjol är Albin Wärnelöv och då för Experion Racing Team i deras Hyundai i30 N TCR. Fjolårets 12:e plats ska förbättras rejält är det tänkt.

    Foto: STCC

    Nu har vi lärt oss den nya bilen och har bättre koll med data från varje bana, säger 33-årige Wärnelöv.

    Vi har saknat två, tre tiondelar och vi arbetar metodiskt för att minska det avståndet för att kunna ta oss in i topp fem på en konstant nivå. Vi kommer att börja testa så snart vädret tillåter.

    Experion Racing tittar på att ge Albin en teamkompis och då gärna en med större erfarenhet. 

    Hugo Nerman kommer att anta 2021 med Kågered Racings Volkswagen Golf GTI TCR med hjälp av nya samarbetspartern AD Bildelar.

    Foto: STCC

    Att komma in som ny förare hos Kågered Racing känns kul och otroligt stimulerande, menar Nerman.

    – Från första mötet har det känts bra och Micke Kågered tillsammans med teamet har stora erfarenhet inom motorsport vilket gör att vi kommer kunna få ut max ifrån mig varje helg.

    Senast 21-åringen körde STCC var 2018 och då för Kristoffersson Motorsport.

    *

    I dag ligger en riktigt läckerbit ute till försäljning på eWRC:s köp och sälj sajt. En Grupp B MG Metro 6R4 klädd som när Per Eklund/Dave Whittock körde bilen i finska ”1000 Lakes Rally” 1986. En sjunde plats blev resultatet då och efter detta ställdes bilen in eftersom Grupp B förbjöds året därpå. Nu ligger den ute för ett begärts pris på 2,5 miljoner svenska kronor.   

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.