RX-Klara testar med "El Matadore", Veiby kör WRC-Hyundai i Frankrike, nervöst med publik i Monza, Stugemo/Lexe avslutar i Toscana, Safari vill ha Loeb, final för VEC och första el-cupen i rally avslutas!

Blogg

Helt omöjligt att börja Motorbloggen med något annat än Klara Anderssons ”Rookietest” i hop med ACCIONA I SAINZ XETeam och att det blev ståpäls över hela kroppen (vilket inte säger lite) när jag såg bilden på henne i mitt FB-flöde i hop med ”el Matador” Carlos Sainz. Redan igår skrev jag om detta men när jag idag ser henne i samtal med spanska WRC-legenden, ja då blev jag som klubbkompis till Klara tårögd.

Foto: Acciona

Är man dessutom lite generös och kallar mig ”ledare” i klubben så svindlar tanken att medlemmar som jag/SMK Hörby ytterst minimalt ska tilläggas, hjälpt i karriären plötsligt befinner sig i de allra översta höjderna inom motorsporten. 

    Foto: Acciona

     Samma känsla infann sig även när Tom Kristensson först passerade Opel Motorsport sedan M-Sport Poland innan det blev WRC2 och M-Sport Ford i år. För mig och säkerligen många andra i klubben är detta långt över vad vi i vår vildaste fantasi ens kunnat fantisera om. I vår värld var istället och i bästa fall DM-guld sådant som normalt hyllades på årsfesterna och nu plötsligt är SMK Hörby-förare på helt andra nivåer. Inte riktigt lika högt är ännu inte Joacim Kristiansson (SM-guld i Asfalt SM) och Victor Hansen (SM-silver i rally) men vem vet, inom en snar framtid kanske händer samma sak för dom. Åter till ExtremeE-testen med Odyssey 21 och Klara. 

    Fantastisk upplevelse men även en tuff utmaning, menar Klara efter att ha känt på Extreme E-bilen på Sardinien.

    Väldigt nöjd med dagen och är så tacksam mot Carlos Sainz som gav mig denna möjlighet!

    Klara tackar även Svensk Bilsport för deras support.

    *

    Nu är snart FIA:s överdrivet hårda straff som drabbade Ole Christian Veiby i samband med WRC Rally Portugal. Veiby följde enligt egen utsago de direktiv som arrangören ställde när han drabbades av Covid-19 något som dock FIA inte höll med om. Ett halvt års avstängning från WRC är snart till ända och helgen 12-14 november är Veiby anmäld till  Rallye Terre de Vaucluse 12-14 November.

    Foto: Hyundai Motorsport

    En tävling i franska grusmästerskapet och där han kommer att köra en WRC Hyundai i20. Kartläsare är inte presenterad men ett bra tips är nog Jonas Andersson som åkte med i de tre avslutande NM-tävlingarna där det också blev tre raka vinster.

    Mycket spännande, förklarar Veiby. 

    Blir inte heller förvånad om det blir de här två som kompletterar Oliver Solberg/Craig Drew i 2C Competion och ACI Rally Monza. Utmanar om ratten gör möjligtvis Teemu Sunninen men det finns nog en viss risk/chans att Andrea Adamo väljer att låta Teemu köra sin sig på Rally2-i20 inför full säsong 2022. Dessutom ser jag det som ett tecken när Mona-arrangören använder just en bild Veiby på sin hemsida…

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    På tal om WRC-finalen på och runt omkring legendariska Autodomo Nazionale di Monza blir det nu med publik till skillnad mot ifjol då Covid-19 härjade som bäst. Detta har tydligen gjort arrangören lite nervös  och nu vädjas att åskådarna ovillkorligen måste följa alla säkerhetsanvisningar som kommer att presenteras. Följs inte dessa eller funktionärernas uppmaningar, kommer sträckan att stoppas omedelbart hotas det med. Ytterligare en faktor spär på nervositeten och det är det nyckfulla vädret i Lombardiet mitten av november. I fjol snöade det bitvis vilket inte alls är ovanligt och normalt sett är det minusgrader i området på natten. Blöt, kanske även snötäckt asfalt och minusgrader är väldigt sällan en bra kombination för rallybilar på asfaltdäck. Fråga Elfyn Evans, han minns säkert detta väldigt väl från i fjol…

    *

    Foto: Sunnyside Experience

    Mer Italien och under Allhelgonahelgen kör Lars Stugemo/Kalle Lexe för deras del årets sista tävling. Med en Hyundai från italienska HMI startar man i Rally Liburna Terra som körs med tio mil grussträckor i berömda Toscana. 

    *

    I Kenya jobbas det stenhårt för att etablera Safarirally till ett rally som alla stjärnor måste ha kört minst en gång. Sebastien Loeb snart i en Ford Puma Rally1 om ryktena stämmer, är en förare som arrangören nu lobbar för att komma till Kenya i sommar. Om han och  Daniel Elena åker dit så blir det inte debut, redan 2002 åkte man Safari med en Citroën Xzara WRC vilket slutade med en sjätte plats medan Colin McRae/Nicky Grist vann. 

    *

    I helgen är det final för Volvo Euro Cup i tyska Sachsen Rally i Trabants hemstad Zwickau. Totalt elva VEC-tävlare finns på plats varav tio med gulblå flaggor på bilarna, medan holländaren Michael Harmsen sticker ut med en röd/vit/blå flagga på sin Volvo 740. Dessutom med något så exotiskt som kartläsare från Kanada, Tiffany MacDonald. Sticker ut gör även VEC-general Ted Malm som är med i gruppen ”Våga vägra 940” och är ensam med att köra ”riktig” VOC alltså en Volvo 240. Ted och fru Katharina genrepade genom att köra med nya vita VOC-vapnet i Kristianstad och ”Lelles Rallysprint”, där en tuff backning och lite kontakt med kluriga banmarkeringar gjorde att placering blev blygsam. Men stämmer talesättet om ”dåligt genrep innebär succé på premiären” så blir det troligen seger i Zwickau… 

    *

    I tävlingen är det även final i nya elbils-klassen  ADAC Opel eRallye Cup där det tävlas med Opel eCorsa. Klar segrare är redan fransmannen Laurent Pellier/Marine Pelamourgues som tagit full pott i alla deltävlingarna. Totalt 12 anmälda i klassen som bara kör åtta av de tolv sträckorna. Nya namn är danskarna Mikkel Njor och Karsten Isaksen och att Mikkelsen fått draghjälp av att i fjol utses till ”Årets Talent” är tämligen klart. Opel Motorsport har nämligen uppmärksammat den unge dansken och ser nu till att han får känna på framtidens rally…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.