Rovanperä vill studsa tillbaka i Kenya, "2x Victor" en av tio i Liepaja, Tom K. ska mäta sig med WRC-Paddon, ingen midsommar för Mille och Julia, Tidemand kör SM på Sviestad och varför inte göra något bra istället för "hitte på"..

Blogg

0.gifAtt det vilar tryck på Kalle Rovanperäs axlar  i helgens WRC Safari Rally Kenya går aldrig at. snacka bort. Som VM-ledare går han ut först i det tuffa rally och målsättningen är så klart att samla så många nya poäng som möjligt, men det blir inte enkelt menar Kalle som har Jonne Halttunen vid sin sida som vanligt.

Foto: Toyota Gazoo racing

– I fjol blev det ett bra rally för oss totalt sett, vi hade bara lite otur att köra fast i slutet av fredagen. I år ska vi försöka undvika sådana saker och tackla evenemanget på ett bättre sätt, hoppas Kalle.

    Jag tror att Safari kommer att bli intressant  och så klart vill vi studsa tillbaka efter Sardinien som kanske inte blev ett så starkt rally för oss som vi ville att det skulle vara!

    Årets upplaga ser ut att bli torrt och då finns även massor av löst grus i de djupa spåren plus många stora stenar. Ändå menar Kalle att det inte är lika negativt att spåra som det var på Sardinien.

    I Kenya hoppas vi inte förlora lika mycket tid men så klart, ett speciellt rally som man måste närma sig lite annorlunda…

    Under reken har man också sett hur svårt det kan bli i rallyt som startar redan på torsdag. Teamchef Jari-Matti Latvala saknades på Sardinien men är nu åter tillbaka hos TGR och fortsatt med Kaj Lindholm vid sin sida och analysen är klockren.

    Sträckorna kan se bra ut under rek men när det sedan blir tävling är de helt annorlunda. Plötsligt kan det vara djupa hjulspår där det är mjukt och sandigt vilket gör att du blir ”stuck”, det som hände Kalle i fjol…

    Foto. Toyota Gazoo Racing

     Från Safari Rally Kenya blir det inte lika omfattande sändningar från SVT som vi varit vana vid sedan Oliver Solberg klev in på scen. I helgen blir det enbart sändning från power stage ”Hells Gate 2” på söndag klockan 12.45.

    *

    I ERC Rajd Polski slutade ”2xVictor”, Victor Hansen och Victor Johansson, SMK Hörby/Ryds MK femma i klassen ERC4 Junior, ett rejält kliv framåt i jämförelse med premiären på Kanarieöarna. Nu väntar ”TET Rally Liepaja” i Lettland  och här har man sällskap av totalt nio andra juniorer och där ERC-ledande fransmannen Laurent Pellier/Marine Pelamourges med Opel Corsa Rally4 finns med. Nu tror jag inte att han blir svårast att hantera för svenskarna utan detta blir säkerligen istället SSR-vinnaren, 19-årige  Toni Herranen/Mikko Lukka. Kanske har rullningen i Pohjanmaa SM-Ralli i förra helgen dämpat lite av gasglädjen i Fiestan vilket i isåfall säkerligen mottages tacksamt av klasskompisarna…

    *

    I Liepaja kör också Tom Kristensson/Andreas Johansson med Hyundai R5 från Kowax 2BRally och kul att se att arrangören lyfter fram både Tom och Victor på sin hemsida. Nu får de båda ändå ursäkta, men till rallyts stjärna får jag nog ändå utse f.d WRC-föraren hos Hyundai, nyzeeländaren Hayden Paddon med sin vinodlande kartläsare John Kennard.

    Foto: Hyundai NZ

    ”The Kivwi” har inte på något sätt gett upp hoppet att kunna återvända till WRC och starten i Liepaja är en del av planen för comeback. Med sitt intima samarbete med Hyundai-importören på ön som ska husera WRC Repco New Zealand sista helgen i september hoppas han få köra en Rally1 i20 på ”home soil” när WRC återvänder till ögruppen i Stilla Havet.  Redan i helgen startar paret sin ”Europe Tour” genom start i Italien och hundra bilar stora  ”Rally di Alpa” med R5 i20. Därefter Liepaja innan det är WRC2 och Rally2-bil i WRC Rally Estonia och WRC Rally Finland.  I Liepaja får han dock nöja sig med en Hyundai i20 N Rally2 och blir en av fyra förare som kör koreanskt Tom, Nil Solans och finska hoppet Riku Tahko fullbordar kvartetten.   

    *

    Något midsommarfirande blir det inte för SMK Hörbys just nu superheta co-drivertalang Julia Thulin. Istället sätter hon sig återigen i Mille Johanssons Ford Fiesta Rally4 för ny deltävling i Slovenska Mästerskapet. Den här gången körs deltävling tre i Kroatien och då ihop med landets eget mästerskap. Med värmeböljan som råder just nu kring Medelhavet lär det bli en tuff utmaning för Mille och Julia.

    Foto: Uroš Modlic / Foto Modlic

    Det pratas om att det kan bli upp mot 40 grader, så det gäller att förbereda sig med att dricka mycket och träna så vi är i bra fysisk form, konstaterar  Mille.

    I ”INA Delta Rally” med HQ i Zagreb hoppas den unge Katrineholmaren på bättre flyt än senast då man tvingades bryta efter att ett oväder dragit fram och ställt till problem för deras IK Sport-Fiesta.

    Under natten till lördag hade det regnat kraftigt och massa sten och grus hade sköljt ut på vägen, berättar Mille.

    När vi kom fram till svängen låg det sten som inte var där när vi körde igenom sträckan och skrev noter. Framhjulen hamnade på rullgrus och vi gled av vägen in i en höbal och tävlingen var över.

    Foto: Uroš Modlic / Foto Modlic

    Då hade man hunnit med en sträckseger och ledde klassen (Slovenia Junior) men ändå menar Julia att det inte var någon bortkastad helg.

    Tillsammans har vi dragit extremt mycket lärdomar och visat att vi kan följa vår plan, vilket är en liten seger i sig, menar Julia.

    – Vi förbättrade oss 10 sekunder på fredagens andra sträcka, medan alla andra försämrade sina tider. En bra helg överlag, och vi tar med det vi lärt oss till framtiden!

    Mille håller med.

    – Känslan under fredagen var riktigt bra och vi var snabbast, så det var skönt att få ett kvitto på att farten finns där på både torrt och vått.

    Foto: Rallye Team Kramer

    Totalt 19 Rally4/R2-bilar är anmälda i det 61 bilar stora startfältet. Bland de 19 i klass 2 finns även Danmarks motsvarighet till Julia, Jeanette Kvick Andersson. Som vanligt sitter hon hos Alfred Kramer jun. i en Peugeot Rally4. Först ut i rallyt är en annan österrikare, förra helgens totalvinnare i ”Hirter Rallye St. Veit”, Simon Wagner. Då körde han Skoda Rally2 men byter nu till Rally4-bil och Peugeot. Med denna ska han och övriga köra drygt 15 mil asfaltsträckor med början på lördagskväll.

    *

    På onsdag i nästa vecka är det dags för motorsport i ”SM-Veckan Sommar” med rallysprint på Sviestadbanan utanför Linköping. Medan motsvarigheten i vintras enbart intresserade närmast sörjande är det betydligt bättre för sommarvarianten. Över femtio anmälda och om jag inte minns fel runt dubbelt så många som i Morjärv och med en riktig stjärnanmälan på slutet.

    Foto: Kristian Lindberg

    Pontus Tidemand/Morten Erik Abrahamsen fick lite feeling  med andra platsen i Rally Arvika och ska nu försöka få till ett SM-guld (vilket totalt  i ordningen 2022 det blir av alla som delas ut, är nästan omöjligt att räkna). Banan som Tidemand med Skodan ska köra består av både grus och asfalt, tre kilometer lång och körs tre gånger. Först kval och sedan final för det av mig starkt applåderade, bara två klasserna, 2WD och 4WD, svårare behöver det inte vara. Pontus har i 4WD 17 medtävlare och där det finns en hel drös tuffa utmanare och där jag bedömer  kvintetten Mattias Adielsson, Jari Liiten, Jonas Åkesson, Kalle Gustafsson och William Binbach som farligast. WRC-Fiestan hos Michael Wickström kan inte räknas bort och spännande blir att se hur Team Nybes Christoffer Haglund trivs i sin från finska Printsport inköpta VW Polo R5. På tal om spänning, hur snabb kommer SM-ledaren i Int.2WD Albin Nordh bli i sin Skoda debut? Det skånska intressera knyts till asfaltexperten Rolf och Tobias Grybb från Hässleholm. ”In the good old days” var Rolf en fena även på grus fast det är klart, då körde han Opal Ascona

    I 2WD är det svårt att plocka ut favoriter bland de över 30 anmälda. Är dock säker på att ”back-experten” Johan Eriksson är i final med sin udda Saab 9-3T. Likaså Grännas Tobias Petersson med Golf och även trion, Daniel Röjsel, Victor Karlsson med SM-vinnaren i vintras Isac Nordström. Att elbils-åkande Calle Carlberg kommer att vara snabb i sin lånade BMW M3 är odiskutabelt. Dock lär han snabbt märka att det är en viss skillnad mot att köra Opel Corsa om än med elmotor. Sprint i tv är inget som lockar skåningar och enda med rödgul anknytning är Erika Ledin, SMK Hörby som sitter i  värmlänningen Gustav Johanssons Golf. En position som ställer krav då Gustav var en halv sekund från seger i Morjärv. Boende på skånsk-småländska gräsen så utnämner jag även Peter och  Danny Holgersson till skåningar med sin färggranna Ford Escort.

    Foto: Tommy Svensson

    Kan inte låta bli utan att återigen fundera på hur mycket bättre allt hade varit om onsdagens tävling varit en del av SRM:s båda SM-serier i sprint. Tiden vore perfekt som final för Asfalt SM och lika perfekt som premiär i Grus SM. Tänk att fått hela Sprint-gänget till Sviestad, vilken skillnad mot hur det nu troligen blir efter att ha kollat på anmälan till Grus SM. I SM-klasserna är idag 18 anmälda viltet är lite för dåligt med tanke på att bara fem dagar återstår innan Älmhults MK drar repet.   Nu vet jag att SVT vill kunna kora Svenska Mästare i direktsändning vilket inte alls är något problem om det vore final i Asfalt-SM. Däremot är det knepigare med en premiär, men om regelmakare och SVT gemensamt satte sig ner och snackade skulle nog även detta kunna lösas. I potten ligger riktigt heta och statusfyllda mästerskap istället för som nu, mer ”hitte på”, så tänk gärna över detta till 2023…

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com