Rovaniemi ersätter Värmland i WRC, Estland utmanar, Borja hos Sordo, Sunninen fick testa, Lindholm expertfavorit i Arctic, Opel i Älmhult och vem kör PV:n?

Blogg

Då lyckades FIA, WRC och AKK Sport sy ihop paketet så att Finland står som värd för årets enda renodlade vinterrally i VM-serien. Den 26-28 februari körs ersättaren till Rally Sweden med Rovaniemi som centralort till rallyt som nu är döpt till Arctic Rally Finland.

Foto: wrc.com

Beslutet innebär att Finland kommer att köra två VM-rallyn 2021 och som vanligt är det Neste Rally Finland till sommaren som är det andra. Nu blir det lite ”sprintstuk” över rallyt som inleds med shake down på fredagen och så en eller två sträckor på kvällen. På lördagen körs tre sträckor och alla två gånger medan rallyt avslutas på söndag med två sträckor som även de körs två gånger och sista som  ”power stage”. Totalt tio sträckor på 260 kilometer och om det blir med eller utan publik avgör myndigheterna när det är dags och då helt beroende på hur Covid-19 utvecklas. Promotorn Jona Siebel förklarar sig imponerad över hur AKK Sport (Finska Bilsportförbundet) agerat men även gensvaret från staden Rovaniemi bidrog starkt till lösningen. 

    Det har varit ett race mot tiden då rallyt startar om 44 dagar men vi är säkra på att AKK inte kommer att låta någon sten vara orubbad för att garantera ett minsta lika bra arrangemang som man har med Rally Finland på sommaren, förklarar Siebel.

    Även FIA:s Yves Matton applåderar den finska insatsen.

    – Jag vill tacka AKK för deras beslutsamhet och proffsiga inställning som gör det möjligt att köra deltävling två i WRC när Rally Sweden tvingades att ställa in.

    Att köra rally kring polcirkeln har länge varit lite av en exotisk dröm för Matton.

    Här är förutsättningarna lovande för att kunna bjuda på ett optimalt snörally!

    Riku Bitter, VD i AKK Sports menar att WRC i februari kommer troligen att precis som helgens rally bli utan publik. Ett svårt avbräck ekonomiskt speciellt om även Rally Finland till sommaren riskerar att även detta köras utan möjlighet att ta betalt av publiken.  Den tävlingen är AKK:s största inkomstkälla och utan publik kan det bli tufft för förbundet framöver. Nu är det dessutom inte officiellt hur mycket den extra WRC-tävlingen kostar för Finlands del. Det finns källor som hävdar att man mer eller mindre fått den gratis enbart för att FIA ska få ihop en mer anständig kalender än 2020. Det enda Bitter vill kommentera är.

    Rallyt är inte helt gratis…

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Nu höjs det röster, speciellt från de svenska ”rallydögrävarna” att Finland snor vinter-VM från oss och kommer att få köra två tävlingar även 2022 och vi ingen. Anledningen till detta är då lika delar SBF:s fel och lika mycket att man inte för länge sedan flyttat till Norrland med rallyt. Men i dagsläget är det faktiskt så att Rally Sweden har ett gällande avtal för nästa år och för att detta ska upphöra krävs antingen konkurs eller att rallyt på egen begäran begär att avtalet upphävs. Men att FIA och promotorn skulle lägga två tävlingar permanent i samma land känns för mig het otänkbart och risken är precis lika stor att Finland tvingas byta ut sin grustävling mot en på vintern. Igår presenterades nämligen Rally Estonia som tävling i WRC även 2022 och då kraxar olyckskorpar i ”Suomi” att esterna snor grusrallyt från dom och så får man istället ta över vinterrallyt från Värmland.

    Foto: Junior-WRC

    De flesta verkar då mena att ett sådana byte innebär ett nerköp då grustävlingen är en ikon i Rally-VM med massor av publik kring ett sommarfagert Jyväskylä. Att få samma inramning vid Polcirkeln ett par hundra mil från Nordpolen och som nu med runt 20-25 minusgrader förstår nog de flesta inte är möjligt. Inte utan att man blir lite betänksam över skillnaden mellan Sverige och Finland. Här är det fullt krig inom förbundet med en hög insats i form av att Rally Sweden kan ha körts för sista gången. I Finland däremot kavlas det upp och där AKK Sport i allra högsta grad är inblandade i två VM-tävlingar 2021. Samtidigt som man får känslan av att kollegorna på den här sidan gränsen närmast verkar jobba för att bli av med vårt enda…

    *

    Igår var det oklart om M-Sport Ford och övriga britter skulle kunna ta sig till Rally Monte Carlo på grund av hårda inreseregler i Frankrike. Nu har detta helt klart lösts och i dag testar teamet med Teemu Suninen i Södra Frankrike med delvis nystajlad WRC-Fiesta. Nästan unikt då M-Sport under hela säsongen i fjol bara körde en enda pre-test av ekonomiska skäl och detta då inför Rally Mexico. Efter detta var det bara för Sunninen och Esapekka Lappi att sätta sig i bilarna till shake down. På Fiestan syns nya större frontvingar som är tänkt att bidra till mer down force på framvagnen.

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Blir nog ändå så att det blir nye Borja Rozada som sköter noterna hos Dani Sordo i Rally Monte Carlo. I ”entry list” anges Carlos del Barrrio men på bilder från Monte-förberedelserna är det Dani och Borja framför Hyundai #6. 

    *

    Svensktalande Emil Lindholm som är under Marcus Grönholms vingar i Team GRX fortsätter att köra tillsammans med indiske däcktillverkaren MRF. Först ut är morgondagens Arctic Lapland Rally som ingår i Finska mästerskapet där Emil kör full säsong men sedan väntar även flera internationella rallyn. Bilen är Toni Gardemeister eller TGS Worldwides nya Skoda Fabia R5 EVO. Spännande blir det att se hur de indiska vinterdäcken fungerar mot mer etablerade Michelin och Pirelli.

    Foto: Team GRX

    Däcken kändes bra efter att vi gjort mindre justeringar på bilens set up, förklarar en hoppfull 24-åring.

    Emil stod som segrare i rallyt 2019 och räknas av experterna som lite favorit till ny seger. Men i år får han hårt motstånd  av både Hyundais WRC2-hopp Oliver Solberg och Ole Christian Veiby. För att inte tala om Valteri Bottas och Juho Hänninen som båda sitter i WRC-bilar, Citroën respektive Toyota.

    På fredag får vi se om vår ”speed” är tillräcklig och sedan får vi se hur vi agerar framöver, menar f.d VM-föraren Sebastian Lindholms son.

    *

    Idag tog Nasser Al-Attiyah sin sjätte sträckseger av elva möjlig och knaprade in en dryg minut på dagens tvåa Stephane Peterhansel som fortsatt är i ledning. Carlos Sainz gick som trea och håller fortsatt samma placering i totalen. I ”lättvikts-gänget” har bara toppen gått mål och då med Seth Quintero som ledare och i dag med Kris Meeke som tvåa, 18 minuter efter.

    *

    Har varit lite dåligt med Opel-Spotting på senaste tiden en uppfattning som delas av Mikael Johansson som i Älmhult gav sig ut på spaning.

    Kolla här Tommy vad jag hittat till dig på second hand i Älmhult, alu-fälgar och allt och inte grön!

    Så är det, man hittar Opel på de mest konstiga ställen men på alla ställen är dom lika välkomna. Jag utgår från att den numera finns i ditt garage Mikael?

    *

    Foto: Keith Samuelsson

    Eva-Lena Josefsson håller på att sortera rallybilder och vill då väldigt gärna ha namn på dom som kör och åker i bilarna. Nu kom där en hoppande Volvo PV som jag definitivt går bet på så frågan är om någon annan kan hjälpa Eva-Lena?

    Jag har fått information att tävlingen var Åtvidabergs MK och Grebojakten samt årtalet 1975. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.