Roger Clarkes Escort TC till salu och när Keke Rosberg bad om eld.

Blogg

Med bara lite drygt tre veckor kvar till Midnattsolsrallyt så är det naturligtvis i senaste laget att fundera på att bygga bil och vara med. Nu är det ju dessutom överfullt i startlistan med 150 deltagare och ytterligare femtio som inte kom med. Men ändå, till nästa år så kanske det kan vara aktuellt och då hittade jag ett fint objekt i England, en Ford Escort Lotus Twin Cam från 1969. Dessutom en bil som körts av en av örikets allra främsta genom tiderna, Roger Clarke. Bilen är byggd av legendariske David Sutton, alltså så nära en ”riktig” fabriksbil man kan komma, om man nu inte är så lycklig att man hittar en bil direkt från tävlingsavdelningen i Borehamn.
Nu är ju inte Escorten i direkt utställningsskick snarare tvärtom , den behöver en riktig renovering innan den åter kan köras. Men som sagt det är inte lätt att hitta sådana här bilar i dag och som där står i annonsen ”ideal restoration project with good history, hard to find these days”.
Så var det det här med priset, en liten bagatell i sammanhanget men säljaren begär 25 000 pund vilket med dagens kurs ger den nätta summan av 298 000 svenska kronor. Sedan ska bilen renoveras vilket lär göra att slutsumman hamnar runt miljonen. Visst är det kul om än inte så billigt med klassiskt rallytävlande…
Hade ett snack med min kompis Bengan Arvelid idag, fortfarande lyrisk över både nya Saab 9-5:an och åkturerna med Saabs showgäng. Vid analys av upplevelsen visade det sig precis som jag misstänkte, att det var förre rallyåkaren Kjell Olofsson som skjutsat runt Bengan i Trollhättan. Om jag säger att han var imponerad över Olofssons sätt att hantera bilen så är det en underdrift. Bengans tidigare häftigaste åkupplevelse var annars en vansinnesfärd med Formel 1 åkaren Keke Rosberg, världsmästare 1982, på Nurnburgring. Bengan satt i baksätet medan högerstolen var upptagen av någon annan ”lycklig” passagerare. Keke öste på med våldsamma fyrhjulssladdar runt banan och när det gick som värst plockade han fram en cigarett som placerades i mungipan. Bengan höll sig krampaktigt i kurvhandtaget när Keke vänder sig om och frågar på sin sjungande finlandsvenska.
– Bengan, har du eld?
Annars väntar en ganska intensiv rallyhelg för de sydsvenska åkarna. Först är det klassiska Växjötävlingen Dackefejden som körs för 41:e gången i morgon, med över tvåhundra startande och där Sverige-Serien för Volvo Oriiginal är huvudnumret. Tummarna hålls allra hårdast för SMK Hörbys Henrik Levin, då tävlingen även ingår i West Euro Cup där han satsar på att försvara segern från i fjol.
Tufft blir det i 4WD-klassen när det handlar om totalsegern. Storfavorit är hemmaåkaren Patrik Johansson som redan nu är etablerad i klassen trots sin relativt lilla rutin av bilar med drivning i alla hörn. Utmanare i blå ringhörna blir självklart Stoffe Nilsson som vid sin sida den här gången har Olofströmsboende Kalle Lexe. Stoffes ”andre” co-driver Jesper Johansson sitter nu i Patriks Mitsubishi, vilket är hans normala plats. Stoffe varnade i veckan för Anders Jonasson, även han från Växjö. Han imponerade på Vinslövsåkaren i Karlskrona och kan nu med både ökat självförtroende och hemmavägar kanske snuva de bägge favoriterna?
På söndag är det dags för sjunde deltävlingen i RS-DM och då med SMK Örkelljunga som arrangör. Ska ”mjölkabonnen” Ebbe Nilsson kunna snuva asfaltskungen Mats Andersson på segern? Vi håller tummarna för Ebbe också…