RIN-anmälan mot SBF, Flen kör Violenrallyt, 90 till Asfalt SM, MSR på gång, Hyundai satsar på juniorer, kan "Bilskytte" bli det nya, tjejer ska alltid lyftas fram och Tom K. berör även äldre damer!

Blogg

Breaking news: Nu har det skickats in en anmäla till RIN (Riksidrottsnämnden) som är högsta instans när det gäller klagomål inom idrott. Anmälan gäller fredagens beslut att ställa in till det i laga ordning kallade Extra Förbundsmöte i Svenska Bilsportförbundet. Styrelsen ställde in med hänvisning till att tre ledamöter dragit tillbaka sitt krav på detta möte och att man därför inte uppnådde tillräcklig antal ledamöter som ville ha mötet. Mot detta vänder sig nu anmälaren och begär att RIN river upp styrelsebeslutet och återigen kallar till Extra Förbundsmöte den 14 mars. Anmälaren ber också RIN undersöka om det är möjligt att bestraffa SBF för hanteringen av ärendet.  Fortsättning följer…

*

I dag kom ett glatt  besked i vårt rallytörstande land när Flens MS öppnade anmälan för ”Violenrallyt” den 24 april. Tävlingen blir premiär för Svenska Rallycupen, SverigeSerien för VOC Mekonomen Rally och 7-klubbars rallycup. Med VOC-premiär var det inte så förvånande att den första till anmälningsdisken blev VOC-bas Roger Franson/Charlotte Holmquist och nu är där plats för ytterligare 199 ekipage innan Flens MS säger stopp. Efter några timmar hade 35 nya namn trillat in och med tanke på att allt annat ställs in, så lär det nog inte bli svårt att nå maxgränsen 200 anmälda. Noterar också att min kompis uträkning stämmer om att anmälningsavgifterna måste höjas när arrangörerna missar alla sidoinkomster knutna till att publik försvinner. Fast hos Flen finns ingen notering om att tävlingen är publikfri så kanske man även för den delen av ”rallytörsten” ser en ljusning redan den 24 april. För de som ska till Flen för att ”sladda lite” kommer det inklusive noter att kosta 3 800 kronor och då bjuds dom på 33 kilometer specialsträcka.

    Självklart är detta en väldigt positivt nyhet och nu funderar jag på en fortsättning för att få igång rallytävlandet på allvar. Helt klart har Flens MS i samarbete med Södermanland/Västmanlands Bilsportförbund hittat de nycklar som gör det möjligt att öppna de tidigare så hårt stängda dörrarna hos tillståndsgivarna. Nu skulle man kunna tänka sig att detta delas med övriga och att SBF med utgångspunkt i Flen borde framställa en ”lathund/ritning” som övriga rallyarrangör skulle kunna följa. Med en sådan i handen borde det vara en relativt smal sak att åter få i gång rallytävlande på bred front. Bara ett tips alltså och kanske ett annat som underlättat fick jag igår av Jeannette Kvick som i helgen tävlade i Österrike.

    Foto: Tommy Svensson

    Där tvingades alla som var involverade, tävlande, mekaniker och funktionärer att lämna ett negativt Covid-19 resultat som inte var äldre än 24 timmar. Detta kanske vore något för oss hör hemma att ta efter som ett steg till att åter få snurr på rallyhjulen. Även detta bara ett tips…

    *

    Några som inte är lika långt komna i sitt arbete är Nässjö MK som tittar längre fram och nu blivit klara som finalarrangör i Bilsport Rallycup 2022. Därmed har redan ansvarige Roger Rooth tre tävlingar klara för nästa år. Först ut blir Nybro AC med ”Zabra-Rallyt”Valborgsmässoafton och så Nässjö sist med ”Novemberskölden” den 5 november. Klar är också Katrineholms Mk med ”Rally Gimmersta” den 1 oktober. Men säger Rooth, där finns plats för fler så det är bara att ansöka, först till kvarn… 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Men före ”Violenrallyt” 24 april så är det SM-premiär den 4 april (Påskdagen) med ”Rosenlunds Asfalt SM” och där det idag finns 90 anmälda. Senast in är SMK Hörbys snabbe Opel-förare Joacim Kristianson med Maya Rangtoft i sin röda Opel Corsa i 2WD-klassen som nu passerat 50 anmälda. Att takten på anmälningar mattats av är solklart och jag misstänker att slutsumman kommer att hamna runt 100 bilar om knappt två veckor när anmälan stänger. Därmed får vi även en måttstock för resten av säsongen och det några befarade lär inte komma att bli verklighet, att arrangörerna tvingas gallra bland  de som inte använt möjligheten att förtidsanmäla.

    *

    Men stor fingertoppskänsla i form av en bild på Hannu Mikkola/Arne Hertz i en Toyota Corolla från MSR 2012 meddelar nu arrangören att inbjudan till årets upplaga av Midnattssolsrallyt släpps den 1 maj. Men ni som är sugna får vänta till den 10 maj innan anmälan öppnar för sommarens stora happening som i år körs den 7-10 juli med Karlskoga/Gelleråsen som centralpunkt.

    *

    I ett pressmeddelande avslöjar Hyundai Motorsport vilka som ingår i deras ”Customer Racing Junior Drivers 2021”. Inga konstigheter och allt på rallysidan var i mina ögon redan känt med  Oliver Solberg, Ole Christian Veiby och Jari Huttunen som förare i i20 R5 och med WRC2 som plattform. Trion får även sällskap av belgaren Gregoire Munster som dock får nöja sig med att köra Belgiska Mästerskapet. Mer för mig okända namn som ska ratta TCR i30 och där fjolårets tjeckiska debutant Jáchym Galáš får sällskap av 16-åriga amerikanerna Tyler Maxson och Tyler Gonzalez. Även här tillkommer en fjärde förare och denna är från Malaysia, Mitchell Cheah. Här kan jag som svensk tycka det är lite synd att man i Alzenau missar PR-poäng med att inte ha Bodensyskonen Bäckman, Jessica och Andreas med på juniortåget. Båda körde Hyundai i fjol i TCR Germany/Europe och borde i mina ögon varit självklara…  

    *

    Foto: Rally Croatia

    Det är inte bara WRC Safari Rally Kenya som droppar lite om vad som händer med deras tävling. Även arrangören av WRC Rally Croatia i slutet av april vill dela med sig av lite hur sträckorna ser ut kring Zagreb. Antar att vissa får något drömskt blicken när de ser ”V4 krön med H3- bakom”, jag får en helt annan känsla än drömsk…

    *

    Att jag inte är någon större skidentusiast lär nog inte många ha missat och sporten når inte in på min ”Topp 10-lista”. Ännu längre ifrån detta är skidskytte som jag inte alls får någon kick av till skillnad från vissa av mina kamrater, vissa av dessa dessutom högt uppsatta i rallysporten. Jag förstår att det hörs ofattbart men icke desto mindre sanning. Men när jag tog del av Älvsbyns Curt Jonssons tankar om hur man skulle förvandla sporten från skidskytte till bilskytte så kanske det kunde vara en grej som fängslades mer. Curt skriver: Bilskyttefunderingar Efter att ha fascinerats av spänningen under WRC och Skidskytte funderar jag om inte det är läge för BILSKYTTE med elbilar och ”laserskjutning” eller vad det nu heter.Tänker att alla startande elbilar får exakt lika mycket el-energi tankat innan start. Sen är det upp till föraren att, utan ”elmätare”, disponera kraften så den räcker under hela loppet och självklart bör man ha så lite som möjligt över i mål. Bilens och förarens utrustning kan väl vara ungefär som i folkrace. Tänker att racingregler ska gälla körningen

    Foto: Jan Petersson

    Man bör ju kunna använda samma regler som i skidskytte, sprint, jakt etc. dock gäller att banans bredd och skjutplatserna är större samt att man skjuter genom vänster och höger dörruta vilka ska vara nere när man skjuter och uppe när man inte skjuter. Man ska sitta fastspänd men man bör få släppa axel-bältes spänning när man skjuter och det betyder att man måste skjuta både som vänster- och högerskytt. Bältets sträcks efter avslutad skjutning och skjutvapnet spänns fast. Man ”sladdar” in bilen med vänster respektive höger sida mot skjutvallen och kör ner rutan samt lossar bössan. Jag vet inte vad vapnet kallas men jag har sett ställen där man tränar skytte inomhus utan kula och krut. Detta skulle man kunna göra under alla årstider och är helt miljömässigt. Man kan säkert utveckla detta genom att sätta mikrofoner på föraren så publiken får lite spänning i högtalarna, typ PANG, ÄSCH, RACKARNS osv. Vet inte vilket förbund detta ska ligga under eller om det måste ligga under. Vem vågar, vill och ids ta bollen? Spåna gärna vidare för vi behöver nya grenar framledes.

    I väntan på att få lufta 142-Blå snurrar många idéer!

    Hälsningar Curt Jonsson”.

    Håll med att det inte är någon dum idé från Volvo-åkande Curt!

    *

    Om jag är lite ”skeptisk” till skidsport så är jag mycket mer för tjejer i motorsport. Så här på Kvinnodagen skulle det kännas lite korkat att inte puffa för ännu mer tjejer i våra olika sporter.

    Foto. Tommy Svensson

    Räcker egentligen att gå tillbaka till förra veckan när Tina Thörner med hjälp av operasångare Rickard Söderberg i SVT skulle lära sig att gilla och förstå opera. Ett lysande program där man började med att Söderberg fick testa Säffles Mats Karlssons Appendix K Volvo 240 med Tina som kartläsare. Därefter var det Tina tur att ta till sig något helt nytt och tor det eller ej men de båda fann varandra på slutet och nu lär Tina gå omkring och nynna på Rigoletto. Att hon är en otrolig förebild och ett perfekt affischnamn för rally är odiskutabelt, bara lite synd att det snart är 20 år sedan hon senast satt i en ”vanlig rallybil”. Sista säsongen var i WRC 2002 ihop med Kenneth Eriksson när duon satt i då helt nya Skoda Octavia WRC. Visst hade det varit kul om någon av dagens duktiga tjejkartisar kunnat axla Tinas roll och fått chans att visa upp sig i olika tv-program? Näst mest känd är STTC-drottningen Mikaela Åhlin Kottulinsky som också hon är en perfekt fanbärare för motorsport och i synnerhet för tjejer i densamma. Vill även lyfta fram min klubbkompis Klara Andersson som slutade tvåa i Junior-SM i rallycross och som även hon hjälper till att rubba gamla trista könsbarriärer.

    Foto: Magnus Andersson

    Men där finns såklart många fler än de här tre och tänker på alla tjejer som drar tunga och viktiga lass som funktionärer vid tävlingar. Alla uppräknade är lika viktiga och väl värda att  lyftas fram, men inte bara den 8 mars utan varje dag på året!

    Jag borde vara van vid det här laget men det är jag inte, fortfarande gåshud över hela kroppen som idag när jag på Coop  ser en tidning med Tom Kristenssons namn och bild på första sidan.Idag sökte sig min blick till senaste numret av Bilsport Rally&Racing på tidningshyllan som skrek ut till Hörbyborna, ”Tom Kristensson Sveriges senaste världsmästare i rally”. Dessutom stod där en äldre dam (alltså äldre än jag själv) och som även kände till mitt bilintresse och kommenterade tidningen.

    Duktig påg den där Kristensson, ni måste vara väldigt stolta i klubben?

    Att svaret blev ja är ju sjävklart och för mig som har en så minimal del i Toms framgång att det inte ens är mätbart, så värmde ändå frågan långt in i hjärtat. För visst är det så att vi alla i SMK Hörby är stolta, inget snack om det även om det bara tar några minuter innan gåshuden lagt sig, för den här gången vill säga…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.