Rallystopp på Garnisonen innebär slutet för HGP, dålig fart på anmälningar till SM, Adielsson siktar mot toppen i SSR, 68 ekipage till TV-Svängen, Hälsingeklubb sänker avgift, tuff etapp inleder "Sydhavsrally" och Tom K. snusade upp en Opel!

Blogg

”En era går i graven”, så enkelt summerade Hässleholm MK:s ordförande CG Wilke det faktum att några boende på Garnisonen visat sig väldigt negativa mot biltävlande på området vilket i förlängningen med största sannolikhet sätter stopp för framtida ”Hässleholms GP”. Redan ifjol klagade boende inne på den gamla militärförläggningen vilket ihop med pandemin gjorde att tävlingen inte kördes. Foto: Simon Rehnström

I år kortades banan och flyttades dessutom längre bort från bostäderna som idag rymmer 150 personer, men inte heller detta hjälpte. Istället har nu klagomål rests till markägaren Hässleholms Kommun, bland annat med motiveringen ”… helt galet att förlägga ett SM-rally i ett bostadsområde” vilket gör att Wilke inte ser någon möjlighet att köra asfaltklassikern 2022. Då skulle man dessutom ingått i Asfalt SM.

Som jag ser det finns inga alternativt till Garnisonen kan vi inte köra HGP där, då måste vi lägga ner, konstaterar Wilke besviket.

    Självklart jättetråkigt med tanke på att vi kört tävlingen på samma ställe i över 20 år och utan klagomål men nu accepterar tydligen inte en liten grupp boende detta längre, utan  har bestämt sig för att sätta stopp! 

    Samtidigt har Wilke en viss förståelse och håller med om att området inte längre är optimalt för rally efter att många nya hus/lägenheter växt upp.

    Det märkliga är att de som klagar inte är de som bor närmast banan, utan längre bort men självklart innebär det en viss olägenhet med rallybilar på området.Då det bara rör sig om två av årets 365-dagar så kanske man ändå kunde accepterat med tanke på vad tävlingen betyder för både oss, publiken och inte minst kommunen, menar Wilke. 

    Den 10 september inleds SM-tävlingen ”EC Snapphanerallyt” med två körningar på Garnisonen något som inte är i farozonen betonar Wilke.

    Alla tillstånd är klara för SM-rallyt och hos kommunen har man försäkrat att dessa gäller, oavsett det nya läget. Men efter fredagen är det troligen slutkört där inne!

    Foto: Tommy Svensson

    Än är inte sista ordet sagt betonar Wilke, men medger samtidigt att det mesta talar för att dansken Marco Gersager/Carina Møller blev sist att vinna HGP.

    Till sist är det ändå kommunen som avgör det hela, men utan deras till stånd så avslutas en epok med biltävlande på Garnisonen den 10 september! 

    *

    Med drygt två dagar kvar av anmälningstiden till EC Snapphanerally går det lite trögt och SM-fältet består i dag av bara 38 ekipage. Ett hett namn dök upp idag i form av föraren med allra flest SM-medaljer, Mats Jonsson/Jon Magnusson med sin Skoda WRC.

    Foto: Lollo

    Tillkommer till de 38 gör ”Snapphaneklassen” med sju anmälda men då utanför SM-poäng innan Wilke ”drar repet”, redan på lördag klockan 18.00. Lite konstig tid då ännu inte de tävlande i South Swedish Rally gått mål. En tanke från mig är att man avvaktar att anmäla sig till Hässleholm för att först se hur man placerar sig i Älmhult men si det går inte med sluttiden klockan 18.00. Finns så klart en möjlighet att efteranmäla sig mot förhöjd avgift (2000 kronor) vilket ska läggas till de 6100 kronor det kostar idag inklusive noter och rek.

    *

    Men före Hässleholms SM-bidrag kommer South Swedish Rally som inelds i morgonkväll klockan 17.30 med ”SS1 Millebygden Arena”. I SM-premiären ”Rally Killingen” var det en bitvis besviken Mattias Adielsson (6:a i Int.4WD)  som inte fick till rätt set up på sin nya M-Sport Ford Fiesta Rally2. Mot slutet blev det dock bättre och nu ser göteborgaren med kartläsare Andreas Johansson framemot SSR-starten. Man sticker dock inte under stol med att man hade mycket högre målsättning än att bli sexa men som tävlingen utvecklades var de ändå nöjda med resultatet. 

    Foto: Lollo

    Vi hade förväntat oss en bättre placering i Kil men lösgrus och en lite felinställd bil gjorde att sekunderna snabbt försvann för oss under första etappen. Efter service hittade vi rätt med bilen och tiderna blev betydligt bättre, berättar Mattias. 

    Inför morgondagens start är känslan bra menar Mattias.

    Vår målsättning är en topplacering, det finns inget annat och bilen går riktigt bra och är riktigt lättkörd, så nu gäller det att vara på hugget från start…

    Detta betyder att det redan på Millebygden är att vänta en urladdning från Adielsson/Johansson.

    Sträckan är lite trixig så det gäller att vara noggrann där när vi skriver våra noter. Kul att vi får köra med publik, kändes i Kil att detta är något vi har saknat!

    *

    Tyvärr har inte vädret förändrat sig til det bättre inför morgondagen och över Älmhult förväntas lätt regn fram  till klockan 20.00. Ännu surare blir det på lördag då meteorologen förväntar ”daarain” (på svenska dagsregn) vilket så klart lägger lite av sordin på fartfesten i de småländska skogarna. Men om man nu inte har rätt klädsel för att kolla SSR live så finns alltid möjligheten att följa rallyt via ”Rallyradion”.

    Foto: Rallyradion

    – Millebygden Arena tv-sänds med start 17.00 och första start 17.28. I studion hittar vi Sebastian Bourghardt och Per Johansson, målreporter är Erik Telehagen, meddelas det från Rallyradion.

    Under lördagen blir det en heldag med rallyradion, som startar redan 07.30 med SS1. Sedan väntar åtta sträckor under dagen, där vi bevakar samtliga i radion med Per Johansson och Erik Telehagen i målen.

    Sändningarna hittas via Streamify på: https://rallysm.streamify.io/play/collections/upcoming

    *

    Att så gott som alla rallyarrangörer brottas med sviktande intresse är numera mer regel än undantag.

    Foto: Lollo

    När TV-Svängen stängde sin anmälan igår så blev det med 68 ekipage (en av dessa är hemmaföraren Pontus Berglund som slutade elva i SM-premiären) i startlistan plus sju debutanter vilket i viss mån ska genomföras med de 183 som startade i tävlingen 2019. Nu går det inte att jämföra rakt av då SMK Hörby hade Sydsvenska Rallycupen, Klassiska Rallycupen plus DM för både Södra och Småland som magneter för två år sedan. I årets upplaga ingår inga serier/cuper och då blir det självklart mindre lockande att köra. Oroande är att TV-Svängen följer samma trend som tävlingar i resten av landet och min uppfattning är att så länge inte cuper/serier kommer igång ,så länge ligger intresset också på is. Med ungefär två månader kvar av säsongen är det enkelt att konstatera att även 2021 blev ett förlorat år i pandemins spår.  Än värre än att det kommer få tävlande, är att det även sätter sina spår i redan tunna funktionärsled där trotjänare nu hittat en liten nödutgång för att lägga av. En del har nu märkt att det är lite skönt/bekvämt att slippa allt jobb som är förknippat med rallyarrangerade. Att få tillbaka de här eldsjälarna på banan är på sikt ett mångt mycket större problem än att få tillbaka tävlande som jag ser det.

    *

    Ett bevis på mina teorier kom idag när SMK Hälsinge informerade om något som jag aldrig tror jag sett tidigare, att man sänker anmälningsavgiften till ”Råsjörallyt” den 11 september. Från tidigare 3 800 kronor är det nu ”Höst-rea” och de fem sträckorna på totalt 49 kilometer går idag att ”köpa” för 3 000 kronor. Klubben anger att det är tack vare en sponsor som man lyckats sänka priset, vilket kanske kan öka intresset innan anmälan stänger den 5 september. Trots att tävlingen ingår i Klassiska Rallycupen är där idag endast 26 anmälda varav 18 kör i KRC.

    *

    I början skrev jag att Marco Gersager kan bli siste förare som vunnit Hässleholms GP och samme Gersager med Carina Møller i Skodans högerstol kan även blanda sig i toppstriden i danska mästerskapets ”Sydhavsrally”. Rallyt har NykøbingSjälland som centralort och inleds redan i morgon med tre sträckor som alla körs två gånger enligt sedvanlig dansk modell. Faktiskt rallyts längsta etapp och även om lördagen innehåller fler sträckor så är totallängden kortare innan målet nås vid 18-tiden. Storfavorit är Kristian Poulsen/Ole R.Frederiksen som värmde upp R5-Polon i Tyskland förra helgen och som i ryggen har seger i samtliga tidigare DM-rallyn. I ”Grupp2” och som främsta utmanare räknar jag då in Gersager plus Ib Kragh/Ditte Kammersgaard, Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Simon Valentin/Peter Egholm (bilden).

    Foto: Specialpress

    Som ”sorte heste” lägger jag in Roland Poulsen/Niels Jørgen Iversen och Christian Jensen/Freddy Pedersen och alla med R5 eller Rally2-bilar. På pappret är det dock ett helt annat namn som kan vinna i helgen, nämligen Esben Hegelund/Karsten Isaksen som sitter i en Citroén DS 3 WRC. WRC-bilar är dock inte tillåtet i mästerskapet så några sådana poäng lär inte hamna hos paret oavsett.  Ett välkänt nam saknas i rallyt och det är BMW-åkande Kim Boisen som alltid ligger i topp med sin M1-version men som av någon anledning inte kör i helgen.

    Foto: Tommy Svensson

    Därmed blir det svårtippat i 2WD-gänget men har Oliver Saust/Peter Holm Rasmusen samma tempo sin  Opel Adam R2 som i Hässleholms GP räcker det nog en bra bit. Vad jag vet så blir det Opel-debut för Peugeot-profilen Brian Madsen som kör en helt ny Opel Corsa Rally4 med hjälp av rutinerade co-drivern Lina Lykke Jensen. En annan rutinerad notläsare är Jeanette Kvick som i helgens läser dessa på tyska åt Marvin Junge i en Opel Corsa OPC. Ende svensken utanför Volvo Euro Cup-gänget på 14 ekipage är Lunds Håkan och Pamela Oddshmar. Foto: Tommy Svensson

    På den danskmålade Ford Fiesta R5:an sitter #10 på bakrutorna.

    *

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Ingen har väl glömt Tom Kristenssons ”golden years” alltså åren med Opel Adam i Tyskland och ERC. När därför Team Nybe hade lite testdag inför SSR och Toms känsliga näsa där snusade upp en Opel Commodore kändes detta ganska naturligt att posera med delar av sin ”gravel crew”, Maja Bengtsson och  supportern Mattias Bengtsson framför skönheten.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    På testet visades också Jonas Kruse och Mayas Toyota Corolla upp i ny komplett Nybe-kostym.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.