Rallyinsamling till regndrabbade, Kalle slipper pressen att ta första segern, knappt 50 ekipage till NM i Grimstad, Oscar S. lär sig hela tiden, PG seedning var enkel, Armins "sonne" före svenskar i Litauen, en verkligt udda App. K och avhopp till SM i Vara

Blogg

Även om inte merparten av Renties Ypres Rally körs i direkt anslutning till de mest översvämningsdrabbade områdena i Belgien så påverkas ändå rallyt. En drabbad sträcka har till exempel fått  bytas ut vilket än så länge är det enda rent praktiska problemet. M-Sport Fords Adrien Fourmaux har dock tagit de drabbade till sitt hjärta och dragit i gång en insamling där behållningen oavkortat går till offren. Efter några dagar har redan runt 10 000 kronor samlats in. Kanske blir det inte några miljoner som resultat men ändå är det viktigaste att rally, då genom Fourmaux visar upp en mänsklig och varm sida vid sidan av sekundstrider på sträckorna.

Foto: Eifel Rallye Festival

Ett snäpp värre är arrangören av Eifel Rallye Festival som redan hunnit med att överlämna en halv miljon svenska kronor till drabbade i Eifel-orådet.

    *

    Att Belgiens första WRC-tävling  blir en svår utmaning för alla är oomtvistat men nu visar det sig kanske ett orosmoment försvinner, vädret. I Flandern regnar det både ofta och mycket vilket lätt gör de smala sträckorna mer likt lerdiken än asfaltvägar. Nu däremot ser det ut att bli både soligt och varmt kring ”Leper” (flamländska för Ypres) och först på fredag väntas en lättare regnskur. Annars menar meteorologerna att 22-26 grader är att vänta under rallyhelgen.

    En som är lite mer ä vänligt spänd/förväntansfull inför Belgien är Kalle Rovanperä som tog sin allra första seger senast i Rally Estonia. Att han nu har lite mer press på sina axlar än vanligt är något som Toyota-föraren är medveten om. Till saken hör också att just asfalt på WRC-nivå är det underlag som Kalle har allra minst erfarenhet av. Däremot har ändå en liten del av pressen släppt, den att få ta första segern.

      Nu behöver jag inte fundera på det längre, konstateras det till hemmasajten rallit.fi.

    -Istället ser jag fram emot helgens tävling i ett rally som är legendariskt även om det aldrig tidigare körts i WRC! 

    Precis som sina teamkompisar Sebastien Ogier och Elfyn Evans fick han förra veckan en dags test på belgisk asfalt. Dessutom en optimal dag då det både var regn och sol samma dag. Att ”de breddade vägarna” blir en av de största utmaningarna, håller Kalle med om. En ”teknik” som medför massor av ”skit” i kurvorna och därmed superenkelt att sladda ner i något av alla de djupa diken som kantar vägarna.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Redan på testen märkte vi detta och helgen kommer att bli väldigt omväxlande med stora utmaningar i så gott som alla kurvor, menar Kalle. 

    Tre saker bedöms som särskilt viktiga i Ypres, bra noter, duktiga besättningar i ”grusnotsbilarna och att snabbt kunna identifiera var på vägen det är bäst grepp. Den som lyckas att kombinera detta optimal är också den som kommer att vinna i helgen…

    *

    Inte bara hos oss det lite segt med anmälningar till rallyn, till kommande deltävling i Norska Mästerskapet ”Grimstad Sommer Rally” den 21 augusti har man ännu inte nått upp till 50 ekipage. Annars bjuds på ett komprimerat rally på 144 kilometer och där exakt hälften utgörs av de nio asfaltsträckorna. Precis som i Danmark erbjuds ”Utenlandske deltagare” lägre startavgift, bara 2500 NOK. Bland de hetaste segerkandidaterna hittas Frank Tore Larsen VW Polo R5 och Anders Grøndal Ford, Fiesta Rally2.

    Foto: Tommy Svensson

    I Hässleholms GP värmde både Rune Danneborg, Ford Fiesta WRC och Geir Espeland upp, den sistnämnde lånade familjen Danneborgs Citroén C3 R5 vilket resulterade i en sjätte plats i klassen. Nu sitter åter Geir sin Appendix K Ford Escort 1600 RS. 

    *

    En norrman som saknas i Grimstad är Oscar Solberg som istället helt fokuserar på start i Tjeckien och ”ERC Barum Czech Rally Zlín”. Med sin delvis av kusin Oliver sponsrade Ford Fiesta Rally3 vill han väldigt gärna komma närmare klassledande Ken Torn vilket inte är så enkelt. Nu har Oscar bara två tävlingar med Rally3-bilen och ständigt förbättrats.

    Fot: M-Sport Poland

    – Jag lär och förstår mer hela tiden och bilen är verkligen kul att köra, berättar Oscar.

    Senast i Rom blev tiderna allt bättre men till slut var det en försmädlig avåkning som satte stopp och detta från andra platsen bakom Torn. Oscar analyserade efteråt och kom fram till.

    Kunde jag köra om rallyt veckan efter skulle jag ha varit mycket snabbare för då visste jag hur jag skulle göra! 

    *

    Igår skingrades dimmorna kring hur seedningen till ”Rally Killingen” kommit till världen. Frågetecken fanns varför PG Andersson som regerande mästare inte gick ut förrän som femte bil med GNM:s Ford Fiesta.

    Foto: Bengt Johansson

    Förklaringen var enkel, alla förare före honom som Pontus Tidemand, Emil Bergkvist, Mattias Adielsson och Dennis Rådström har FIA Grade-licens vilket asfaltläggare från Årjäng numera saknar. Så var det med den saken…

    *

    I Litauen körs just nu Samsonas Rally Rokiskis och med svenskt intresse i form av Adam Westlund och Lucas Karlsson. Efter tre av 16 sträckor ligger paret i sin Ford Fiesta Rally4 på 13:e plats i den över 40 bilar stora 2WD-klassen. Tre placeringar och fyra sekunder före sig har man tysken Fabio Schwarz i en likadan Fiesta. Lite kul är att Fabio bara är 16 år men även att han har gener i blodet som kan göra honom till en kommande rallystjärna. Pappa heter nämligen Armin Schwarz och är en av Tyskland genom tiderna bästa rallyförare, med över hundra WRC-starter på sitt samvete.

    Foto: TTE

    En seger blev det under karriären och det var i Spanien 1991 när han körde under Ove ”Påven ”Anderssons hatt med Toyota Team Europe. Året efter poserar Armin med sin kartläsare Arne Hertz tvåa från höger tillsammans med resten av gänget Mikael Eriksson/Nicky Grist – Markku Alén/Ilkka Kivimäki – Carlos Sainz/Louis Moya och så klart Ove själv i mitten.

    *

    Att jag är lite kritisk till det lite enahanda utbudet av Appendix K-bilar i svenska tävlingar är inget jag hymlar om. Räcker att komma till Danmark eller Finland för att upptäcka att det där tävlas med bilar som ingen svensk någonsin skulle drömma om att sätta sig bakom ratten på.  Men att gå så långt som ungraren Tamas Nagy och satsa på en rysk Moskwitzh 403 Rallye från 1964 är ändå lite mycket begärt. Som uppvärmning till ERC och ”Barum” kör Nagy som parallellt tävlar med BMW M3, i ZEG Rally Show med den udda rallyfågeln. Senast han körde bilen var i ett stadslopp i Moskva 2019 och där han till och med slog en Porsche och slutade åtta av 20 startade.

    Foto: Nagy

    Bilen tillverkades 1964, byggd för sportändamål och ursprungligen med en 44-hästars 1360 cc-motor. Tävlingsversionen drivs också av samma motor men har 72 hästkrafter, berättar Nagy stolt och lägger till.

    Den har allt som det ryska fabriksteamet använde 1964 och nu vill jag visa publiken hur det kunde se ut i ”ERC” för 60 år sedan! 

    Helt ärligt om jag ställer frågan, vilken tror ni skulle dra flest blickar till sig vid en tävling, denna ryska fabriksbil eller en Volvo 240? Ni behöver inte svara om ni inte vill…

    *

    Har blivit lite avhopp från morgondagens andra deltävling i Grus SM, Vara MK:s ”Optimera Rallyt”. Till exempel har Fredrik Grahn lämnat återbud i Internationella 4WD vilket innebär att poängen reduceras. Därmed guldläge för Mats Jonsson som kör i ”Nationella 4WD” där man är tillräcklig många för fulla poäng. I 2WD-klassen för FIA-bilar klarade man sig precis över poänggränsen (sex bilar) och där jag sätter min slant på Isac Nordström som vinnare.  Som vanligt är det ”GruppH” eller i SM-sammanhang ”Nationella 2WD” som ser till att det ändå blir en anständig startlista. 32 anmälda och där det är svårt att tippa vinnare, kanske får Kristian Johansson ordning på den av värmlänningen  ”JanJan” lånade Nissan Sunny. Första start är klockan 11.00.

    *

    Med detta rundas veckan av och i morgon blir det bloggfritt, men vi ses på söndag. Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.