Rally Sweden ställer in, Monte i riskzonen, Bottas i par med Rovanperä(?), Stugemo till Arctic, Australien har inte gett upp, Grönholm satsar ungt och julhälsning som värmde !

Blogg

Idag kom så det besked från Rally Sweden som en del förväntat sig, andra vägrat inse medan vissa varje kväll inbegripit i sin kvällsbön att det inte skulle bli verklighet, rallyt ställs in 2021. För andra gången sedan starten 1950 tvingas arrangören att vika sig för andra starka yttre krafter. Först 1974 när det rådde en av myndigheterna påstådd bensinkris vilket senare visade sig var kraftigt överdrivet. Så var dock inte fallet 1990 och ingen överdrift att det var total avsaknad av vinter i Värmland. Istället för VM-rally genomfördes enbart en tv-sänd sprint ute på I2:s område i Karlstad. Nu är det så klart Covid-19 som är boven i dramat som inte heller det kan klassas som överdriven och arrangören skriver, ”Utmaningarna kring att hitta ett genomförbart upplägg för vinterns Rally Sweden blev slutligen övermäktiga. Med stigande smittotrender både globalt, nationellt och regionalt finns inga förutsättningar för varken ett upplägg med eller utan publik.”.  Beslutet är fattat i fullt samförstånd med både FIA och WRC:s promotor som även sett svårigheterna med den ökande smittspridningen i landet. Länge hoppades Glenn Olsson och hans medarbetare att kunna hitta lagliga/etiska luckor i reglerna för att kanske till och med köra utan publik, men även dessa täpptes till. Foto: Tommy Svensson

Utan tillstånd för tävlingen är det formellt sett ett ganska enkelt beslut att fatta och jag har full förståelse för att detta är det enda rätta att göra i det läge vi befinner oss i, konstaterar Glenn Olsson.

Vår dialog med Länsstyrelsen Värmland, Polisen och Region Värmlands smittskydd har varit extremt professionell och jag uppskattar verkligen deras försök att utifrån rådande regelverk och rådande smittläge ändå försöka hitta konstruktiva lösningar.

    Med detta är också risken/chansen stor för att Rally Sweden är et avslutat kapitel för Värmland/Dalarna då det eventuellt planeras en flytt 2022. Var flyttlasset då stannar är högst oklart men Östersund, Umeå och Boden med omnejd är de som är aktuella i dag. 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    I mitt sociala flöde blev det genast en ström av inlägg och där den absoluta majoriteten verkligen beklagade beslutet. Samtidigt gav man Glenn Olsson fullt stöd för det ansvarsfulla sätt Rally Sweden valde att agera under rådande omständigheter. Sedan fanns där så klart de vanliga ”dödgrävarna” som redan bestämt att Sveriges historia i WRC nu är avslutat. En ”rallyfan” skrev till mig.

    Aldrig att FIA och promotorn kommer att acceptera att rallyt ställs in, dom har ju redan sagt att detta är otänkbart. Nu är det tack och goodbye från Sverige. 

    Så klart kan han ha rätt i detta men alla andra som fått ställa in under 2020, då måste även dom länderna vara historia. tillåt mig. Men ändå är jag skeptisk till detta att FIA skulle plocka bort en av de genom åren av alla inblandade mest hyllade arrangörerna. Kan till exempel upplysa om att det  från november 2019 till februari 2021 ställts in 12 WRC-tävlingar. Lite skillnad mot tiden före Covid-19 då man brukade diskutera sträckor som ställdes in under en säsong. Som jämförelse så ställdes en enda sträcka in 2018 och detta i Spanien och då grund av för mycket publik.

    Foto: Tommy Svensson

    När jag nu läser alla kommentarer så är det en typ som irriterar mig allra mest och det är de som hävdar med dårarnas envishet, ”vill man så kan man”. Alltså menas det från dessa, att Glenn och hans medarbetare inte har velat eller jobbat tillräckligt mycket eller att myndigheternas beslut var bara att strunta i? Jag tar mig för pannan, skakar på huvudet och suckar tungt, väldigt tungt!

    *

    Kan i dag också avslöja att jag fick indikationer på dagens beslut redan i samband med Rally Monza. Dessa gjorde gällande att FIA:s rally Director Yves Matton därnere sagt sig vara nästan säker på att rallyt skulle ställas in och att besked skulle komma inom bara någon dag. Nu vet vi att det ändå dröjde en dryg vecka innan det kom. Med en titt i backspegeln på hur pandemin utvecklar sig är det ändå inte svårt att inse att beslutet var ganska väntat. Nu talas det om att hitta en ersättare och då pekar många på att det är finska Arctic Lapland Rally som ligger bäst till. I Rovaniemi är det garanterat vinter men jag förstår inte riktigt hur man ska få ihop paketet, då tävlingen är planerad till mitten av januari alltså om mindre än en månad. Dock hävdas det från okända källor att man ska vara beredd på att flytta fram till mitten av februari, alternativt att köra två tävlingar där den senare ska ingå i WRC.  

    Vi har avvaktat Rally Swedens beslut och kommer att få veta mer någon gång i veckan, förklarar Arctic Lapland Rallys Heikki Poranen till DirtFish

    – Vi kommer sedan att fatta ett beslut när vi vet mer!

    *

    Helt klart kommer dagen besked hur väntat det är må vara, ändå lite som ett knivhugg i ryggen. Med detta bryts vår 45 åriga tradition att åka till Värmland i februari. Inte kunde jag ana detta när jag 1975 i hop med Hörby-gänget (både dock från 1978) knallade runt på besiktningen vid OK Motorhotell och spanade in Björn Waldegårds häftiga Lancia Stratos. Efter detta har det varit Karlstad varje år (OK, när Norge snodde rallyt avstod jag solidariskt från att åka dit) och självklart varit årets höjdpunkt, åtminstone vad rally anbelangar. Men nu är det paus 2021 och sedan får vi se hur allt utvecklar sig. Blir det en flytt till de allra nordligaste delarna av landet så lär det tyvärr bli utan Svensson som besökare, 150 mil enkel resa med bil känns inte alltför lockande… 

    *

    Det är inte  bara Rally Sweden som har problem (eller haft, är kanske mer rätt) utan även WRC-premiären Rallye Monte Carlo är under stark press. Frankrike där i princip hela rallyt körs, har nu återigen en ökning av Covid-19 och därför har ett antal inskränkningar redan tvingats fram. I landet råder utegångsförbud efter 20.00 vilket gjort att vissa sträckor fått kortas för att inte bryta mot den här lagen. Man har även plockat bort shake down vilket jag inte förstår anledningen till plus att det är även bestämt, ”No SPECTATORS at Monte Carlo 2021”. 

    Foto. Tommy Svensson

    Riktigt bekymrad är sjufaldige Monte-Vinnaren Sebastien Ogier som i dag har lika många segrar som rivalen med Loeb i efternamn. Nu vill han 2021 en gång för alla passera landsmannen men att det ser mörkt ut medger han.

    – Jag tror chansen att Monte blir av, inte är så stor!

    Med dagens besked och med kanske samma för Monte väntar om nu inte Finland blir verklighet, en paus på nästan fyra månader innan det då är nya Rally Croatia i slutet av april som då ska inleda WRC 2021. Då ska man även veta att idag är just Kroatien ett av de länder som idag har det allra tuffast med Covid-19. Ändå ser Ogier det som positivt med en lång paus och att då  kanske bara de två första tävlingarna ställs in.

    Kan ge oss ett bättre läge i april och att då situationen blivit lite bättre…

    Ändå är Ogier pessimistisk och ser jul och nyårsfirandet som kritiska när folk festar och träffas, han fruktar också en ny tredje våg. Källor nära FIA och arrangören Automobile Club de Monaco hävdar ändå att det ska mycket till för att inte rallyt genomförs.

    Foto: Tommy Svensson

    Att hålla publik borta från serviceplatsen i Gap ses inte som något problem och även ute på sträckorna ska detta gå att lösa. Dessa är ofta tämligen svårtillgängliga i bergen och med väldigt få tillfartsvägar som enkelt bevakas med hjälp av tusentals ”gendarmerie nationale” som alltid jobbar med rallyt. Lite skillnad mot Sverige där motsvarande jobb utförs av frivilliga funktionärer. 

    Foto. Tommy Svensson

    Lite konstigt är att FIA inte ut sett någon reservtävling att kunna ersätta Monte och Sweden medan det finns fem uttagna reserver för sommarrallyna?

    *

    Arctic Lapland Rally den 14-16 januari verkar vara dagens hetaste evenemang och då inte bara för eventuell WRC-status. Finske F1-stjärnan Valtteri Bottas har påbörjat en tradition att köra rally i Rovaniemi under januari och den traditionen tänker han inte bryta 2021. Första året var 2019 då han och Timo Rautiainen körde en Ford Focus WRC till en femte plats totalt. I årets upplaga blev det en Citroën DS3 WRC för paret vilket slutade med en nionde plats. Till nästa år är det okänt vilken sorts bil Bottas ska använda, det har nämns både Hyundai och Toyota men än har han inte velat avslöja vad. Klart är att det inte blir varken Ford eller Citroën om nu rallyt körs vilket i dagsläget inte är hundraprocent säkert på grund av Covid-19. De mest optimistiska  ser Bottas i en Toyota och då med Kalle Rovanperä som teamkompis.

    Foto: Sunnyside Experience

    Tanken är också att Lars Stugemo och Kalle Lexe ska köra i Rovaniemi och där det lades till en en extra dag ihop med Printsport och deras Skoda. Att få WRC-status är något som Stugemo inte ser som något omöjligt.

    Det kan de lätt få ihop om de vill, flygplats mitt i byn, massor av hotell och garanterad vinter, menar #Fkkcancer-grundaren. 

    *

    I år är det än så länge inte förare som nämns mest i ”silly season” utan tävlingar. Det senaste ryktet för gällande att Rally Australia kan få WRC-status redan 2021 och då tack vare pandemin. Rykten säger att om Europa inte blir friskare så kommer inte heller reservtävlingarna att kunna köras som tänkt. Då kan det vara en utväg att strax före finalen Rally Japan förlägga en tävling till Australien. Där påstås från Formel 1 välkända Adelaide stå beredda att ta emot WRC-cirkusen och i ryggen har man de styrande i South Australia. Därifrån är man så extremt angelägen att få stora arrangemang till landsdelen att det beslutats  att avsätta 100 miljoner australiensiska dollar eller över 600 miljoner svenska kronor för att göra verklighet av drömmen.

    – Detta borde mer än väl räcka till för att landa ett treårsavtal med WRC, menar en källa nära arrangören. 

    Foto: Tommy Svensson

    Det man räknar med är att köra en asfalttävling där i trakten välkända ”Adelaide Rally” skulle utgöra stommen. Men strax utanför huvudstaden i landsdelen finns även passande grusvägar så man är inte främmande för att överta Spaniens roll som arrangör av ” a mixed rally”. SBF motsvarigheten Motorsport Australia är målmedvetna i sin strävan att få tillbaka  WRC till ”down under”.

    Detta är vår önskan under alla omständigheter!

    *

    Foto: Junior-WRC

    Det är inte bara Mathias Bengtsson i Team Nybe som försöker sörja för en bra återväxt i rallyskogen, nu senast med SMK Hörbys Victor Hansen i en helt ny Ford Fiesta Rally4 för SM. Även Marcus Grönholm delar Mathias tänk och kommer att i sitt team GRX och KMS Racing låta två unga finska talanger köra i Finska Mästerskapet. Benjamin Korhola och Toni Herranen får tillgång till varsin ny Fiesta Rally4 samma typ av bil som Tom Kristensson körde i J-WRC och direkt från M-Sport Poland.

    *

    Vissa julhälsningar  värmer ännu mer än andra och i dag kom en sådan extra värmare. Från bloggläsare Kjell Mårtensson kom ett fint Opel-märke, från låt mig gissa sent 50-tal. Märket har redan fått en framskjuten och rättmätig plats i ”skrytskåpet”. Tack Kjell o god jul!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33