Rally Sweden snabbaste WRC någonsin, Rovanperä- Gryazin-Armstrong "SD-vinnare", FIA reagerar mot rasism i Umeå, polisen uppmanar att märka barnen i rallyskogen och PG tror fredagen blir tuff!

Blogg

Efter att ha kört reken och i morse shake down är M-Sport Fords Craig Breen helt övertygad om en sak i årets Rally Sweden.

Foto: Henrik Åkeson

Detta blir det snabbaste WRC-rallyt någonsin!

    Foto: Okänd

    Hitintills har Rally Finland rekordet genom Kris Meeke (tror det var med Citroën 2016) men nu är detta snart historia menar Breen som slutade med en femte tid på dagens shake down och hann då även med en snövallsvisit. Detta med en snittfart på 133,48 krm/t eller 1,5 km/t lägre än snabbaste som var Toyotas Kalle Rovanperä.

    Foto. Toyota Gazzo Racing

    För hans del lufsade Yaris Rally1 #69 fram med 135Km/t i snitt över 7,6 kilometer långa ”Klabböle”.

    Foto: Pirelli Motorpsort

     Näst bäst lyckades Ott Tänak som var snabbast i första rundan där det var tvärtom för Hyundai-kollegan Thierry Neuville.

    Foto: Henrik Åkeson

    En sen inbromsning och hans ljusblå bil hamnade i snövallen. Revanscherade sig därefter och i tredje körning var han bara åtta hundradelar efter Rovanperä. M-Sports Pumor följde varandra och som sexa efter Breen placerade sig Gus Greensmith/Jonas Andersson, bara en grisblink skilde. 

    Foto: Hyundai Motorsport

    Foto: Henrik Åkeson

    Oliver Solberg/Elliot Edmondson förbättrade sig med åtta sekunder mellan första och tredje omgången vilket gav en sjunde tid. Två överraskningar infann sig på Klabböle, en postiv i form av Takamoto Katsuta som körde nästan identiskt med Neuville medan Toyota-kompisen Elfyn Evans svarade för en motsatt insats. Åttonde tid (samma som Oliver) imponerade inte av en med titelmbitoner som walesaren som även är min tippade vinnare

    Jag var alldeles för försiktig, summerade Evans.

    *

    Foto: Skoda Motorsport

    Ryskt i WRC2-toppen genom Nikolay Gryazin, Skoda som var fem hundradelar vassare än sin Toksportkollega Andreas Mikkelsen. Ole Christian Veiby med KMS-Polon var snabbast i första omgången men föll sedan tillbaka men fick ändå samma tid som storfavoriten Mikkelsen.

    Foto: Even Motorsport

    Anmärkningsvärt är att där är fyra Polo R5 i topp-10, Veiby, Georg Linnamäe (4:a), Eerik Pietarinen (5:a) och mest överraskande Egon Kaur som sjua.

    Foto: Henrik Åkeson

    PG Andersson/Anders Fredriksson plockade den skånska Rally2-Fiestan till sjätte tid.

    Jag fick en bra känsla och höll upp ett stabilt tempo. Vi var bra med tidsmässigt, vilket känns skönt och skulle egentligen ha kört en gång till men jag fick punktering när jag kom fram till sträckan, berättar PG.

    Vi bytte däck och körde tillbaka till service, eftersom vi inte vill riskera att slita på tävlingsdäcken…

    Fiesta-kompisen Mattias Adielsson/David Arhusiander fick till en elfte sådan med tidsgapet 12 sekunder upp till Gryazin.

    *

    Foto: M-Sport Poland

    Bland juniorerna menar britten Jon Armstrong allvar och ”skakade ner” allra snabbast, 03,3 före esten Robert Virves. Lite överraskande tog inte Sami Pajari i som förväntat utan genomförde Klabböle 6,5 sekunder långsammare än Armstorong. Ännu lugnare tog McRae Kimathi det i sin vinterdebut, nästan minuten efter…

    *

    Att det förekommer rasism lite varstans i samhället är välkänt men länge har jag trott att motorsport var ett undantag, jag hade fel. I samband med Rally Sweden har FIA uppmärksammats på att kenyanska J-WRC-föraren McRae Kimathi utsatts för rasistiska påhopp på sociala medier.

    Foto: M-Sport poland

    Vi fördömer rasistiska övergrepp och all form av diskriminering mot team, konkurrenter och fans och vi kommer att vidta alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa att alla övergrepp rapporteras till den relevanta myndigheten, skriver FIA och fortsätter.

    Vi arbetar för att bygga en mer mångsidig och inkluderande sport och övergrepp måste lyftas fram och elimineras. Det finns ingen plats för rasism i vår sport och i samhället!

    WRC följde upp med att även dom fördöma påhoppen och menade att man inte tolererar rasism i vår sport. Exakt vad Kimathi utsatts för anges inte, men att det måste vara grova saker är tämligen uppenbart med tanke på de starka reaktionerna. Huvudpersonen är också fåordig och väljer att fokusera på helgens debut med Rally3-Fiesta.  

    Jag har aldrig varit på snö eller något liknande, så det är en helt ny upplevelse. Här ska vi bara försöka lära oss så mycket som möjligt för att få erfarenhet, förklarar Kimathi.

    – Jag vill lära mig vägarna och det annorlunda underlaget, vilket förmodligen kommer att hjälpa mig i framtiden. Om vi vill vara på toppnivån i sporten måste vi köra på alla underlag, så det är bättre att börja nu när jag har chansen. 

    *

    Noterade igår allt som det varnas för av polis och andra myndigheter i samband med Rally Sweden, varningar som jag aldrig noterade så specifika när rallyt hade sin bas i Karlstad/Värmland. Nu trycks det extra på skoterförbud i närheten av specialsträckorna med undantag för utmärkta skoterleder. Vidare råder alkoholförbud i centrala Umeå och där besökarna uppmanas att gå in på kommunen hemsida för att se var det är lagligt att dricka medhavd bärs. Föräldrar med barn uppmanas ”Märk barnen – ifall de skulle komma bort” och märkningen bör vara med namn och telefonnummer och att det även är klokt att klä sig varmt då det är snö och kallt i Västerbotten. Att det under rallyhelgen även ska tas krafttag mot sexhandel har också rapporterats. Ett fenomen som jag under mina över 40 år i Karlstad aldrig noterade, borde kanske gått till Specsavers…

    *

    Då smäller det i Umeåkiosken i morgon klockan 08.42 med SS1 Kroksjö, 14,98 kilometer lång. Sex sträckor ytterligare ska avverkas totalt och dagens sista är SS7 Umeå Sprint med första start klockan 18.38. PG tror att första sträckan blir lite jobbig,  spårig och trixig.

    Foto: Marcin Rybak

    Överlag blir nog fredagen lite mer svårkörd och det är ett högt tempo som gäller om man ska kunna vara med och konkurrera i det här sällskapet. Utmaningen blir att hitta ett lagom högt tempo och inte överköra. Men vi ska försöka fälla ner axlarna och försöka lägga av pressen lite och köra och ha kul, avslutar P-G.

    Som man sa förr, ”Gentlemen, start your engines!”

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.