Rally Sweden flytten delar landet, väck Värmland Runt till liv som SSR-utmanare, Tom och David jobbar allt bättre ihop, Tysklands VM-rally gör som Sverige, Marklund gör racingcomeback, en hjälte har lämnat och "Farbror Tommy" fick fixa...

Blogg

Att utnämna flytten av Rally Sweden till Umeå till gårdagens stora snackis är odiskutabelt, åtminstone hos alla som har minsta sportintresse. Undantaget var TV4 som inte ens nämnde nyheten i sina så kallade sportsändningar. Istället  dominerade som vanligt bollar/puckar och då gärna från länder utanför Sveriges gränser. Men åter till flytten och att det blev många kommentarer på sociala medier var ofrånkomligt. Mellan tummen och pekfingret så känns det ungefär som att vårt rallyland är tämligen delat, hälften tyckte att flytten var det enda rätta och borde ha gjorts för länge sedan. Andra halvan menade att det vore värt ytterligare ett försök med en nordligare bana kring mer snösäkra Lima/Malung och att flytten nu krossar rallyts DNA med sitt ursprung i Värmland.

Foto: Tommy Svensson

 Att jag hela tiden hållit på Värmland är det nog ingen som har missat, men jag är inte heller mer korkad än att jag inser att vädret legat oss ”värmlänningar” i fatet. Delar mina meningsfränders sorg över att ”vi förlorade”, men så klart överskuggas allt ändå av att chansen att WRC nu stannar kvar, ökat markant med Umeå som ny centralort. Likaså är det bara att gratulera Västerbotten till ”klippet” och att man kommer att göra sitt bästa för att förvalta arvet från Värmland, är nog inget man behöver betvivla.

    Foto: Tommy Svensson

    Däremot är jag tveksam till de ”kommenterare” som utstrålar ren skadeglädje över att rallyt flyttar, mer än glädjen över att det hamnar i Umeå. Ännu mer tveksam blir jag över de som menar att allt är Glenn Olssons fel med det dumma argumentet att han skulle haft någon egen agenda för att behålla rallyt på sin hemmaplan.  För mig är detta självklart för trots allt har rallyt sin historia i  Värmland och för Glenn och hans närmaste medarbetare är det i mina ögon inget konstigt att de gjort allt i sin makt för att behålla rallyt ”där det hör hemma”. Men till slut nådde man vägs ände och då överglänste risken att tappa rallyt helt de mer patriotiska argumenten. Jag lyfter på vintermössan av beundran och respekt för Glenn och alla hans fantastiska medarbetare som hållit den här showen rullande i så många år. Hade jag haft möjlighet skulle ni haft Bragdguldet allihop, från toppen i tävlingsledningen till alla tanter/farbröder som sköter publikparkeringar, säljer grillad korv med mera. Utan era insatser i alla typer av väder hade inte Rally Sweden blivit vad det har varit och förhoppningen från min sida är självklart att det blir minst lika bra Västerbotten. Tack alla önskar den skånska delen!  Foto: Tommy Svensson

    *   

    Att Rally Sweden lämnar ett gigantiskt tomrum efter sig  är ställt utom allt tvivel och frågan är med vad man fyller detta med eller kanske mer rätt, är det ens möjligt att fylla hålet efter en VM-tävling som funnits i över 50 år? En del har lyft fram möjligheten att återuppliva gamla sommarklassikern Värmland Runt som ett alternativ, men så klart inte för VM utan som deltävling i Rally-SM.

    Foto: Tommy Svensson

    En idé som är klart både tänk och görbar  med tanke på det fina samarbete som redan finns mellan Värmlandsklubbarna. Alltså inte omöjligt att på lite sikt  utveckla en riktig South Swedish Rally-utmanare, för självklart måste där finnas ett ”storrally” i det som jag och många andra menar är rallysportens Mecka. 

    *

    Testerna inför morgondagens Rallye Sanremo är i full gång för Tom Kristensson och David Arhusiander i den nya Rally3-Fiestan. Tom förklarar.

    Vi jobbar framförallt med diffarna men även en del med fjädringen och allt går åt rätt håll så vi blir snabbare för varje ändring.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    En viktig del i testen vid sidan av att plocka maximalt ur den nya Fiestan är att Tom och David får mil i kroppen tillsammans för att noterna att klicka. Något som även det verkar gå rätt väg. 

    Jag måste säga att det funkar riktigt bra med David, känns toppen med honom i bilen!

    I morgon startar dagen med shake down innan första sträckan drar igång sen eftermiddag (kl.17.00) och resten av rallyt avgörs på söndagen.

    Vill förtydliga att den Rally3 Fiesta som Tom kör här, inte är samma bil som han sedan ska köra i WRC Rally Croatia. Där är det hans egen Rally2 Fiesta som ska användas och helgens start är om än viktig, dock enbart ett träningspass. 

    *

    Idag har däremot Sanremo Rally Storico, den historiska delen startat och med ett svenskt ekipage anmält, Anders och Ingrid Johnsen i en Porsche Carrera RSR. Om det är något tekniskt på bilen eller om det bara är rattrost hos Anders är oklart, men efter fyra av de totalt 14 sträckorna ligger man sist i klassen. Ledaren Matteo Musti från Italien i en likadan Porsche som svenskarna, har nästan två och en halv minut tillgodo. Totalt är det även dår en Porsche i topp genom hemmaföraren Lucio Da Zanche, 20 sekunder före just Matteo Musti. Storfavoriten ”Lucky” med startfältets mest namnkunnige co-driver Fabrizia Pons är dock bara sekunden efter i en Lancia Delta Integrale.

     

    *

    DirtFish har spunnit vidare på min teori att Hyundai ligger lågt i WRC2 i väntan på att nya i20 Rally2 blir tävlingsklar. Att Oliver Solberg verkligen skulle vilja köra Rally Croatia understryker han själv.

    Ni som känner mig vet att jag aldrig vill gå ur bilen, skulle helt vilja bo i den. Men det är Andrea (Adamo) och Alain (Penasse) som lägger upp planerna och det är de som vet allra bäst vad jag ska göra, förklarar Oliver till DirtFish.

    *

    Som bekant är ADAC Rallye Deutschland utanför WRC-kalendern i år och nu sprids ryktet att man tänker ”göra en Rally Sweden” till 2022. Tyskarna planerar att flytta från Moseldalens vingårdar och Trier till landskapet kring legendariska racingbanan Nürburgring. Med en sådan flytt skulle det också vara möjligt att behålla vissa av de gamla sträckorna, till exempel är inte ”Panzerplatte” så avlägset utan det går att pressa in i banan.

    Foto: Volkswagen Motorsport

    Anledningen till flytten är att arrangören blev inspirerade av finalen på Monza i fjol och ser framför sig lite av samma koncept med sträckor på F1-banan. Till exempel är den ursprungliga bansträckningen nästan tre mil lång plus massor av anslutningsvägar.  En annan sak som talar för nytänket är att WRC-promotorn nu även ansvarar för World RX och ser framför sig samma sak  som man tänker i Belgien, en kombination med båda grenarna samma helg. I WRC:s plan så ska Tyskland och Spanien dela på värdskapet och köra vart annat år och i år är det spanjorernas tur. Med andra ord kan det bl ett nästan helt nytt ADAC Rallye Deutschland vi får se 2022.

    *

    Många av de med inställningen till Covid-19 att ”allt går bara man vill” har ofta framhävt SVEMO som det ”goda exemplet” som hållit igång Endurotävlingar om manar snäll, lite mot myndigheternas rekommendationer. Detta till skillnad mot SBF och dess allra flesta klubbar som rättat sig efter regelverket och pausat i stort sett allt. Men nu verkar verkligheten även kommit ikapp motorcykelåkarna och nu medelas att de två första tävlingarna i ”Knobby Swedish Enduro Championship” är inställda.  Arrangören berättar att man jobbat hårt för att kunna köra tävlingarna på ”ett Covid säkert sätt” och att det fanns en bra plan. Men så kom verkligheten på besök berättas det

    – Tyvärr har läget inte förbättrats och när sjukvården på arrangörsorterna avråder från att genomföra tävlingarna med hänvisning till den höga belastningen som är just nu så har vi tagit det tråkiga men riktiga beslutet att vi ej kan genomföra tävlingarna. Ett okej från sjukvården är även ett av kraven från förbundet för att bevilja dispens från tävlingsförbudet som nu råder. Vi måste respektera sjukvården som har slitit hårt med detta i ett års tid nu.
    Med andra ord, detta är vad rallyvärlden vetat och respekterat sedan lång tid tillbaka…

    *

    När det är premiär för Porsche Carrera Cup ScandinaviaRing Knustorp den 7-8 maj gör Anton Marklund racingcomeback. Dessutom hoppas han att detta inte är enda gång han får möjlighet att köra i cupen. Säsongerna 2016-2019 var Marklund ett givet inslag och den tidigare europamästaren i rallycross utvecklades snabbt bakom ratten i sin Porsche 911 GT3 Cup och 2018 blev han mästare i Porsche Approved Cup.Foto: Marklund Motorsport

    Eftersom jag inte körde racing alls förra året får vi se hur rattrostig jag är jämfört med när jag tävlade i Skåne 2019. Men Ring Knutstorp är en bana som jag tidigare tyckt om och som jag kört fort på. Just därför känns det extra kul att komma tillbaka dit i min comeback i mästerskapet, konstaterar säger Anton.

    Starten sker inte i hop med vanliga gänget i Marklund Motorsport utan med erfarna och högt aktade Mtech Competition. Där blir han teamkompis med prins Carl Philip och Thomas Karlsson.

    *

    Mer racing och med nyheter från STCC/TCR Scandinavia där Robin Knutsson tar ett stort kliv direkt från karting till regerande mästarna Lestrup Racing Team.

    Foto: Lestrup Racing Team

    – Jag ser fram emot att göra STCC-debut med Lestrup Racing Team, speciellt efter deras fantastiska säsong förra året, säger Knutsson.

    19-åringen har tävlat i karting de senaste fem åren och tog silver i det svenska 125-kartingmästerskapet 2019.

    Steget är större än jag först tänkte mig då unga förare oftast går via formelbilar eller en supportklass till STCC. Men detta motiverar mig bara mer och jag längtar verkligen tills vi ska börja tävla, speciellt efter mitt första test som gick riktigt bra! 

    Knutsson är teamets första bekräftade förare till STCC TCR Scandinavia-säsongen 2021, där fler förare kommer att avslöjas under den kommande månaden.

    Jag ser fram emot att kunna lära mig från mina teamkollegor som har så mycket mer erfarenhet än mig, säger Knutsson.

    *

    I dag nåddes jag av det tråkiga beskedet att en av mina trogna ”källor” Janne Lorentzon gått bort, 74 år gammal. Ursprungligen från Mönsterås men en flytt till Göteborg i unga år gav Janne den typiska dialekten som gjorde att faktiskt fram till nu trodde han var en urinnevånare i ”Götet”. Rallyintresset grundades dock i Småland men det var som kartläsare i GMF:s Bert Gustavssons Volvo142:a jag stötte på honom för allra första gången.

    Foto: Sven Fransson

    Efter detta träffades vi på olika tävlingar under några år men först när han gjorde comeback i kartläsarstolen hos Leif Pettersson blev det mer frekvent att vi träffades på olika SM-rallyn. När han lämnade över stolen blev det dock ett antal år när vi inte alls sågs fram till att Janne hittade ”Motorbloggen”. För honom blev det ”kärlek direkt” och en ingång till den värld han älskade och där han nu lite enklare kunde följa med i vad som händer. Inte bara följa med, utan det var nu vi blev ännu tajtare kompisar och det blev många mail/telefonsamtal där Janne tog upp saker som jag skrivit, men även annat i rallyvärlden. Långtifrån alltid som vi var överens men i botten låg ändå kärleken till rally och den tummade vi aldrig på. När det var dags för SSR eller andra tävlingar syd på brukade Janne alltid förhöra sig om bra ställe för att filma, som blev hans stora hobby ända fram till bara något år före att han blev sjuk. Väldigt bra filmer ska tilläggas och med det udda inslaget att aldrig ta med eventuella avåkningar… 

    Sedan sent i höstas har jag saknat våra samtal och hela tiden tänkt att jag borde ringa upp Janne och kolla läget. Men för mig som många andra, så kommer saker och ting emellan och det där samtalet blev aldrig ringt, nu är det försent. Kommer att sakna dina underfundiga tankar kring vår sport och säger som jag brukar när gamla hjältar lämnar, ”sådana görs inte längre”!

    *

    Lite mer om Rally-DM i Södra BF där det uppstått lite förvirring gällande DM-tävlingarna då vissa hävdar att det finns en gällande kalender med sex tävlingar i DM-reglerna. SGA Ola Schönström förtydligar.  

    DM-reglerna vad det gäller tävlingar är inte uppdaterad utan är versioner som legat på Södras hemsida sedan början av februari. De kalendrarna är alltså inte längre aktuella utan byggde på det underlag som fanns redan hösten 2020. Beroende på hur beslutet kring DM 2021 kommer att bli kommer också dessa kalendrar i DM-reglerna att uppdateras med aktuella tävlingar. Hoppas att detta kan förtydliga vad som gäller i dagsläget. 

    Vill i samband med detta påminna tävlande och klubbar att inte missa att delge Ola och Sebastian Steiner sina synpunkter i saken senast den 17 april.

    *

    I morgon blir det ingen Motorbloggen då min gudson och f.d ”topscorer” i Önneköps IF Dennis Svensson, ska fira sin kommande 30-årsdag Corona-säkert med sina närmaste i morgon eftermiddag.

    Foto: Tommy Svensson

    Förutom ett antal matcher i den rödvita dressen har han även kört service till kompisen Simon Nilsson så långt upp som i Vännäs. Men mest känd blev dock Dennis för att i Rally Sweden som åskådare lyckats med konststycket att bland alla tusentals åskådare ändå handgripligt träffa just Asarums-ikonen Åke Månssons Hyundaifront vilket självklart ”Farbror Tommy” sedan fick reda upp…

    *

    Trevlig helg och vi ses på söndag!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.